Traditonele rolverdeling / tradwife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Traditonele rolverdeling / tradwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 19:16

Trad wives. Is dat een afkorting van treadmill wives?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 19:17

Juval, dat zou ik toch echt anders regelen als je zoveel uur meewerkt. En dat boodschappengeld is geen betaling he, dat is voor de boodschappen. Daar zijn al meer boerinnen vies mee op de koffie gekomen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 19:18

rien10 schreef:

nee, dan was het tread wives :D
trad als in traditional gok ik zo

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 19:18

Kinke schreef:
rien10 schreef:

nee, dan was het tread wives :D
trad als in traditional gok ik zo

Grapje. I know. was de smiley vergeten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 19:22

juval schreef:
interessant topic. Dit is een onderwerp waar ik me ook vaak 'druk' over maak.

Ik ben thuis, bij de kinderen. Zorg voor het huishouden, dieren, tuin, etc. School kan altijd een beroep op mij doen als er geknutseld of gereden moet worden. Ik kan mijn eigen tijd gedeeltelijk indelen. Heb dus een prima vrij leventje.

Maar ik werk wel ongeveer 30/35 uur mee thuis op de boerderij. Alleen is dat onbetaald, ja ik krijg wel maandelijks een boodschappenbudget etc. Maar geen 'eigen' geld dus. We zijn op voorwaarden getrouwd, dus bij scheiding of als manlief weg zou vallen is dat wel netjes geregeld. Maar voor NU heb ik dus geen/weinig eigen geld. Deel van mijn spaargeld is in het bedrijf gestoken als lening.
Pensioen bouw ik ook niet op, daar is dus een flink gat ontstaan. Voor ik op de boerderij ging wonen/werken heb ik wel ruim 25 jaar op kantoor gewerkt (parttime) dus er is wel een heel klein pensioentje opgebouwd.

Ik ben meestal best tevreden, maar soms wringt het toch wel. Een baan erbij zoeken is lastig, omdat ik toch ook verantwoordelijkheden op de boerderij heb. Melken en kalveren voeren dat moet gewoon op vaste tijden gebeuren. Ook de kinderen halen en brengen etc.
En de baantjes die evt wel kunnen trekken mij niet zo, schoonmaken etc. Dat kan ik thuis ook (en is niet mijn hobby haha)

Als jij op de boerderij meewerkt is het niet meer als normaal dat je op de loonlijst staat.
Mijn man stond bij mijn bedrijf op de loonlijst voor het werk wat hij deed. Ik had namelijk voor zijn werk anders iemand anders moeten inhuren.
Het is dan win-win. Jij bouwt gewoon mee op en het geld komt bij jullie terecht. Of bouwt je man ook geen pensioen op?
Ik zou daar eens goed met je man en een boekhouder naar kijken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 19:24

Kinke schreef:
Juval, dat zou ik toch echt anders regelen als je zoveel uur meewerkt. En dat boodschappengeld is geen betaling he, dat is voor de boodschappen. Daar zijn al meer boerinnen vies mee op de koffie gekomen

ja, dat weet ik. Op zich is het wel goed geregeld als de relatie mis zou gaan of als hij zou overlijden. Daarvoor zijn we bij een notaris geweest.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 19:28

pien_2010 schreef:
juval schreef:
interessant topic. Dit is een onderwerp waar ik me ook vaak 'druk' over maak.

Ik ben thuis, bij de kinderen. Zorg voor het huishouden, dieren, tuin, etc. School kan altijd een beroep op mij doen als er geknutseld of gereden moet worden. Ik kan mijn eigen tijd gedeeltelijk indelen. Heb dus een prima vrij leventje.

