Stiefgezin en erfenis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Plukje

Re: Stiefgezin en erfenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 20:11

Mijn stiefvader heeft zijn testament zo aangepast dat mijn zusje en ik net zoveel krijgen als zijn eigen kinderen. Mijn stiefvader is in mijn leven sinds mijn 19e, dus dat vind ik wel bijzonder.

Mijn man en ik hebben toevallig net onze testamenten zo opgesteld dat mijn zoon van ons beide alles erft. Ook als ik eerder doodga, erft mijn zoon alles van mijn man (tenzij hij na mijn overlijden zijn testament aanpast). Mijn zoon was 3 toen mijn man in ons leven kwam, dus hij voelt voor mijn man als 'eigen' en dit is nu dus ook in zijn testament vastgelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 20:22

Nogmaals ik heb nooit maar dan ook nooit afgunst gehad.
Het lijkt wel of er alleen maar gelezen word dat ik hebberig oid ben.

Toen mijn moeder zwanger was van halfzus heb ik letterlijk gejankt van blijdschap en gezegd dat zij geluk zou hebben. Zij zou wel een lieve vader en moeder krijgen en ik heb dat niet.

Ik snap niet waar jullie vandaan halen dat ik ze niet gun? We zijn letterlijk elke week met z'n allen nog bijelkaar en doen spelletjes uren lang. Elke week. Elke verjaardag is iedereen erbij. We zijn echt wel hecht. En ik kan in mijn berichten niks lezen over dat ik ze dit niet gun? Dus dat vind ik heel raar.

Ik denk dat misschien veel mensen de band niet begrijpen. Daarom vroeg ik ook ervaringen van mensen met sfieffamilies.
Je moet voorstellen dat we elkaar allemaal zien als broers en zussen. En dan gaat het niet om het geld (nouja dat wel maar ik bedoel het anders). Bij alles is altijd hetzelfde gegeven. We kregen allemaal hetzelfde geld bij verjaardag. Allemaal hetzelfde met kerst/sinterklaas/pasen. We zijn gewoon opgegroeid als samengesteld gezin. We kennen haast niet anders. Mijn middelste zus was een peuter en weet eigenlijk niet beter dan dat mijn moeder samen is met stiefvader. Ze gaf ook haar vaderdagcadeaus aan hem.
En zij was dan ook het meest gekwetst. Ze wilde hem echt als vader zien en dan juist zoiets laat je keihard zien, nee je bent mijn kind niet.

Mijn stiefvader noemt naar anderen ons ook zoon en dochters. Zijn moeder noemt ons kleinkinderen.
Het gaat inderdaad om geld maar ook weer niet. Ik kan het wellicht niet omschrijven. Maar het is gewoon een klap in je gezicht, zie je nou wel, het is je vader niet. Het zijn je broers niet. En je jongste zus is je volledige zus niet.

Ik vind een loterij winnen dan ook een totaal ander voorbeeld. Want dat win je alleen. En niet met je hele gezin.

Mijn stiefvader deelt het geld niet met mijn moeder en mijn moeder komt niet bij zijn geld. En ze hebben ook geen gezamenlijke rekening.

Zo kwam het dat mijn echte broer en ik wekelijks geld moesten overmaken aan mijn moeder omdat ze niks kon kopen. Eten etc. Terwijl ze op dat moment volledig woonde bij stiefvader maar hij toen aan het strugglen was met zijn verleden, op de verkeerde manier, en de wereld om hem heen vergat.

Ik kan het mijn moeder niet kwalijk nemen. Ze had gewoon niet veel en ze probeerde ook eten op tafel te krijgen ook voor mijn stiefbroers. Terwijl mijn stiefvader een goede baan heeft maar op dat moment dus van de wereld was

Ik wijk nu wel veel van de oorspronkelijke vraag af

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 20:30

Ik snap je wel :(:) . Je gunt het je broer of zussen heel erg, maar jezelf net zo. Je bent immers de afgelopen flink aantal jaar opgegroeid als een gezin en gelijken en nu maakt iemand anders toch onderscheid. Een onderscheid dat behoorlijk wat verschil kan maken en deuren kan openen in de wonderlijke wereld van het leven.

