Op zoek naar tips (coaching en kleine beurs/uitkering)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 11:28

josien_m_ schreef:
Waarom door blijven gaan op mensen ver onder het minimum? Ja die bestaan, maar die hebben vooral geld/huisvesting/juridische bijstand of noem maar op nodig. Coaching is meestal een volgende stap. Maar ook voor die groep kun je in overleg een aanbod doen. Nooit gratis, de balans moet aanwezig zijn. Ze mogen ook in ruil komen uitmesten of schilderen of wat ik maar voor klussen heb. Maar dat zijn dan weer de uitzonderingen. (ik geef trouwens ook oud-studenten altijd korting...) Ik wil zeker niet met bewijzen werken, ik vertrouw op wat mensen aangeven en wil niet vanuit wantrouwen werken.

En daar zit dus een stukje vooroordeel dat ik zo naar vind.

Mensen die écht aan de ondergrens zitten, hebben vaak niets over aan energie of fysieke mogelijkheden.
De verwachting dat dat soort mensen dan wel kunnen schilderen of uitmesten vind ik persoonlijk bijna grof.

Als ze die capaciteit zouden hebben, zouden ze het immers niet zo zwaar hebben financieel.

Ik zie heel veel goede bedoelingen in dit topic.
Maar wel veel vanuit de 'privileged' situatie om niet écht te snappen wat het inhoud om bij de extreme minima te horen.

Wat fijn is natuurlijk.
Want ik gun dat iedereen.

Maar het kan wel gezond zijn om af en toe eens benoemd te krijgen dàt je de groep ziet vanuit een privileged situatie en met vrij veel niet kloppende verwachtingen.

josien_m_

Re: Op zoek naar tips (coaching en kleine beurs/uitkering)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 11:56

Wat is daar grof aan? Natuurlijk kunnen ze wel iets! Dacht je dat veranderen geen moeite kost? Inzet vraagt iets. Heb je geen geld dan kijken we wat je wel kunt leveren om de balans te herstellen. Ik vind jouw benadering eigenlijk niet netjes Femke, om aan te nemen dat een ander geen weet heeft van zulke schrijnende situaties. En dat een potentiele hulpvragen niets heeft wat voor de ander de moeite waard is. Ik noem daarom ook al dat er eerst vaak praktische hulp nodig is voor er aan veranderen gewerkt kan worden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 12:02

Petpa schreef:
Het zou mij afstoten indien een coach 2 tarieven zou hanteren en ik zou op zoek gaan naar een andere coach.
Waarom zou een ander minder betalen voor dezelfde dienst bij de bakker betalen we toch ook hetzelfde voor een brood?

Dit.
Wat krom.
Zou dat eerder zoeken bij de gemeente. Dat de gemeente (een deel) betaald. Die heeft ook vast in beeld wie er voor in aanmerking komen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 12:08

Hmmm, "er moet een balans zijn".

Tja - als iemand wel met minder bedeelden wil werken en toch for some reason or the other een tegenprestatie wenst te ontvangen,
dan moet er idd een tegenprestatie zijn.

Ik heb mijn hele leven vrijwilligerswerk gedaan naast mijn werk, en voorbij een bepaald punt is dat ook gewoon de enige optie om met mensen rond de ondergrens te werken.
Ik heb dat geld niet nodig.
(Niet om rond te komen, niet voor balans, gewoon: niet.)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 12:16

josien_m_ schreef:
Wat is daar grof aan? Natuurlijk kunnen ze wel iets! Dacht je dat veranderen geen moeite kost? Inzet vraagt iets. Heb je geen geld dan kijken we wat je wel kunt leveren om de balans te herstellen. Ik vind jouw benadering eigenlijk niet netjes Femke, om aan te nemen dat een ander geen weet heeft van zulke schrijnende situaties. En dat een potentiele hulpvragen niets heeft wat voor de ander de moeite waard is. Ik noem daarom ook al dat er eerst vaak praktische hulp nodig is voor er aan veranderen gewerkt kan worden.

Ik vind deze reactie aan Femke_Tweety totaal ongepast.
Je bent, net als ik, niet op de hoogte van haar (on)mogelijkheden.

Daarnaast spreek je in een eerder bericht over mensen klusjes voor jou uit te laten voeren in ruil voor jouw diensten. In mijn optiek is dat uitbuiting.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 12:38

...en inderdaad: veranderen kost moeite.
En omdat het leven aan de ondergrens loei- en loeizwaar is, is veranderen dus lastig.

