Do’s en don’ts voor in het huis(houden)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 17:07

Popstra schreef:
RVS kranen zijn tijdloos ja.
En in ontiegelijk veel stijlen. Van hyper modern tot sjiek klassiek.

En wat jaren 70 betreft, laat dat nou net weer de laatste trent zijn! Gekleurde tegels en gekleurd sanitair met kleedjes op de grond.

Zwarte/gouden/ andere kleuren kranen ook, dat is niet per se iets van de laatste tijd. Mijn oma had dat al, maar goed die had ook een roze toiletpot en roze mozaïek op de vloer, de muren en het plafond in het toilet <3

Sababber

Re: Do’s en don’ts voor in het huis(houden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-24 20:58

We zijn tussendoor natuurlijk hartstikke druk met allerlei zaken rondom het huis, ik lees alles maar kan niet altijd reageren. Qua badkamer en toilet zijn we nu in twee zaken geweest, wat qua offerte al snel 2000 euro scheelde… We zijn er samen heel goed uitgekomen, soms moet het praktische dus bij mijn partner iets langer inzinken. Hij wilde eerst ook een zwart toilet, hij komt uiteindelijk daar na een paar dagen zelf op terug. De badkamer wordt grijs met een lichtere grijs tegel op de vloer, verder veel gunmetal, de radiator zal wel zwart worden net als het knopje van de wc en de kast van het bad meubel (black oak). Ik durf met veel
Zekerheid te zeggen dat we er niet zomaar op
uitgekeken zijn. Ik zou op RVS kranen vandaag al uitgekeken zijn denk ik.

Verder zijn we voor een hoekbank gaan kijken, in microleder en (anti?)vlekken garantie. Ook in antraciet. Gisteren zijn we ook vast voor een nieuw bed gaan kijken, dat het een boxspring moet worden daar waren we al uit. Nog even de vraag waar we gaan slagen. We wachten ook een beetje op black Friday, voor zover haalbaar met alle levertijden :x

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 21:04

Klinkt goed, TS!

Kijk goed uit met Black Friday dat promoties effectief promoties zijn, want dat is niet altijd het geval helaas.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 23:29

Tip voor je wc pot, neem een randloze :D scheelt je ook een hoop viezigheid en schoonmaakwerk.
En zoals iemand al eerder zei, een waterontharder scheelt je ook een hoop kalk op je kranen e.d.

Kwa houten vloer heb ik ooit een eiken houten vloer opgeschuurd en uiteindelijk in een donkerdere beits gezet. Donkerbruin ( klinkt oudbollig, was het niet ! ) en zelf met twee honden zag je er amper wat op.
Leek een beetje op dit : https://www.fredparket.nl/laminaat/floe ... -1531.html

Kwa bank had ik toen ook een lichte bank, maar wel een van Ikea waar ik de hoezen van kon wassen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 23:34

Suzanne F. schreef:
Ik ging laatst kijken bij een huis maar de zwarte kranen zagen er echt niet uit. Ik ben meteen genezen, zou er nooit voor kiezen.

Ben ook wel eens RVS kranen tegen gekomen die er niet meer uit zagen. Dat zegt toch niks over de kleur? Onze mat-zwarte kranen zien er nog exact zo uit als toen we ze kochten en ik ben absoluut geen poetser. Je ziet er juist helemaal niks op - mits je een waterontharder hebt. Met RVS (en kalk in het water) bleef ik bezig.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 23:39

Na ja kalk steekt meer af van zwart dan rvs.
Net zoals stof

Stof op zwarte jaloezieën zie je ook sneller.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 23:45

daantjuhhh schreef:
Na ja kalk steekt meer af van zwart dan rvs.
Net zoals stof

Stof op zwarte jaloezieën zie je ook sneller.

Maar als je geen kalk in je water hebt - dan steekt het ook niet af en blijven ze gewoon zwart.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 08:59

Nee maar bij bijna iedereen zit er kalk in het water. Ik wil ook geen waterontharder. Ik wil gewoon water uit de kraan kunnen drinken en thee kunnen zetten etc. Kalk hoort in water. Wel in kleine mate uiteraard, maar we hebben hier geen extreem hard water.
Ik vind gunmetal wel mooi, misschien ooit dat eens overwegen. Maar zwart heb ik nu meerdere voorbeelden van gezien waarom ik het niet zou willen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 10:15

Hoezo kan je geen water uit de kraan drinken met een waterontharder? :')

Voor de mensen die zwart heel mooi vinden en twijfelen door zulke verhalen. Onze kranen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 10:27

Kan wel maar ik wil liever calcium en magnesium in mijn water dan natrium. Het hoort gewoon in water. Ik ben geen fan van een waterontharder. Een filter moet vaak worden gereinigd anders loop je kans op bacteriën. Ionenwisseling wisselt dus calcium en magnesium om voor natrium en dat wil ik liever niet.