Ik vind het wel rot voor je, TS! :(:) Ik zou er zelf ook moeite mee hebben omdat het oneerlijk aanvoelt. Is het oneerlijk? Mwah, iedereen heeft recht om z'n erfenis uit te delen aan wie hij of zij dat wil. Maar daar koop (vrij letterlijk) jij niks voor nu.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 20:33

Ik snap je ook hoor.
Ik hoor zoveel horror ervaringen over erfenissen dat ik hoop dat de erfwet een keer wordt aangepast. Laat iedereen alsjeblieft zelf mogen beslissen aan wie hij/zij zijn (zuur)verdiende geld nalaat.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 20:38

Als ik je laatste reactie lees snap ik je vraag beter. Maar is wat je in het laatste deel van je laatste post lees niet het echte issue? Je moeder en stiefvader hebben geen gedeelde financiën en ook de financiële toekomst is onduidelijk. Ik kan mij goed voorstellen dat dat, in deze situatie met de erfenis, dat in scherper contrast brengt en daar zorgen over zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 20:45

Waarschijnlijk voelt het bij mij nu ook zo erg om dat zowel stiefvader als mijn eigen moeder over een paar dagen 50 worden. Als oudste moet ik veel regelen en ben ook door alle oude foto's en filmpjes aan het gaan. Als je deze ziet dan zal je echt zeggen dat we gewoon een groot gezin zijn. We waren knettergek, druk, dachten dat we mee konden doen aan het junior songfestival. Ons lied ging zo:
Wij, wij, wij
Zijn een familie,
Hoe dat komt weetnie
Sla op mijn koppie

De rest bespaar ik jullie. De filmpjes moet ik ook echt laten verdwijnen :+

Het gaat om het gevoel. Het gevoel van "ohja we zijn niet van hem" "we hebben geen vader"

Als mijn stiefvader ons had geadopteerd dan stonden we wel gelijk.
En volgens mij ook getrouwd met mijn moeder. Maar dit weet ik niet. Is ook niet meer van toepassing.

Overigens is mijn moeder ook heel teleurgesteld en boos geweest. Maar denk dat ze dit nu niet meer is omdat stiefvader aangaf dat hij ervoor wil zorgen dat het huis van iedereen is, mocht hij komen te overlijden. Maarja zeggen en doen is nog iets anders. Want op punt van schrijven is er nog niks vastgelegd en staan middelste zus en moeder op straat al
s het mis gaat met stiefvader.

@emj_23 klopt wat jij zegt. Dat is ook echt een issue. Maar ook daar kan ik niks aan veranderen. Dit gaat tussen moeder en stiefvader en daar zijn al vele ruzies over geweest.

Geld maakt niet gelukkig maar het geeft je wel eten en een dak boven je hoofd. En nu klinkt het allemaal wel erg somber maar dat is het nu gelukkig niet. Maar het heeft denk ik wel veranderd naar hoe ik naar ons gezin kijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 20:48

Weet niet of je in Belgisch of Nederlands limburg woont maar trouwen had niets veranderd aan de verdeling van de erfenis in België .

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 20:50

Maar TS, ik zou eerder gaan zoeken naar waarom je zo sterk dat gevoel hebt. Soms zijn dingen gewoon zoals ze zijn en kun je je daar heel druk om maken, maar kun je ook de positieve dingen eruit halen.

Kijk naar wat je wel hebt!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 20:54

Anoniem schreef:
Het gaat om het gevoel. Het gevoel van "ohja we zijn niet van hem" "we hebben geen vader"

Dit moet je echt loslaten.
Hoeveel je erft (en of je wat erft) zegt niets over hoeveel iemand van je heeft gehouden.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 20:56

Ah TS, dat is ook gewoon rot. Een mens wilt er gewoon echt onvoorwaardelijk bij horen, dit benadrukt dat dat juridisch niet zo is. Dikke knuffel.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 20:57

Benzz schreef:
Maar TS, ik zou eerder gaan zoeken naar waarom je zo sterk dat gevoel hebt. Soms zijn dingen gewoon zoals ze zijn en kun je je daar heel druk om maken, maar kun je ook de positieve dingen eruit halen.

Dat vind ik altijd zo een dooddoener. Ik zou niet zo goed weten wat TS hier voor positiefs uit kan halen. Ze voelt zich anders dan haar broers/zus omdat ze anders behandeld wordt door een derde. En dat gevoel mag er zijn, want feitelijk gezien wordt ze ook anders behandeld dan haar eigen roedel waar ze zo sterk mee verbonden is.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 20:59

Roosch schreef:
Benzz schreef:

Dat vind ik altijd zo een dooddoener. Ik zou niet zo goed weten wat TS hier voor positiefs uit kan halen. Ze voelt zich anders dan haar broers/zus omdat ze anders behandeld wordt door een derde. En dat gevoel mag er zijn, want feitelijk gezien wordt ze ook anders behandeld dan haar eigen roedel waar ze zo sterk mee verbonden is.

