Bedenken wat je nou weer wil eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 19:58

Herkenbaar..
een van de meest vervelende dingen van ‘volwassen zijn’.. en de eeuwig terugkomende vraag: ‘wat eten we vandaag?!’..

Ik maak tegenwoordig op vrijdag een lijstje van wat we de hele week eten. Heel gedoe altijd.. rekening houdend met sporten, laat thuis, eerder weg, groentes die langer kunnen liggen en versproducten die snel op moeten.
Maar als het eenmaal klaar is vind ik het wel ideaal..

Qua inspiratie gebruik ik de boekjes van de jumbo, AH en plus.. alle recepten die ik wil proberen scheur ik eruit.
Als het blijvertjes zijn berg ik ze op in een klapper en als ze niet lekker zijn gaan ze meteen in de prullenbak.
Daarnaast hebben mijn vriend en ik een recepten-app. Alle gerechten die we via internet hebben en voor herhaling vatbaar zijn sturen we naar die app groep. Hartstikke handig..

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 20:00

Ik hou van Picnic en bekijk gewoon daar het weekmenu en dan kijk ik wat ik lekker vind en ruil ik soms iets om omdat dat de week ervoor heel goed beviel etc. Dus sinds nu gewoon te veel keuze bij het bestellen, maar heerlijk. En veel goedkoper dan bijvoorbeeld Hello Fresh etc.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 20:01

Eigenlijk moet ik niet antwoorden want ik bemoei me zo min mogelijk met het eten := , maar hier maakt mijn man - in overleg, dat dan wel - een weekplanning op donderdag zodat we vrijdag het meeste kunnen halen.

Hij heeft een map vol recepten die we allebei lekker vinden, een verspakket van Appie komt ook elke 14 dagen wel een keer langs en verder zoeken we nog recepten zonder al te veel poespas op. Miljuschka heeft veel bruikbaars op haar website, maar ook de site van Allerhande biedt veel en bij onze slager ligt ook elke maand een blaadje met makkelijke dingen. Zo houden we de variatie er in zonder dat het uren bereidingstijd kost :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 20:01

Hier helpt het om een weekplanning te maken waarbij rekening gehouden wordt met de werktijden.lange dag = manlief kookt of lekker makkelijk. Vrije dag = gezonde maaltijd.

En dan planning maken en hier een foto van maken voor als je onverhoopt in de super staat voor boodschappen en je bent vergeten wat morgen ofzo op de planning stond. Super is hier 20 min rijden vandaan dus pak liever een paar dagen tegelijk mee.

gomir

Re: Bedenken wat je nou weer wil eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 20:06

Ik ben zo iemand die wezenloos rondkijkt op de versafdeling en ter plekke iets probeert te bedenken.
Vooruit plannen ben ik met mijn werk allang mee gestopt, want het loopt toch nooit zoals ik verwacht :+ Voordeel van die baan is dan wel weer dat ik op werkdagen op mijn werk kan eten en dus alleen nog voor de overige dagen iets hoef te verzinnen. En dat vind ik al lastig genoeg :=

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 20:13

Ik zag net dat de k&k oosterse maaltijden in de aanbieding zijn bij de Plus, heb een bak bami goreng en een bak sate ajam meegenomen, perfect voor 2x, wat dan nog overblijft vd bami gaat naar de honden.
Wanneer ik het ga eten ff kroepoek bijhalen en in de kast heb ik nog wel seroendeng en gebakken uitjes liggen.
Spiegeleitje erbij bakken en ik heb een goede maaltijd.

Verder tortillas, champignons, geraspte kaas en creme fraiche gehaald.
Kan ik met de al gemaakte burritosaus wraps maken en met de minikrieltjes, gehakt en prei uit de vriezer maak ik een prei ovenschotel, 2 porties vries ik in, de derde eet ik de dag dat ik het maak.
Dan heb ik nog een verse pizza in de vriezer liggen en dan nog een bak groentesoep.
Afbakstokbrood en kruidenboter heb ik ook in huis.
Hoef ik alleen nog te bedenken wat ik zondag ga eten, maar ik heb nog zakken pastasaus in de vriezer liggen en ruim voldoende geraspte kaas dus best kans dat ik een portie lasagne maak. :)

Ben bezig met de vriezers weer wat leger te eten, die zitten aardig vol. :+

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 20:23

Mijn vriend en ik eten sporadisch samen en we koken eigenlijk ook bijna nooit echt. Ik zorg dat er altijd wat makkelijks in huis is en tegen 19 uur ga ik een keer kijken waar ik zin in heb. Soms blijft het ook bij een broodje kaas.