Jouw kranen zien er netjes uit Jildau!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 10:32

Dankje! Ik denk dat het ook erg scheelt wat de kwaliteit is van wat je koopt.

Voor ons is die ontharder echt één van de beste aankopen. Onze nieuwe apparaten blijven goed, geen gezeur meer met ontkalken ervan, geen kalkaanslag in badkamer / keuken / toilet enzovoorts, het water smaakt beter, mijn haar en huid voelen beter. En heb geen aandelen. :D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 11:01

Tot welke hardheid, of zachtheid maak jij je water dan met die ontharder, @Jildau?

Hier komt al super zacht water uit de kraan, dus zie er niet echt een toegevoegde waarde in, in een uitzending op tv van een aantal jaar terug kwam ik ook de bezwaren tegen die Suzanne aangeeft.
En omdat ons water sowieso al zacht is, heb ik geen behoefte om het water te ontharden.
Maar ben dan wel benieuwd wat bij jou de hardheid voor en na is?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 12:07

De ontharder…hier ook wel iets op de wel/niet/wel/niet lijst. Ik ervaar geen hard water. Maar als ik klein een glazen bakje (voor nootjes bijv) een klein laagje water indoe en dat laat verdampen…dan ligt er een witte waas in. Dus ja…hardheid hier 7,9 (PWN). Die noemen dat zacht…

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 12:09

Wij hebben 4.8.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 12:11

Suzanne F. schreef:
Nee maar bij bijna iedereen zit er kalk in het water. Ik wil ook geen waterontharder. Ik wil gewoon water uit de kraan kunnen drinken en thee kunnen zetten etc. Kalk hoort in water. Wel in kleine mate uiteraard, maar we hebben hier geen extreem hard water.
Ik vind gunmetal wel mooi, misschien ooit dat eens overwegen. Maar zwart heb ik nu meerdere voorbeelden van gezien waarom ik het niet zou willen.

Precies dit. Mijn vriend heeft een waterontharder en dat water is gewoon smerig. Gekookt of niet maakt niet uit.
Hij heeft ook zwarte kranen ed dus gaat hem ook niet weghalen, maar zonde dat je in nl gewoon alles uit flesjes moet drinken terwijl het uit de kraan had gekund.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 12:22

Tips: keuken, die was nog best nieuw schreef je dus geen idee maar ik gooi het er maar in: koelkast met hyperfresh lades(blijft echt veel langer vers). Quooker (ideaaaaal). Opvouwbaar schermpje voor als je spetterende dingen bakt om je houten barblad te beschermen.
Badkamer: sunshower (infrarood deel gebruik ik echt vaak want ik ben een koukleum). Met kinderen in de toekomst: weet niet of er ruimte voor is maar een bad is met kids straks ideaal. Zag ook eens een post ergens van iemand met honden die een honden badkamertje had gemaakt in de bijkeuken. Handig!! Maar goed ik heb geen honden en geen bijkeuken :+ .
Omgekeerd ontspullen: zeker doen. Ruim alvast in verloren uurtjes je kasten op; spullen weggeven, wegbrengen of verkopen. Gratis op FB raak je de gekste dingen die je niet meer nodig hebt in no time kwijt en je maakt een ander er heel blij mee.

Verder vooral heel veel plezier met keuzes en uitzoeken en goed dat je links en rechts tips opdoet!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 13:18

Marije_jiplover schreef:
Tot welke hardheid, of zachtheid maak jij je water dan met die ontharder, @Jildau?

Hier komt al super zacht water uit de kraan, dus zie er niet echt een toegevoegde waarde in, in een uitzending op tv van een aantal jaar terug kwam ik ook de bezwaren tegen die Suzanne aangeeft.
En omdat ons water sowieso al zacht is, heb ik geen behoefte om het water te ontharden.
Maar ben dan wel benieuwd wat bij jou de hardheid voor en na is?

