Waarom een fatbike voor je kind kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 13:50

Hier durven ze in het centrum zelfs te bedelen voor een euro voor de bus als hun fatbike leeg is, kun je er dan niet gewoon mee fietsen, het heeft toch wielen en trappers? Dat ze mij dan aanspreken is ook heel slim :+ ik heb natuurlijk zakken vol contant geld voor snotapen hangen aan mijn uit elkaar vallende, rammelende en slecht geverfde versnellingsloze omafiets _O-

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 15:17

Hier zie ik ze ook nooit rijden en veel kinderen moeten best ver fietsen om op de middelbare school te komen.

Ik heb net op Google gekeken en in Nederland zijn ze best duur, zo rond de 1400 euro maar bij Alixpress heb je er al een voor 250 euro. En op die Chinese dingen zal de meeste jeugd wel rijden. Dat klinkt behoorlijk gevaarlijk.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 15:28

Hier krijgen ze er iig geen met reden dat ze gewoon op die leeftijd nog niet genoeg inzicht hebben in het verkeer met zo’n snelheid.
Een elektrische fiets vind ik toch op de ene of andere manier minder erg omdat je daarbij tenminste zelf nog moet trappen.
Ik heb er zelf ook 1 en zou hem voor geen goud willen missen maar de mijne is wel begrensd als ik boven de 26 km kom houdt ie me tegen en mn zoon op zn gewone fiets zonder ondersteuning oid fietst me er op dat moment echt uit.
Als mijn zoon straks wat ouder is en meer ervaring heeft in het verkeer en hij zou vragen om een elektrische fiets omdat hij wat verder weg op school zit dan heb ik dat 10x liever als dat hij met OV gaat of op zn 16de een scooter.
Maar wat ik vooral vind is leven en laten leven als een ander een fatbike voor zn kind koopt heb ik daar vrij weinig van te vinden.
Over het bepaald slag mensen die erop fietsen zie ik hier in de buurt echt van alles erop rijden maar denk ook als je als normale nette weggebruiker op een fatbike zit je toch gauw als tokkie wordt afgedaan :')

rien10

Re: Waarom een fatbike voor je kind kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 18:57

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:19

_Christina schreef:
Hier durven ze in het centrum zelfs te bedelen voor een euro voor de bus als hun fatbike leeg is, kun je er dan niet gewoon mee fietsen, het heeft toch wielen en trappers? Dat ze mij dan aanspreken is ook heel slim :+ ik heb natuurlijk zakken vol contant geld voor snotapen hangen aan mijn uit elkaar vallende, rammelende en slecht geverfde versnellingsloze omafiets _O-
Ik hou echt van mijn versnellingsloze omafiets _/-\o_ . Gaat ook zelden wat aan kapot, geen accu die leeg raakt, en vind hem zelf meer comfy dan die electrische fietsen of dingen met allerlij versnellingen en weet ik wat allemaal. Ik doe er al jaren mee, zeer tevreden.

Ik ben ook opgegroeid met "je bent jong en gezond, fiets maar". Klasgenoten kwamen van een dorp verderop 45min gefiets op normale fietsjes. Ik zie überhaupt electrisch vooral sinds ik in de stad ben gaan wonen, en dat gaat hand in hand met oprecht denken dat 15min fietsen super ver weg is :+ .

Niks tegen electrische fietsen in het algemeen overigens. Het is een geweldige uitvinding voor ouderen en mensen die om medische redenen er baat bij hebben. Dat vind ik echt heel wat anders. Maar ik heb echt het idee dat al die electrische dingen mensen steeds luier maakt. Hoe meer men zich kan verplaatsen zonder moeite, hoe normaler het wordt om dat te doen en hoe "erger" men het vind om zichzelf te moeten verplaatsen zonder hulpmiddelen. Terwijl bewegen zo gezond is. Daar vind ik stiekem wat van. Zelfde met al die kinder die niet meer met een fietsje naast mama fietsen, maar in een dik gepantserde electrische bakfiets moeten met gordels, stootkussens en een dakje want het kind zal eens een regeldruppel op z'n hoofd krijgen. Er zit nog net geen verwarming in. Maargoed, nu dwaal ik af.