Heel af en toe heb ik zin in taco’s bijvoorbeeld en die vind ik niet kant en klaar, dus dan ga ik dat maken. Of een broccolischotel of zoiets. Dat doe ik dan als mijn vriend ook thuis is. Maar meestal als er iets gekookt moet worden, dan doet hij dat. Hij is er wel handiger mee :+ Maar dat zijn dan vaak wel dingen die we op de dag zelf bedenken.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 20:25

Ik haal meestal wat uit de afprijskast van de jumbo, die zit bij ons altijd bomvol, zeker als je vroeg boodschappen doet. Verzin het dus vaak ter plekke en eet vaak ook mega goedkoop daardoor. \
Verder maak ik regelmatig een pan soep of een pan macaroni en vries dan een deel in.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 20:50

crow schreef:
Ik haal meestal wat uit de afprijskast van de jumbo, die zit bij ons altijd bomvol, zeker als je vroeg boodschappen doet.

Ah ja, daar kijk ik ook vaak in, maar ik doe meestal (altijd eigenlijk) later op de dag boodschappen en dan ligt er nooit meer in dan een zak vergane groente ofzo.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:03

Ik ben fan van t systeem dat je bijv op maandag altijd pasta eet, maar elke week een andere variant maakt. Op dinsdag dan bijv stamppot. Op woensdag een avg'tje. Op donderdag een wereldgerecht etc. Dan heb je wel een richting om in te denken, is er genoeg variatie, maar zo gaat t proces wel wat sneller bij ons haha

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:09

Ik lees mee. Ik heb 2 mensen in huis die niet heel experimenteel zijn en 1 daarvan lust ook nog eens veel dingen niet (nee, daar groeien niet alle kinderen overheen helaas). Ik kom toch vaak op een paar standaard dingen uit. Dat we de weekboodschappen bij de Aldi doen helpt helaas niet echt mee want de keus in verse groente vind ik erg beperkt daar. Komt nog bij dat ik een voedselintolerantie heb. Dus het is niet altijd makkelijk om wat anders te verzinnen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:32

Ik doe maar 1 keer in de week boodschappen en de supermarkt zit 8 kilometer verderop, even wat anders halen dan wat ik bedacht had gebeurd dus niet. :)) Ook geen bezorgdiensten hier en eten afhalen is ook minimaal 8 km verderop.
Op werkdagen doen we vaak simpel, de ene week bij ochtenddienst is het doorgaans AVG en bij avonddienst eten we de warme maaltijd met lunchtijd, dat zijn vaak oven of pasta gerechten.
Ik schrijf op voor welke dagen ik dat nodig heb en kijk wat het aanbod is aan verse groente en beslis ter plaatse wat het wordt. Voor de andere dagen probeer ik wel wat creatiever te zijn en besteed ik ook meer tijd aan het eten. Dan is het inspiratie van dingen die ik ken of nieuwe gerechten uit kookboeken.
Ik doe op vrijdagochtend boodschappen, de dagen dat er uitgebreider gekookt wordt zijn de eerste dagen, dan is het qua versheid nog niet zo'n issue.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:49

Mijn truc is om juist geen gerechten te plannen van tevoren. Ik zorg dat ik altijd pasta/rijst/aardappelen, uien, knoflook en bv blikken bonen/linzen en tomatensaus op voorraad heb.. en dan koop ik verrassingspakketten via Too good to go of overblijvers van AH of Lidl, dus vaak echt een verrassing wat je krijgt.. en dan ga ik gewoon googlen wat ik met een aantal random ingrediënten kan maken. Ik kijk meestal bij de afbeeldingen, en kijk gewoon wat er op het oog lekker uit ziet :))
Bevalt een recept goed, dan zet ik het met foto in mijn receptenapp.

Ik vind het heel handig om later in de receptenapp door alle foto’s te kunnen scrollen. Er zit vaak wel een recept bij waarvan ik dan denk ‘o ja, dat was lekker, daar heb ik nu trek in!’

