Tussen de mazen van het net..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 14:00

poetser schreef:
Aangifte is gedaan, maar ook dan kom ik op dezelfde problemen uit.

Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat dat paspoort/id even het laatste van mijn zorgen. Voor vrijdag krijg ik dat niet in orde, maar ben dan wel ons dak en bed kwijt. Voor mezelf vind ik het niet zo erg, maar voor mijn zoon wel. Die wordt in situaties betrokken waar geen kind in betrokken zou moeten zijn...

Heb je al contact gezocht met de kerk in Rotterdam en de mevrouw waarvan ik de website gedeeld heb?

Ik denk dat je even gebaat bent bij geen staats organisatie maar iemand met financiële middelen en een hart.

poetser

Re: Tussen de mazen van het net..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 15:07

Ik heb net een uitgebreide email gestuurd waarin ik de situatie zo duidelijk mogelijk heb proberen uitleggen. Ik zag wel dat ze momenteel alleen hulp bieden aan mensen uit regio Rotterdam. Hopelijk is mijn afkomst genoeg. Woonde namelijk in regio Rotterdam en mijn beide ouders zijn geboren en getogen Rotterdammers.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 15:10

poetser schreef:
Ik heb net een uitgebreide email gestuurd waarin ik de situatie zo duidelijk mogelijk heb proberen uitleggen. Ik zag wel dat ze momenteel alleen hulp bieden aan mensen uit regio Rotterdam. Hopelijk is mijn afkomst genoeg. Woonde namelijk in regio Rotterdam en mijn beide ouders zijn geboren en getogen Rotterdammers.

Ik duim voor je!

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 16:01

Totaal geen ervaring met deze situatie, maar wat een drama dit!
Ik hoop echt dat iemand met wat invloed binnenkort het voor je opneemt. Heel veel sterkte, en geef niet op! Hier moet uit te komen zijn, somehow, someway :(:)

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 16:26

Dank je! Juist omdat ik op het punt stond om het op te geven, heb ik dit topic geopend. Heb al een aantal nuttige tips gekregen, ook via pb. Zelf zag ik geen mogelijkheden meer.

De tip van Blue_flower heb ik gevolgd, de Belgische ombudsman heb ik benaderd, Den Haag heb ik een mail gestuurd evenals Brussel en het Nederlands consulaat in Brussel, ben nu aan het nadenken hoe ik het beste beide koningen kan aanschrijven.
Ik heb weer even goede moed en vechtlust gekregen door dit topic. Ook heb ik morgen een sollicitatie. Indien die baan doorgaat dan kunnen we hier iets langer blijven, tot ik een ander onderkomen gevonden heb.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 16:35

Stom idee misschien.... Maar is elke ( witte) baan akkoord? Zou je dan niet voor een kortere periode onder je opleidingsniveau/kunnen willen werken? Dat je bijv een schoonmaakbaan aanneemt ook al is dat niet je toekomstperspectief maar daar wordt je relatief sneller aangenomen dan bij bepaalde sollicitaties? Geen idee of dit helpt hoor

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 16:40

Als schoonmaakster kom ik niet aan een baan. Ze vragen overal ervaring helaas.

Ik werk altijd al onder mijn opleidingsniveau. Afgestudeerd in de economie, maar werkte als verkoopster in een supermarkt, doe dit zeer graag en in het verleden aan de band gestaan. Ben absoluut niet kieskeurig wat dat betreft en haal ook geen voldoening uit een baan op opleidingsniveau.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 16:41

poetser schreef:
Dank je! Juist omdat ik op het punt stond om het op te geven, heb ik dit topic geopend. Heb al een aantal nuttige tips gekregen, ook via pb. Zelf zag ik geen mogelijkheden meer.

De tip van Blue_flower heb ik gevolgd, de Belgische ombudsman heb ik benaderd, Den Haag heb ik een mail gestuurd evenals Brussel en het Nederlands consulaat in Brussel, ben nu aan het nadenken hoe ik het beste beide koningen kan aanschrijven.
Ik heb weer even goede moed en vechtlust gekregen door dit topic. Ook heb ik morgen een sollicitatie. Indien die baan doorgaat dan kunnen we hier iets langer blijven, tot ik een ander onderkomen gevonden heb.

ik ga voor je duimen dat hier eindelijk wat uitkomt +:)+ (beetje rare duimen, maar toch :) )

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 16:46

poetser schreef:
Als schoonmaakster kom ik niet aan een baan. Ze vragen overal ervaring helaas.

Ik werk altijd al onder mijn opleidingsniveau. Afgestudeerd in de economie, maar werkte als verkoopster in een supermarkt, doe dit zeer graag en in het verleden aan de band gestaan. Ben absoluut niet kieskeurig wat dat betreft en haal ook geen voldoening uit een baan op opleidingsniveau.