Het heeft mij heel veel geholpen om zo te leren denken. Iets als dooddoener afdoen helpt juist niet.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:00

Nou, oprechte vraag dan; wat zou TS hier voor positiefs in moeten zien dan?

Ik ben een rasechte optimist, maar heb wel geleerd dat je in het leven ook mag erkennen dat iets gewoon poedersuiker is.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:02

Dus als ik het goed begrijp, is je moeder niet met je stiefvader getrouwd. Komt het geld eigenlijk van een onbekende van stiefvaders kant, staat er verder niets op papier. Tja, ik vrees dat je je dan er bij neer moet leggen.

Dan kunnen jij en zus en broer ziek zijn of schulden hebben en je kan je vinden dat de rest van de familie al genoeg heeft, dat veranderd er niets aan.

Als je goede banden met elkaar hebt, laat het dan niet kapot lopen op geld.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:05

Roosch schreef:

Ik ben een rasechte optimist, maar heb wel geleerd dat je in het leven ook mag erkennen dat iets gewoon poedersuiker is.

Een lieve stiefvader, lieve stiefbroers en zussen.

Geld is zo relatief.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:07

Roosch schreef:

Dat ze een heerlijk gezin heeft? :?

Omdat stiefpa toevallig erft is dat ineens een klap in TS haar gezicht en afwijzing? Terwijl stiefvader haar helemaal niet afgewezen heeft. Dat heeft zij er van gemaakt.

Stiefvader zou dan kunnen concluderen dat hij pas belangrijk werd toen er geld kwam.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:08

Dat klopt, maar die had ze voor deze gebeurtenis ook dus dat is geen gevolg van deze gebeurtenis. Gevoel mag er echt wel zijn, of het nou terecht of onterecht is. TS voelt zich buitengesloten of anders dan de mensen die tot haar directe kerngezin horen en dat mag echt wel in deze situatie. Of er iets aan veranderd kan worden in deze situatie, mwah, lijkt me niet. Mensen mogen hun centen achterlaten aan wie ze willen uiteraard. Maar dat maakt niet dat TS zich daardoor nu beter voelt of minder buitengesloten.

Hopelijk verandert dit verder niets aan de fijne band die je hebt met je familie TS, want Benzz heeft wel gelijk dat dat iets superwaardevols is.
Laatst bijgewerkt door Roosch op 23-05-24 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:08

Benzz schreef:
Roosch schreef:

Een lieve stiefvader, lieve stiefbroers en zussen.

Geld is zo relatief.

Amen. Wij vragen mijn schoonvader er niet eens naar, wij hebben liever dat de familiebanden goed blijven ipv gerommel over geld. We staan wat dat betreft gelukkig met de neuzen dezelfde kant op. Als we iets krijgen is het mooi mee genomen, maar we gaan er niet van uit. We hebben ons eigen kostje wel bij elkaar.

Aan mijn kant boteren mijn zus en ik niet, we zijn naar de notaris geweest en bij overlijden ouder, gaat werkelijk alles via de notaris, om ellende te voorkomen.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:10

Ben ik de enige die gewoon zou denken "nou, heel fijn voor mijn (half)zusje, wat een geluk heeft ze" en weer doorgaan met mijn leven? :)

Van mij zou mijn zusje echt miljoenen mogen krijgen, alleen maar fijn voor haar...

Ik vind het best zorgelijk dat zoiets veranderd hoe je naar je gezin kijkt... Vooral omdat ze er zelf ook niet om gevraagd hebben... (zij kan er ook niets aan doen dat.... Het is geen bewuste keuze geweest om jou buiten te sluiten van iets, het is gewoon zo gelopen en regelgeving...)

Maar stel, ze zou een loterij winnen, dan zou dat wel prima zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:12

Brainless schreef:
Anoniem schreef:

Dit moet je echt loslaten.
Hoeveel je erft (en of je wat erft) zegt niets over hoeveel iemand van je heeft gehouden.

Tuurlijk dat zeg ik toch ook niet. Maar het drukt wel nogmaals op de feiten dat hij onze vader niet is. Dat mijn jongste zus mijn volledige zus niet is.

Ik heb een tijd terug juist nog aan mijn stiefvader verteld dat ik mijn moeder over de jaren heen duizenden euro's heb overgemaakt omdat ze niks had. Waarop hij zei dat kinderen nooit iets aan de ouders zouden moeten geven en dat hij dit nooit van zijn kinderen zou vragen.
Maarja, hij had het geld en was van de kaart. En moeder moest wel aan eten koken natuurlijk.