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:55

Ik had gehoopt hier dé oplossing te vinden, maar helaas, vooral lotgenoten :')

Wat heerlijk Ans, dat je nauwelijks hoeft te koken!

Als ik het aan mijn kinderen over laat, eten we elke dag macaroni met kaas :x

Mijn strategie: genoeg basics (en altijd 4 pizzas) in de vriezer en in de voorraadkast voor simpele gerechten.
Want meestal gaat het zo:
Een half uur voor het avondeten op internet kijken of ik een lekker (en makkelijk) recept kan vinden met die verse groente die ik eerder die week in de aanbieding kocht.
Erachter komen dat het bijpassende vlees nog diep bevroren is, dus toch maar weer die standaard pasta uit de kast trekken...

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 22:00

Ik woon te ver weg om elke dag naar de supermarkt te gaan dus ik bedenk 90% van de tijd ter plekke wat we gaan eten. Ik heb een vriezer vol met vlees, groente en aardappelproducten, een voorraadkast vol met rijst, pasta, aardappelen en uiteraard ook verse groente in de koelkast etc. Ik zorg dat ik veel in voorraad heb want voor 1 ding ga ik niet op en neer rijden.
En soms zie ik een recept wat ik wil maken en dan moet ik er wel eens extra voor rijden, dan doe ik dat. Maar ik heb ook een hekel aan boodschappen doen vanwege alle prikkels.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 22:02

Het gewoon “simpel” houden. Als in: hier eten we maandag en dinsdag groenten, aardappelen en vlees (de welbekende stamppot). Lekker makkelijk! Dan komen de rijst en pasta/lasagne gerechten ook nog allebei doordeweeks een keer voor. Zit je al aan de vier dagen. Vrijdag zien we vaak wel en kan een meer bijzonder gerecht zijn als een zelfgemaakte quiche. Dan zaterdag soep met broodjes en zondag vaak een verspakket van de supermarkt (ook elke keer variatie).

De variatie in de groentes, pastas, quiches etc. kan je natuurlijk heel makkelijk online vinden.

Die “houvast” van “wat eten we” vind ik zelf erg fijn in de week, maar de variatie in het recept kan je natuurlijk steeds naar wens vormgeven.

Zo werkt dat voor ons (mij) het beste en scheelt echt steeds zoeken naar “wat gaan we eten”.

En natuurlijk wordt er ook wel eens afgeweken als we ergens gaan (uit)eten of iets halen, maar in principe is het fijn om een basis te hebben in de week.

Aanbiedingen doen wij niet aan :D Vind dat zo’n gedoe en kost erg veel tijd.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 22:07

Sinds corona bestellen wij de meeste dingen online bij de AH. En even later ben ik begonnen via de app recepten te zoeken en daar is het makkelijk via ze toe te voegen aan de bestelling.

Toen ik post covid over kreeg na corona besmetting 2 jaar geleden vind ik dit helemaal ideaal om te bedenken wat we gaan eten en kon ik daar mee mijn man ontlasten. Hij moet koken namelijk omdat ik dat nu niet kan helaas.

Het makkelijk is dat je alleen maal verschillende manieren hebt om op te zoeken bv makkelijk, goedkoop, met bepaalde ingrediënten, kook methode enzo.
Via die weg al veel erg nieuwe lekkere gerechten gevonden. Ook wel eens iets wat echt niet te eten was. Maar dat is bijna nooit.

Ik bestel vaak 3 recepten per week. Rest kijken we vaak per dag en ook dan kijk ik vaak bij de recepten of ik wat kan vinden.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 22:13

Ik woon op een paar minuten lopen van 3 supermarkten af, dus wanneer ik me bedenk heb ik ook zo wat anders gehaald als mijn budget dat toelaat.
Op dezelfde afstand zitten ook 2 pizzeria's, een poelier met maaltijden en een sparerib express en kortbij ook nog een viszaak waar je maaltijden kunt halen, een snackbar, een chinees, een poolse snackbar en een ik geloof Turkse kipzaak.
Genoeg uitwijkmogelijkheden iig buiten thuisbezorgd en vergelijkbare om. :')

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 22:20

Ik bestel op vrijdag altijd 4 gerechten via de Picnic, naast de week boodschappen. We eten dan die in willekeurige volgorde.

