Wat mag je verwachten van een hulp in de huishouding?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Deemiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 21:23

Ik werk parttime als huishoudelijk medewerkster bij ouderen/hulpbehoevende mensen. De aanvragen voor particuliere hulp stromen binnen maar omdat ik al 5 dagen werk heb ik beperkt plek.

Ik vraag €25 euro per uur, voor minder doe ik het niet want dan kan ik beter voor mijn baas extra werken, houd ik er meer aan over (km-vergoeding, eindejaarsuitkering, vakantiegeld, pensioenopbouw etc.) Bij ziekte of vakantie afgesproken om niet doorbetaald te worden, dit hoeft van mij niet omdat ik het er eigenlijk puur bij doe omdat ik het leuk vind en ik zo ook mensen uit de brand kan helpen.

Edit: ik krijg gemiddeld 2 uur per week bij cliënten (en oppervlaktes verschillen nogal, van appartement tot grote vrijstaande huizen) en doe elke week de ‘standaard’ taken; stoffen, zuigen, dweilen, sanitair en keuken. Ik ben hier vaak na al op tijd mee klaar en doe dan nog extra taken (ramen lappen, keukenkastjes binnenkant etc) meestal elke week wat anders. Sommige cliënten willen dat ik hun bed verschoon en de was doe. Ik overleg meestal ook wel met de mensen wat ze sowieso die week graag gedaan willen hebben. Het ligt natuurlijk ook een beetje aan de indicatie die ze hebben, wat er gedaan mag worden. Meestal begin ik ook 15-20 minuten eerder zodat ik net wat meer tijd heb en ook echt de tijd kan nemen voor ze.

En vaak zitten we ook nog 20 minuutjes een kopje thee te drinken en te kletsen, sommige cliënten vinden dit belangrijker als het daadwerkelijke schoonmaken. Gewoon even vertellen hoe hun week was, waar ze mee zitten etc. Ik doe dit werk nu bijna een jaar en heb met bijna al mijn cliënten zo’n bijzondere band. Ze waarderen je ontzettend en kijken elke week uit naar mijn komst.

Cliënten waar ik kom voor mijn baas vragen ook dikwijls of ik extra kan komen buiten hun indicatie-uren om maar hier begin ik niet aan omdat ik bang ben gedoe mee te krijgen met mijn baas, dat is het me niet waard want ik heb het veel te erg naar mijn zin nu. :D Nog nooit zo’n leuke baan gehad.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 09:35

Mij maakt het ook niet zoveel uit hoeveel uurloon ik geef ten opzichte van wat ik zelf verdien. Wij betalen nu 20, maar ze is snel en goed. Dan ben ik net zoveel kwijt als ik iemand 15 euro geef, maar die doet er een uur langer over zeg maar.

Voor mij geldt hetzelfde. Ik zit liever te programmeren dan dat ik poets. Wij hebben slecht ritme en regelmaat in het huishouden. Doordat er iemand komt poetsen heb en we de stok achter de deur om op te ruimen. En doordat het gedaan wordt is er meer ruimte en energie om extra klusjes te doen.

Ze is er nu twee maanden. En in die twee maanden heb ik meer klusjes van de enorme lijst van dingen die nog moeten in huis afgewikkeld dan in het jaar ervoor. Gewoon omdat er nu de rust in huis is dat daar ook echt ruimte voor is.

Het geeft ons zoveel (vooral mentale) rust.

Nickeltje

Re: Wat mag je verwachten van een hulp in de huishouding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 09:42

Dat wil ik ook wel. Klinkt ideaal Shiloh.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 09:46

Precies, ik ben echt een gezelliger mens nu ik niet thuis iederen aan z'n hoofd hoef te zeuren dat ze ook eens wat moeten doen.

Om de week komt een geweldige vrouw 3 uur helpen. Ze doet alle bedden en de binnenkant van ons huis van 150m2. Ik houd het globaal bij en de ramen lappen enz doe ik zelf. We zijn met 5 thuis. Ze wil er 50 euro voor hebben, maar ik zou wat meer best willen betalen.