En door veel mensen wordt dat al snel gezien als 'ze willen niet', etc.
Alsof je bij de vierdaagse de rugzakken van de militairen over het hoofd ziet (vroegah een tent met ijzeren stokken en een veldbed op houten klossen - het is zo twintig kilo).

...en dan kun je natuurlijk zeggen dat er eerst praktische hulp geboden "moet" worden.
Maar waarom moet dat eerst?
Vaak blijkt een combinatie, dwz tegelijkertijd heel effectief.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 12:55

Petpa schreef:
josien_m_ schreef:

Ik vind deze reactie aan Femke_Tweety totaal ongepast.
Je bent, net als ik, niet op de hoogte van haar (on)mogelijkheden.

Daarnaast spreek je in een eerder bericht over mensen klusjes voor jou uit te laten voeren in ruil voor jouw diensten. In mijn optiek is dat uitbuiting.

Dat is geen uitbuiting maar gewoon betaling, alleen niet in de vorm van geld? Het is niet 24 7 klusjes doen als slaaf. Maar in overeenstemming een klus oid.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 13:06

josien_m_ schreef:

Wat er bijna grof aan is,

Is dat er impliciet het oordeel onder zit dat mensen met weinig financiele middelen geen inzet tonen om te veranderen.

En daarmee dat financiele problemen deels eigen schuld zijn.

Dat staat er niet letterlijk, maar impliciet wel

En nu net dat impliciete oordeel -dat mensen soms hebben zonder dat ze zich er bewust van zijn- is héél naar voor de mensen die dolgraag géén financiele problemen zouden willen hebben, en die daar door een serie van pech en vaak bijvoorbeeld serieuze gezondheidsproblemen in terecht gekomen zijn.
En dat zijn er vrij veel.

Tuurlijk zijn er de mensen die niets willen en mede daardoor in de problems zitten.
Maat dat gaat echt voor héél héél veel mensen niet op.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 13:35

Tja, ik kan me de gedachte voorstellen, maar zoals anderen ook al zeggen: dit is een luxe product. En heel banketstaaf: niet iedereen kan alles betalen.
En los van het feit dat hypnose nog steeds niet evidence based is naar mijn weten, waarmee je het kunt scharen onder kwakzalverij. Er wordt al heel lang met hypnose gewerkt, dat het dan nog steeds niet wetenschappelijk onderbouwd is, geeft in mijn ogen wel aan dat het twijfelachtig is of dat ooit gaat lukken. En daarmee is vergoeding vanuit de zorgverzekering ook erg onwaarschijnlijk, en dus niet een kwestie van tijd :n
Dat maakt het ook niet zo waarschijnlijk dat de wmo oid je hierin gaat helpen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 14:47

O ik dacht dat het om een paramedisch beroep ging.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 15:04

Toch zijn er al diverse ziekenhuizen die juist samenwerken met hypnotherapeuten bij bijvoorbeeld pds klachten

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 15:27

Femke_Tweety schreef:
Wat er bijna grof aan is,

Is dat er impliciet het oordeel onder zit dat mensen met weinig financiele middelen geen inzet tonen om te veranderen.

En daarmee dat financiele problemen deels eigen schuld zijn.

Dat staat er niet letterlijk, maar impliciet wel

En nu net dat impliciete oordeel -dat mensen soms hebben zonder dat ze zich er bewust van zijn- is héél naar voor de mensen die dolgraag géén financiele problemen zouden willen hebben, en die daar door een serie van pech en vaak bijvoorbeeld serieuze gezondheidsproblemen in terecht gekomen zijn.
En dat zijn er vrij veel.

Tuurlijk zijn er de mensen die niets willen en mede daardoor in de problems zitten.
Maat dat gaat echt voor héél héél veel mensen niet op.

Ik weet niet waar je leest dat er onder zit dat mensen niet willen veranderen? Juist niet, van geen kant, ik weet echt beter. Wat ik wel zeg is dat veranderen energie kost, wat in een gestresste situatie moeilijk is op te brengen. Dan kan er een soort van ruilhandel plaatsvinden, zonder uitbuiting uiteraard maar maatwerk.

