jouw beroep over 50 jaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 16:19

Gewoon direct met de hiring-manager.
Kleine bedrijven hebben vaak niet eens HR. Hooguit een administratieve persoon die de uren en loon administratie bijhoudt.
Ken ook genoeg hiring-managers die hun HR mensen verboden hebben om te screenen ondat de positie anders nooit gevuld gaat worden.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 16:21

Als vastgesteld is wat de criteria zijn kan dat allemaal automatisch en digitaal. AI kan prima competentiegericht werven, en geschikte kandidaten aanschrijven. Sterker nog, dat gebeurt al op grote schaal. Assessments kunnen digitaal aangeboden worden om te testen of een kandidaat geschikt is voor de functie en binnen de organisatie past. Resultaten van de assessments kan AI generen inclusief uitleg, zodat de kandidaat weet wat 'ie scoort en waarom. Als de kaders van de arbeidsvoorwaarden bekend zijn kan een voorstel automatisch gegenereerd worden, waarschijnlijk nog beter dan iemand irl ook. Zou ook niet weten waarom onderhandelingen niet geautomatiseerd kunnen worden, voor zover die uberhaupt nodig zijn. Alleen voor kennismaking heb je mensen nodig, maar dat kan ook een teamleider of collega's zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 16:28

Doubtless schreef:
Als vastgesteld is wat de criteria zijn kan dat allemaal automatisch en digitaal. AI kan prima competentiegericht werven, en geschikte kandidaten aanschrijven. Sterker nog, dat gebeurt al op grote schaal. Assessments kunnen digitaal aangeboden worden om te testen of een kandidaat geschikt is voor de functie en binnen de organisatie past. Resultaten van de assessments kan AI generen inclusief uitleg, zodat de kandidaat weet wat 'ie scoort en waarom. Als de kaders van de arbeidsvoorwaarden bekend zijn kan een voorstel automatisch gegenereerd worden, waarschijnlijk nog beter dan iemand irl ook. Zou ook niet weten waarom onderhandelingen niet geautomatiseerd kunnen worden, voor zover die uberhaupt nodig zijn. Alleen voor kennismaking heb je mensen nodig, maar dat kan ook een teamleider of collega's zijn.

AI is zelflerend. Hoe ga je reguleren dat AI niet discriminerend gaat werven/selecteren?

Ik vind het allemaal maar onpersoonlijk :o. Ik vond juist het gesprek met HR en iemand van het team waarin ik zou gaan werken heel waardevol.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 16:30

Theoretisch kan dat.
In de praktijk gaan de meeste banen nog altijd via via en direct contact. (People hire people)
Iedere keer als ik „lui“ ben en gewoon op een online functie reageer wordt ik eruit geknikkert door de voorgeselecteerde software.
Als ik mijn best doe en eerst contact zoek met de hiring manager (om HR systemen heen dus) mag ik op gesprek komen.
Die ervaring hoor ik eigenlijk standaard ook van anderen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 16:32

_San87_ schreef:
AI is zelflerend. Hoe ga je reguleren dat AI niet discriminerend gaat werven/selecteren?

Ik vind het allemaal maar onpersoonlijk :o. Ik vond juist het gesprek met HR en iemand van het team waarin ik zou gaan werken heel waardevol.

Dat zijn ook elementen die je in kunt bouwen, net als dat je mensen daarop kunt corrigeren. Gebeurt ook al.

Het gesprek met HR kan heel waardevol zijn. Maar in de praktijk schiet de kwaliteit ook vaak tekort. Ik heb echt talloze eerste gesprekken gevoerd die vervangen hadden kunnen worden door een checklist en transparante communicatie. Daar heeft de HR-professional alleen maar tijd verspild.