Maar ik werk wel ongeveer 30/35 uur mee thuis op de boerderij. Alleen is dat onbetaald, ja ik krijg wel maandelijks een boodschappenbudget etc. Maar geen 'eigen' geld dus. We zijn op voorwaarden getrouwd, dus bij scheiding of als manlief weg zou vallen is dat wel netjes geregeld. Maar voor NU heb ik dus geen/weinig eigen geld. Deel van mijn spaargeld is in het bedrijf gestoken als lening.
Pensioen bouw ik ook niet op, daar is dus een flink gat ontstaan. Voor ik op de boerderij ging wonen/werken heb ik wel ruim 25 jaar op kantoor gewerkt (parttime) dus er is wel een heel klein pensioentje opgebouwd.

Ik ben meestal best tevreden, maar soms wringt het toch wel. Een baan erbij zoeken is lastig, omdat ik toch ook verantwoordelijkheden op de boerderij heb. Melken en kalveren voeren dat moet gewoon op vaste tijden gebeuren. Ook de kinderen halen en brengen etc.
En de baantjes die evt wel kunnen trekken mij niet zo, schoonmaken etc. Dat kan ik thuis ook (en is niet mijn hobby haha)

Als jij op de boerderij meewerkt is het niet meer als normaal dat je op de loonlijst staat.
Mijn man stond bij mijn bedrijf op de loonlijst voor het werk wat hij deed. Ik had namelijk voor zijn werk anders iemand anders moeten inhuren.
Het is dan win-win. Jij bouwt gewoon mee op en het geld komt bij jullie terecht. Of bouwt je man ook geen pensioen op?
Ik zou daar eens goed met je man en een boekhouder naar kijken.

Pensioen zit in het bedrijf. Dat wordt niet opgebouwd verder. Als hij ooit verkoopt is er natuurlijk wel geld. Maar ik zie dat niet gebeuren.
Boekhouder heeft mij op papier wel een meewerkvergoeding toegekend. Maar de boekhouder is ook voor het bedrijf en niet voor mij. Het is ook gewoon geen vetpot, dat is nou eenmaal en dat begrijp ik ook natuurlijk.

Ik kijk wel eens rond voor een baan, maar dat is heel lastig te combineren verder. Ik heb een krantenwijkje haha.. en heel af en toe een nest puppies of een veulen, maar dat is ook meer voor de hobby dan dat het wat oplevert.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 19:33

Ok, maar dan zit het wellicht ook wat tussen je oren, want dan is het allemaal op papier goed geregeld, en is het jullie geld, waar jullie van leven en wat in het bedrijf zit.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 19:52

pien_2010 schreef:
Ok, maar dan zit het wellicht ook wat tussen je oren, want dan is het allemaal op papier goed geregeld, en is het jullie geld, waar jullie van leven en wat in het bedrijf zit.

ja hoor, dat zou heel goed kunnen :+ Ik weet dat ik er gewoon voor werk, en dat ik recht heb op een deel van het geld. Maar soms voelt het alsof ik mijn hand bij mijn man moet ophouden als ik eens nieuwe schoenen wil, of een luxe als naar de kapper gaan of iets dergelijks.

Mijn moeder heeft mijn zus en mij opgevoed met het idee dat je zelfstandig moet zijn en niet afhankelijk. En nu voelt het toch wel een beetje afhankelijk.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 19:52

Juval, er zijn best veel bedrijven waarbij je thuis kunt werken. Is dat niet een idee?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 20:03

Is het sowieso niet verstandiger om op de loonlijst te staan? Dan is het ook beter geregeld als je uitvalt door ziekte bijv.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 20:30

juval schreef:
pien_2010 schreef:

ja hoor, dat zou heel goed kunnen :+ Ik weet dat ik er gewoon voor werk, en dat ik recht heb op een deel van het geld. Maar soms voelt het alsof ik mijn hand bij mijn man moet ophouden als ik eens nieuwe schoenen wil, of een luxe als naar de kapper gaan of iets dergelijks.

Mijn moeder heeft mijn zus en mij opgevoed met het idee dat je zelfstandig moet zijn en niet afhankelijk. En nu voelt het toch wel een beetje afhankelijk.

