Jouw kinderen en de "stieffamilie"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 14:38

pmarena schreef:
Ik denk dat het ook per situatie / kind anders kan zijn waar je goed aan doet.
Als kind moet je gehoord en gezien worden. Maar soms zal je ook even uit je comfortzone moeten omdat er wel ontwikkeling moet zijn zeg maar. Als je elke "dit wil ik niet" maar toegeeft dan ontdekt het kind ook niet dat het wel meevalt, of zelfs heel leuk kan zijn. Altijd in het bekende blijven hangen staat groei in de weg :(:)

Ik denk dat dat juist het lastige is, om die "sweet spot" te vinden tussen kind genoeg rust en vertrouwen geven, maar ook genoeg stimulans om iets goeds voor de toekomst te ontwikkelen zeg maar.

Ik weet niet of je specifiek doelt op mijn reactie, maar natuurlijk is dit per situatie en kind verschillend. Volgens mij heb ik dit ook aangegeven in mijn tekst en zo niet, dan wil ik nu duidelijk onderstrepen dat de situatie zoals door mij geschetst zeker niet de enige mogelijkheid is. Kijk maar naar de ervaring van LWDaisy, heel anders en dat mag er natuurlijk ook zijn.
Maar als je serieuze signalen van je kind ontvangt dat het zich echt niet happy voelt in de thuissituatie is dat mijns inziens niet iets dat je mag negeren. Ook dat mag er zijn. Verwachten van je kinderen dat ze zich maar schikken vind ik in dit geval gewoon echt niet oké.
Ik zie ook niet in wat het doorpushen van de situatie in mijn geval vroeger had bijgedragen aan mijn ontwikkeling naar de toekomst toe. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier echt een enorme knauw van heb gekregen en dat ik deze periode zwaarder heb ervaren dan de hele verslaving- en overlijdensperiode van mijn moeder.

In mijn situatie had het ook niet te maken dat ik het mijn vader niet gunde, ik was heel blij voor hem. Maar ze hadden het zeker beter kunnen aanpakken. Het was van 0 naar 100 op een (voor mij) te korte tijd. Daarmee zeg ik niet dat je nooit meer een relatie kunt hebben nadat je gescheiden bent, maar wel dat je hiermee bewust moet omgaan en je kind serieus moet nemen. Ik zou het mijn kinderen absoluut niet aan willen doen, een samengesteld gezin, maar iedere situatie is anders. Misschien had mijn ervaring beter geweest als ze het rustiger aangepakt hadden, had gekund, maar dit is de andere kant van het verhaal dat er ook kan en mag zijn. En als door dat te delen kan bijdragen aan een stukje bewustzijn van ouders in een soortgelijke situatie ben ik heel blij. Want nogmaals, dit was echt de donkerste periode uit mijn leven (en dat zegt wat :Y)) en geen kind zou zich zo mogen voelen. :(:)

TS, ik vind dat je hier fijn in staat en wil je echt even een dikke veer in je reet steken voor het respecteren van je kinderen :) Ik hoop dat je vriend dit ook in gaat zien, want je komt op mij over als een super moeder die haar kinderen op 1 heeft <3

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 15:38

Ik zou in jouw geval de wens van je kinderen volgen. Het klinkt alsof het verder goed gaat tussen jullie, maar jullie zijn ook een gezin zonder de stiefkant. Dat mag ook gewoon.
In mijn geval, wij waren iets ouder, werd alles vanaf het eerste moment op de grote hoop gegooid en was er geen “kerngezin” meer. Hoewel ik gek ben op mijn stiefmoeder en het goed kan vinden met haar zoons, had ik het fijn gevonden als mijn vader nog speciale waarde over had gehouden voor ons 3en als gezin (pa, broertje en ik).
Jullie doen al veel samen, het is geven en nemen naar elkaar en het loont denk ik enorm als je kinderen zich hierin gehoord voelen. En dan is de rest de volgende keer weer van harte welkom.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 17:37

Citaat:
Dus VanHuisUit, ik snak naar jouw situatie :'), wat mooi dat dat zo gaat, klinkt als een heel volwassen aanpak van iedereen.

Dank je wij zijn ook trots op onze kinderen en dankbaar dat het zo loopt.
Ik heb er ook veel verdriet van gehad hoe alles gelopen is ik had nooit gedacht ooit te gaan scheiden etc.
Echt de slechtste periode by far uit mijn leven...
VInd het vreselijk wat er is gebeurd en hoop dat de kinderen (allemaal) op een of andere manier toch hun vertrouwen in langdurige relaties blijven houden / weer terug krijgen.

