Dilemma - nieuwe baan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 13:03

Ik zou ze bedanken voor het aanbod en gelijk aangeven dat tussen hun aanbod en jouw verwachting een gat zit. Dit kun je beargumenteren of kort houden. Ik zou wel gewoon nu reageren.

Het is ook een markt waarin je als werknemer eisen kan stellen.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 13:20

M'n grote vriend ChatGPT zegt:

Natuurlijk, ik kan je helpen met het opstellen van een nette mail. Hier is een voorbeeld:

---
"
Geachte [Naam van de contactpersoon],

Allereerst wil ik u hartelijk danken voor het aanbod en de mogelijkheid om bij [Bedrijfsnaam] aan de slag te gaan. Ik ben enthousiast over de rol en geloof dat mijn zeven jaar ervaring in [jouw vakgebied] waardevol zal zijn voor het team en de organisatie.

Na zorgvuldige overweging en vergelijking met mijn huidige functie, realiseer ik me echter dat het aangeboden salaris niet overeenkomt met mijn verwachtingen en de waarde die ik meen te kunnen bieden. Gezien mijn uitgebreide ervaring en de vaardigheden die ik meebreng, had ik gehoopt op een salaris dat beter aansluit bij mijn huidige compensatiepakket en mijn toekomstplannen.

Ik ben erg geïnteresseerd in deze rol en geloof dat we een wederzijds voordelige overeenkomst kunnen bereiken. Daarom zou ik graag willen bespreken of er ruimte is om het salarisaanbod te herzien.

Ik stel voor om een telefonisch gesprek of een vergadering in te plannen op een moment dat u schikt, om dit verder te bespreken.

Nogmaals dank voor het aanbod en uw begrip. Ik kijk uit naar uw reactie.

Met vriendelijke groet,

[Jouw naam]
[Jouw contactgegevens]

---

Pas de gegevens aan naar jouw specifieke situatie en wensen. Succes met je onderhandelingen!"

Gewoon direct sturen, heeft geen zin om dagen te rekken.

Prairy

Re: Dilemma - nieuwe baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 13:32

Laat je mail een uurtje op je in werken, lees hem nog een keer, pas eventueel wat aan en verstuur vandaag.

Ik verstuur meestal net een tikje te snel en denk dan, oliebol dit of dat had ik anders moeten doen. Vandaar het uurtje :P

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 13:33

Zonnebloem24 schreef:
Ik heb een mail gemaakt waarin ik wel beargumenteer waarom ik het salaris aanbod te laag vindt.
Ik twijfel alleen of ik dat nu al ga sturen of eerst een paar dagen moet wachten, wil ook niet wanhopig overkomen om meteen te reageren...

Wat vinden jullie?

Ik zou persoonlijk juist niet afwachten, dat geeft aan dat je het wellicht toch overweegt terwijl je het eigenlijk een belachelijk laag aanbod vindt.

Daarbij zou ik per mail algemeen zggen iets in de trend van "graag bespreek ik jullie aanbod"
En dan in een gesprek de toelichting doen. Dan kan je gelijk de sfeer proeven en horen hoe ze erin staan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 14:11

Mail van Roosch is prima mail :-)

Alleen dan even 'compensatiepakket' veranderen in 'competentiepakket' :-)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 14:46

Lekker bezig TS. Gewoon versturen!

lletam schreef:
Ik heb die fout ook ooit gemaakt: braaf zeggen wat ik verdiende |o

Als je wil onderhandelen, praat je dan over uurloon,jaarloon, maandloon bruto of netto?

Ligt een beetje aan het vakgebied. De een werkt met uurloon, de ander met maand loon, de ander met jaarsalaris. Toen ik mijn werkgever onderhandelde heb ik over jaarbedrag gepraat. Ik had vergelijkende jaarsalarissen bij bedrijven, maar ik heb een lease auto. Dus ik heb toen gerekend op maandsalaris + extra’s + lease budget omgerekend naar jaar om aan te geven dat we toch best wel een gat zat. Daar is toen een + bedrag per maand uit gekomen.