Dat hij dan nu ook niet zegt, goh dat geld wat jij hebt moeten geven aan je moeder omdat ik verkeerd bezig was, dat geef ik je nu terug want ik heb een flinke meevaller gehad.

Of hé jongens, ik heb van mijn familie een mooi bedrag ontvangen en wil jullie daar ook een deel van geven.

Sommige bokkers zetten me nu echt neer als een of ander asociaal persoon die geld eist.
Dit is echt niet zo. En ik vind dat echt heel jammer. Dan zal ik vragen of topic op slot kan want is gewoon niet fijn.
Ik ben iemand die altijd wil dat iedereen het goed heeft en dan pas kom ik zelf. Ik had ook tegen mijn moeder kunnen zeggen dat ze zelf maar moet kijken voor eten, of het vragen aan mijn stoefbroers omdat die nog thuis wonen en genoeg geld al hadden. Maar dat deed ik niet en had ik ook niet gekund.

Nogmaals, in alles zijn we 1 gezin, moeten we alles delen, krijgt iedereen hetzelfde. Worden we zoon en dochters genoemd. Mijn moeder wordt echtgenoot genoemd. Maar in zulke situaties zijn we toch niet dochter of echtgenoot. Ik weet gewoon echt niet hoe ik het anders moet beschrijven dan dat ik hebberig wordt gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:17

Ok sorry maar het topic loopt behoorlijk uit de hand. Of jullie snappen onze relatie niet of bokt is echt een plek geworden om azijn te drinken zoals ik in veel topic lees. Jammer dit.

Dat onze band nu goed is, betekent niet dat dit altijd zo was. Stiefvader heeft me in het verleden mentaal behoorlijk pijn gedaan. En niet alleen mij maar alle kinderen van mijn moeder en moeder zelf. Tot zo ver dat wij een periode niet thuis konden wonen.
Dit kwam door zijn eigen problematiek en hij probeert het nu wel.

En dit is geen loterij, het is een erfenis. En stel ik zou de loterij winnen ja dan wordt verwacht dat ik deel. Als ik dat niet doe dan weet ik nu al dat m'n stiefvader daar boos om zou worden. En bovendien is ons altijd geleerd dat we zouden delen. Alleen voor de ene helft van de familie wel en de andere niet

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:18

.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 23-05-24 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:19

Ayasha schreef:
Roosch schreef:

Dat ze een heerlijk gezin heeft? :?

Omdat stiefpa toevallig erft is dat ineens een klap in TS haar gezicht en afwijzing? Terwijl stiefvader haar helemaal niet afgewezen heeft. Dat heeft zij er van gemaakt.

Stiefvader zou dan kunnen concluderen dat hij pas belangrijk werd toen er geld kwam.

Sorry maar dit slaat ook nergens op. Hoezo is hij pas belangrijk nu er geld is? Dat heb ik nergens maar dan ook nergens gezegd? Mijn vader was niet bij mijn gala, hij wel. Toen er een speciale gebeurtenis was is niet mijn vader op het podium naast me komen staan maar hij.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:22

Ik zou als ik jou was TS echt hulp zoeken, want er ziet een diep iets waar ik de vinger niet onder krijg. En zelf zie ik het als onterecht het gevoel ergens niet bij te horen.

Echt, zoek hulp want dit vraagstuk gaat je relatie met je familie slopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:23

Brainless schreef:
Ik snap wat je bedoeld maar hoe het voelt en als je wel een gezin vormt, staat los van het geld.
Zelf weet ik dat ik niks van mijn stiefoma ga erven (wel haar andere "echte" kleinkinderen) en ook niet van mijn stiefmoeder (wel mijn halfzusje).
Maar mijn stiefmoeder is wel iemand waar ik een goede band mee heb en ik hou ook van haar en zij van mij, maar geld staat daar helemaal los van.

Ik denk dat het anders is als de ene helft struggelt met rondkomen. Waarvan er ook nog 2 thuiswonen. (Moeder en middelste zus) en de anderen geen zorgen hebben. Mijn zus heeft gewoon niks. En ook mijn moeder komt maar net rond. Maar ze woont wel in een huis met 4 anderen die in alles haar zien als moeder/echtgenoot maar dus niet kunnen ondersteunen met geld. Het leven gaat niet om geld nee. Maar als mijn moeder me belt voor geld (vandaag weer) dan geef ik dat. Stiefvader geeft het niet. Middelste zus heeft niks en stiefbroers kan ze niet vragen want dan heeft ze stiefvader op haar dak. In mijn ogen hoort mijn stiefvader haar geld te geven of een gezamenlijke rekening te openen