Wat fijn dat je voldoening uit je werk kon halen. En horeca? Mijn ervaring is dat je daar altijd wel terecht kan, met of zonder ervaring

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 17:45

Goh, ik heb geen tips voor jou die je nog niet geprobeerd hebt.
Ik snap dat er bepaalde regels zijn om misbruiken tegen te gaan, maar dit is echt zo'n situatie waar iemand de dupe is van het systeem voor wie het systeem niet uitgevonden is. Je zou voor minder moedeloos worden..
Ik hoop dat er snel een oplossing uit de bus komt.

Heb je van het OCMW bewijzen van betaling van leefloon gekregen? Zo ja, voor veel dingen is zoiets wel voldoende om een bewijs van inkomen te leveren. Het feit dat je een leefloon kreeg, is ook niet zomaar. Ik bedoel maar: je moet aan heel wat voorwaarden voldoen en afhankelijk van gemeente tot gemeente zijn ze daar heel streng op en is alles een reden om je maar geen leefloon te moeten betalen...

Wat betreft het vinden van een baan... misschien kan je je inschrijven bij interimkantoren? En/of indien het bij je interesses hoort zou je kunnen overwegen "persoonlijk assistent" te worden van iemand met een beperking. Daar is echt wel werk in te vinden (te weinig persoonlijk assistenten). En omdat het moeilijk is om een assistent te vinden, zijn vooropleiding of ervaring vaak niet noodzakelijk. (Mocht je hier meer over willen weten, mag je mij een seintje geven).

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 17:53

poetser schreef:

Heel knap hoe je het hebt weten om te zetten!
Is er een LinkedIn bericht? Ondanks dat het een zakelijk platform is zou ik graag een beknopte versie van je verhaal daar delen.
Voor hulp, een baan of onderdak.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 17:57

Blue_flower schreef:
poetser schreef:

Heel knap hoe je het hebt weten om te zetten!
Is er een LinkedIn bericht? Ondanks dat het een zakelijk platform is zou ik graag een beknopte versie van je verhaal daar delen.
Voor hulp, een baan of onderdak.

ik vind delen via LinkedIn een uitstekend idee!
Normaal ben ik niet van persoonlijke drama's via LinkedIn, maar in dit geval denk ik daar totaal anders over.
Jouw ellende TS kan wellicht dmv de juiste mensen opgelost worden.
Je hebt niks te verliezen!
Laat het mij maar weten indien ik een bericht kan delen.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 18:14

Wat fijn om te lezen dat je weer moed en vechtlust hebt gekregen van dit topic TS. :knuffel: Ik volg je topic vanaf het begin en heb geen idee hoe ik je kan helpen, maar ik houd mijn oren en ogen voor je open. Als er een LinkedIn bericht komt, zal ik hem ook delen. Wie weet komt hij daar bij iemand terecht met verstand/ervaring van dit soort complexe zaken.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 18:16

Ik zal een Linkedin aanmaken. Toevallig iemand een idee hoe ik dat het beste kan aanpakken qua bericht? Heb namelijk 0 ervaring met Linkedin. Super lief dat jullie willen delen!

Interims ben ik allemaal ingeschreven, VDAB ook en ook Indeed wordt gebruikt. Gelukkig kan ik daar het kopie van mijn paspoort wel voor gebruiken.

Bewijzen van leefloon zijn niet goedgekeurd, dat kon ik namelijk ook ontvangen hebben terwijl ik in Nederland zat zonder medeweten van het OCMW. Zelfs de bewijzen van mijn thuishulp en maatschappelijke werkster die wekelijks kwamen waren niet voldoende. Heb alles doorgegeven gehad van wat ik had als bewijs dat ik wel in België was, maar het was niet voldoende.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 18:21

LinkedIn werkt kort en bondig het beste:

Situatie schets in een paar zinnen. Regio, werk wens etc benoemen.

Hulpvraag in 1 of 2 zinnen benoemen.

Misschien door iemand hier eerst laten lezen.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 18:29

Bericht qua werk is geen probleem.
Qua situatie zou ik echt niet weten hoe ik dat kort en bondig moet verwoorden.

Ik ga er even over nadenken hoe ik het het beste kan verwoorden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 18:45

poetser schreef:
Bericht qua werk is geen probleem.
Qua situatie zou ik echt niet weten hoe ik dat kort en bondig moet verwoorden.

Ik ga er even over nadenken hoe ik het het beste kan verwoorden.

Wellicht verstandig om nu even af te wachten wat uit de acties komt die je nu hebt uitgezet.
Je zou een boek kunnen schrijven als alles straks achter de rug is.
Sterkte, en je bent een topper.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 18:52

poetser schreef:
Ik zal een Linkedin aanmaken. Toevallig iemand een idee hoe ik dat het beste kan aanpakken qua bericht? Heb namelijk 0 ervaring met Linkedin. Super lief dat jullie willen delen!

Interims ben ik allemaal ingeschreven, VDAB ook en ook Indeed wordt gebruikt. Gelukkig kan ik daar het kopie van mijn paspoort wel voor gebruiken.