Citaat:
was er geen “kerngezin” meer.

Dat geven onze kinderen ook aan, dat dat zo belangrijk is en blijft. Per slot van rekening kom ik gewoon als wildvreemde totaal niet bloedverwant zijnde het leven van de stiefkinderen binnenwalsen en zo ook mijn zoon. Omgekeerd walsen zij mijn leven in en dat van mijn zoon. Dat is de keus van de ouders, niet van de kinderen.
Wij doen ook regelmatig dat we iets 'apart' doen met onze eigen kinderen. Niet omdat ik / we de ander er niet bij willen hebben. Maar om dat unieke van samen te blijven beleven.
Ook als de kinderen langskomen is het lang niet altijd zo dat ik er ook ben of dat mijn vriend er ook is etc. Wel als we samen afspreken, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Ik vind het heel belangrijk dat die unieke band van hem met zijn kinderen en ik met mijn zoon er blijft. En iets toegevoegds dat we op een of andere manier ook iets nieuws hebben gekregen :j

Maeve

Re: Jouw kinderen en de "stieffamilie"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 19:06

Nog een kleine toevoeging, wat betreft eventuele teleurstelling bij je vriend en diens kinderen. Ik denk dat het heel leerzaam is voor iedereen dat je voor je eigen gevoel mag kiezen, ook als een ander zich daardoor wellicht benadeeld voelt. Dat gevoel ligt namelijk bij de ander. Als de basis goed is, maar ze er alleen deze keer even niet bij zijn, hoeft dat niets te betekenen. Dan is het aan je vriend om zo volwassen te zijn om dat te begrijpen en dat ook aan zijn kinderen uit te leggen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 19:13

Zo is het VanHuisUit, ik mis mn ex niet, nooit, geen seconde, maar ben wel graag met mijn kinderen samen.

Fijne aanvulling Maeve :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 00:53

Poekkie schreef:
Hutcherson schreef:
Maar je kunt toch ook naar je kinderen luisteren, doorvragen, begrip hebben en een middenweg vinden? Je hoeft niet keihard te zijn maar het is juist belangrijk om te achterhalen waarom ze liever met familie willen ipv de nieuwe kinderen van de wederhelft. Het lijkt me ontzettend goed als TS daar veel tijd en aandacht in stopt. Betejend niet dat je als kindd af en toe gewoon iets moet doen, ook al liever niet. Dan kan je moeder (of vader) wel rekening houden met wat jij vind of wilt (bv overeenkomen: we blijven tot 19:00 uur daarna gaan we lekker thuis film kijken of whatever)

Maar waarom hoeft dat om toch maar door te drukken? Is het niet prima als de kinderen behoefte hebben om met kerst gewoon een dag met de familie te hebben? Ze proberen waarschijnlijk al het hele jaar de middenweg te zoeken.
Persoonlijk zou ik een eventuele nieuwe vriend / vriendin van mijn ouders ook echt niet bij kerst willen hebben. Ook niet voor een uurtje.

Omdat kinderen wel gewoon naar hun ouders hebben te luisteren en ik van mening ben dan een kind gewoon mee moet draaien in het gezin en niet op een voetstuk hoort te staan continue. Tuurlijk mag er echt verwent worden en zeker moet er veel aandacht zijn voor emotie en ontwikkeling. Maar in de grote boze mensenwereld krijg je zelden je zin. Daar moet een kind wel op een goede manier meer leren werken en leven. Vind ik.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 01:17

Hutcherson schreef:
Omdat kinderen wel gewoon naar hun ouders hebben te luisteren en ik van mening ben dan een kind gewoon mee moet draaien in het gezin en niet op een voetstuk hoort te staan continue. Tuurlijk mag er echt verwent worden en zeker moet er veel aandacht zijn voor emotie en ontwikkeling. Maar in de grote boze mensenwereld krijg je zelden je zin. Daar moet een kind wel op een goede manier meer leren werken en leven. Vind ik.

Dat is het Grote Dilemma waar elke ouder mee dealt. Hoe bereid ik mijn kind voor op de maatschappij én bied ik het een veilige basis?

En dat zal iedere ouder anders doen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 07:25

Hutcherson schreef:

Ik krijg een naar smaakje van de autoritaire inslag die jij kiest. In een gezin heb je naar elkaar te luisteren, als het om emoties gaat. Niemand hoort binnen een gezin op een voetstuk te staan, ook de ouder niet. En als je in de grote boze mensenwereld zelden gehoord wordt op emotioneel vlak, dan gaat er iets niet goed hoor. Ik dacht dat we daar anno 2023 wel meer aandacht voor hadden gekregen (respectvol met elkaar omgaan, emoties erkennen, grenzen respecteren).
Gelukkig klinkt het alsof TS dat wel doorheeft.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:09

Ik vind bij dit soort kwesties juist dat niet zelden de ouders zich teveel op het voetstuk plaatsen.

