Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Yavanna schreef:anca schreef:Maar degene die de kamer voor jou komst schoon gemaakt heeft hoeft niet dezelfde te zijn als degene die na jou de kamer schoon maakt.
Wij geven alleen een fooi in een restaurant als er een algemene fooienpot is.
Ja, en? Degene die dan de kamer schoon komt maken doet toch ook haar of zijn werk? Moet ik daar eerst toestemming voor vragen dan? Ik veroordeel iemand die geen fooi geeft ( uiteraard afhankelijk van de afgenomen dienst ) toch ook niet dat ze dat niet doen. Dat ik het onbeleefd vind is mijn mening, maar dat hoeft niet de mening van de andere persoon zijn.
Ik blijf het fijn doen, zij blij.
Yavanna schreef:. Ik ben gewoon van de generatie dat dat gewoon normaal was.
vevina schreef:Onbeleefd? Omdat wij geen toetje nemen omdat we dat te duur vinden. 1 keer per jaar een hotel pakken omdat het gewoon niet te betalen is. Heel soms een keer een pizza bezorgen omdat we dat gewoon echt even verdient hebben. We bij alles goed moeten nadenken of we het wel kunnen betalen. We sparen hard om eens een keer uiteten te kunnen en een hotel te kunnen nemen. En dan vindt jij het onbeleefd dat wij ons hard verdiende geld liever uitgeven om 1 keer per jaar een hotel te pakken, ipv dat ik het aan de kapper en de meubelverkoper geef als fooi?
Fitzroy schreef:Yavanna schreef:. Ik ben gewoon van de generatie dat dat gewoon normaal was.
Mag ik vragen welke generatie dat is?
Hier geef ik fooi in de horeca, en bij hotels voor de schoonmaak als ik er langer dan 1 nacht ben.
Verder niet.
Schoonmaakster krijgt een kerstpakket, evenals mensen die altijd klaar staan voor je, bv buren, familie, stalhouder.
Sellyxx schreef:Ik ben eigenlijk vooral wel benieuwd naar de traditie van fooi geven, hoe die is ontstaan en hoe die cultureel bepaald is; en wat daarin de verschillen zijn in culturen; en natuurlijk specifiek hoe dat zit in “de” Nederlandse cultuur.
Yavanna schreef:Sellyxx schreef:Ik ben eigenlijk vooral wel benieuwd naar de traditie van fooi geven, hoe die is ontstaan en hoe die cultureel bepaald is; en wat daarin de verschillen zijn in culturen; en natuurlijk specifiek hoe dat zit in “de” Nederlandse cultuur.
Fooi komt uit de tijd dat er nog geen minimumloon was, laat staan een horeca-cao, en toen moest de bediening het vaak hebben van de fooi.
De fooi was belangrijk om enigszins een goed inkomen te genereren.
We gaven toen vaak wel 10% van het totaalbedrag als fooi. Dat was gebruikelijk.
Er is inmiddels een cao dus het is inmiddels wat anders geregeld, maar toch geven we nog steeds fooi in de horeca.
Maar nu zie je dat het meer is als extra waardering voor de bediening die het top doet of voor de keuken, omdat je lekker hebt gegeten of beter nog, dat alles tip top was.
En dan zie je dat je het vaak afrondt: van €109,- maak je €110,- of zelfs nog wel meer.
Het is moeilijk voor te stellen dat je tegen de bakker zegt: ”Hier heb je €5,- extra.”
Het is echt een traditie van de horeca.
Even google gevraagd en antwoord gekregen
Yavanna schreef:verootjoo schreef:Dit vind ik wel echt een beetje bizar eigenlijk
Omdat je ook gewoon kan zeggen dat je ze waardeert. Zij leveren een dienst, ik betaal ze daarvoor, verder gaat onze relatie met onze werkmensen niet. De schoonmaakster die wekelijks komt krijgt een kerstpakket maar verder niet.
En dat laatste… heb je dat nodig voor je eigen eigenwaarde? Want waarom zou je met geld afkopen dat mensen meer hun best doen voor jou dan voor hun andere klantenDat vind ik echt heel erg gek en heb ik ook nog nooit gehoord
Nee totaal niet, zo ben ik gewoon opgevoed, net zoals ik er voor zorg als er iemand bij mij zou komen werken voor onderhoud, ik zorg voor een hapje en een drankje. Het heeft niks met mijn eigenwaarde te maken. En ik koop niks af, ik/wij laten gewoon merken dat we waarderen wat ze voor ons doen. Vind dat eigenlijk wel een beetje een vreemde opmerking, net alsof het gek is dat we fooi geven. Ik ben gewoon van de generatie dat dat gewoon normaal was.
Het is toch voor een ieder persoonlijk hoe hij of zij er mee om gaat. Ik vind het raar dat je nooit een fooi geeft ( hoe bout sommige mensen dat dan ook zeggen ) dat is de keuze van de persoon, ga ik ze geen verantwoording voor vragen.
En het gaat niet om 10tjes werk, maar meestal een euro of 5, net zoals in een hotel wij altijd een fooitje op het kussen achterlaten als de kamer netjes en schoon is.
Brainless schreef:@Yavanna
Ik weet niet hoe oud jij bent, maar het minimumloon bestaat al 45+ jaar.
De horeca CAO bestaat ook al langere tijd en was "vroeger" beter dan nu, toen kreeg je nog avond/nacht en weekend toeslag en dat is er al (helaas) heel veel jaren vanaf.
Yavanna schreef:Nee totaal niet, zo ben ik gewoon opgevoed, net zoals ik er voor zorg als er iemand bij mij zou komen werken voor onderhoud, ik zorg voor een hapje en een drankje.
Cayenne schreef:Yavanna schreef:Nee totaal niet, zo ben ik gewoon opgevoed, net zoals ik er voor zorg als er iemand bij mij zou komen werken voor onderhoud, ik zorg voor een hapje en een drankje.
Interessant! Mijn beste vriendin doet dit ook! Wanneer er bouwvakkers of monteurs etc in huis aan het werk zijn, dan zorgt zij op vrijdag en in het weekeinde voor patat, snacks en bier etc.
Ik kende dat dus ook niet en denk dan: Maar ze hebben zelf toch eten mee?
Cayenne schreef:Yavanna schreef:Nee totaal niet, zo ben ik gewoon opgevoed, net zoals ik er voor zorg als er iemand bij mij zou komen werken voor onderhoud, ik zorg voor een hapje en een drankje.
Interessant! Mijn beste vriendin doet dit ook! Wanneer er bouwvakkers of monteurs etc in huis aan het werk zijn, dan zorgt zij op vrijdag en in het weekeinde voor patat, snacks en bier etc.