Uiteindelijk gaat het om het totaal plaatje. Daarom zou ik dus ook noemen “ik zou graag per maand ergens tussen de x en y, wat ik daarin zou accepteren ligt helemaal aan hoe het totaal pakket ingericht is”.

Een maand bedrag van 100 euro lager boeit natuurlijk niks als je wel 3000 euro eindejaarsbonus of zo krijgt.

Als zij dan met een concreet voorstel komen, kun je zelf je tegen voorstel ook concreter maken.

Kortom, waarin je spreekt maakt niet zoveel uit, maar reken gewoon voor jezelf uit wat dat in zijn totaal betekend.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 15:58

Shiloh schreef:
Lekker bezig TS. Gewoon versturen!

lletam schreef:
Ik heb die fout ook ooit gemaakt: braaf zeggen wat ik verdiende |o

Als je wil onderhandelen, praat je dan over uurloon,jaarloon, maandloon bruto of netto?

Ligt een beetje aan het vakgebied. De een werkt met uurloon, de ander met maand loon, de ander met jaarsalaris. Toen ik mijn werkgever onderhandelde heb ik over jaarbedrag gepraat. Ik had vergelijkende jaarsalarissen bij bedrijven, maar ik heb een lease auto. Dus ik heb toen gerekend op maandsalaris + extra’s + lease budget omgerekend naar jaar om aan te geven dat we toch best wel een gat zat. Daar is toen een + bedrag per maand uit gekomen.

Uiteindelijk gaat het om het totaal plaatje. Daarom zou ik dus ook noemen “ik zou graag per maand ergens tussen de x en y, wat ik daarin zou accepteren ligt helemaal aan hoe het totaal pakket ingericht is”.

Een maand bedrag van 100 euro lager boeit natuurlijk niks als je wel 3000 euro eindejaarsbonus of zo krijgt.

Als zij dan met een concreet voorstel komen, kun je zelf je tegen voorstel ook concreter maken.

Kortom, waarin je spreekt maakt niet zoveel uit, maar reken gewoon voor jezelf uit wat dat in zijn totaal betekend.

Je kan ook vragen om een pro-forma berekening. Dan kan je met wat meer zekerheid zien wat er na belastingen en afdrachten netto onder de streep over blijft.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 17:25

Roosch schreef:

Natuurlijk, ik kan je helpen met het opstellen van een nette mail. Hier is een voorbeeld:

---
"

Allereerst wil ik u hartelijk danken voor het aanbod en de mogelijkheid om bij [Bedrijfsnaam] aan de slag te gaan. Ik ben enthousiast over de rol en geloof dat mijn zeven jaar ervaring in [jouw vakgebied] waardevol zal zijn voor het team en de organisatie.

Na zorgvuldige overweging en vergelijking met mijn huidige functie, realiseer ik me echter dat het aangeboden salaris niet overeenkomt met mijn verwachtingen en de waarde die ik meen te kunnen bieden. Gezien mijn uitgebreide ervaring en de vaardigheden die ik meebreng, had ik gehoopt op een salaris dat beter aansluit bij mijn huidige compensatiepakket en mijn toekomstplannen.

Ik ben erg geïnteresseerd in deze rol en geloof dat we een wederzijds voordelige overeenkomst kunnen bereiken. Daarom zou ik graag willen bespreken of er ruimte is om het salarisaanbod te herzien.

Ik stel voor om een telefonisch gesprek of een vergadering in te plannen op een moment dat u schikt, om dit verder te bespreken.

Met vriendelijke groet,

[Jouw naam]
[Jouw contactgegevens]

---

Pas de gegevens aan naar jouw specifieke situatie en wensen. Succes met je onderhandelingen!"

Ik zou dus echt nóóit een mail die gegenereerd is met chat GPT versturen. Als een bedrijf software heeft dat AI-gegenereerde tekst herkent (en die software bestaat) dan hang je - in het kwadraat. Als jij niet in staan bent een mailtje hierover zelf op te stellen, dan ben je voor een bedrijf niets waard.

