Op welke leeftijd ging je uit huis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 21:54

Op mijn 17e, op kot in de naburige stad (in België). Ik wilde gewoon het huis uit, voor de afstand hoefde het niet. Ik betaalde het zelf, was best wel sappelen. Op mijn 19e naar Amsterdam. Was toen al een crime om een kamer te vinden, en dat was in 1996.

Gedurende de eerste tien jaar ontelbare keren verhuisd (gemiddeld meer dan 1 keer per jaar) van de ene tijdelijke kamer naar de volgende, tot ik kon settelen in een woongroep. Daar heb ik acht jaar gewoond. Dat is voor mij het langste in mijn leven dat ik ergens gewoond heb. Nu woon ik op het erf van de boerderij waar mijn paard gestald staat, die kans kon ik niet laten schiet

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 21:59

verootjoo schreef:
[…] Huren is nooit mijn ding geweest en zit ook niet echt in de familie.

Tja, die van mij ook niet. Denk dat bijna iedereen liever koopt dan huurt :') Maar ja, die mogelijkheid moet er dan wel zijn natuurlijk.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 22:04

Ik deed het eigenlijk al met 18. Toen trok ik bij mijn grootouders in. Ik woonde namelijk in Middelburg en ging in Utrecht studeren; dat was qua reistijd niet te doen. Stel je voor: om halfzes opstaan voor de eerste trein, om dan te laat te komen voor het college van negen uur! Mijn grootouders woonden in Dordrecht; dat scheelde een slok op een borrel.

Mijn eerste kamer had ik kort voor mijn 20e verjaardag. De aanloop was niet zo'n succes: ik heb meer dan twintig keer gehospiteerd en ik was nooit eerste keus, toen heeft de plaatselijke SSH mij maar ergens neergezet.

Utrecht was ook toen al (we spreken van de eerste helft van de jaren nul) een ramp op huisvestingsgebied. De jaren daarna werd dat juist iets beter, zowel voor studenten als voor burgers: Utrecht ging Leidse Rijn bouwen én er kwamen heel veel nieuwe flats op de Uithof. Intussen zal het wel weer net zo'n ramp als voorheen zijn.
Laatst bijgewerkt door musiqolog op 03-02-24 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 22:09

Niet? :+

Ik ben nu op een paar dagen na 27 maar woon nog thuis. Er is weinig zicht op een huur- of koophuis nog. Eén voordeel is wel dat mijn ouders een aantal jaar geleden een oud klein boerderijtje kochten waar een klein appartementje bij zat. Die mochten mijn vriend en ik huren en opknappen en daar wonen we nu heel fijn. De tuin mogen we delen dus we zitten wat dat betreft best riant en toch ook nog een beetje op onszelf gezien we echt een los huisje hebben. En zonder kinderwens hoeven we ons ook niet druk te maken met de beperkte ruimte. Denk dat we niet snel meer weg gaan dus. _O-

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 22:11

31 en gelukkig net op tijd. Stond 5 maanden ingeschreven bij woonstichting en eerste huis waar ik op reageerde was gelijk raak.

Lieszje

Re: Op welke leeftijd ging je uit huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 22:14

Volgens mij was ik 22 toen ik bij mijn ex ging wonen. Een jaar later zat ik weer bij mijn ouders :')
Toen ik 24 was kon ik een huurwoning krijgen. Op mijn 28e heb ik mijn eerste woning gekocht.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 22:16

Ik ben 40.
Op mijn 17e ben ik uit huis gegaan om te gaan studeren in een andere stad.
Mijn vriend en ik zijn gelijk samen op een kamer gaan wonen. Na het studeren samen in een huurhuisje gewoond en daarna ons eerste koophuis. We wonen nu in ons tweede (en hopelijk laatste) koophuis.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 22:22

Westhof schreef:
verootjoo schreef:

Tja, die van mij ook niet. Denk dat bijna iedereen liever koopt dan huurt :') Maar ja, die mogelijkheid moet er dan wel zijn natuurlijk.

Is er vaak wel als je voldoende spaart vanaf jonge leeftijd :)
Dat werd er bij ons met de paplepel ingegoten, sparen voor je huis.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 22:27

Ik ben met 18 jaar op kamers gegaan, was 25 toen ik samen met mijn vriend ging huren en 28 toen we ons huis kochten. Als ik alleen was zou het waarschijnlijk allemaal anders zijn gelopen :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 22:28

verootjoo schreef:
Westhof schreef:

Is er vaak wel als je voldoende spaart vanaf jonge leeftijd :)
Dat werd er bij ons met de paplepel ingegoten, sparen voor je huis.

Die kans moet je dan ook maar hebben. Er zijn zat gezinnen waarin er niets te sparen valt.

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 22:29

Net 18 toen ik op kamers ging, op mijn 22e gaan samenwonen in een nieuw gebouwde sociale huurwoning.