Verder denk ik dat de manier waarop Hutcherson de opvoeding zou aanpakken kinderen juist niet sterk en weerbaar maakt.

Maar ik kan me natuurlijk vergissen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:45

Poekkie schreef:
Pareltjes schreef:
Ik kom zelf uit een samengesteld gezin, en heb een samengesteld gezin.

Wijze raad van mijn moeder, wat je ook doet je doet het toch nooit goed.
Daar ben ik inmiddels wel achter. Dus doe ik wat mij goeddunkt, komt er achteraf gedoe dan deal ik er dan wel mee.
Om al die gekweste zieltjes/ ego's 100% tevrede te stellen is een onmogelijke taak.

Wat betreft de feestdagen ben ik in charge. Als iedereen gaat doen wat zij willen komt nergens iets van terecht.
Dus kerstavond ALLES bij mij. hebben ze nog 1ste en 2de kerstdag om te verdelen. Heeft iemand een ander plan ook prima, dan doen we het zonder die persoon. Ik ga de kerst niet verschuiven omwille van die of die .

En zo zit het al 20 jaar bommetje vol op kerstavond, iedereen is er omdat iedereen een vrije keuze heeft, en zich dus niet gedwongen voelt. Ruzie maken en ouwe koeien uit sloten vissen is ten strengste verboden! Alleen maar lol en gezelligheid.

Mijn advies, gooi de hele bubs bijelkaar, het moet er toch eens van komen. En als je naar die pubers moet blijven luisteren....
Hoe langer je uit uitsteld, hoe groter de weerstand. Take charge, en zie waar het schip strandt..

Is het als kind dan mogelijk om een ander plan te hebben? Behalve de hele avond op je kamer gaan zitten?
Ik kom niet uit een samengesteld gezin. Mijn neef en nicht echter wel. Daar is voor dit soort aanpak gekozen, kinderen moesten zich maar schikken. Is verzand in een gigantische ruzie met kinderen, stiefheks (ja sorry voor het woord) en naaste familie en nu 12 jaar later nog altijd een pot miserie waarbij de helft geen contact meer heeft en de andere helft onderling niet door dezelfde deur kan. Zeer jammer, was een hechte familie toen ik jong was.

Iedereen mag zelf kiezen( afhankelijk van de leeftijd ), alleen als ouders van een samengesteld gezin kun je heel makkelijk een speelbal worden van ( puber ) kids die loyaliteit hebben naar hun echte ouders naar stiefouders gaan uitspelen. Dan zul je soms een punt moeten maken. We zijn samengesteld, dit is de situatie. De “ samengestelde” ouders zullen duidelijk een standpunt moeten neerzetten anders is de kans groot dat het een chaos wordt. Je bent tenslotte een ouder die de koers bepaald.

Duidelijkheid geven en vaste rituelen ( bijv. Welke dag met kerst ) geeft sneller rust in de tent. Iedereen weet waar ze aan toe zijn en daarmee ontneem je iniedergeval de discussie over dagen die gezellig zouden moeten zijn ipv onderwerp van eindeloze discussie en uitspelen.

Daarnaast ben ik van mening dat kinderen geen kleine volwassenen zijn. Hun motivering tot bepaalde beslissingen is totaal anders. Ze missen de inzichten over hoe en waarom. Daarmee kunnen zij nog niet de juiste beslissingen nemen. Ouders zullen de grote lijnen moeten uitzetten. De daarbij gepaard gaande concflicten met opgroeiende kinderen horen daar gewoon bij. Soms heb ik het gevoel dat conflicten niet meer mogen en kinderen dus maar in alles hun zin moeten krijgen. Dat is geen geen weerspiegeling van de werkelijkheid en kan ze later in problemen brengen.

Als de boel ontploft zoals door jou omschreven dan zullen er nog wel anderen zaken spelen. Onderling respect is natuurlijk wel een van de basisprincipes die je in de opvoeding meegeeft.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 22-11-23 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:56

Doubtless schreef:
Hutcherson schreef:

Ik krijg een naar smaakje van de autoritaire inslag die jij kiest. In een gezin heb je naar elkaar te luisteren, als het om emoties gaat. Niemand hoort binnen een gezin op een voetstuk te staan, ook de ouder niet. En als je in de grote boze mensenwereld zelden gehoord wordt op emotioneel vlak, dan gaat er iets niet goed hoor. Ik dacht dat we daar anno 2023 wel meer aandacht voor hadden gekregen (respectvol met elkaar omgaan, emoties erkennen, grenzen respecteren).
Gelukkig klinkt het alsof TS dat wel doorheeft.

