Go fund me /crowdfunding voor jezelf of anderen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 23:01

Vragen om geld voor een (huis)dier of vakantie komt op mij ontzettend zelfzuchtig over. Ik snap eerlijk gezegd niet dat mensen dat doen met de verwachting en vanzelfsprekendheid dat een ander zijn geld aan jouw geeft voor je eigen 'plezier'. Wat maakt dat een ander zijn vakantie/ huisdier belangrijker vind om geld voor te vragen? Ik denk dat het is omdat het kan en elke euro die je zelf niet uitgeeft winst is. Als een ander het opstart en het bv gaat om levensbehoefte (dak boven het hoofd, behandelingen) is het wat mij betreft al genuanceerder.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 23:02

GabberGill schreef:
_San87_ schreef:
Ik doneer vrijwel nooit aan dit soort dingen, negen vd tien keer gaat het om een luxe die bij elkaar geschraapt moet worden door derden. Ik vind het ordinair bedelen. Maar, ieder moet doen wat hij/zij wil. Ik negeer die acties gewoon.

Go fund me's zoals die voor Palmera zou ik 100% voor doneren. Go fund me's zoals die van GabberGill 100% niet.

Humor is dat dan wel he, want ik gooi bijv niet mijn hele verhaal op internet dat ik een hele zaak (transportbedrijf) kwijtraakte door corona en dus ook mijn werk. Zzper was en ga zo maar door. Dat ik mijn dochter iets terug wilde geven omdat ik haar pony verkocht wegens zijn gedrag en ga zo maar door.

Nog dagelijks te maken heb met de spoken uit het verleden, dakloos was net nadat mijn moeder overleed en dat ik opgejaagd werd door jeugdzorg omdat ze wel een plek hadden voor mijn kind en ga zo maar door en dat allemaal overwon waardoor deze dingen af en toe net wat lastiger gaan. Nooit iemand om een euro gevraagd en dan doe je het een keer en dan krijg je deze meningen omdat je niet te koop loopt met je levensverhaal. Dit is trouwen nog maar een kleine greep uit mijn afgelopen jaren

Als ik mijn hele verleden uit zou stippelen dan zouden zoveel mensen een rolberoerte krijgen en zich af vragen hoe ik überhaupt hier stond.

Ok.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 23:07

Niet Ok.

Het is humoristisch dat het achterliggende telt.

Ik vraag me namelijk af wat de mening was geweest als ik voor mijn hele huis, werk, leven opbouwen geld had gevraagd. Was die dan anders geweest?

Als ik nou had verteld dat ik een transportbedrijf had wat door de corona volledig om zeep is gegaan en ik daar een hele nasleep van had en eigenlijk nooit een beest heb weggedaan en niemand ooit te kort is gekomen omdat ik ieder dubbeltje omdraaide maar er niet meer uitkwam omdat het me totaal genekt had. Was het dan anders?

Het is het verhaal wat telt en hoe mensen erachter staan. Mensen privé weten dit van mij en die doneren dus ook en daarom heb ik nooit een seconde moeite gedaan om met een bepaald verhaal een euro van een vreemde te krijgen.
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 30-07-24 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 23:08

_San87_ schreef:
Ik doneer vrijwel nooit aan dit soort dingen, negen vd tien keer gaat het om een luxe die bij elkaar geschraapt moet worden door derden. Ik vind het ordinair bedelen. Maar, ieder moet doen wat hij/zij wil. Ik negeer die acties gewoon.

Go fund me's zoals die voor Palmera zou ik 100% voor doneren. Go fund me's zoals die van GabberGill 100% niet.

_/-\o_

En al die extra info veranderen de zaak (voor mij) ook niet. Het is een ultiem luxe probleem.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 23:09

GabberGill schreef:
Niet Ok.

Het is humoristisch dat het achterliggende telt.

Ik vraag me namelijk af wat de mening was geweest als ik voor mijn hele huis, werk, leven opbouwen geld had gevraagd. Was die dan anders geweest?

Je vroeg geld om een pony terug te kopen. Daar doneer ik niet voor. Punt.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 23:14

Fortitude schreef:
_San87_ schreef:

_/-\o_

En al die extra info veranderen de zaak (voor mij) ook niet. Het is een ultiem luxe probleem.

Ik snap dit ook volledig alleen vroeg ik me echt oprecht af of wanneer je zulke info gooit of dat dat het verhaal anders maakt.

