Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Doubtless schreef:Als vastgesteld is wat de criteria zijn kan dat allemaal automatisch en digitaal. AI kan prima competentiegericht werven, en geschikte kandidaten aanschrijven. Sterker nog, dat gebeurt al op grote schaal. Assessments kunnen digitaal aangeboden worden om te testen of een kandidaat geschikt is voor de functie en binnen de organisatie past. Resultaten van de assessments kan AI generen inclusief uitleg, zodat de kandidaat weet wat 'ie scoort en waarom. Als de kaders van de arbeidsvoorwaarden bekend zijn kan een voorstel automatisch gegenereerd worden, waarschijnlijk nog beter dan iemand irl ook. Zou ook niet weten waarom onderhandelingen niet geautomatiseerd kunnen worden, voor zover die uberhaupt nodig zijn. Alleen voor kennismaking heb je mensen nodig, maar dat kan ook een teamleider of collega's zijn.
_San87_ schreef:AI is zelflerend. Hoe ga je reguleren dat AI niet discriminerend gaat werven/selecteren?
Ik vind het allemaal maar onpersoonlijk. Ik vond juist het gesprek met HR en iemand van het team waarin ik zou gaan werken heel waardevol.
Doubtless schreef:Ik weet niet of je dit moet willen. Zodra er allemaal assessment zijn, al helemaal met AI, haak ik af. En ik ken een hoop IT'ers die er net zo over denken. Je schrikt er mogelijk een hoop goede mensen mee af. Iig totdat het de norm wordt overal en er geen andere keus is. En laat onder andere de IT'ers nou juist de groep zijn waar het lastig is goede mensen te vinden (zeker in de complexere velden) en met een groot tekort (ondanks de groei in IT'ers, groeien het aantal banen nog harder. Die tekorten zijn dus naar verwachting voorlopig niet weg).Als vastgesteld is wat de criteria zijn kan dat allemaal automatisch en digitaal. AI kan prima competentiegericht werven, en geschikte kandidaten aanschrijven. Sterker nog, dat gebeurt al op grote schaal. Assessments kunnen digitaal aangeboden worden om te testen of een kandidaat geschikt is voor de functie en binnen de organisatie past. Resultaten van de assessments kan AI generen inclusief uitleg, zodat de kandidaat weet wat 'ie scoort en waarom. Als de kaders van de arbeidsvoorwaarden bekend zijn kan een voorstel automatisch gegenereerd worden, waarschijnlijk nog beter dan iemand irl ook. Zou ook niet weten waarom onderhandelingen niet geautomatiseerd kunnen worden, voor zover die uberhaupt nodig zijn. Alleen voor kennismaking heb je mensen nodig, maar dat kan ook een teamleider of collega's zijn.
Westhof schreef:Ik werk als online marketeer. AI is nu al helemaal verweven in onze dagelijkse werkzaamheden, en dat gaat alleen nog maar meer worden. Ik denk niet dat het beroep compleet zal verdwijnen, maar wel drastisch gaat veranderen waarbij de mens vooral nog een controlerende functie krijgt, en er dus ook niet meer zoveel mensen nodig zijn als nu.
Doubtless schreef:_San87_ schreef:AI is zelflerend. Hoe ga je reguleren dat AI niet discriminerend gaat werven/selecteren?
Ik vind het allemaal maar onpersoonlijk. Ik vond juist het gesprek met HR en iemand van het team waarin ik zou gaan werken heel waardevol.
Dat zijn ook elementen die je in kunt bouwen, net als dat je mensen daarop kunt corrigeren. Gebeurt ook al.
Het gesprek met HR kan heel waardevol zijn. Maar in de praktijk schiet de kwaliteit ook vaak tekort. Ik heb echt talloze eerste gesprekken gevoerd die vervangen hadden kunnen worden door een checklist en transparante communicatie. Daar heeft de HR-professional alleen maar tijd verspild.
Weet je hoeveel intercedenten er zijn die een tussenjaar spenderen bij een uitzendbureau? Dat zijn hartstikke leuke en gezellige (bij)banen, maar als we doen alsof die onvervangbaar zijn en altijd waarde toevoegen, slaan we wat mij betreft de plank mis. Zie je ook terug in de activiteiten van uitzendbureaus, die markt is de laatste 5 jaar al veel verandert (qua digitale focus en automatisering) en gaat dat de komende decennia nog veel meer doen.
@Sizzle: Ik heb er wel vertrouwen in dat dat over 50 jaar beter gaat.
juval schreef:Thioro schreef:Mijn beroep zal nog wel bestaan. De menselijke factor is vrij moeilijk volledig uit te sluiten. Maar of het nog in een vorm is die ik leuk zou vinden weet ik niet.
Maar tegen dan ben ik een oud besje, die ofwel wat in m'n tuintje zit te keutelen, of een bejaardentehuis op stelten zetten. Of al lang dood.
Wat veehouder/landbouwer betreft. Mensen moeten eten, kan je niet rond. Dus voedselproductie zal altijd blijven bestaan. Al zal het dan vast wel heel anders zijn dan nu.
er wordt gezegd dat over 50 jaar geen dierlijke producten meer gegeten zullen worden en dat tegen die tijd alles uit de fabriek komt. Kweekvlees, 'zuivel' uit bonen of haver oid. Geen eiwitproducten meer zoals we die nu kennen.
Ook de akkerbouw en tuinbouw zal veel meer geautomatiseerd gaan worden. Heel veel kan nu ook al met robots. Wellicht hebben we tegen die tijd ook het weer onder controle
Doubtless schreef:Isabel_k schreef:Er zijn steeds meer mensen die een bril nodig hebben en dat gaat ook niet veranderen denk ik.
Juist wel. Ogen laseren kan natuurlijk al. Ga er wel vanuit dat er over 50 jaar een laagdrempeligere permanente behandeling is, waardoor niemand meer een bril nodig heeft
Doubtless schreef:Isabel_k schreef:Er zijn steeds meer mensen die een bril nodig hebben en dat gaat ook niet veranderen denk ik.
Juist wel. Ogen laseren kan natuurlijk al. Ga er wel vanuit dat er over 50 jaar een laagdrempeligere permanente behandeling is, waardoor niemand meer een bril nodig heeft
Lielle schreef:prompter schreef:Dan leef ik niet meer, maar mijn beroep (veiligheidskundige) zal zeker nog bestaan.
hier kwaliteitsmanager. Ik denk zeker dat AI een enorme bijdrage kan leveren, maar niet vervangen
Roodvos schreef:QHSE manager hier
Ik denk dat AI (al op korte termijn) een bijdrage kan leveren aan het schrijven van procedures en toolboxen. Maar er zal altijd iemand (of meer) nodig zijn voor het menselijke deel van het vak.