Die opgevoerde fatbikes hoef je vaak trouwens niet mee te trappen, iets dat verplicht is voor electrische fietsen. Trappen gebeurd hier enkel als politie langsrijd... Dat maakt het praktisch gezien een scooter. En daar mogen kinder met een reden niet op, laat staan zonder helm.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:50

Ik ben er ook tevreden mee. De gammele is echt categorie stationsfiets, niet te lomp op fietsen want tandwielen/ketting zijn niet zo goed meer. En de andere was m'n eerste zelf betaalde tienerfiets, dus al flink oud. Die moet alleen af en toe gespannen. Helaas wil ik wegens lichamelijke klachten wel graag een fiets met ondersteuning, zodat ik vaker en meer kan fietsen en vooral ook niet meer met de auto naar werk hoef. Dat is nu met alle blessures niet meer haalbaar op m'n omafietsen. Wegfietsen, heuvels en tunneltjes zijn niet heel prettig.

In ieder geval komt er geen fatbike :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:54

Persoonlijk heb ik een rothekel aan fietsen. Ik fiets dus gewoon niet op een gewone fiets. Bloedhekel aan.

Ik heb wél een electrische fiets, en daar ga ik voor m'n lol 40 km mee fietsen. Ik mankeer verder helemaal niets.

Om maar even te zeggen dat er meer redenen kunnen zijn voor een elektriek ding. Niet alleen dat je je ene poot niet meer voor de andere kunt zetten.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:57

Kantoor man op het werk rijdt een fatbike. Kritiek van ons is alleen dat de fatbike gestald wordt in de gang op het werk en in de weg staat. Verder iedereen super jaloers.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:58

Ik vind ze erg leuk! Als ik jong was geweest had ik er ook een gehad.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 20:02

Ze zijn totaal niet ergonomisch. Daar kan je toch niet op fietsen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 20:03

Ik vraag me echt af of ze zo populair waren geworden als ze 'MTB met elektrische ondersteuning' hadden geheten. In MTB-kringen is een electrische MTB in ieder geval vloeken in de kerk :D Daar ben je een loser als je met accu op de MTB-route verschijnt :))

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 20:07

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 20:20

Ibbel schreef:
Persoonlijk heb ik een rothekel aan fietsen. Ik fiets dus gewoon niet op een gewone fiets. Bloedhekel aan.

Ik heb wél een electrische fiets, en daar ga ik voor m'n lol 40 km mee fietsen. Ik mankeer verder helemaal niets.

Om maar even te zeggen dat er meer redenen kunnen zijn voor een elektriek ding. Niet alleen dat je je ene poot niet meer voor de andere kunt zetten.
Toegegeven, er zijn natuurlijk meer nuances. Wat ik noemde in een veralgemeniseering. Idd, 40km electrisch is beter dan 0km ouderwets handmatig. In dat geval is het mooi dat het je motivatie geeft te fietsen :j .

Als ik kijk hoeveel mensen er "vroeger" met een normale fiets fietsde en hoe ver die gingen, en hoe mensen daar gemiddeld gezien nu mee om gaan, dan krijg ik het gevoel dat ik uitsprak. Daar zijn natuurlijk altijd wat uitzonderingen op, meer dan ik zo kan noemen. Ik wil ook niemand persoonlijk aanvallen. Maar als ik met mensen spreek (want ik baseer het ook daar op en niet enkel op wat ik zie) hoor ik vooral gemakzucht als reden, en opeens alles heel ver of heel veel moeite vinden (en dan hebben we het idd over dingen als 15 min fietsen). En daar zijn mensen heel open over, want het is zo normaal. Iig hier in het westen waar ik woon.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 20:44

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 20:48

Ik moest hier aan denken toen ik de topictitel las :')
Afbeelding

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 20:53

Wij wonen vlakbij middelbare scholen en het is echt Tokkie junior die er mee rijden. Van mij mag er een verbod op die dingen komen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 21:01