Waarom ik vind dat er balans moet zijn in geven en nemen? Omdat ik vooral systemisch werk met onder andere familieopstellingen met de paarden. Daarin tellen de systemische basisuitgangspunten: Binding. Iedereen heeft recht op een plek in het systeem. Volgorde. Alle plekken staan in een rangorde ten opzichte van elkaar. Geven en nemen. Geven en nemen dienen evenredig in balans te zijn.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 15:51

Tsja, en niet iedereen heeft altijd iets te geven of te ruilen.

En daar zit meteen het verschil tussen echt altruisme of 'voor wat hoort wat' denken

Beide is prima hoor, en niemand hoeft voor mij gratis werk te verrichten.
Ik zal er alvast persoonlijk nooit om vragen.

Maar als je écht uiterste minima wil helpen, zoals uit de eerste berichten van TS leek,
Dan moet je het idee van gelijke uitruil een stukje loslaten.

Wil je dat niet, óók 100% legitiem.
Maar dan moet je jezelf dat wel realiseren.

Échte minima die door gruwelijke pech en samenloop van omstandigheden niets hebben, geen geld, geen gezondheid, vaak moegestreden en geen energie meer,
Daar is gewoon niets van te verwachten.

Prima, en dat is dan een keus.
Níet jouw doelgroep.

Of wél, maar dan zonder de voor wat hoort wat attitude. Want dat kàn een deel van die groep niet.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 16:12

Je begrijpt me denk ik toch verkeerd. Het gaat niet om "voor wat hoort wat". In tegendeel, ik bedoel juist om alleen "gegeven te krijgen' is ongezond. (tenzij het je ouders, familie of vrienden zijn natuurlijk) Om er iets voor terug te doen is helend en geeft meer zelfvertrouwen. Iedereen is waardevol en heeft wat te geven. Kan het niet nu op dit moment, dan misschien in de toekomst. Dat hoeft ook niet aan mij te zijn maar het kan iets zijn om een ander weer verder te helpen. Is dit zo duidelijker? Want pas op dat je zelf die moegestreden mens waar niets meer van te verwachten valt, niet in dat hokje zet. Dit zijn maar woorden, het is lastig om bedoelingen goed over te brengen merk ik.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 18:26

Achterom schreef:
Tja, ik kan me de gedachte voorstellen, maar zoals anderen ook al zeggen: dit is een luxe product.

Gedoe rond 'is het evidence based of kwakzalverij' vind ik een nieuw element in de discussie, ik laat dat element terzijde liggen.
Coaching, psychische begeleiding etc is in mijn ogen geen luxe goed.
Juist mensen "aan de onderkant van de samenleving" kunnen daar veel nood aan/ baat bij hebben.

Citaat:
En daarmee is vergoeding vanuit de zorgverzekering ook erg onwaarschijnlijk, en dus niet een kwestie van tijd :n
Dat maakt het ook niet zo waarschijnlijk dat de wmo oid je hierin gaat helpen.

Hypnose als in hypnotherapie wordt al jaaaaren door de zorgverzekeraar vergoed. Aanvullend, dat wel.

Citaat:
Wat ik wel zeg is dat veranderen energie kost, wat in een gestresste situatie moeilijk is op te brengen. Dan kan er een soort van ruilhandel plaatsvinden, zonder uitbuiting uiteraard maar maatwerk.

Deze snap ik niet helemaal.
Als er geen geld is, zou je 'diensten' kunnen aannemen, op zich kan dat.
Maar voorbij een bepaald punt, te veel stress, en dan proberen dingen te veranderen en ook nog klussen als tegenprestatie - dat is (te) veel gevraagd.
Citaat:
Waarom ik vind dat er balans moet zijn in geven en nemen? Omdat ik vooral systemisch werk met onder andere familieopstellingen met de paarden. Daarin tellen de systemische basisuitgangspunten: Binding. Iedereen heeft recht op een plek in het systeem. Volgorde. Alle plekken staan in een rangorde ten opzichte van elkaar. Geven en nemen. Geven en nemen dienen evenredig in balans te zijn.

Behoefte aan balans vind ik volstrekt legitiem.
De precieze 'lading' van woorden als volgorde en binding kan ik niet zo goed thuisbrengen of inschatten
'Dat iedereen recht heeft op een plek in het systeem' klinkt mij prima in de oren (alleen hangt dit voor mij niet af van geld).

