Fooi geven bij de kapper?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 20:13

Ik heb wel eens fooi gekregen als ik iets voor iemand gemaakt had, maar ik vind het maar genant.

Zelf geef ik bijna nooit fooi, alleen in de VS eigenlijk of soms in een restaurant. In de VS moet je ook echt bij alles nadenken 'oh ja fooi voor de ober / tourguide / kamermeisje / piloot / etc'

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 20:34

Urbanus schreef:
Ik vind fooi geven een teken van beschaving, zeker als ik goed geholpen ben.

Als ik ergens matig tevreden over ben geef ik niks.

Ik vind het een teken van beschaving dat iedereen gewoon een fatsoenlijk loon heeft, maar hé ieder z'n ding :+

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 20:41

Yavanna schreef:
anca schreef:
Maar degene die de kamer voor jou komst schoon gemaakt heeft hoeft niet dezelfde te zijn als degene die na jou de kamer schoon maakt.

Wij geven alleen een fooi in een restaurant als er een algemene fooienpot is.

Ja, en? Degene die dan de kamer schoon komt maken doet toch ook haar of zijn werk? Moet ik daar eerst toestemming voor vragen dan? Ik veroordeel iemand die geen fooi geeft ( uiteraard afhankelijk van de afgenomen dienst ) toch ook niet dat ze dat niet doen. Dat ik het onbeleefd vind is mijn mening, maar dat hoeft niet de mening van de andere persoon zijn.
Ik blijf het fijn doen, zij blij.

Onbeleefd? Omdat wij geen toetje nemen omdat we dat te duur vinden. 1 keer per jaar een hotel pakken omdat het gewoon niet te betalen is. Heel soms een keer een pizza bezorgen omdat we dat gewoon echt even verdient hebben. We bij alles goed moeten nadenken of we het wel kunnen betalen. We sparen hard om eens een keer uiteten te kunnen en een hotel te kunnen nemen. En dan vindt jij het onbeleefd dat wij ons hard verdiende geld liever uitgeven om 1 keer per jaar een hotel te pakken, ipv dat ik het aan de kapper en de meubelverkoper geef als fooi?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 21:00

Yavanna schreef:
. Ik ben gewoon van de generatie dat dat gewoon normaal was.

Mag ik vragen welke generatie dat is?

Hier geef ik fooi in de horeca, en bij hotels voor de schoonmaak als ik er langer dan 1 nacht ben.
Verder niet.

Schoonmaakster krijgt een kerstpakket, evenals mensen die altijd klaar staan voor je, bv buren, familie, stalhouder.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 21:04

vevina schreef:
Onbeleefd? Omdat wij geen toetje nemen omdat we dat te duur vinden. 1 keer per jaar een hotel pakken omdat het gewoon niet te betalen is. Heel soms een keer een pizza bezorgen omdat we dat gewoon echt even verdient hebben. We bij alles goed moeten nadenken of we het wel kunnen betalen. We sparen hard om eens een keer uiteten te kunnen en een hotel te kunnen nemen. En dan vindt jij het onbeleefd dat wij ons hard verdiende geld liever uitgeven om 1 keer per jaar een hotel te pakken, ipv dat ik het aan de kapper en de meubelverkoper geef als fooi?

Wel even goed lezen, want je komt er wel heel hard in, ik veroordeel niemand als zij geen tip kunnen/willen geven, maar ik ben opgevoed met het geven van een tip. En ja, ik laat een paar euro achter voor de kapper ( overigens waar stel ik dat een meubelverkoper fooi dient te krijgen? ) als zij mijn haar naar mijn zin heeft gemaakt, evenals ik een tip voor een schoonmaakster in een hotel, een serveerster of een ober of aan iemand die mij heeft geholpen waar ik heel blij mee ben acher laat, zo ben ik gewoon opgevoed. Of hebben mijn ouders dat slecht gedaan?
Ik ga me echt niet verdedigen voor het feit dat ik wel tip, net zoals jij het niet hoeft te doen omdat jij dan niet doet. Leven en laten leven toch?