Ibbel schreef:
Ik vraag me echt af of ze zo populair waren geworden als ze 'MTB met elektrische ondersteuning' hadden geheten. In MTB-kringen is een electrische MTB in ieder geval vloeken in de kerk :D Daar ben je een loser als je met accu op de MTB-route verschijnt :))

Wij waren juist aan het kijken voor een elektrische mountainbike zodat ik te paard over de veluwe kan gaan en mijn vriend mee met de mountainbike over de zandpaden. Moet voor ons beide leuk blijven dachten we zo. Maar we zijn ook geen mountainbikers. :+

De zoektocht voorlopig wel gestaakt trouwens vanwege een blessure van paard maar dat terzijde.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 21:13

Leeftijd van 16 jr invoeren incl verzekeringsplaatje en helmplicht! Kids van 10 hebben onvoldoende inzicht in verkeer en snelheid. Hoeveel doden en zwaargewonden moeten er nog vallen ?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 21:17

En gewoon goede controle op import - Chinese fatbikes komen per container aan, dat moet te doen zijn zou je denken. En natuurlijk illegaal opvoersetjes verbieden. Want die setjes zijn gewoon te koop. Je mag ze alleen niet inbouwen :+ Ja, tuurlijk joh, die worden voor de leuk verkocht.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 22:17

Grappig, ik herken t beeld niet zo. Hier zijn het juist alle kakkers die erop rondrijden, geen tokkies.. Wel soms met zn 4en erop.. Dat is best knap

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 23:17

Ibbel schreef:
En gewoon goede controle op import - Chinese fatbikes komen per container aan, dat moet te doen zijn zou je denken. En natuurlijk illegaal opvoersetjes verbieden. Want die setjes zijn gewoon te koop. Je mag ze alleen niet inbouwen :+ Ja, tuurlijk joh, die worden voor de leuk verkocht.

Ze hebben er net 1000 in beslag genomen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 23:29

https://www.l1nieuws.nl/nieuws/2724472/ ... te-brengen

Toevallig vandaag weer in het nieuws. Artsen willen de ernst van de situatie in beeld brengen, ook omdat er wekelijks patiënten binnenkomen.

En ook in dit artikel worden de jonge kinderen genoemd:
Citaat:
Zo blijkt uit recente cijfers van VeiligheidNL dat het in meer dan de helft van de slachtoffers van ongelukken met fatbikes gaat om kinderen tussen de 10 en 14 jaar en dat een kwart met hersenletsel op de spoedeisende hulp belandt.

Ik snap ook echt niet waarom er bewijs nodig is en het zo lang moet duren voor ze de regels aanpassen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 02:58

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb ook een poos en fatbike gehad. Niet zo'n standaard model die je heel veel ziet.
Nu heb ik echt een gruwelijke hekel aan fietsen. Dat komt omdat mijn heup dan uit zijn fatsoen gaat en kan ik soms maar met 1 been trappen en met een beetje pech werken ze beiden niet mee.
Dus dit was voor mij echt een uitkomst met de trapondersteuning.
Totdat ik mega veel last van mijn stuitje kreeg waardoor ik na een paar uur fietsen weken pijn had met zitten.
Dus ik heb de fiets, in welke vorm dan ook, afgezworen.
De fatbike is naar een neefje van 15 gegaan.
Maar dit model zou ik dus wel aan mijn kinderen geven als ik ze zou hebben. Toch net even wat stoerder dan de standaard elektrische fiets.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 08:50

Sure_lee schreef:
De fatbike is naar een neefje van 15 gegaan.
Maar dit model zou ik dus wel aan mijn kinderen geven als ik ze zou hebben. Toch net even wat stoerder dan de standaard elektrische fiets.

Volgens mij mis je het punt van dit topic.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 08:56

Naja, als je kunt kiezen tussen verongelukken op zo'n suffe electrische fies of dit stoerdere model, dan is het toch niet zo gek dat je in stijl uitgesmeerd wilt worden over het asfalt >;)