Hoe om te gaan met beginnende dementie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 14:59

Dat heeft hij gedaan zodat er iemand is die zijn zaken kan regelen en beslissingen mag nemen mbt zijn medische toestand etc. wanneer hij dat zelf niet meer kan.
Dat is iets anders dan mantelzorger zijn.

Petpa

Re: Hoe om te gaan met beginnende dementie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 15:11

In een levenstestament leg je vast wie de financiële, medische en persoonlijke zaken zal regelen als je dit zelf niet meer kunt.
Dat is een grote verantwoordelijkheid die je bij iemand neerlegt en. dat strekt in mijn optiek verder dan jezelf uitsluitend als kennissen betitelen.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 15:15

Noem het hoe je het noemem wilt, dat doet er verder niet toe toch?
We zijn er voor hem zover we kunnen, maar volledige mantelzorg kunnen wij niet op ons nemen.
We hopen dat nu hij ziek geworden is, er aandacht komt voor zijn situatie, zodat hij via de instanties hulp en zorg kan krijgen, nu hij ook zelf zover is om deze te accepteren.

Wij blijven doen wat we al deden voor hem, en zullen in geval van nood best een (extra) helpende hand kunnen geven,maar kunnen geen langdurige en volledige mantelzorg op ons nemen.

Ik wret niet hoe ik het anders kan verwoorden. We hebben in het verleden wel eens gekscherend tegen hem gezegd dat "wij niet zn reet gaan wassen ;) " als het nodig zou zijn, en daar was hij het helemaal mee eens.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 15:30

Maar je snapt ook dat er tegenwoordig juist heel veel zorg vanuit de mantelzorg komt en dat ondanks dadelijk allicht die WMO is het niet te zeggen is of dat toereikend is. Veel dingen mag een hulp in het huishouden niet en dat is ook per gemeente verschillend.
Boodschappen doen, buitenkant ramen zemen en dat zijn dan maar de eerste 2 voorbeelden die in me op komen.
En ook een verpleegkundige thuiszorg kan niet altijd voor iemand klaar staan. Behalve als je 24 uurs zorg neemt en dat zelf betaald.

Is jouw beeld met welke zorg je verwacht wel gelijk aan de zorg die echt ergens geleverd wordt?
Ik zou zeggen dat zijn behandelend arts je dat misschien wel kan uitleggen.

En staat het nu via dat levenstestament niet vast dat jullie de mantelzorg doen.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 15:32

Is het financieel mogelijk om de hulp in te kopen?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 16:02

Als ik dit allemaal zo lees, dan vermoed ik dat ze meneer straks gewoon naar huis laten gaan. Schoon of niet. Hulp of geen hulp. Heel banketstaaf gezegd.. dit is niet het probleem van het ziekenhuis, die hebben zijn bed straks weer nodig.
Zoek vooral contact met de transferverpleegkundige verbonden aan de afdeling waar hij nu is, en maak daar heel duidelijk dat jullie niet voor hem kunnen zorgen. Want in de ogen van
"het ziekenhuis" is er een mantelzorger, en er wordt vanuit gegaan dat mensen dat wel doen.
En dan zitten jullie er mee "opgescheept" en besef je goed, dementie is een heftige ziekte, met een onvoorspelbaar karakter en verloop.

Verder aandringen op thuiszorg, al is het maar voor een pilletje, steunkous of controlemoment. Zodra hij thuis is kunnen ze dan zorgen dat de zorg eventueel opgeschaald wordt. (ik zou buurtzorg ten zeerste aanraden als die in je regio zit)

Helaas gaat het zo in nederland. maar dat is niet de discussie hier
Ik werk zelf in deze sector, en mensen komen pas binnen als het echt echt niet meer gaat.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 16:15

Maar je moet er wel op letten dat de bv thuiszorg niet gaat zeggen dat hij al hulp heeft van jullie en het toch ¨goed¨ gaat.Dementie in vergevorderde staat moet je niet onderschatten.Sorry dat ik herhaling val,maar het is heel zwaar.Mijn moeder wilde ook niets,liet niemand binnen.Mijn vader was nog thuis en deed alles.Wij kinderen konden niets doen,mijn moeder was dan helemaal overstuur.Ze was elke nacht aan het spoken en mijn vader had alle deuren op slot en op de knip.Ze wilde niet naar dagopvang,douchen enz.En de buren natuurlijk,gelukkig was de naaste buurvrouw heel begripvol,maar ze heeft er ook last van gehad,vooral de nachten.Het karakter van mijn moeder was natuurlijk ook verandert door de dementie.En laat je kennis op tijd inschrijven bij verpleeghuizen als het dementie is.Dat komt er dan ook nog bij voor jullie.Wij hebben ook heel veel hulp gehad van een dementie coach.Sorry,voor zoveel negatiefitijd.

Varenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 16:26

Is medisch maatschappelijk werk al betrokken in het ziekenhuis? Vaak weten zij ook goed ‘hoe de hazen lopen’ in een gemeentel of regio. Wellicht kunnen zij je op weg helpen in het oerwoud van indicatiestellingen en instanties. Wellicht kun je via hen op weg geholpen worden in het regelen van de initiële schoonmaak, als dit een voorwaarde is om dhr. naar huis te kunnen laten gaan?

Gelukkig heb ik er verder ook geen ervaring mee, maar ik werk wel in een ziekenhuis en zie dit wel eens gebeuren….

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 16:44

Nee maatschappelijk werk via zh is nog niet ingeschakeld. Is dat net zoiets als een casemanager? Daar had de arts het wel over als mogelijkheid,maar is misschien afhankelijk van zijn herstel.
Ik zal het bespreken wanneer we weer een gesprek met de arts hebben.

@Britta: ik begrijp je zorgen, daar zitten we zelf ook een beetje mee, dat we bang zijn dat het zh al aangeeft dat hij mensen heeft die hem helpen.

Ook een punt voor het volgende doktersgesprek.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 17:23

Petpa schreef:
In een levenstestament leg je vast wie de financiële, medische en persoonlijke zaken zal regelen als je dit zelf niet meer kunt.
Dat is een grote verantwoordelijkheid die je bij iemand neerlegt en. dat strekt in mijn optiek verder dan jezelf uitsluitend als kennissen betitelen.

Tegenwoordig zijn de regels wat betreft het gemachtigd zijn voor financiele zaken veel strenger dan vroeger. De gemachtigde moet dan naar de bank van degene die hem\haar heeft aangewezen om financien te mogen regelen, en zich daar laten registreren. Alleen het feit dat die in het levenstestament staat aangewezen als gemachtigde is niet meer voldoende.Dit in elk geval als de gemachtigde geen familielid is van de volmachtgever. Als het wel om familie gaat weet ik niet of de regels daarbij ook verscherpt zijn. Dit alles omdat er helaas vaak misbruik wordt gemaakt van ouderen op financieel gebied.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-24 13:20

Dat is alleen maar goed,maar ik denk dat een hoop mensen dat niet weten.
Is dit pas nodig na het overlijden van de persoon in kwestie, zodat je zijn rekeningen kan blijvem betalen?
Of ook wanneer je gemachtigd bent om zijn zaken bij leven te regelen? Heb je dan een eigen inlog van de bank nodig?
Ik kan mij voorstellen dat wanneer iemand is overleden, de inlog van die persoon wordt geblokkeerd.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 13:58

veneri schreef:
Is dit pas nodig na het overlijden van de persoon in kwestie, zodat je zijn rekeningen kan blijvem betalen?
Of ook wanneer je gemachtigd bent om zijn zaken bij leven te regelen? Heb je dan een eigen inlog van de bank nodig?
Ik kan mij voorstellen dat wanneer iemand is overleden, de inlog van die persoon wordt geblokkeerd.

Zolang meneer leeft is de situatie afhankelijk van hetgeen hij in zijn levenstestament opgenomen heeft. Na zijn overlijden gaat het erfrecht in werking en kan hij een executeur testamentair benoemd hebben. In beide gevallen geldt dat je een eigen inlog van de bank nodig hebt,

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 15:46

veneri schreef:
Is dit pas nodig na het overlijden van de persoon in kwestie, zodat je zijn rekeningen kan blijven betalen?

Als je bij leven van de persoon gemachtigd wilt worden om zijn financiele zaken te regelen dan moet je bij zijn\haar bank geregistreerd zijn om betalingen te mogen doen voor die persoon. Als die persoon komt te overlijden dan gaat het testament in werking ,dat is weer wat anders. Meestal worden diens rekeningen dan geblokkeerd, alleen zaken als uitvaartkosten etc. kunnen er nog van betaald worden. Om toegang tot de rest van de bankrekeningen van de overledene te krijgen heb je dan een verklaring van erfrecht nodig. Daarvoor moet je naar een notaris (die gaat dan na wat er in een eventueel testament staat) en met die verklaring weer naar de bank om aan de rekening te kunnen komen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 16:02

anjali schreef:
veneri schreef:
Is dit pas nodig na het overlijden van de persoon in kwestie, zodat je zijn rekeningen kan blijven betalen?