Weet je hoeveel intercedenten er zijn die een tussenjaar spenderen bij een uitzendbureau? Dat zijn hartstikke leuke en gezellige (bij)banen, maar als we doen alsof die onvervangbaar zijn en altijd waarde toevoegen, slaan we wat mij betreft de plank mis. Zie je ook terug in de activiteiten van uitzendbureaus, die markt is de laatste 5 jaar al veel verandert (qua digitale focus en automatisering) en gaat dat de komende decennia nog veel meer doen.

@Sizzle: Ik heb er wel vertrouwen in dat dat over 50 jaar beter gaat.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 16:43

Doubtless schreef:
Ik weet niet of je dit moet willen. Zodra er allemaal assessment zijn, al helemaal met AI, haak ik af. En ik ken een hoop IT'ers die er net zo over denken. Je schrikt er mogelijk een hoop goede mensen mee af. Iig totdat het de norm wordt overal en er geen andere keus is. En laat onder andere de IT'ers nou juist de groep zijn waar het lastig is goede mensen te vinden (zeker in de complexere velden) en met een groot tekort (ondanks de groei in IT'ers, groeien het aantal banen nog harder. Die tekorten zijn dus naar verwachting voorlopig niet weg).

En echt wat betreft AI. Eigenlijk is het momenteel nog heel erg dom. En deste meer het gebruikt wordt, deste meer we erachter komen wat het eigenlijk allemaal (nog) niet kan. Ik zou het voorlopig echt nog niet overwegen om ermee te doen wat jij beschrijft. Er zijn echt grote issues waar we voorlopig nog geen oplossing voor hebben. En dan heb ik het puur over technische limitaties, issues omrent wetten en eigenaarschap/copyrights begin ik nog niet eens over. Uiteindelijk is AI "gewoon" een algoritme, zei het een wat complexere dan je gemiddelde if-else statement. Het is niet enger dan andere software, dat is hooguit de toepassing ervan. Maar alles wat je nu niet met een algoritme wil doen, wil je ook met AI enorm voor oppassen.

Omrent AI in de zorg, dat is sowieso ook een issue. Software voor de zorg moet verifieerbaar en dupliceerbaar zijn. AI is dat bij definitie niet, omdat hij zichzelf aanpast (door te leren). Je kan dus nooit met AI op patiënten werken. Hooguit een AI trainen, en daarna het daardoor gemaakte algoritme inzetten (zonder verder te trainen).

Tuurlijk kan er in 50 jaar een hoop gebeuren. 50 jaar geleden waren we pas net bezig met het bouwen van computers. Dus wie weet is het allemaal wel anders tegen die tijd, zowel wat computers kunnen als de wetten. Maar wat ik vooral wil meegeven. AI is eigenlijk helemaal zo ver nog niet als we vaak denken en is helemaal niet zo bijzonder. Ook is het niet zo opeens als dat het soms lijkt, al sinds de jaren "70 zijn mensen begonnen met het maken van artificial neural networks (waar LLM's ook onder vallen), en nu pas beginnen ze een beetje nuttig te worden voor alledaags gebruik. Dat is eigenlijk hoe "snel" AI opkomt.

Persoonlijk ben ik banger voor alles naar de cloud, in een black-box verwerkt in de naam van "personalisatie" en "vergemakkelijking", dan dat ik bang ben voor AI. En dat geld ook voor alle AI toepassingen die in de cloud worden verwerkt.

Ik ben overigens een paar jaar met AI bezig geweest voordat ik de cybersecurity in ging, vooral menselijke AI, en spreek nog steeds regelmatig met collega's in dat veld. Ook in mijn huidige werk kom ik het tegen, ivm security en privacy implicaties omrent AI. Mocht iemand zich afvragen waar ik dit op baseer ;) .
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 21-05-24 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 16:44

Ik werk als online marketeer. AI is nu al helemaal verweven in onze dagelijkse werkzaamheden, en dat gaat alleen nog maar meer worden. Ik denk niet dat het beroep compleet zal verdwijnen, maar wel drastisch gaat veranderen waarbij de mens vooral nog een controlerende functie krijgt, en er dus ook niet meer zoveel mensen nodig zijn als nu.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 16:46