Gerechten van de Picnic app, uit kookboeken, inspiratie via social media, manlief die een idee heeft, het komt hier uit heel veel dingen. Wij wisselen elke dag af met pasta/rijdt/aardappelen/couscous/wraps enz.

Verder heb ik sommige dingen standaard in huis aan rijst, pasta enz. Pesto, kaas, eieren, grote volle kruidenla, sla tomaten paprika enz.

Op dinsdag avond doe ik dan boodschappen voor de andere 3 dagen en kijk ik eerst wat ik nog heb, daarmee maak ik 1 maaltijd.

Lekker en Simpel heeft een fijne website waar je snelle recepten hebt, met producten die je over hebt.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 22:21

Ik laat ChatGPT een weekmenu bedenken plus een boodschappenlijst van alle ingrediënten maken. Neem dat niet letterlijk over maar het geeft wel een leuk kader :D. En regelmatig Hellofresh. De lekkerste recepten bewaar ik.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 22:37

callippo schreef:
Ik had gehoopt hier dé oplossing te vinden, maar helaas, vooral lotgenoten :')

Wat heerlijk Ans, dat je nauwelijks hoeft te koken!

Als ik het aan mijn kinderen over laat, eten we elke dag macaroni met kaas :x

Mijn strategie: genoeg basics (en altijd 4 pizzas) in de vriezer en in de voorraadkast voor simpele gerechten.
Want meestal gaat het zo:
Een half uur voor het avondeten op internet kijken of ik een lekker (en makkelijk) recept kan vinden met die verse groente die ik eerder die week in de aanbieding kocht.
Erachter komen dat het bijpassende vlees nog diep bevroren is, dus toch maar weer die standaard pasta uit de kast trekken...

Moet ik wat mac and cheese meebrengen voor je uit GB? }> Of er vijf pakjes of tien pakjes mee komen, maakt toch niks uit.
Dat gaat hier standaard mee terug van een trip naar de overkant, net als frambozenjam, gember(bier) en thee :D plus de rest aan maffe dingen die zij wel en wij hier niet hebben, zoals christmaspudding :9

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 23:49

O dit haat ik zo.. elke week maak ik een weekmenu, rond iedereen zijn planningen en haal ik de boodschappen.. dat werkt hier, maar ik heb er echt een hekel aan.

Ik bestel ook regelmatig voorraad spullen bij de butlon en foodello

Maar er zitten altijd wel een paar opwarm dingen in de vriezer.. soms heb ik echt geen zin om te koken.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 07:41

Heeft er iemand een tip om goede recepten te beware?

Ik merk dat ik vaak teruggrijp naar bekende dingen terwijl als ik even mijn recepten en een kookboek erbij pak de inspiratie enorm wordt!

Ik kook 1 dag en eet 1 dag leftovers. Soms ook wel eens een afbakpizza of kant en klaar lasagne/bami sate.

Meestal heb ik een ruwe weekplanning van 2 a 3 recepten zodat ik makkelijk kan husselen en omgooien als het werk uitloopt of vrienden bellen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 07:43

Wij hebben 2 kookmappen.
De ene zit vol met gevonden recepten die ons lekker lijken, om een keer te maken.
En wanneer we ze gemaakt hebben en denken "nog een keer" dan gaan ze naar de tweede map. Vinden we het dan toch niks, dan gaan ze naar de oudpapierbak.

Dus af en toe eens bladeren door die map en door de map Nog een keer levert ook wel weer inspiratie op voor iets lekkers op tafel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 07:49

Schuur_ schreef:
Heeft er iemand een tip om goede recepten te beware?

Ik heb sinds een tijdje de app Recipe Keeper. Ik heb een stuk of 5 andere geprobeerd, maar dan miste ik functies of moest je een abonnement nemen om de app bv op meerdere apparaten te gebruiken.. Recipe keeper koop je eenmalig, en dan kun je alles op elk apparaat gebruiken.. Je kan recepten toevoegen via links op websites, en ook oa door te scannen van een foto, zelfs handgeschreven.
Ik had in no-time mijn kookboeken overgenomen, en het is zo fijn om al je recepten overal bij je te hebben, en de kunnen sorteren op vanalles, en foto’s te kunnen bekijken om te zien waar je vandaag eens zin in hebt.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 20-08-24 07:51, in het totaal 1 keer bewerkt