Ik snap het nochtans wel. Wat jij als autoritair beschouwt, kan je ook als realistisch bekijken. De grote boze mensenwereld, zelden je zin krijgen,.. Dat is gewoon de realiteit.

De kinderen van TS zijn geen 6 jaar meer. Ze zijn van een leeftijd waarop ze kunnen begrijpen dat hun moeder ook een individu is, meer dan enkel en alleen moeder, dat haar leven ook verder gaat en dat zij aan haar toekomst probeert te bouwen.
Ik vind het niet teveel gevraagd, dat ze zich ivm kerst aanpassen. Het enige wat gevraagd wordt, is "neem de kinderen van de partner er ook bij". Meer niet. En ik denk dat alle ouders wel willen dat zowel zij als hun kinderen aanvaard worden in het NSG. Dat zal TS voor haar eigen kinderen ook willen.

Het zal de eigen-familie-bubbel wel een beetje uit evenwicht brengen, wat ik eerder las - maar dat is zo weer hervonden. Kom op, zo erg is het toch niet?
Ik zit ook liever zonder mijn stiefjes aan tafel (en zij ook, zeker weten) - maar als we dan naar het gezicht van onze ouder kijken, hoe blij die zijn dat wij (hoewel we totaal geen interesse hebben in elkaar, en dat is nog zacht uitgedrukt) ons wel gewoon kunnen gedragen en een tafel kunnen delen, dan doen wij dat gewoon.

De kinderen van TS schelen een beetje qua leeftijd met de kinderen van de partner. Ik kan me voorstellen dat dat op de huidige leeftijden voor desinteresse kan zorgen - tussen 11 en 17 zit een hele wereld aan verschil. Geef dat nog 10 jaar, en ze merken er niets meer van.
Maar desinteresse is geen reden om zoiets te vragen van je moeder en van haar partner. Dan zeg je "hoi, fijne kerst" en doe je verder je eigen ding. Realistisch gezien zullen de kinderen van TS over een jaar of 5 het nest uitvliegen - moet TS haar partner tot dan wachten vooraleer zijn eigen kinderen ook mogen aanschuiven?

Scheiden is lijden, in de meeste gevallen. En het is rot dat TS, haar kinderen, haar partner en zijn kinderen dit hebben moeten meemaken. Maar die scheiding is niet pas gisteren gebeurd, dus raap jezelf bij elkaar en accepteer dat je ouder haar geluk bij iemand gevonden heeft, en neem die man en zijn kinderen er voor je moeder gewoon bij. Ook op kerst.

Ik snap dat die man het gevoel krijgt dat zijn kinderen niet welkom zijn, want daar komt het tenslotte op neer. Hij mag komen, op zijn eentje - maar zijn kinderen mogen niet mee. Als mijn vader zijn nieuwe vrouw, of mijn moeder haar nieuwe man zoiets aan hen zou gevraagd hebben, hadden die volgens mij niet meer moeten komen. Het is een totaalpakket.. En hoewel de kinderen daar zelf niet voor gekozen hebben, zou je op een bepaalde leeftijd wel moeten kunnen beseffen dat de dingen zijn zoals ze zijn, en werk je mee aan die nieuwe toekomst voor je ouder, en ben je gewoon blij dat die na een moeilijke tijd weer het geluk gevonden heeft. Ook op dagen dat je de aanhang liever niet zou zien. Het maakt het leven voor iedereen een stuk aangenamer.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:02

Er worden op deze manier twee kampen gecreerd ipv 1 samengesteld.

Ben het met je eens, gooi de boel op een grote hoop en zie hoe het verloopt.
Weet je ook direct of de relatie gaat standhouden. Neem als ouders een duidelijk plan aan en houd daar aan vast zodat de kinderen van beide geen ruimte krijgen om te gaan “stoken” . Want dat gaan ze zeker doen.

Daarnaast leren omgaan met grote veranderingen maakt kinderen weerbaarder in de toekomst.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:53

Grote veranderingen in de thuissituatie en het gevoel hebben thuis maar te moeten schikken / geen ruimte te krijgen voor eigen wensen maakt kinderen in het algemeen absoluut niet weerbaarder, integendeel.

