Hun zeggen; het is groen toch? Dan is het toch prima?
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
SjonnieZ schreef:Hou op… Anjalies aanpak zou ik ook wel willenmaar dansen ik oorlog hier in dat burger buurtje![]()
Maar als iemand een goede tip heeft omvangrijk paarden bloemen af te komen dat door worteldoek heen komt graag.
Ik vind het een prachtig gezicht… de buurt wat minder.
Lalidan schreef:Suzanne F. schreef:Nou ik vind het toch wel fijn als mijn tuin netjes is. En daarmee bedoel ik geen onkruid, mos of groene tegels en geen onkruid tussen mijn planten. Ik houd wel van planten en bloemen en heb borders met allerlei soorten planten en wat bomen. Maar de tegels wil ik schoon hebben. En ik heb helaas nog geen heel milieuvriendelijke oplossingen gevonden hiervoor. Alles wat je gebruikt is niet goed voor het grondwater en de bodem. Ik probeer altijd zoveel mogelijk de resten richting de put het riool in te vegen zodat het zo mijn mogelijk de bodem intrekt.
Die droom kan ik je ook een beetje uit helpen, want als je gemeente een gescheiden systeem heeft (wat vrijwel alle gemeenten hebben tegenwoordig), dan loopt het water uit die put een naburige sloot in. Dus jouw bodemleven ter plaatsen heeft er minder last van, maar het bodemleven in het algemeen niet.
Dus dan blijf je toch bij trekken, of eventueel branden uitkomen. Of er veel, heel veel overheen lopen> Mijn hele oprit is weer mooi schoon, met dank aan de verbouwing van het dak hier.
Top dat je toch voor plantjes gaat TS!
SjonnieZ schreef:Nou in mijn tuin zijn zijn ze niet zeldzaam kan ik je verzekeren. En ja ook ik leg het uit maar m’n 80+ buren hebben er helaas heel andere ideeën over als ik…
Dus om de vrede te bewaren wil ik dit jaar ook maar eens kijken naar grondbedekkers. In elk geval voor het gedeelte waar geen grint ligt. De boom die daar stond heeft het helaas begeven.
Die geranium en die ooievaarsbek lijken mij daar wel mooi.
Rintah schreef:Ik help je even uit de droom : lang niet alle gemeentes hebben een gescheiden systeem, en degenen die het wel hebben is het ook niet op grote schaal. Nieuwbouw-wijken hebben het tegenwoordig vaak wel, maar het overgrote deel van de woonwijken wordt alles gewoon met een en hetzelfde riool afgevoerd.
Simpelweg omdat het later scheiden/afkoppelen een relatief grote ingreep is (en relatief weinig opbrengt)
Ibbel schreef:Rintah schreef:Ik help je even uit de droom : lang niet alle gemeentes hebben een gescheiden systeem, en degenen die het wel hebben is het ook niet op grote schaal. Nieuwbouw-wijken hebben het tegenwoordig vaak wel, maar het overgrote deel van de woonwijken wordt alles gewoon met een en hetzelfde riool afgevoerd.
Simpelweg omdat het later scheiden/afkoppelen een relatief grote ingreep is (en relatief weinig opbrengt)
In het kader van "het brengt weinig op" kan ik je dan weer vertellen dat gescheiden regenwaterafvoer steeds verder uitgerold zal worden. Om overbelasting van het riool bij hevige regen te voorkomen. Het brengt dus juist heel veel op.
En tenslotte: milieuonvriendelijke stoffen die wel in het riool terechtkomen verdwijnen uiteraard ook niet vanzelf, dus linksom of rechtsom, gewoon zo mijn mogelijk gebruiken graag. Niet alles is er bij zuivering uit te halen, en het zuiveringsslib zal toch ook weer érgens terecht komen, inclusief giftige rommel.
Rintah schreef:SjonnieZ schreef:Nou in mijn tuin zijn zijn ze niet zeldzaam kan ik je verzekeren. En ja ook ik leg het uit maar m’n 80+ buren hebben er helaas heel andere ideeën over als ik…
Dus om de vrede te bewaren wil ik dit jaar ook maar eens kijken naar grondbedekkers. In elk geval voor het gedeelte waar geen grint ligt. De boom die daar stond heeft het helaas begeven.
Die geranium en die ooievaarsbek lijken mij daar wel mooi.
Beste optie lijkt me dan het verwijderen van de uitgebloeide bloemknop. Zo hebben de insecten ed er nog wel wat aan, maar voorkom je verdere verspreiding. En als ze in je buurt zo veel voorkomen, dan komt er waarschijnlijk alsnog wel weer wat aanwaaien/is er daar genoeg te vinden voor de insecten
anjali schreef:Jis_ schreef:
Mijn buurvrouw afgelopen zomer, ik weet dat je van onkruid houdt maar zou je toch even heb pad tussen ons huis willen doen?Kom haar ook wel een beetje te gemoed dan.
De Rijdende Rechter heeft vaak interessante zaken tussen buren die volkomen andere ideeen hebben over tuinen en groen.