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 21:05

Fitzroy schreef:
Yavanna schreef:
. Ik ben gewoon van de generatie dat dat gewoon normaal was.

Mag ik vragen welke generatie dat is?

Hier geef ik fooi in de horeca, en bij hotels voor de schoonmaak als ik er langer dan 1 nacht ben.
Verder niet.

Schoonmaakster krijgt een kerstpakket, evenals mensen die altijd klaar staan voor je, bv buren, familie, stalhouder.

Tuurlijk mag dat, ik ben een Generation X kind.

Fitzroy

Re: Fooi geven bij de kapper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 21:11

Ik ook, maar heb er nog nooit van gehoord, hahaha. Dus denk niet dat dat per se een generatiedingetje is. Misschien eerder wat je van huis uit hebt meegekregen.
Bij ons was het niet gebruikelijk.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 21:12

Dat denk ik idd ook, want hier ook een Gen X'er en ik herken het ook niet als een generatie ding (ook niet bij mijn vrienden die leeftijdsgenoten zijn).

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 21:14

Ik ben eigenlijk vooral wel benieuwd naar de traditie van fooi geven, hoe die is ontstaan en hoe die cultureel bepaald is; en wat daarin de verschillen zijn in culturen; en natuurlijk specifiek hoe dat zit in “de” Nederlandse cultuur.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 21:22

Sellyxx schreef:
Ik ben eigenlijk vooral wel benieuwd naar de traditie van fooi geven, hoe die is ontstaan en hoe die cultureel bepaald is; en wat daarin de verschillen zijn in culturen; en natuurlijk specifiek hoe dat zit in “de” Nederlandse cultuur.

Fooi komt uit de tijd dat er nog geen minimumloon was, laat staan een horeca-cao, en toen moest de bediening het vaak hebben van de fooi.
De fooi was belangrijk om enigszins een goed inkomen te genereren.
We gaven toen vaak wel 10% van het totaalbedrag als fooi. Dat was gebruikelijk.

Er is inmiddels een cao dus het is inmiddels wat anders geregeld, maar toch geven we nog steeds fooi in de horeca.
Maar nu zie je dat het meer is als extra waardering voor de bediening die het top doet of voor de keuken, omdat je lekker hebt gegeten of beter nog, dat alles tip top was.
En dan zie je dat je het vaak afrondt: van €109,- maak je €110,- of zelfs nog wel meer.

Het is moeilijk voor te stellen dat je tegen de bakker zegt: ”Hier heb je €5,- extra.”
Het is echt een traditie van de horeca.

Even google gevraagd en antwoord gekregen :)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 21:33

Van 109,- 110,- maken doe ik dan weer niet. Dan kun je imo beter niets geven. Ik geef altijd wel 10% fooi als ik tevreden ben. Dus de rekening van 109,- zou bij mij 120,- worden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 21:34

Wij hebben dan wel weer de bakker een keer een zelfgebakken boterkoek gebracht, in de kersttijd, als bedankje voor hun super lekkere brood, dat ze dag in dag uit bakken.

Konden ze echt enorm waarderen, ik denk dat ze dit veel beter waardeerden dan wanneer we ze 5 of 10 euro extra voor het brood hadden gegeven.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 21:35

Yavanna schreef:
Sellyxx schreef:

Fooi komt uit de tijd dat er nog geen minimumloon was, laat staan een horeca-cao, en toen moest de bediening het vaak hebben van de fooi.
De fooi was belangrijk om enigszins een goed inkomen te genereren.
We gaven toen vaak wel 10% van het totaalbedrag als fooi. Dat was gebruikelijk.

Er is inmiddels een cao dus het is inmiddels wat anders geregeld, maar toch geven we nog steeds fooi in de horeca.
Maar nu zie je dat het meer is als extra waardering voor de bediening die het top doet of voor de keuken, omdat je lekker hebt gegeten of beter nog, dat alles tip top was.
En dan zie je dat je het vaak afrondt: van €109,- maak je €110,- of zelfs nog wel meer.