Ik vind het grappig dat er wordt gezegd dat je niet altijd je zin kan krijgen in de grote mensen wereld, maar ondertussen gebruiken de ouders dat argument om lekker hun eigen zin door te drijven. Ik denk dat velen geen idee hebben wat de impact van samengestelde gezinnen op een kind kan zijn.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 11:01

Poekkie schreef:
Grote veranderingen in de thuissituatie en het gevoel hebben thuis maar te moeten schikken / geen ruimte te krijgen voor eigen wensen maakt kinderen in het algemeen absoluut niet weerbaarder, integendeel.

Ik vind het grappig dat er wordt gezegd dat je niet altijd je zin kan krijgen in de grote mensen wereld, maar ondertussen gebruiken de ouders dat argument om lekker hun eigen zin door te drijven. Ik denk dat velen geen idee hebben wat de impact van samengestelde gezinnen op een kind kan zijn.

Helemaal mee eens!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 11:01

Het lijkt er ook sterk op dat in de laatste paar reacties voorbij gegaan wordt aan dat TS en haar "nieuwe vriend" helemaal geen typisch samengesteld gezin zijn. Ze wonen apart. Op een uur van elkaar. Haar kinderen hebben partner maar af en toe gezien. En zijn kinderen nog minder vaak.

Sorry hoor maar dat is dan toch niet zo gek dat je dat niet meteen in een intieme sfeer bij de grotere familie bij kerst aan laat schuiven :?
Daar horen ze (nog) helemaal niet bij.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 11:17

Hutcherson schreef:
Omdat kinderen wel gewoon naar hun ouders hebben te luisteren en ik van mening ben dan een kind gewoon mee moet draaien in het gezin en niet op een voetstuk hoort te staan continue.

Dus als een kind "niet meedraait" staat hij/zij op een voetstuk?
Dat is wel een aparte denkwijze.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 11:25

Ik lees al een tijdje geinteresseerd mee, en als ik het goed begrijp is het 'probleem' hier niet dat er met 6 personen (het samengestelde gezin) kerst wordt gevierd, maar met de uitgebreidere familie van TS. Waar de nieuwe partner en diens kinderen 3 (of in ieder geval 2) vreemde eenden in de bijt zijn voor iedereen bij dat kerstfeest (behalve TS).

Hoe ziet de rest van die uitgebreidere familie het eigenlijk, TS? Zijn het alleen jouw kinderen die het niet zien zitten, of ook de neefjes en nichtjes (en daarmee dus jouw broers en/of zussen plus hun wederhelften)?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 11:40

Wat ik mij nog afvroeg, gaat het jouw kinderen dan vooral erom dat ze het niet willen met kerst? Of zijn er misschien nog andere mogelijkheden waar de kinderen van partner mee kunnen naar jouw familie waar neefjes en nichtjes dan ook bij zijn? Vinden ze het wel goed dat hun bij eventuele verjaardagen zijn bijvoorbeeld?

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 11:42

Poekkie schreef:

Je hebt dit echt perfect verwoord.

Ik zie het als je absolute nummer 1 prioriteit als ouder om je kind een veilig en vertrouwd thuis te geven. Mocht je kind je duidelijk maken dat de omgeving hier om de één of andere reden niet aan voldoet, dan is het jouw taak als ouder actie te ondernemen.
Er is verschil tussen een kind dat de kont tegen de krib gooit en een kind dat zich echt diepongelukkig voelt. Er is een verschil tussen "oppervlakkige" verlangens en gevoelens en diepere verlangens en gevoelens. Ik denk dat ik dit in mijn eerder post goed heb omschreven.
Dat je als ouder aan de "oppervlakkige" wensen van je kind voorbij gaat hoor je mij niet over. Ik ben het er helemaal mee eens dat je je kind moet leren dat het niet altijd de nieuwste schoenen kan krijgen, niet alle sporten kan beoefenen die vriendjes doen en dat het soms gewoon mee moet naar familie als het geen zin heeft. Ik ben het er echter in geen enkel geval mee eens dat er voorbij wordt gegaan aan het kind wanneer het zich niet veilig/geborgen/gehoord voelt in de thuisomgeving.