Hij geeft in onze woonplaats aan dat de hardheid tussen de 6,8 en 8,3 zit. Wat het nu met ontharder is durf ik niet te zeggen - dat willen we nog wel eens meten.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-24 16:39

We hebben hier behoorlijk hard water, rond de 10,3. Beide drinken we veel kraanwater, dus zitten niet te wachten op de smaak van een ontharder. We hebben er wel naar gekeken hoor, maar we gaan het eerst zonder aankijken.

Sunshower hebben we ons in verdiept, maar mijn lieve manneke mag geen infrarood wegens medische redenen. Plus dat er ook veel van de pro’s niet bewezen zijn en de nadelen ook aardig aanwezig volgens Radar etc.

In de badkamer overigens geen natuursteen, keramische tegels die gewoon schoongemaakt zouden kunnen worden. Het is wel een grote tegel.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-24 16:42

Happinez schreef:
Tip voor je wc pot, neem een randloze :D scheelt je ook een hoop viezigheid en schoonmaakwerk.
En zoals iemand al eerder zei, een waterontharder scheelt je ook een hoop kalk op je kranen e.d.

Kwa houten vloer heb ik ooit een eiken houten vloer opgeschuurd en uiteindelijk in een donkerdere beits gezet. Donkerbruin ( klinkt oudbollig, was het niet ! ) en zelf met twee honden zag je er amper wat op.
Leek een beetje op dit : https://www.fredparket.nl/laminaat/floe ... -1531.html

Kwa bank had ik toen ook een lichte bank, maar wel een van Ikea waar ik de hoezen van kon wassen.

We hebben gekozen voor een randloos toilet inderdaad! Stom wel, ik hem een hele lading van die glorix blokjes ingeslagen waarvan ik denk dat ik ze helemaal niet kan ophangen. :')

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 16:54

Suzanne F. schreef:
Kan wel maar ik wil liever calcium en magnesium in mijn water dan natrium. Het hoort gewoon in water. Ik ben geen fan van een waterontharder. Een filter moet vaak worden gereinigd anders loop je kans op bacteriën. Ionenwisseling wisselt dus calcium en magnesium om voor natrium en dat wil ik liever niet.

Is toch laatst een docu over geweest dat het in NL onzin is om een waterontharder aan te schaffen omdat waterbedrijven zelf hun water al ontharden?

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 17:30

Als tip, bij een inbouwbad zorg ervoor dat je goed bij de afvoer kan komen. Mocht er een keer iets lekken of vervangen moeten worden, dat je niet de hele ombouw moet slopen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 17:46

Benzz schreef:
Suzanne F. schreef:

Is toch laatst een docu over geweest dat het in NL onzin is om een waterontharder aan te schaffen omdat waterbedrijven zelf hun water al ontharden?

Klopt maar er zijn gebieden in Nederland, met name Limburg waar er nog steeds best wel veel kalk in het water zit. Het verschilt per regio. Maar idd doen waterbedrijven dit zelf ook al.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 18:16

Jildau schreef:
Hoezo kan je geen water uit de kraan drinken met een waterontharder? :')

Voor de mensen die zwart heel mooi vinden en twijfelen door zulke verhalen. Onze kranen:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

vind het op dat zwarte keukenblad met die zwarte wasbak wel sjiek maar op dat witte sanitair heel lelijk staan.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 19:46

Sababber schreef:
Sunshower hebben we ons in verdiept, ….Plus dat er ook veel van de pro’s niet bewezen zijn en de nadelen ook aardig aanwezig volgens Radar etc.

Klopt hoor, die UV zet ik niet aan. Infrarood wel. Heerlijk (ook na sporten trouwens).

Stankafzuig in toilet (duofresh heet het vlgs mij). Topuitvinding.

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 20:40

paars schreef:
Sababber schreef:
Sunshower hebben we ons in verdiept, ….Plus dat er ook veel van de pro’s niet bewezen zijn en de nadelen ook aardig aanwezig volgens Radar etc.

Klopt hoor, die UV zet ik niet aan. Infrarood wel. Heerlijk (ook na sporten trouwens).

Stankafzuig in toilet (duofresh heet het vlgs mij). Topuitvinding.

Ja dat werkt echt dus? Zit hier er ook naar te kijken. Maar geen mensen in de omgeving met ervaring.