Het is moeilijk voor te stellen dat je tegen de bakker zegt: ”Hier heb je €5,- extra.”
Het is echt een traditie van de horeca.

Even google gevraagd en antwoord gekregen :)

Ja klinkt logisch indd :) zou het ook iets te maken kunnen hebben met het feit dat je als je uit eten gaat vaak echt komt voor plezier en een fijne tijd en je mensen doorgaans treft in een ontspannen setting? Waar mensen toch al rekening houden met bewust wat geld uitgeven voor plezier/vermaak/een leuke avond en dat beetje extra er dan wel bij kan? (Klantvriendelijkheid heb je namelijk ook wel in hele andere settings waarbij fooi geven helemaal niet normaal is). In restaurants merk ik juist zo vaak (in Nederland) dat de service best wel vaak onder de maat is, qua vriendelijkheid of net even een beetje extra vanuit de bediending. Als dat wél gebeurt kan dat mijn avondje uit echt positief beïnvloedden en vind ik dat ook wel weer het benoemen (en evt fooi) waard.

Ik las ook ergens dat in landen zoals Frankrijk of Italië soms al servicekosten worden inbegrepen bij de prijs, die dan ook apart op de bon staan. Dat kan natuurlijk best apart overkomen, en tegelijkertijd denk ik dat die kosten in onze restaurants ook wel zo gedekt zijn dat er ook van alles inbegrepen is bij de prijs die jij betaalt voor je biefstukje?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 21:47

@Yavanna
Ik weet niet hoe oud jij bent, maar het minimumloon bestaat al 45+ jaar.
De horeca CAO bestaat ook al langere tijd en was "vroeger" beter dan nu, toen kreeg je nog avond/nacht en weekend toeslag en dat is er al (helaas) heel veel jaren vanaf.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 22:03

Yavanna schreef:
verootjoo schreef:
Dit vind ik wel echt een beetje bizar eigenlijk :')
Omdat je ook gewoon kan zeggen dat je ze waardeert. Zij leveren een dienst, ik betaal ze daarvoor, verder gaat onze relatie met onze werkmensen niet. De schoonmaakster die wekelijks komt krijgt een kerstpakket maar verder niet.

En dat laatste… heb je dat nodig voor je eigen eigenwaarde? Want waarom zou je met geld afkopen dat mensen meer hun best doen voor jou dan voor hun andere klanten :? Dat vind ik echt heel erg gek en heb ik ook nog nooit gehoord :+

Nee totaal niet, zo ben ik gewoon opgevoed, net zoals ik er voor zorg als er iemand bij mij zou komen werken voor onderhoud, ik zorg voor een hapje en een drankje. Het heeft niks met mijn eigenwaarde te maken. En ik koop niks af, ik/wij laten gewoon merken dat we waarderen wat ze voor ons doen. Vind dat eigenlijk wel een beetje een vreemde opmerking, net alsof het gek is dat we fooi geven. Ik ben gewoon van de generatie dat dat gewoon normaal was.
Het is toch voor een ieder persoonlijk hoe hij of zij er mee om gaat. Ik vind het raar dat je nooit een fooi geeft ( hoe bout sommige mensen dat dan ook zeggen ) dat is de keuze van de persoon, ga ik ze geen verantwoording voor vragen.
En het gaat niet om 10tjes werk, maar meestal een euro of 5, net zoals in een hotel wij altijd een fooitje op het kussen achterlaten als de kamer netjes en schoon is.

Waardering zit hem niet in geld mi. Extra geld geven omdat je mensen waardeert draagt daar juist niet echt wat aan bij.

Ik ben trouwens opgevoed door generatie X en hier nog nooit van gehoord.

En aangeven dat mensen dan extra je best voor je doen vind ik bizar. Mensen doen gewoon hun werk en gaan niet harder lopen als je ze meer betaalt.

Het mag idd gewoon, je moet het zelf weten.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 22:19

Brainless schreef:
@Yavanna
Ik weet niet hoe oud jij bent, maar het minimumloon bestaat al 45+ jaar.
De horeca CAO bestaat ook al langere tijd en was "vroeger" beter dan nu, toen kreeg je nog avond/nacht en weekend toeslag en dat is er al (helaas) heel veel jaren vanaf.