Ik heb niet een typische jeugd gehad. In een notendop: mijn moeder raakte verslaafd aan alcohol en dat was echt een neerwaartse spiraal, het ging van kwaad tot erger. Ze had een kwade dronk. Van mentale mishandeling was er zeker sprake, fysiek denk ik eigenlijk ook wel. Jarenlang. Op een gegeven moment kwam ze dronken op school, stond ze dronken en in de straat the schelden en dat soort praktijken. Mijn vader vond het niet verantwoord meer dat zij voor ons zou zorgen en zij heeft hem en ons echt onwijs vuil teruggepakt met als gevolg dat we een week in de crisisopvang hebben doorgebracht. Werd ik opeens op een vrijdagochtend uit de klas opgehaald door een medewerkster van jeugdzorg. :+ Wij na anderhalve week weer thuis, paar weken later overleed mijn moeder.
Het was allemaal niet heel gezellig, maar wat mij het meest onveilig thuis heeft laten voelen is het geforceerde samengestelde gezin.

Ik zeg niet dat dit ieder kind zo'n moeite heeft met een samengesteld gezin maar het is dus zeker een mogelijkheid. Een mogelijkheid waar ik ouders graag van bewust maak, want als je dit zelf niet hebt meegemaakt als kind weet je misschien niet wat dit met je kan doen.
Zoek naar de middenweg. Luister naar je kind en ga ermee in gesprek. Probeer te ontdekken wat aan dit gevoel te grondslag ligt. Probeer niet alles in jouw tempo te doen, maar pas je aan naar je kinderen. Zij moeten centraal staan. Zolang zij nog niet oud genoeg zijn om op eigen benen te staan is het jouw verantwoordelijkheid om te zorgen voor een omgeving waarin hij of zij zich veilig voelt. Onthoudt: je kind kan niet gelukkig zijn voor een ander als het zelf niet gelukkig is. Wil je dat je kind blij is voor jou en je nieuwe relatie? Zorg dan op de eerste plek dat het zelf gelukkig is. Je kunt niet klakkeloos aannemen dat je kind blij is voor jouw relatie wanneer het zelf niet in zijn behoefte voor een vetrouwde omgeving wordt voorzien.
Daarnaast is een relatie geen primaire levensbehoefte (en samenwonen met het nieuwe gezin al helemaal niet). Ik ben van mening dat je geen relatie nodig zou moeten hebben om gelukkig te zijn.

Pmarena, er wordt inderdaad wel voorbij gegaan aan de vraag van TS maar mijns inziens is dit een belangrijke discussie. Ik weet niet of TS het vervelend vindt dat dit in haar topic gebeurd, maar anders kunnen we misschien een apart topic maken en deze discussie voortzetten?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 11:52

Ik probeer steeds mijn verhaal te plaatsen, maar er zijn steeds nieuwe reacties, haha *\o/*

Nee ik vind het een hele mooie wending van het topic eerlijk gezegd, want hier vind ik gewoon bijna niks over, alleen maar hoe je dan met weerbarstige kids moet omgaan om het samengestelde gezin in één huis tóch allemaal te laten lukken, en dat vind ik gewoon niet interessant, want dat is bij mij helemaal niet aan de orde.

Ik vind het heel interessant om te lezen hoe anderen het aanpakken, ik vind het knap hoor, Hutcherson, hoe jij dat aanpakt. Ik ken via een vriendin ook een gezin waar dat inderdaad zo aangepakt wordt. Maar als ik daarnaar kijk dan past dat helemaal niet bij mij. Daarbij vind ik zelf dat ik mijn kinderen best prima opvoed, met links en rechts een uitprobeersel wat soms wel of niet lekker uitpakt.

ik vind ze zelf in ieder geval best goed gelukt en ze draaien na die hele moeilijke periode hartstikke lekker mee. Van de grote boze mensenwereld hebben ze al meer meegekregen dan me lief is.

Ze passen zich op veel momenten al aan en dat doen ze dapper. Hun wens om met het kerngezin te zijn (want dat is het feitelijk) op die ene dag die voor hen belangrijk is vind ik het gewoon niet waard. Voor mijzelf zou ik ook graag eerst samen alleen met mijn vriend zijn omdat hij mijn familie nog niet vaak gezien heeft.

En inderdaad, wij zijn eigenlijk helemaal geen "samengesteld gezin" en eerlijk gezegd voel ik die behoefte ook helemaal niet, los van het feit dat het door de afstand en de afzonderlijke levens (school, vrienden, ...) van onze kinderen helemaal niet mogelijk is. En we brengen beide ons eigen rugzakje mee uit vorige relaties die ook af en toe open gaat, ik moest er niet aan denken dat we dan al samengewoond hadden.

Ik was gewoon benieuwd hoe de relaties met de kinderen en de (uitgebreide) stieffamilie verliepen bij andere gescheiden Bokkers. Ik ben zelf van mening dat als we nog even geduld hebben, nog wat vaker samen zijn met zijn allen en de familie op een ander moment dat dit vanzelf goed komt.