2 jaar later, in 2014, hebben we ons eerste huis gekocht. Best jong (en kregen ook vrij veel commentaar van vrienden die nog lang niet met dat soort dingen bezig waren), maar we waren zeker van elkaar, hadden onze diploma's en allebei een vast contract, dus besloten de sprong te wagen.

Heel blij dat we die keuze toen gemaakt hebben, ik heb het echt te doen met al die twintigers die nu het huis uit willen/moeten.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 22:30

Met 25 jr :)

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 22:31

Op m’n 17e ben ik op kamers gaan wonen, tot ik 24 was. Toen twee jaren weer bij mijn ouders gewoond tot ik in die regio een (sociale) huurwoning kon krijgen. Want langstudeerder/geen stufi meer, dus platzak teruggekeerd na de studie :+ . In die huurwoning heb ik net geen 4 jaren gewoond en nu woon ik alweer een jaar in mijn koopappartement. Ben nu 31.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 22:32

@verootje Nou, ik heb echt gigantisch gespaard al mn hele leven maar met het gecombineerde salaris van mij en mijn vriend is er nog steeds weinig te krijgen kan ik je vertellen.. :n

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 22:46

Westhof schreef:
verootjoo schreef:

Niet altijd. Ik heb ook vrienden die juist bewust blijven huren omdat ze nog middenin de stad willen wonen maar daar niet per se zouden willen kopen en ook liever niet gebonden willen zijn aan een bepaalde stad.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 22:48

Westhof schreef:
verootjoo schreef:

Ja maar huren heeft ook z'n voordelen! Ik heb inmiddels gekocht, maar vond het wel fijn om de eerste jaren van m'n werkende leven niet meteen aan een woonplaats en huis vast te zitten. En meteen kopen met een partner zou ik ook echt nooit doen. Dure grap als je vervolgens uit elkaar gaat omdat samenwonen toch tegenvalt ;)
Je weet daarnaast met huren ook dat je niet voor (onvoorziene) hoge onderhoudskosten komt te staan.

Ik vind het ook wel een beetje arrogant klinken 'is nooit mijn ding geweest en zit niet in de familie'.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 22:52

Op mijn 21e op kamers gegaan, met 28 jaar mijn eigen huurappartementje in de vrije huursector gevonden.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 22:57

Op 18 samen wonen (tot 26) en nu 27 met eigen huisje.
Ik stond vanaf 18 ingeschreven en toen ik vorig jaar een woning zocht was de 2de waarop ik had gereageerd voor mij.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 22:58

Ik was echt al wel oud.
31.

Maar ik had een grote kamer in mijn ouderlijk huis wat een boerderij was.
Dus ik had echt mijn eigen gedeelte.
Er zat een keukentje in mijn kamer, 2 persoons bed, grote kast en een zithoek met bankje en tv Enzo.

Dus het was een soort appartement op de boerderij.

Ik heb eerst een flatje gekocht in de tijd dat het geen drol waard was.
Die heb ik 2 jaar later alweer verkocht met flink wat winst.
En toen heb ik mijn eerste grote mensen huis gekocht

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 22:58

Op mijn 21ste uit huis en toen direct onze woning gekocht. Nu 6 jaar geleden.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 23:01

Op mijn 19e uit huis, op kamers in een stad op een half uurtje rijden van mijn ouderlijk huis. Op mijn 27e een huis gekocht en die kamer verlaten.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 23:04

Met 26.Met 29 mijn man ontmoet en een jaar later samen gaan wonen in zijn(ons)huis.Daar woon ik nu ruim 25 jaar.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 23:08

Ik was 25. Kon in die tijd geen sociale huurwoning vinden omdat dit bij ons destijds op leeftijd ging, de leeftijd waarop ik kon reageren waren in de leeftijdscategorie van 18 tot en met 27 jaar oud. Was rond mijn 22e begonnen met reageren op flatjes, en heb uiteindelijk op mijn 25e via een particulier een studio met eigen badkamer en gedeelde keuken kunnen huren. Niet ideaal, die gedeelde keuken maar wat was ik blij dat ik eindelijk iets voor mezelf had. Toen ik 27 was een flat kunnen huren via de woningbouw, vond ik toen ik er eenmaal zat geen vooruitgang want gehorig en slechte wijk. Maar gelukkig leerde ik heel kort daarop mijn huidige partner kennen, hebben in datzelfde jaar samen een woning gekocht en daar woon ik nu nog steeds.

Mulan000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 23:17

22 toen ik mijn (sociale) huurappartement betrok
27 toen ik samen met mijn partner (nu man) ons koophuis kocht (met mazzel voor de huizenprijzen de pan uit gingen rijzen)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 23:50

Ik was laat. Met 29 ging ik uit huis. Ik zit in een huurhuis en ik zie mijzelf niet snel iets kunnen kopen en heb ik ook niet meer in m'n hoofd zitten. Ik ben alleen.