Als je bij leven van de persoon gemachtigd wilt worden om zijn financiele zaken te regelen dan moet je bij zijn\haar bank geregistreerd zijn om betalingen te mogen doen voor die persoon. Als die persoon komt te overlijden dan gaat het testament in werking ,dat is weer wat anders. Meestal worden diens rekeningen dan geblokkeerd, alleen zaken als uitvaartkosten etc. kunnen er nog van betaald worden. Om toegang tot de rest van de bankrekeningen van de overledene te krijgen heb je dan een verklaring van erfrecht nodig. Daarvoor moet je naar een notaris (die gaat dan na wat er in een eventueel testament staat) en met die verklaring weer naar de bank om aan de rekening te kunnen komen.

Om het traject inz de notaris compleet te krijgen:
Er is een akte van overlijden nodig (degene die de uitvaart regelt ontvangt deze van de uitvaartondernemer), familieleden kunnen deze ook opvragen bij de gemeente. Kosten circa 15 euro.
Indien de notaris onbekend is vraag je deze op via het centraal testamentenregister.
Met de akte van overlijden kunnen belanghebbenden het testament bij de notaris opvragen

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 16:44

anjali schreef:
veneri schreef:

Ons is geadviseerd een en/ of rekening te nemen, zodat als mijn man weg valt ik nog bij de rekeningen kan, ondanks dat ik een volmacht heb, worden anders alsnog de rekeningen geblokkeerd.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 16:55

@Wintu: Klopt helemaal. Voor mijn moeder had ik een volmacht. Maar geen en\of rekening. Die had ze me wel willen geven maar daarvoor zou ze dan zelf persoonlijk mee moeten naar het bankkantoor en dat kon ze niet meer wegens niet meer mobiel. De bank zei dat ze te laat was met het regelen dan. Dit soort zaken moet je doen als je het nog allemaal kan, maar vaak heeft men er dan geen zin in en ziet de noodzaak niet.Als iemand dan plotseling overlijdt krijgen de nabestaanden veel toestanden te regelen.

Varenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 20:47

Ik heb weinig ervaring met casemanagers, maar de casemanagers die ik ken hebben een meer medische insteek, afhankelijk van de diagnose. Medisch maatschappelijk werk werkt niet vanuit de diagnose, maar doet alleen maatschappelijke ‘randzaken’. Beiden zijn ondersteunend en steunend.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 15:39

Oh oh....het ziekenhuis vind meneer lichamelijk goed genoeg om naar huis te gaan.
Wij merken aan alles dat het psychisch niet goed gaat met hem en dat hij zo echt niet naar huis toe kan.
Hij was gisteren opeens heel boos en verdrietig en angstig over een onderzoek wat hij 4 dagen daarvoor heeft gehad. Er was hem niks verteld zei hij, en hij werd zo op de pijnbank gegooid.
Het doet mij echt verdriet, zijn verwardheid en emotie.
Aan de artsen en verpleging laat hij dit niet merken. Hij is beleefd naar ze en zegt dat alles goed gaat.
Maar dit is een man die op zichzelf en erg terughoudend is, en een ander niet tot last wil zijn.
Eea telefonisch aangegeven bij de arts. Morgen een gesprek, hopelijk kan hij toch nog naar een tijdelijke opvang ter verdere beoordeling van zijn psychische gesteldheid.
Hij geeft bij artsen aan graag naar huis te willen,maar overziet de consequenties niet.
Tegen ons geeft hij aan liever niet al naar huis te willen en toezicht nodig te hebben. Terwijl deze man voorheen alleen binnen 6 planken zn huis had willen verlaten.
Hij beseft zijn kwetsbaarheid en hulpbehoevendheid, maar tegen de artsen zegt hij dat alles goed is en dat hij het wel gaat proberen. Hij wil zich niet laten kennen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 16:00

veneri schreef:
Oh oh....het ziekenhuis vind meneer lichamelijk goed genoeg om naar huis te gaan.
Wij merken aan alles dat het psychisch niet goed gaat met hem en dat hij zo echt niet naar huis toe kan.
Hij was gisteren opeens heel boos en verdrietig en angstig over een onderzoek wat hij 4 dagen daarvoor heeft gehad. Er was hem niks verteld zei hij, en hij werd zo op de pijnbank gegooid.
Aan de artsen en verpleging laat hij dit niet merken. Hij is beleefd naar ze en zegt dat alles goed gaat.
Maar dit is een man die op zichzelf en erg terughoudend is, en een ander niet tot last wil zijn.
Eea telefonisch aangegeven bij de arts. Morgen een gesprek, hopelijk kan hij toch nog naar een tijdelijke opvang ter verdere beoordeling van zijn psychische gesteldheid.
Hij geeft bij artsen aan graag naar huis te willen,maar overziet de consequenties niet.
Tegen ons geeft hij aan liever niet al naar huis te willen en toezicht nodig te hebben. Terwijl deze man voorheen alleen binnen 6 planken zn huis had willen verlaten.
Hij beseft zijn kwetsbaarheid en hulpbehoevendheid, maar tegen de artsen zegt hij dat alles goed is en dat hij het wel gaat proberen. Hij wil zich niet laten kennen.