Geen idee of jullie dat al hebben maar wellicht een optie anders om een en/of spaar en betaal rekening te openen. Dan is het geld gewoon van jullie beiden.

Wij werken hier ook gewoon samen op de boerderij en ik zorg daarnaast nog voor het grootste deel voor de kinderen en het huishouden. Maar het bedrijf is van ons samen dus als 1 van ons 2 wegvalt of we zouden willen scheiden is de verdeling van de taken wel het minste van onze uitdagingen :+

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 20:46

loonlijst kost te veel, dat gaat niet gebeuren.

maar afgezien van het geld. Het is hier wel de traditionele rolverdeling waar dit topic over gaat. Dat is altijd zo geweest, van oudsher. Man werkt achter, vrouw werkt voor. Man zou ook helemaal geen tijd hebben om ook wat te doen in het huishouden. Die rolverdeling is vrij strak. Daar heb ik wel erg aan moeten wennen toen ik hier bij hem introk.

Mijn eerdere relatie was veel meer op basis van gelijkwaardigheid. Samen zijn we toen een huishouden gestart ongeveer 50/50 qua taakverdeling en financiën. Dus het is wel een hele omslag geweest (en in feministisch opzicht een stap terug).

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 21:03

Maar Juval, zou je een baan willen? Ik heb iets, maar dat is voor 32 uur. Waarschijnlijk teveel voor je. Maar in de huidige tijd is er echt veel mogelijk!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 21:08

Juval ik lees vooral dat je daar zelf eigenlijk niet voor kiest.
Ik krijg een beetje het idee dat je dit zo doet omdat je man dit zo het makkelijkst vind. Maar dat je zelf liever je eigen geld verdiend.
Ik zou dit toch met je partner bespreken.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 21:11

Mijn ouders hadden/hebben ook traditionele rolverdeling, maar mijn moeder kreeg wel eigen te besteden geld hoor. Noem het salaris, leefgeld what ever.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 21:13

marleen_88 schreef:
Mijn ouders hadden/hebben ook traditionele rolverdeling, maar mijn moeder kreeg wel eigen te besteden geld hoor. Noem het salaris, leefgeld what ever.

Bij ons ook. Zo belangrijk.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 21:22

Mijn moeder ( 2 x weduwe) had een eigen bedrijf en heeft mij en mijn zus op het irritante opgevoed dat we financieel onafhankelijk moesten zijn. Achteraf heel blij mee! Dit boek gaf mij inzicht waarom ze er zo op hamerde: Afbeelding

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 21:34

Zeker geen schaamte voor hebben hoor. Wat ik lastig vind achter dit fenomeen tradwives is dat er soms een extreemrechts en conservatief gedachtegoed achter schuilgaat. Feminisme is het kwaad enzo.

Ik zou het zelf nooit laten gebeuren om (financieel) afhankelijk te worden van mijn man. Maar ik ben dol op al die huisvlijt video's waar ze zelf zuurdesembroden bakken of boter maken. Als ik er tijd voor had...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 21:37

Komt met je pensioen. Ik geniet van elk broodje. Had er ook nooit tijd voor.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 21:38

Silenna schreef:
Wat anderen ook al aanhaken: het hebben van een traditionele rolverdeling (maar wel een gelijkwaardig huwelijk hebben) en de zogeheten beweging van "trad wifes" zijn echt wel twee verschillende dingen - of in ieder geval, het ene gaat véél verder dan het andere.

De essentie is in mijn ogen (met feministische blik :D) dat het gaat om keuzevrijheid. Daarin is het volkomen te begrijpen dat één van de twee ouders meer, of zelfs volledig, thuis wilt zijn voor de kinderen, en dat die partner dan bijvoorbeeld meer huishoudelijke taken doet. Als je dat financieel rond kunt breien en met je partner een fijne verdeling vind, helemaal goed toch? Denk niet dat iemand daar iets op aan te merken (kan) hebben :j Leef en laat leven!