Goed om dit topic te stippen, kunnen we over 50 jaar kijken wat ervan gekomen is ;-)
Kleine sidenote: De dingen die ik beschrijf (op een aanbod doen en onderhandelen na) worden al op grote schaal toegepast. Dat is geen toekomstgeluid, dat is al het nu.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 16:48

Westhof schreef:
Ik werk als online marketeer. AI is nu al helemaal verweven in onze dagelijkse werkzaamheden, en dat gaat alleen nog maar meer worden. Ik denk niet dat het beroep compleet zal verdwijnen, maar wel drastisch gaat veranderen waarbij de mens vooral nog een controlerende functie krijgt, en er dus ook niet meer zoveel mensen nodig zijn als nu.

Wel handig gezien de wereldbevolking in de toekomst gaat krimpen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 16:50

Doubtless schreef:
_San87_ schreef:

Dat zijn ook elementen die je in kunt bouwen, net als dat je mensen daarop kunt corrigeren. Gebeurt ook al.

Het gesprek met HR kan heel waardevol zijn. Maar in de praktijk schiet de kwaliteit ook vaak tekort. Ik heb echt talloze eerste gesprekken gevoerd die vervangen hadden kunnen worden door een checklist en transparante communicatie. Daar heeft de HR-professional alleen maar tijd verspild.

Weet je hoeveel intercedenten er zijn die een tussenjaar spenderen bij een uitzendbureau? Dat zijn hartstikke leuke en gezellige (bij)banen, maar als we doen alsof die onvervangbaar zijn en altijd waarde toevoegen, slaan we wat mij betreft de plank mis. Zie je ook terug in de activiteiten van uitzendbureaus, die markt is de laatste 5 jaar al veel verandert (qua digitale focus en automatisering) en gaat dat de komende decennia nog veel meer doen.

@Sizzle: Ik heb er wel vertrouwen in dat dat over 50 jaar beter gaat.

Ja goed, ik heb de toeslagenaffaire nog helder voor de geest. Dus ik vind dat we vooral voorzichtig moeten zijn met het inzetten van AI in gebieden waar menselijk contact ook gewoon belangrijk is.

Dat er in de toekomst veel gaat veranderen geloof ik wel, en ik denk ook niet dat het verkeerd is. Maar HR helemaal door AI laten doen, dat is denk ik niet wenselijk.

Bloemetje75

Re: jouw beroep over 50 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 16:58

Ik werk zowel in de bedrijfscatering als aan de receptie van een groot bedrijf met ook een pakketpunt van een vervoerder.
Zolang mensen op kantoor werken, willen ze gevulde en schone koffiemachines, broodjes die gemaakt worden, eten/salades etc die voorbereid worden en moet iemand de afwas doen (nu kan daar vast meer overgenomen door robots). En zolang mensen pakketjes versturen/komen ophalen en in het kantoor werken, zal een balie toch ook wel iets bemenst moeten worden.
Over 50 jaar ben ik zelf hopelijk dood, weinig ambitie om 97 te worden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 17:11

Waarom zou een balie bemenst moeten worden? Als je bij de Mac je bestelling via een scherm kunt doorgeven zal zoiets aan een balie neem ik aan ook wel mogelijk zijn. Ik verwacht dat er minder mensen op kantoor gaan werken, dus minder lunch nodig, afwassen kan ik me bijna niet voorstellen dat dat niet geautomatiseerd gaat. Pakketjes ophalen/versturen kan nu toch ook al zonder tussenkomst van mensen bij een pakketpunt? Ik denk echt dat er een heleboel zonder tussenkomst van een mens gaat kunnen en ook moeten, simpelweg omdat de mankracht er niet meer voor is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 17:14

Securitas heeft al eens de balie bemand door 1 persoon op een hoofdkantoor. De andere kantoren stond een scherm en sprak je zo met de receptionist(e).
Verschrikkelijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 17:23