Goeie grutten, hoe moeilijk kan het zijn zeg?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 17:27

Ik kan me voorstellen dat TS moeite heeft om een mail te verwoorden. Zoiets kan dan prima als basis/uitgangspunt gebruikt worden, zeker als je niet weet waar je moet beginnen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 17:30

Ibbel schreef:
Roosch schreef:

---
"

Met vriendelijke groet,

[Jouw naam]
[Jouw contactgegevens]

---

Ik zou dus echt nóóit een mail die gegenereerd is met chat GPT versturen. Als een bedrijf software heeft dat AI-gegenereerde tekst herkent (en die software bestaat) dan hang je - in het kwadraat. Als jij niet in staan bent een mailtje hierover zelf op te stellen, dan ben je voor een bedrijf niets waard.

Goeie grutten, hoe moeilijk kan het zijn zeg?

Persoonlijk controleer ik nooit mails. Heb wel wat beters te doen. Ik herken het vaak wel, zo ook deze tekst. Maar aan ts het te herschrijven op een manier dat past bij haar. Volgens mij is het een prima startpunt.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 17:42

Ik vind dat vragen naar huidig salaris altijd zo naar. Het gaat er niet om wat ik nu verdien, het gaat erom wat ik wil verdienen :evaw:
Zeker niet te snel toegeven TS. Als je je nu laag in laat schalen loop je daar de komende jaren nog tegenaan als je bij dat bedrijf blijft. Vergeet niet dat het een onderhandeling is, niemand begint met het beste bod. Succes!

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 18:45

ynskek schreef:
Ik zou ze bedanken voor het aanbod en gelijk aangeven dat tussen hun aanbod en jouw verwachting een gat zit. Dit kun je beargumenteren of kort houden. Ik zou wel gewoon nu reageren.

Het is ook een markt waarin je als werknemer eisen kan stellen.

Ik zou precies dit doen.

En sorry TS maar ben je niet dusdanig teleurgesteld/beledigd?
Ik zou voor een werkgever met zo een aanbod dus echt niet willen werken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 18:48

Ik vind vandaag reageren niet wanhopig maar assertief :)

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 18:57

Maak voor jezelf helder voor welk salaris je over wil gaan. En onderhandel met de nieuwe werkgever. Je weet wat de salarisschaal is voor jouw functie.

Als ze niet meer willen bieden, maar je de functie wel wil, dan je ook afspreken dat je bijv. over zes maanden twee tredes erbij krijgt bij goed presteren.
Verkoop jezelf :D vertel wat je gaat brengen. Make them an offer they cannot refuse

Het is een zakelijke overeenkomst. Je moet zoeken naar de balans tussen wat jij wil en wat ze willen bieden. Het kan zijn dat er meer medewerkers in die functie zijn, die op hetzelfde salaris staan, waardoor ze meer in die range willen blijven.
Goed personeel is lastig te vinden, dus je staat vaak sterker dan je denkt.

Succes. You go girl

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 19:09

Raineri schreef:
Er is al veel gezegd. Vergeet niet: jij zegt de veiligheid van je huidige baan op met vast contract naar een jaarcontract.

Precies dit wilde ik ook noemen. Jij neemt een risico, dat risico kan je goedpraten als het echt je droombaan is, of als je financieel voor dat risico gecompenseerd wordt.

Daarom dus ook nooit je salarisstrook overhandigen. Jouw huidige salaris heeft helemaal niks te maken met je toekomstige salaris bij een andere werkgever.

Zonnebloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-24 19:09

Ik heb gemaild (zelf bedacht, niet van de chatbot haha).
Ze reageerde begripvol, ik krijg er 2 treden bij en per 1 januari weer 1 trede.
Daarnaast mag ik ook direct een vaste dag per week thuiswerken.