Ik heb nog nooit een euro van iemand aangenomen behalve die keer en zelfs die was echt bedoelt voor bekende.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 23:17

GabberGill schreef:
_San87_ schreef:

Humor is dat dan wel he, want ik gooi bijv niet mijn hele verhaal op internet dat ik een hele zaak (transportbedrijf) kwijtraakte door corona en dus ook mijn werk. Zzper was en ga zo maar door. Dat ik mijn dochter iets terug wilde geven omdat ik haar pony verkocht wegens zijn gedrag en ga zo maar door.

Nog dagelijks te maken heb met de spoken uit het verleden, dakloos was net nadat mijn moeder overleed en dat ik opgejaagd werd door jeugdzorg omdat ze wel een plek hadden voor mijn kind en ga zo maar door en dat allemaal overwon waardoor deze dingen af en toe net wat lastiger gaan. Nooit iemand om een euro gevraagd en dan doe je het een keer en dan krijg je deze meningen omdat je niet te koop loopt met je levensverhaal. Dit is trouwen nog maar een kleine greep uit mijn afgelopen jaren

Als ik mijn hele verleden uit zou stippelen dan zouden zoveel mensen een rolberoerte krijgen en zich af vragen hoe ik überhaupt hier stond.

Dat doet er toch helemaal niet toe? :?

Paard blijft een ultieme luxe aankoop wat op geen enkele manier bijdraagt aan het oplossen van financiële problemen, integendeel juist.

Iets aan je kind willen geven is mooi maar hoeft geen levend dier te zijn dat ook nog gruwelijk duur is om goed te verzorgen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 23:23

Hohoho

Ik heb momenteel zonder crowdfunding mijn leven aardig op orde, maar daar was dit natuurlijk wel even een grote uitgave nog een keer erbij en echt bedoelt voor bekende. In de maandelijkse kosten kost hij me helemaal niet zoveel en kan hij er prima bij. Nu kunnen we weer opbouwen naar een spaarpotje.

Helaas wordt het nogal snel gedeeld en komt het overal terecht en zo sta je al snel overal bekend.

Ik ga dus zeker nergens verkondigen dat een paard goedkoop is en geen luxe ding. Sterker nog als er helemaal jiemand gedoneerd had had hij daar waarschijnlijk nog 3 maanden doodongelukkig gestaan en had ik zoveel manieren bedacht om hem te gaan halen. Door dit kon hij alleen net wat sneller naar huis (binnen een week).

Ik wil niks krijgen en doe er altijd wat voor terug en je krijgt altijd alles van me terug. Als ik iets verschrikkelijk vind is het geld nodig hebben van een ander voor deze dingen. Alleen als je weet dat je het kan betalen maar nu even niet. Pak je je privé omgeving beet omdat hun alles weten qua wat je doet en waar je doorheen gaat.

Maar wil dan wel de situatie uitleggen aan onbekende waarom ik het toen deed en wat de achterliggende gedachte was en hoe alles afgesproken was. Ik had ook echt nooit maar dan ook nooit verwacht dat er een vreemde zou doneren. Puur omdat ik het zelf echt pure onzin vind om hiervoor te doneren.
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 30-07-24 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 23:26

Lucky you, onbedoeld mensen bereikt die voor je wilden betalen en je van kan profiteren. Mooi toch?! ;-)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 23:29

Bienotje schreef:
Lucky you, onbedoeld mensen bereikt die voor je wilden betalen en je van kan profiteren. Mooi toch?! ;-)

Lucky you zou ik het niet noemen, maar daar zijn de meningen over verdeeld en nogmaals

Dat begrijp ik

Ik was zelf ook echt diegene die gelijk wegklikte bij zulke acties. Ik kan niet ontkennen dat ik Dankbaar was dat er toen mensen waren die dit voor me over hadden, omdat niemand het hoefde te doen.
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 30-07-24 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 23:29

_San87_ schreef:

Helemaal eens.

Ik heb gedoneerd aan Quera zodat ze met haar gezin nog mooie herinneringen kon maken, maar doneren voor een hobby doe ik niet.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 23:30

We mogen onze meningen hebben GabberGill, het is niet nodig om je hele levensverhaal uit te doeken te doen die helemaal niet relevant is voor de situatie in je eerste post. Een paard is nu eenmaal een luxe product, en dan kan je hoog en laag blijven springen, maar eigenlijk in alle gevallen is een paard aanschaffen geen goede motivatie voor een crowdfunding.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 23:31

heidy_wilco schreef:
We mogen onze meningen hebben GabberGill, het is niet nodig om je hele levensverhaal uit te doeken te doen die helemaal niet relevant is voor de situatie in je eerste post. Een paard is nu eenmaal een luxe product, en dan kan je hoog en laag blijven springen, maar eigenlijk in alle gevallen is een paard aanschaffen geen goede motivatie voor een crowdfunding.