Misschien dat in de verre toekomst ook geen leraren meer nodig zijn. Heb je robots waarin alle relevante kennis wordt geüpload en die les geven. Oplossing voor het lerarentekort.
En misschien nog wel bij veel andere banen. Nu is het vaak kennis die verloren gaat als ervaren mensen met pensioen gaan. Wie weet kan je later je kennis wel uploaden in iets voor een nieuwe jonge medewerker. Of in een robot.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 17:38

Er zijn steeds meer mensen die een bril nodig hebben en dat gaat ook niet veranderen denk ik. Wel denk ik dat er steeds meer overgenomen kan worden door digitalisering. We kunnen nu al brillen 'aftekenen' door middel van een iPad. Al denk ik dat het stukje menselijkheid hier wel heel belangrijk blijft en dat mijn baan nooit helemaal zal veranderden. (Opticien).

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:01

Ik ben business controller bij een groot mediabedrijf. Dus veel forecasting, budgeting en analyse en ook juist kijken waar we processen kunnen automatiseren en digitaliseren. Er gaat echt nog genoeg fout waar werk geautomatiseerd of door AI gedaan wordt, helaas :+

Verder is mijn werk voornamelijk het maken van de vertaalslag van de cijfers naar managementinformatie voor de business. Dat zie ik niet zo snel op grote schaal veranderen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:18

juval schreef:
Thioro schreef:
Mijn beroep zal nog wel bestaan. De menselijke factor is vrij moeilijk volledig uit te sluiten. Maar of het nog in een vorm is die ik leuk zou vinden weet ik niet.

Maar tegen dan ben ik een oud besje, die ofwel wat in m'n tuintje zit te keutelen, of een bejaardentehuis op stelten zetten. Of al lang dood.

Wat veehouder/landbouwer betreft. Mensen moeten eten, kan je niet rond. Dus voedselproductie zal altijd blijven bestaan. Al zal het dan vast wel heel anders zijn dan nu.

er wordt gezegd dat over 50 jaar geen dierlijke producten meer gegeten zullen worden en dat tegen die tijd alles uit de fabriek komt. Kweekvlees, 'zuivel' uit bonen of haver oid. Geen eiwitproducten meer zoals we die nu kennen.
Ook de akkerbouw en tuinbouw zal veel meer geautomatiseerd gaan worden. Heel veel kan nu ook al met robots. Wellicht hebben we tegen die tijd ook het weer onder controle :)

De bio-industrie zal idd wel weg of helemaal geherstructureerd zijn.
Maar of de veehouderij helemaal weg zal zijn? Ik denk het niet.
Er zijn mijns insziens 2 stromingen aan de gang: de vegetarische/veganistische kant op, of juist zelf moestuintje/kippen ed houden en lokaal bij een boer kopen.
Misschien dat de supermarkten hun positie noodgedwongen zullen moeten herzien.

Fabrieksvlees hoef ik niet. Ik geloof niet dat een labo/AI er in slaagt de smaakverschillen na te bootsen tussen een snel vetgemest rund op mais en graan of een langdurig opgekweekt rund op gras. Om over de rasverschillen nog maar te zwijgen.

Wat ik zorgelijker vind aan AI is dat de grens tussen reëel en kunstmatig gemaakt zal vervagen.
In de meer onschuldige versie wordt je op FB tegenwoordig doodgegooid met 'prachtige foto's', waarbij het nog vrij duidelijk isdat het kunstmatig is.
Iets zorgelijker zijn deepfake foto's/video's waarbij gebeurtenissen getoond worden die nooit gebeurd zijn/mensen dingen zeggen die ze nooit gezegd hebben.
Opzettelijk foute informatie verspreiden gebeurt uiteraard al langer maar je moet onderhand al van goede huize zijn om echt van fake te onderscheiden. Dat vind ik wel zorgelijk.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:24

Isabel_k schreef:
Er zijn steeds meer mensen die een bril nodig hebben en dat gaat ook niet veranderen denk ik.