Tegenover derden zijn ze vaak anders, dat klopt. Maar was er al bang voor, ze moeten echt enorm hulpbehoevend zijn hoor voor je in een instelling mag en men vindt ze snel te goed of goed genoeg voor mantel- en/ of thuiszorg.
Om een voorbeeld te geven: mijn moeder is in de crisisopvang, ze herinnert zich enkel de laatste 5 minuten en soms iets meer, liep op straat en klampte iedereen aan. Nu pas opvang, crisisopvang, dus tijdelijke opvang...... na bijna 4 jaar intensieve mantelzorg. Wachtend op een vaste plek.
Zolang je nog samenhangend kan praten tegen een persoon en je je fysiek nog kunt redden, dan gaan ze je niet plaatsen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 16:03

Is er eigenlijk al bekend of het dementie nu was of een delier?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 16:10

veneri schreef:

Laten ze meneer "gewoon" naar huis gaan of is er ook nog wat geregeld mbt zorg?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 16:11

veneri schreef:

Heftig is dit.
Als er geen indicatie is voor ziekenhuiszorg moet hij idd het ziekenhuis verlaten. Zorgplicht van het ziekenhuis is voorbij en als je geluk hebt bestellen ze thuiszorg voor hem. Het ziekenhuis is echter niet ingericht om de cognitieve problemen goed in kaart te brengen en te indiceren wat er nodig is aan hulp op dit gebied.

Als je het niet ziet zitten om hem naar huis te laten gaan (logisch!) kan je bespreken dat hij vanuit het ziekenhuis naar geriatrische revalidatie gaat. Er zijn plekken waar ze cognitief meer kunnen uitzoeken wat er speelt en kunnen kijken wat een goed passende woonvorm zou kunnen zijn.
Thuis, met welke hulp, dagbehandeling, of aanleunwoning of instelling bv.
Het lijkt alsof hij nu daar ook voor open staat.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 16:13

Ik ben bang dat je hem dan toch mee naar huis krijgt als hij fysiek in orde is en geestelijk misschien enkel nog in de war. Wij hadden voor mijn oma toen wel heel snel thuishulp voor elkaar. Volgens mij de volgende dag al. Zij was trouwens niet dement maar fysiek kon ze niets meer. Persoonlijke verzorging was via de zorgverzekering, dus dat was snel schakelen. Een huishoudelijke hulp had ze al via de gemeente, WMO.

Vergis je inderdaad niet in de zorg. Het is zoveel meer dan je je van te voren kan bedenken. Er wordt echt veel van mantelzorgers verwacht. Schakel echt meer mensen in. Ook via de gemeente kun je doorverwezen worden naar vrijwilligers. Maar dan nog.. er is er vaak één die het regelt en die krijgt tot wel heel veel op zijn dak.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 16:26

Ik heb niet alle reacties bekeken dus wellicht is het al genoemd. Voor ons heeft een 'casemanager dementie' heel veel betekend. Zij kwam bij mijn moeder onder het mom van, een vriendin van mij die gezellig een kopje koffie komt drinken. Ze heeft heel veel voor ons kunnen doen, uiteindelijk heeft zij ook een plekje in een woonzorgcentrum geregeld. Mijn moeder heeft voor die tijd nooit een HA gezien, ze was enorm zorgmijdend.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 17:20

Ik vind dat ze op de zaken vooruit lopen.meneer laat zich in het zh van zn beste kant zien,omdat hij daar weg wil en,zoals hij zelf zei "niks meer met ze te maken wil hebben"
Hij overziet de consequenties niet van het zeggen dat hij naar huis wil, alleen om daar weg te kunnen.
Dit is vechten tegen hem in, voor zijn bestwil. Wij weten hoe hij is, en tegen ons is hij eerlijk. Ik hoop dat de arts dit meeneemt in de overweging hoe verder.
Eigenwijze ouwe draak, hij maakt het ons niet makkelijk, maar we doen ons best.
Er is nog geen diagnose mbt de verwardheid. Voor het weekend werd gezegd dat hij niet snel genoeg herstelde van de delier, en nu opeens is hij goed genoeg.
Vragen om een plek bij iets van Geriant zou misschien een optie zijn, dan kunnen ze daar t koppie verder onderzoeken.....moet ie daar wel in mee willen gaan natuurlijk....