Ook voor jou meld ik nog een keer dat ik dit snap en zelf die mening deel.

Maar nadat dit mij overkwam ben ik zelf wel anders naar die verhalen gaan kijken.

Ik denk dat het nog hypocriet van mezelf is ook. Ik ben namelijk degene die die dingen altijd als onzin beschouwt. Net als operaties van dieren, hoge veearts kosten en ga zo maar door.

Ik snap dus heel goed wat jullie zeggen en hoe jullie het zeggen. Ik spring dus niet hoog en laag maar mag wel zeggen uit welke beweegredenen het gedaan is. Niemand hoeft dan te denken oooooooh maar dan had ik wel gedoneerd. Ik snap namelijk zelf nog steeds niet dat mensen wel doneerde

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 23:35

GabberGill schreef:
heidy_wilco schreef:

Ook voor jou meld ik nog een keer dat ik dit snap en zelf die mening deel.

Maar nadat dit mij overkwam ben ik zelf wel anders naar die verhalen gaan kijken.

Je snapt het niet en/of je deelt die mening dus niet, getuige dat je het zelf hebt gedaan en je verantwoording voor alles. Maargoed, ik denk dat discussieren met jou een gebed zonder einde wordt. Succes.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 23:36

GabberGill schreef:
Bienotje schreef:

Lucky you zou ik het niet noemen, maar daar zijn de meningen over verdeeld en nogmaals

Dat begrijp ik

Ik was zelf ook echt diegene die gelijk wegklikte bij zulke acties. Ik kan niet ontkennen dat ik Dankbaar was dat er toen mensen waren die dit voor me over hadden, omdat niemand het hoefde te doen.

Iemand anders betaalde mee voor je derde paard/ pony terugkopen. Wat je bij anderen direct zou wegklikken. Dat vind jij geen Lucky you?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 23:37

GabberGill schreef:
Bienotje schreef:

Dat begrijp ik

Snap nog steeds niet wat je met je verhaal probeert te bereiken? Een pony voor je kind blijft enorme luxe en iets wat meeste gezinnen zich niet kunnen veroorloven :o of men het voor de rest wel of niet zwaar heeft (gehad) is dan imo ook niet bepaald relevant.

Luxe en allerlei hobby's mag men m.i. gewoon zelf bekostigen, zo te zien delen meerdere bokkers deze mening en dat is ons goed recht :)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 23:42

Nou kijk hoe ik in deze situatie kwam is geen Lucky you natuurlijk.

Dat ik het nu allemaal kan bekostigen is wel Lucky you, maar dat is ook keihard werken en strijden hoor. Net als dat ik het waarschijnlijk 3 maanden later zelf zeker gered had, maar het luxe was hem eerder terug te hebben.

Profiteren van een ander zijn geld is een ander puntje. Ik profiteer namelijk nergens van. Niemand weet hoe ik dit verder oplos of iets in die richting.

Mensen hebben bijv gedoneerd in ruil voor hun lessen. Soort vooruitbetaling dit heb ik dus net zo hard terug staan te verdienen of trainingen van hun paard, maar ook voor andere dingen zoals een paard inrijden waar een deel vast van overgemaakt is en ik dan na dat bedrag verder zou gaan met gewoon weer maandelijkse betalingen.

Ik ben niet iemand die neemt zonder geven. Er is overigens maar 1 iemand geweest die ik niet kende en dat was een bokker. Verder hebben allemaal lesklantjes enz een soort ruilsysteem gekregen. Ik ben namelijk altijd overal voor iedereen en dat is waarom ik het dicht bij mezelf wilde houden. Ik heb daarin wel gemerkt dat zelfs als je het bij jezelf wilt houden dat het uitlekt buiten je eigen kring
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 30-07-24 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 23:46

Ik begrijp niet dat GabberGill zich hier nu de hele tijd moet verdedigen. Er komt zo'n actie voorbij, je doneert of je doneert niet. Vandaag heb ik zelf voor het eerst ergens voor gedoneerd.Het is altijd makkelijk om te oordelen over anderen als je niet de achterliggende verhalen kent.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 23:47

Kijk ik snap het opzich wel maar daarom wil ik ook wel de andere kant van het verhaal tonen en daar wil ik best wat dingen beantwoorden.