Ik ben blij dat ik toch 'brutaal' (voor mijn gevoel dan) ben geweest en heb gemaild met wat ik van het voorstel vond en wat ik verwacht.
Laatst bijgewerkt door Zonnebloem24 op 02-07-24 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 19:10

Wat goed! *\%/*

Helemaal blij nu?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 19:10

Supergoed!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 19:16

Zonnebloem24 schreef:
Ze reageerde begripvol, ik krijg er 2 treden bij en per 1 januari weer.

Ik ben blij dat ik toch 'brutaal' (voor mijn gevoel dan) ben geweest en heb gemaild met wat ik van het voorstel vond en wat ik verwacht.

Da’s vrij normaal bij goed functioneren denk ik.. Op hoeveel komt dat neer procentueel? En vind je het een aantrekkelijk aanbod dan nog steeds?
Wat wij hiervan vinden is een beetje ondergeschikt natuurlijk, jij moet er blij van worden!

Als we kijken naar Nederland in de breedste zin van het woord vind ik het nog steeds erg karig persoonlijk. Thuiswerken is vrij normaal tegenwoordig. Maar als jij denkt dat dit echt goed is voor jouw sector en jou gelukkig maakt: dan is dat het allerbelangrijkste :-)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 19:17

Zonnebloem24 schreef:
Ze reageerde begripvol, ik krijg er 2 treden bij en per 1 januari weer 1 trede.

Fijn!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 19:26

Gefeliciteerd met je nieuwe baan

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 14:48

Gefeliciteerd! Zo zie je maar weer, helemaal niet vreemd om daar een mail aan te wijden :-)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 15:57

Raineri schreef:
Zonnebloem24 schreef:
Ze reageerde begripvol, ik krijg er 2 treden bij en per 1 januari weer.

Da’s vrij normaal bij goed functioneren denk ik.. Op hoeveel komt dat neer procentueel? En vind je het een aantrekkelijk aanbod dan nog steeds?
Wat wij hiervan vinden is een beetje ondergeschikt natuurlijk, jij moet er blij van worden!

Als we kijken naar Nederland in de breedste zin van het woord vind ik het nog steeds erg karig persoonlijk. Thuiswerken is vrij normaal tegenwoordig. Maar als jij denkt dat dit echt goed is voor jouw sector en jou gelukkig maakt: dan is dat het allerbelangrijkste :-)

Ben ik met je eens hoor. Uiteraard ken ik de schalen niet, maar 2 tredes zal een kleine €200 euro bruto zijn? Hou je €100 netto ongeveer aan over. Ik zou er niet voor overstappen.
Maar TS moet er inderdaad blij mee zijn en zo te horen is ze dat :D dus van harte gefeliciteerd TS met je nieuwe baan *\o/*

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 17:07

Dan belonen ze je toch nog steeds niet naar je ervaringsjaren? Ze begonnen bij 3, zetten je nu in 5 en volgend jaar krijg je, net als normaal is, er nog één treetje bij.

Mijn hoofd zegt dan dat ze je nog steeds één ervaringsjaar tekort doen. :=

Zonnebloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-24 19:30

Autumnn schreef:
Ben ik met je eens hoor. Uiteraard ken ik de schalen niet, maar 2 tredes zal een kleine €200 euro bruto zijn? Hou je €100 netto ongeveer aan over. Ik zou er niet voor overstappen.
Maar TS moet er inderdaad blij mee zijn en zo te horen is ze dat :D dus van harte gefeliciteerd TS met je nieuwe baan *\o/*

De stappen zijn €162 bruto per trede dus ga er ruim €300 bruto op vooruit en dat vind ik prima.
Daarnaast is het niet gebruikelijk om binnen 4 maanden alweer een trede omhoog te gaan. Bij mijn huidige werkgever moet je minimaal 9 maanden in dienst zijn voordat je er een trede bij krijgt.
Wordt er niet rijk van en nee het aantal functiejaren klopt nog steeds niet helemaal, maar ik ben er tevreden mee en deze functie biedt wel meer uitdaging en doorgroeimogelijkheden op lange termijn.