@Ibbel/joyce83: mijn familie zou het prima vinden als ze mee zijn, hoe neefjes/nichtjes er in staan durf ik zo niet te zeggen. Ze zijn afgelopen jaar wel eens meegeweest op een verjaardag bij mij, en daar was het nog wel zo dat ze allemaal een beetje hun eigen plan trokken, wat voor een "gewone verjaardag" best prima was zo voor een eerste keer, maar ik zou dat in de kerstsetting gewoon ronduit ongemakkelijk vinden en me de hele tijd verantwoordelijk voelen voor de sfeer.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 11:55

WowAmigo schreef:
@Ibbel/joyce83: mijn familie zou het prima vinden als ze mee zijn, hoe neefjes/nichtjes er in staan durf ik zo niet te zeggen. Ze zijn afgelopen jaar wel eens meegeweest op een verjaardag bij mij, en daar was het nog wel zo dat ze allemaal een beetje hun eigen plan trokken, wat voor een "gewone verjaardag" best prima was zo voor een eerste keer, maar ik zou dat in de kerstsetting gewoon ronduit ongemakkelijk vinden en me de hele tijd verantwoordelijk voelen voor de sfeer.

Maar met dit argument kun je je vriend toch prima uitleggen waarom het (nu) niet zo'n goed idee is dat hij en z'n kinderen erbij zijn? Niet omdat híj niet welkom is, maar omdat jíj je dan niet kunt ontspannen?

Kan hij zich trouwens ook niet voorstellen dat het voor hemzelf misschien ook wat ongemakkelijk voelt om het 5e wiel aan de wagen te zijn?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 12:12

Nou het is helemaal geen probleem dat hij er is, daar hoeven ze niks mee. Ik heb het ook uitgelegd, natuurlijk, maar ook bij hem worden soms gevoelens geraakt natuurlijk, wat ik ook wel weer begrijp. Hij wil zich gewoon welkom voelen, mét kinderen. Tuurlijk. Maar zij komen erbij, en als het om een of andere reden niet lekker loopt (het moet ook allemaal net klikken) dan voel ik me er verantwoordelijk voor dat mijn kinderen zich niet zoals verwacht of gewenst hebben gedragen.

En hij lijkt dat niet zo door te hebben, omdat zijn kinderen daar anders in lijken te staan. Terwijl ook zijn kinderen echt wel hecht zijn met hun neefje en allemaal handen op één buik zijn, ik vraag me af hoe het bij hen zou verlopen, maar goed, dat is het punt nu niet.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 12:16

@WowAmigo, ik heb eigenlijk niks toe te voegen, behalve dat ik wil zeggen dat ik 't super goed van je vind hoe je er zo over nadenkt!

Mijn ouders zijn ongeveer 2 jaar geleden gescheiden, ik was toen 23. Begin dit jaar is mijn opa overleden en bij die dienst heb ik de nieuwe vriendin van m'n vader voor het eerst ontmoet omdat ie zelf had bedacht dat wij haar niet wilden ontmoeten (we wilden de vriendin ervoor niet zien ivm omstandigheden). Het feit dat jij alleen al vraagt aan je kinderen die prima keuzes voor zichzelf kunnen maken (vind een kind van 5 anders dan 15) en erover nadenkt zegt al heel veel over je!

Ik snap je vriend ook zeker, maar ik hoop dat hij jouw punt ook gaat snappen. Ik vind in ieder geval dat je het hier heel duidelijk uitlegt :j

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 12:17

Wat fijn dat je ook die druk helemaal niet voelt dat het een "samengesteld" gezin moet worden! Nee, dat hoeft niet. Vriendelijk met elkaar omgaan wanneer er gezamelijke contacten zijn is al heel mooi. Bij mij was er ook een best leeftijdsverschil tussen de kinderen. Maar voor hen waren wij in beide situaties niet de leefbasis. Ze woonden bij hun eigen vader en hun eigen moeder. Bij ons alleen weekenden en vakanties. Maar juist niet tegelijkertijd over het algemeen. Het kwam wel eens voor dat de 2 kinderen van mijn partner meegingen naar het sinterklazen of kerst bij mijn familie. Andersom niet, mijn dochter was al ouder en had haar eigen aktiviteiten of was bij haar vader en stiefmoeder. Er is gelukkig nooit gedoe of verwachtingen daarover geweest. Het ging zoals het uitkwam. We vroegen wel na of het okay was natuurlijk, maar ook achteraf zijn daar geen "klachten" over geweest. Ze zijn inmiddels in de 30 en 40.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 18:33

WowAmigo schreef:
Nou het is helemaal geen probleem dat hij er is, daar hoeven ze niks mee. Ik heb het ook uitgelegd, natuurlijk, maar ook bij hem worden soms gevoelens geraakt natuurlijk, wat ik ook wel weer begrijp. Hij wil zich gewoon welkom voelen, mét kinderen. Tuurlijk. Maar zij komen erbij, en als het om een of andere reden niet lekker loopt (het moet ook allemaal net klikken) dan voel ik me er verantwoordelijk voor dat mijn kinderen zich niet zoals verwacht of gewenst hebben gedragen.