De (inderdaad vanuit de USA/uit de rechtse hoek overgewaaide) beweging omtrent "traditional wives" gaat hierin echter nog een aantal stappen verder en heeft volgens mij bijna altijd zijn oorsprong in het geloof. Je hebt ook Nederlandse influencers/Instagrammers die hierover schrijven (ik ben een specifieke naam even kwijt, als ik haar vind zal ik 't hier posten). Helaas ( :') ) zit ik nu in het algoritme van deze beweging, en uit toch wel een bepaalde fascinatie ben ik me verder gaan verdiepen. Wat opvalt is dat het echt gaat om het volledig "thuiszijn" van de vrouw, waarin zij volledig onderdanig en dienstbaar is aan haar man. De essentie van haar bestaan is het baren van (veel) kinderen en moeder zijn, geen/weinig contact te hebben met andere mannen en haar leven volledig te wijden aan het huishouden en gezinsleven. Deze vrouwen geloven NIET dat zij ooit zullen scheiden, immers: ze zijn getrouwd om God te dienen, niet voor hun eigen geluk (ja, letterlijke quote!) en zullen daarom nooit gaan scheiden, ook niet als het een ongelukkig/onveilig huwelijk wordt. Je kinderen laten opgroeien in een gebroken gezin is namelijk het ergste wat je je kunt aandoen, dus scheiden doe je niet. Daarmee vervalt het argument "maar wat als jullie ooit uit elkaar gaan?"
Mocht hun man overlijden, dan heeft God dat zo gewild, en dan zullen daar wel weer oplossingen voor komen.
Wat ik hierin ook heel schadelijk vind, is dat deze moeders (en vaders) hun kinderen ook bewust klaarstomen voor deze rollen, dus: meisjes hoeven niet te gaan werken, zijn dienstbaar aan mannen, mannen moeten sterk zijn en voor het gezin zorgen etc. Daarbij komt voor mijn gevoel bijna een soort indoctrinatie kijken en dat vind ik echt zeer kwalijk voor de toekomst van kinderen die in dit soort situaties opgroeien.

Ik heb het filmpje (met uitleg in de caption) gevonden: https://www.instagram.com/reel/C2RjfIqo ... U4N2ViMjdn

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 21:47

pien_2010 schreef:

Oh dat lijkt me echt fantastisch. Zelfgebakken brood met zelfgedraaide boter.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 21:51

Mijn vader is gestopt met brood bakken sinds hij met „pensioen“ is _O-
(Pensioen tussen haakjes ivm zelfstandig ondernemer)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 22:08

Yabloko schreef:
pien_2010 schreef:

Oh dat lijkt me echt fantastisch. Zelfgebakken brood met zelfgedraaide boter.

Dat zijn nu juist dingen die ik doe. Noem het maar hobby. Zelf kaas maken, zuurdesem bakken, zoetigheid bakken...echt zo gaaf. Alleen de groentetuin begin ik ieder jaar enthousiast aan en loopt uit op complete verwaarlozing waar sommige groenten gelukkig goed tegen kunnen :').

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 23:05

lizy29 schreef:
Dat zijn nu juist dingen die ik doe. Noem het maar hobby. Zelf kaas maken, zuurdesem bakken, zoetigheid bakken...echt zo gaaf. Alleen de groentetuin begin ik ieder jaar enthousiast aan en loopt uit op complete verwaarlozing waar sommige groenten gelukkig goed tegen kunnen :').

In mijn studententijd had ik het lumineuze idee om dat hippe "no-knead-bread" te maken. Dat is dus op zuurdesembasis. Het werd een soort keiharde dakpan. Enfin, ik heb de ovenschaal met deksel (speciaal daarvoor aangeschaft) nog steeds in gebruik.

Het mooie is dat ik er jaren later niets van heb geleerd toen ik begon aan kimchi.