Ik heb het niet verzonnen he, dit heb ik van Google, zoals ik al aangaf.
En nogmaals, ik en met mij de mensen om mij heen die ik ken, hebben dit van huis uit meegekregen. Ik ken werkelijk niemand in mijn omgeving die niet tipt.
En het is geen schande toch als je niet tipt, net zoals het geen schande is als je wel tipt :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 22:22

Hier ook generatie x.
En ik ben opgevoed met laat de Amerikaanse onzin daar.
Niks met fooi geven moet.

Hier tipt echt bijna niemand.

Misschien eerder een woonplaats ding dan een generatie ding?

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 22:23

Als gewezen kapster vroeger best veel fooi gekregen.
Meestal van vaste klanten, en vooral de mensen van het woonwagenkamp waren bijzonder gul, vooral als ze wisten dat je ging trouwen of zwanger was.
We verdeelden het onder de collega’s of gingen met zn allen er eens lekker van stappen.

In een goed restaurant geef ik fooi. Niet bij een cafetaria of vreetschuur.

En de kapper die mijn haren doet geef ik ook wat extra’s.

De vaste pakketbezorger geef ik met warm weer een ijsje of een blikje cola.
Laatst bijgewerkt door tones op 28-05-24 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 22:25

Mijn kapper geef ik sinds de coronatijd wel een fooi. Ze heeft al jaren een eigen bedrijf en het zeker niet gemakkelijk gehad in de coronatijd.
Ze is echte vakvrouw die een bescheiden tarief hanteert.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 01:00

Nee, nooit, ik geef nergens fooi.

Ik krijg ook geen fooi voor het werk dat ik doe, waarom een ander beroep dan ineens wel?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 02:07

Yavanna schreef:
Nee totaal niet, zo ben ik gewoon opgevoed, net zoals ik er voor zorg als er iemand bij mij zou komen werken voor onderhoud, ik zorg voor een hapje en een drankje.

Interessant! Mijn beste vriendin doet dit ook! Wanneer er bouwvakkers of monteurs etc in huis aan het werk zijn, dan zorgt zij op vrijdag en in het weekeinde voor patat, snacks en bier etc.
Ik kende dat dus ook niet en denk dan: Maar ze hebben zelf toch eten mee? :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 04:24

Achterom schreef:
Urbanus schreef:
Ik vind fooi geven een teken van beschaving, zeker als ik goed geholpen ben.

Als ik ergens matig tevreden over ben geef ik niks.

Ik vind het een teken van beschaving dat iedereen gewoon een fatsoenlijk loon heeft, maar hé ieder z'n ding :+

Joh!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 05:35

Cayenne schreef:
Yavanna schreef:
Nee totaal niet, zo ben ik gewoon opgevoed, net zoals ik er voor zorg als er iemand bij mij zou komen werken voor onderhoud, ik zorg voor een hapje en een drankje.

Interessant! Mijn beste vriendin doet dit ook! Wanneer er bouwvakkers of monteurs etc in huis aan het werk zijn, dan zorgt zij op vrijdag en in het weekeinde voor patat, snacks en bier etc.

Oh, dat doe ik niet. Maar ik breng de werkmannen, afhankelijk van wat ze doen, tussendoor wel een ijsje als het warm is, of een lekkere zelfgebakken koek.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 07:21

Cayenne schreef:
Yavanna schreef:

Echt van huis uit meegekregen en het werd/wordt zeker gewaardeerd. En ik vind het leuk om te doen ook.
Zag net ook van woonplaats gerelateerd. Denk het niet, want mijn vriend, die uit een totaal ander deel van het land komt, doet het ook, ook hij heeft het zo geleerd. En dat is met mijn vrienden ook, verspreid over het land. Allemaal tippers.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 07:25

Cayenne schreef:
Yavanna schreef:

Dit doe ik ook. Altijd koffie, drinken, koeken, en op vrijdag patat :+