En hij lijkt dat niet zo door te hebben, omdat zijn kinderen daar anders in lijken te staan. Terwijl ook zijn kinderen echt wel hecht zijn met hun neefje en allemaal handen op één buik zijn, ik vraag me af hoe het bij hen zou verlopen, maar goed, dat is het punt nu niet.

Zijn kinderen zijn natuurlijk een beetje jonger, ik heb altijd de indruk dat ze zich jonger sneller aanpassen. Makkelijker, meegaander zijn.
Wij waren ook de jonkies, wij vonden onze stiefjes vroeger heel leuk en interessant - want zij waren ouder, en mochten dus ook meer :') Andersom hoefden wij van hen er waarschijnlijk niet zo nodig bij te zijn. Maar ik denk niet dat die vlieger zou zijn opgegaan, bij geen 1 van mijn 4 ouders. En niet eens perse "voor ons", evengoed voor hun partner/relatie/toekomst samen. Want die zijn òòk belangrijk.

Vinden we dat er aan de vertrouwdheid en veiligheid van TS haar kinderen voorbij gegaan wordt, wanneer aan hen gevraagd wordt de kinderen van hun moeders vriend erbij te nemen op kerst?
Akkoord dat je eigen kinderen en bovengenoemde zaken op nummer 1 (moeten) staan - maar hoe erg is het nou als er aan 2 tieners gevraagd wordt om er 2 kinderen, hun stiefbroer/zus, bij te nemen op een feestdag? Daarmee ga je toch niet aan die basis van vertrouwdheid/veiligheid voorbij?

Ik snap the big deal niet zo..
Ik snap wat de kinderen van TS vragen, maar ik snap niet zo goed dat ze daar zo'n punt van maken. Of dat TS akkoord zou gaan.. Tenzij het 2 monsters zijn :') Begrijp me niet verkeerd, alsjeblieft - ik snap dat het je kinderen zijn, dat die op nummer 1 staan - maar het mag toch wel redelijk blijven? Zij vieren kerst nog steeds met hun moeder, nichtjes en neefjes, andere familieleden, en nemen er de partner van hun moeder + zijn kinderen bij. Ik kan me voorstellen dat het voor de kinderen van de partner veel meer aanpassen is, met al die extra familieleden.

Wat zou er zwaarder moeten wegen: de kinderen van TS die hun 2 stiefjes erbij nemen - of de man die aan zijn 2 kinderen moet vertellen dat ze niet welkom zijn met kerst bij de partner, omdat diens kinderen hebben aangegeven hen er op die dag niet bij te willen? Ik kan me helaas wel voorstellen hoe dat voor die man zou voelen, en dat dat spanningen in de relatie met zich zal meebrengen. En waarvoor nou eigelijk? Omdat hij zijn 2 kinderen wilt meebrengen? Zouden jullie je kinderen thuis laten, of je erg welkom voelen?
TS, hoe zou jij het ervaren mocht het andersom zijn? Mocht hij zeggen "schuif lekker aan maar laat je kinderen aub thuis, de mijne willen hen er eigenlijk niet bij"? Want daar komt het tenslotte op neer, je kan het netter verwoorden, maar ik kan me zo voorstellen dat het hoe dan ook dit gevoel zal veroorzaken.

Als TS haar kinderen op nummer 1 zet - wat mag, natuurlijk, en wat we allemaal snappen - dan snappen we ook dat de partner zìjn kinderen op nummer 1 zet.
En dan vieren TS en haar partner kerst uiteindelijk niet eens samen, want de partner zal zijn kinderen natuurlijk niet alleen laten, en bij TS zijn ze met 3 niet welkom. Dus viert hij kerst thuis met zijn kinderen, en TS viert kerst bij/met haar kinderen + familie.
Dan is het heel simpel: zijn beide partners hier blij mee? Zo ja, dan is er natuurlijk geen enkel probleem. Zo niet, zal er toch iemand water bij de wijn moeten doen.