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 18:37

Ik gebruik zelf gewoon een standaard tarief.. Ik ga niet sleutelen omdat ik niet in iemands portemonnee kan kijken. (Heel banketstaaf gezegd, degene met die goede baan, heeft misschien wel minder aan het eind van de maand over als diegene die een "slechte" baan heeft. + ik ben slecht met zielige verhalen, dan heb ik medelijden en dan weet ik hoe het gaat... +te vaak al leuk voor een karretje gespannen en uiteindelijk zelf qua tijd mezelf klem zetten omdat dit er ook nog "even" bij moest....

En 1 tarief is gewoon heel éénduidig.

Wat ik wel doe, is dat iemand die door pech vaker behandeld moet worden (paard of mens ;)) dat ik de vervolgsessies wat met de prijs doe.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 19:49

Ordening, binding en balans zijn kreten uit het systemisch werken, één van mijn werkmethodes. Vandaar dat ik dat zelf ook toepas.
Zoals ik ook al eerder zei, bij te veel stress en praktische onmogelijkheden, is er op dat moment zeker geen ruimte voor mijn hulpverlening en dient er eerst wat anders te gebeuren. Maar goed, ik laat het hierbij. ts heeft hier verder niets aan.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 19:54

josien_m_ schreef:
Je begrijpt me denk ik toch verkeerd. Het gaat niet om "voor wat hoort wat". In tegendeel, ik bedoel juist om alleen "gegeven te krijgen' is ongezond. (tenzij het je ouders, familie of vrienden zijn natuurlijk) Om er iets voor terug te doen is helend en geeft meer zelfvertrouwen. Iedereen is waardevol en heeft wat te geven. Kan het niet nu op dit moment, dan misschien in de toekomst. Dat hoeft ook niet aan mij te zijn maar het kan iets zijn om een ander weer verder te helpen. Is dit zo duidelijker? Want pas op dat je zelf die moegestreden mens waar niets meer van te verwachten valt, niet in dat hokje zet. Dit zijn maar woorden, het is lastig om bedoelingen goed over te brengen merk ik.

Daar ben ik het toch niet mee eens...
Allereerst ben ik van mening dat coaching wel kan en belangrijk kan zijn, ook als je het financieel zwaar hebt. Gewoon al het feit dat je daarover kan ventileren kan al wat veranderen. En overigens: mogelijk als je je beter voelt door coaching oid, heb je meer mogelijkheden om uit een financieel zware situatie te raken (omgekeerd geldt uiteraard ook: een betere financiële situatie zal ook deels ervoor zorgen dat je je beter voelt).
Maar het vraagt afstemming, afstemming op wat mogelijk is voor de client op een bepaald moment. En als dat "enkel" is uit bed komen, naar de sessie komen en daar rustig aan, op het tempo van de client, wat ontspanning opzoeken, dan is dat zo. Mensen bouwen geen veerkracht op door over hun grenzen te (blijven) gaan, maar net door hun grenzen te leren kennen, te bewaken en te luisteren naar hun lichaam.
Het zou sommige mensen misschien wat zelfvertrouwen kunnen geven, maar het kan ook heel anders uitpakken. Voor hetzelfde geld ervaart de client het doen van klusjes als wederdienst als "gebruikt worden". Ongetwijfeld zal dat voor bepaalde cliënten ook een trigger zijn. En je creëert op die manier mogelijk ook een scheefgetrokken werkrelatie tussen jou en de cliënt. Bovendien zijn er ook cliënten die geen "nee" kunnen of durven zeggen als je met zo'n voorstel afkomt en die over hun grenzen zouden gaan om aan jouw verwachtingen te voldoen, ook al gaat dat ten koste van jezelf.
Als ik cliënt ben, wil ik ook echt niet - op wat voor manier dan ook - moeten zorgen voor de hulpverlener waar ik naartoe ga.
En dan zijn bij zo'n werkwijze ook nog eens deontologische vragen te stellen...

Ik ken mensen die twee tarieven hanteren, maar die beslissen zelf (en zonder dit expliciet te maken) wie ze een lager tarief geven (bv. prijsstijging niet doorrekenen). En ik ken ook mensen die geregeld activiteiten doen zoals benefietdagen waarmee ze enerzijds mensen kennis laten maken met hun aanbod en anderzijds geld in het laatje brengen zodat mensen die het financieel moeilijk hebben toch ook hulp kunnen krijgen.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 23:38

Omdat dit topic werkgerelateerd is hoort hij op Leven zonder paarden. Ik verplaats het topic daar heen.