Niet iedereen doet het om te profiteren of voor het gemak ofzo. Er zijn zeker andere kanten aan een verhaal en niet altijd zo kort door de bocht
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 30-07-24 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 23:48

Als je wel tegenprestaties aanbiedt in ruil voor de zgn donaties dan heeft dit topic toch geen betrekking op jouw situatie?

Pony kunnen bekostigen met andermans geld dat niet terugbetaald hoeft te worden (al dan niet in natura) is heel wat anders en ik snap dat Bienotje het profiteren noemt.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 23:50

Fly_high schreef:
Als je wel tegenprestaties aanbiedt in ruil voor de zgn donaties dan heeft dit topic toch geen betrekking op jouw situatie?

Pony kunnen bekostigen met andermans geld dat niet terugbetaald hoeft te worden (al dan niet in natura) is heel wat anders en ik snap dat Bienotje het profiteren noemt.

Ik heb dit zelf aangeboden aan mensen die wilde doneren of al hadden gedoneerd omdat ik mijzelf niet prettig voelde bij de donaties, maar ik ben hem natuurlijk eerst wel gestart zonder die gedachte. Zeker omdat het mijn eigen fout was en het een luxe ding is voelt het helemaal niet fijn.

Ik zeg dat wel vaker. Sommige mensen zijn blij als ze een paard kunnen aaien en ik heb er nu 3 staan.

Toen ze 3 weken na zijn ophalen naar de tandarts gingen met zijn 3e voelde ik mijn bijv al bezwaard omdat dat een uitgave is en je die kan betalen. Mijn gedachte is dan, wat zullen ze nu wel niet denken of ze zullen zeker wel denken dat ze lekker van hun geld naar de tandarts gaan. De hoefsmid, even ijzertje hier, kapje daar, nieuwe lading hoor, ooh kijk ze is genieten.

Mensen in privé zagen ook dat ik mijn hele Equestrian stockholm collectie verkocht en eigenlijk alles verkocht wat ik kon verkopen (zelfs mijn salontafel die ik nog steeds mis :') ).

Ikzelf voelde me dus echt bezwaard en daarom zeg ik ook dat ik jullie meningen snap maar dat het niet altijd zo is als dat het lijkt. Tenminste bij mij niet. Ik wilde het dichtbij houden en er eigenlijk alles aandoen om dit zelf op te lossen alleen de zaak te versnellen
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 30-07-24 23:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 23:55

Reggledoos schreef:
Ik begrijp niet dat GabberGill zich hier nu de hele tijd moet verdedigen. Er komt zo'n actie voorbij, je doneert of je doneert niet. Vandaag heb ik zelf voor het eerst ergens voor gedoneerd.Het is altijd makkelijk om te oordelen over anderen als je niet de achterliggende verhalen kent.

Dat moet GabberGill niet, die aandrang voelt ze zelf.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 23:56

Ik doneer vrijwel nooit, ik heb voor Uk gedoneerd, puur omdat ik op ging in het verhaal. Je kunt ook denken, moet je als fokker niet iets van een achtervang hier voor hebben. Maar goed, Ukkie deed me wat :D

Palmera haar verhaal heb ik ook gelezen, zou ik normaliter voor geven, maar ik vind haar op bokt niet een prettig iemand en dan doe ik het niet.

Dus niet alleen een situatie, ook een persoon kan je overhalen wel of niet te doneren.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 23:57

Boras schreef:
Reggledoos schreef:

Dat moet GabberGill niet, die aandrang voelt ze zelf.

Nee hoor ik wil alleen mijn kant ook opengooien. Ook waarom persoonlijke leningen zoals jij vroeg geen optie waren. Nou dat antwoord heb je dus ook.

Ik loop niet te koop met wat mij overkomen is en gebeurd is en al helemaal niet als er dan een pony bij staat. De vooroordelen zijn er zo snel.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 00:04

Even terug naar de TS:
Ik zie regelmatig gofundme’s voor van alles en nog wat. Vragen mag iemand altijd. Geen moeite mee. Hoogte van het bedrag mag je helemaal zelf bepalen. Of niks geven, mag ook. Maar ik ga er geen groot onderzoek aan wijden en mensen hoeven er naar mij geen verantwoording over af te leggen. Het is mijn keuze immers.
Ik heb eens gedoneerd voor de ouders van een klein kindje dat zeer ernstig ziek was. Of voor iemand wiens paard een grote operatie moest krijgen. Als het me om 1 of andere reden raakt dan geef ik iets. En anders niet. Vele kleine beetjes kunnen 1 grote maken. En het geeft sowieso steun. Hoe klein je bijdrage ook is.