Bewijzen van leefloon zijn niet goedgekeurd, dat kon ik namelijk ook ontvangen hebben terwijl ik in Nederland zat zonder medeweten van het OCMW. Zelfs de bewijzen van mijn thuishulp en maatschappelijke werkster die wekelijks kwamen waren niet voldoende. Heb alles doorgegeven gehad van wat ik had als bewijs dat ik wel in België was, maar het was niet voldoende.

Bankafschriften 'dagelijkse boodschappen' dus je pintransacties.
Van tanken, van autoonderhoud, van boodschappen, van kapper, van whatever.
Gewoon álles

Daarmee kun je namelijk aannemelijk maken dat België je hoofdverblijf was.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 18:53

Ik geloof je TS, laat dat duidelijk zijn. Maar ik vind het wel echt klinklare onzin dat bewijs van leefloon (en noodwoning) geen bewijs is, maar een arbeidscontract en loonbrieven wel. Een leefloon kan je niet ontvangen als je niet in België verblijft (een noodwoning nog minder), terwijl je wel prima in Nederland kan wonen en in België werken... Of hoe we mensen het leven onnodig zuur kunnen maken...

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 19:00

De hele situatie is absurd. Uitleg waarom leefloon en noodwoning niet voldoende waren, was omdat ik mijn leefloon kon ontvangen terwijl ik stiekem in Nederland zat en enkel voor mijn afspraken over en weer ging.
Zelfs mijn transacties van de boodschappen en rekeningen waren niet genoeg. Dat kon namelijk iemand anders gedaan hebben...
Soms weet ik gewoon niet meer of ik nu moet huilen of lachen om de situatie.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 19:04

Leefloon snap ik.
Dat bewijst niets van locatie.

Maar maandenlang afschrift gegevens van jouw bankrekening bij lokale winkels wel.

Niet 1 transactie natuurlijk,

Maar 4 of 5 per week wel.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 19:34

Femke_Tweety schreef:
Leefloon snap ik.
Dat bewijst niets van locatie.

Het bewijst wel meer dan een arbeidscontract en loonbrieven wat betreft wonen in België. Een arbeidscontract en loonbrieven kun je ook hebben als je in Nederland woont en hier werkt. Terwijl één van de voorwaarden voor een leefloon wel is dat je hier woont. Transacties, verklaring van thuiszorg en maatschappelijk werker enz bewijzen nog meer dat is waar, maar ze willen alleen een arbeidscontract en loonbrieven aanvaarden als bewijs.

Het is inderdaad absurd. Ik heb zelf in een weliswaar andere situatie gezeten, maar kreeg toen ik hulp zocht ook een uitleg die echt nergens op sloeg. Waar ik woon zeggen ze tegen mensen die een leefloon willen aanvragen dat ze maar moeten verhuizen naar een nabijgelegen stad omdat ze daar meer sociale voordelen kunnen krijgen. Elk excuus om mensen die het nodig hebben maar niet te helpen, is goed in bepaalde streken en bepaalde gevallen.

Ik vermoed dat ze een arbeidscontract en loonbrieven willen zien niet zozeer om te zien of je hier woont / woonde, maar omdat ze zeker willen zijn dat ze niets betalen aan iemand die niet werkt (en in de ogen van de politiek dus "profiteert").

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 19:53

Ik had een attest dat ik mentaal niet in staat was om te werken op dat moment.

Wat zelfs niet voldoende was, was mijn verhuizing uit de noodwoning naar een eigen (huur)appartement en bijbehorende adreswijziging. Dat was eveneens in diezelfde periode die betwist wordt hier.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 20:07

Ja, dat is heel frustrerend, maar wat ik vooral wil zeggen is: bepaalde belangrijke partijen willen af van alles wat met uitkeringen en sociale voordelen te maken heeft. Daarom worden de regels om een uitkering te krijgen strenger, worden tegemoetkomingen zodanig hervormd zodat in de praktijk quasi niemand er nog recht op heeft enz. Bijvoorbeeld ook met sociale huurwoningen: ze willen nu voorrang geven aan mensen die werken, maar wellicht verdienen die dan weer teveel om een sociale woning te kunnen huren. Mantelzorgpremie: degene die hulp nodig heeft moet al bijna bedlegerig zijn om die premie (zorgbudget zwaar zorgbehoevende) te kunnen krijgen, terwijl men in de praktijk dan meestal al in een instelling (voorziening voor mensen met een beperking of een rusthuis) zit en dan heb je daar ook geen recht meer op. En zo kan ik nog wel voorbeelden noemen.
Het gaat hem dus echt om het werken en het niet afhankelijk zijn van het sociale systeem.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 23:19

Toen je naar een huur appartment ging is de wijkagent toen niet langs gekomen (of doen ze dat niet meer, toen wij in BE woonden kregen we een wijkagent aan de deur om te checken of we er woonden) en zo ja, kun je daar geen bevestiging van krijgen?