Juist wel. Ogen laseren kan natuurlijk al. Ga er wel vanuit dat er over 50 jaar een laagdrempeligere permanente behandeling is, waardoor niemand meer een bril nodig heeft O:)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:27

Mijn beroep over 50 jaar?

Het verzorgingshuis onveilig maken met mijn rollator denk ik!

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:30

Doubtless schreef:
Isabel_k schreef:
Er zijn steeds meer mensen die een bril nodig hebben en dat gaat ook niet veranderen denk ik.

Juist wel. Ogen laseren kan natuurlijk al. Ga er wel vanuit dat er over 50 jaar een laagdrempeligere permanente behandeling is, waardoor niemand meer een bril nodig heeft O:)

Voor volwassen is laseren absoluut een oplossing. Voor kinderen alleen niet en dat wordt steeds meer mijn klandizie ;)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:33

Doubtless schreef:
Isabel_k schreef:

Mijn ogen zijn ook in volwassenleeftijd steeds geleidelijk aan slechter geworden.
Dus elke paar jaar lazeren moet dan nog uitgevonden worden....

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:34

Wat ik wel grappig vind om te zien is dat mensen in dit topic met name lijken te denken dat hun baan verdwijnt door AI. En dat kan natuurlijk :) Maar er zijn zoveel meer manieren waarop de arbeidsmarkt kan veranderen.

In de jaren 70 had echt nog geen gewone inwoner van Nederland bedacht wat het internet was en hoe hoeveel impact dat zou hebben. Laat staan dat we nu vrijwel allemaal met een minicomputer rondlopen die tig keer krachtiger is dan de computers die werden gebruikt om mensen op te maan te kunnen zetten.
Het is gewoon niet voor te stellen wat er kan veranderen in 50 jaar.

Een gek voorbeeld, maar wie weet zijn de eerste aliens over 50 jaar wel op bezoek geweest en hebben zij allemaal nieuwe technologie meegebracht waarmee we ons in een oogwenk kunnen verplaatsen en bestaan treinen/auto's/vliegtuigen niet meer. Of misschien hebben ze ons allemaal tot slaaf gemaakt :+

En zo kan je nog heel veel dingen bedenken, en nog veel meer ís simpelweg niet te bedenken omdat het ons voorstellingsvermogen te boven gaat :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:39

Ik werk in de gehandicaptenzorg. Ik denk niet dat woonvormen zoals we die nu kennen nog bestaan dan. Want de langdurige zorg is nu al niet meer te betalen en steeds minder personeel. Ook de doelgroep verandert sterk, door oa screenen voor de geboorte. Misschien worden er over 50 jaar wel geen mensen met een beperking meer geboren, tenzij ze bij de geboorte zuurstoftekort oplopen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:55

Ik werk in de kinderopvang. Ik kan me niet helemaal voorstellen dat dat door AI overgenomen gaat worden. Het kleine stukjes digitalisering dat er nu in zit is nog vrij minimaal, maar de menselijk kant in het contact met 0-4 jarigen is vrij onmisbaar, denk ik.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:57

Lielle schreef:
prompter schreef:
Dan leef ik niet meer, maar mijn beroep (veiligheidskundige) zal zeker nog bestaan.

hier kwaliteitsmanager. Ik denk zeker dat AI een enorme bijdrage kan leveren, maar niet vervangen

Roodvos schreef:
QHSE manager hier
Ik denk dat AI (al op korte termijn) een bijdrage kan leveren aan het schrijven van procedures en toolboxen. Maar er zal altijd iemand (of meer) nodig zijn voor het menselijke deel van het vak.

ik heb eigenlijk vooral hoop dat adherence, compliance auditing, data and process mining, dat soort dingen, vergaand geautomatiseerd kunnen worden.