Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
rien10 schreef:Dan durf ik hier ook wel te vragen hoe dat zit met honden snacks. Daar zit toch ook vreselijk veel troep tussen? Op advies van mijn nichtje (honden gedrags therapeut) geef ik als snack gedroogd vlees, of vis. Dus 100% vlees of vis. Maar die kauwstaven, dat is toch gelooid leer of zo? Meen dat ik daar ooit iets over gezien heb op TV.
Malenka schreef:Mijn hond krijgt gewoon zo nu en dan een stuk peen oid. Vind hij heerlijk en ik hoef niet moeilijk te doen.
Ik moet bekennen dat ik de oorsprong van zijn voer niet ken. Ik heb alleen gelet op de inhoud qua voedingsstoffen en welke ingrediënten er in zitten. Maar niet uitgezocgt waar die vandaan komen.
Wintu schreef:Leuk topic!
Ik haal vlees en zuivel bij de lokale boer, kippen hebben we zelf, meel halen we bij de molen en bakken zelf brood. Groente haal ik bij de lokale tuinder.
Kleding let ik niet zo op, koop het ook amper, ben meestal te vinden in een spijkerbroek en een shirtje, broeken meestal van Only, shirtjes van WE. In de winter draag ik wol, merk Fjallraven, gaan jaren mee ook. Ook ayacucho hebben we veel, bloesjes heb ik meestal van Cavallaro Napoli.
Shampoo bars heb ik geprobeerd, maar dat werkt niet voor me. Dus ik zoek nog een fijne duurzame shampoo voor krulhaar
Mijn hondenvoer komt van Keetjes krokant, koudgeperst en kvv, maar ook gestoomd vlees en mooie snacks, aanrader.
https://www.keetjes.nl
Ilse_123 schreef:Tip voor ecologisch verantwoorde Krul shampoo: https://www.krullespulle.nl/
Wintu schreef:Ilse_123 schreef:Tip voor ecologisch verantwoorde Krul shampoo: https://www.krullespulle.nl/
Ik vind dat zo enorm prijzig, als je als gezin daarmee je haar moet wassen en dan heb je de cremespoeling nog niet mee gerekend, dan ben je een godsvermogen kwijt. Dat is ook voor veel mensen een drempel om ecologische spullen te kopen, de prijs. Is er niet een betaalbaarder alternatief?
Ilse_123 schreef:Weet je wat het ook een beetje is, die duurzame producten zijn eigenlijk niet zo zeer duur, maar de niet-duurzame zijn te goedkoop. Veel van de "betaalbare" producten hebben enkel zulke prijzen omdat ze in zulke slechte omstandigheden geproduceerd zijn. Mensen eerlijk loon betalen en een veilige werkomgeving bieden kost geld. En tot een paar decades terug was meer betalen heel normaal. Maar door al dat fast-fashion en troep-producten die zo goedkoop mogenlijk geproduceerd moesten worden zijn we gewend geraakt aan minder betalen als norm, terwijl dat voor die prijs vaak gewoon niet eerlijk kan en nooit heeft gekund.Wintu schreef:Ik vind dat met heel veel duurzamere opties, allemaal zo duur. Deze ken ik toevallig, er zal vast ergens goedkoper verkrijgbaar zijn.Ik vind dat zo enorm prijzig, als je als gezin daarmee je haar moet wassen en dan heb je de cremespoeling nog niet mee gerekend, dan ben je een godsvermogen kwijt. Dat is ook voor veel mensen een drempel om ecologische spullen te kopen, de prijs. Is er niet een betaalbaarder alternatief?
Cambionn schreef:Ik vind dat met heel veel duurzamere opties, allemaal zo duur. Deze ken ik toevallig, er zal vast ergens goedkoper verkrijgbaar zijn.
Weet je wat het ook een beetje is, die duurzame producten zijn eigenlijk niet zo zeer duur, maar de niet-duurzame zijn te goedkoop. Veel van de "betaalbare" producten hebben enkel zulke prijzen omdat ze in zulke slechte omstandigheden geproduceerd zijn. Mensen eerlijk loon betalen en een veilige werkomgeving bieden kost geld. En tot een paar decades terug was meer betalen heel normaal. Maar door al dat fast-fashion en troep-producten die zo goedkoop mogenlijk geproduceerd moesten worden zijn we gewend geraakt aan minder betalen als norm, terwijl dat voor die prijs vaak gewoon niet eerlijk kan en nooit heeft gekund.
Nou snap ik het compleet hoor. Ik ben in armoede opgegroeid en als kind ooit gezegd "ik ben te arm voor princiepes". Inmiddels ben ik ouder, wijzer, maar heb ik ook meer inkomen. Dat maakt het makkelijker praten. Maar heb ook wel eens voor andere met een stuk minder inkomen (tot aan een familielid dat het van een Jumbo bijbaantje á €150 p/m moest hebben) uitgerekend en veel dingen kúnnen wel, maar dan moet je wel keuzes maken. Andere dingen ervoor laten staan. Maar dat willen mensen vaak weer niet is mijn ervaring. En dat mag! Ik ga mensen daar niet over lastig vallen, hooguit mits passend informeren zodat ze een bewuste keuze kunnen maken. Ik vind het alleen zo jammer dat men dan vaak zegt dat ze het niet kúnnen betalen, terwijl men eigenlijk bedoeld dat ze niks aan luxe willen missen en geen keuzes willen hoeven maken maar ook niet alles etisch kunnen of willen betalen. Dat is trouwens niet tegen jullie specefiek bedoeld, want jullie hebben dat niet gezegd! Maar iets wat ik in het echte leven vaak tegen kom wat ik altijd erg jammer vind.
Ik ben lang niet zo extreem als sommige in dit topic overigens, maar ik ben wel kritisch wat ik koop en koop alleen wat nodig of iig ook echt actief gebruikt wordt, en ga voor kwaliteit boven kwantiteit. En om eerlijk te zijn, als ik de ethiek er buiten laat zou ik dat nogsteeds doen. Want van kwaliteit geniet je gewoon meer. Goede kwaliteit kleding hoeft niet enkel minder vervangen te worden (wat minder productie en weggooien tot gevolg heeft), maar zit mooier om je lichaam, voelt fijner op de huid, en kan ik langer van genieten. De eerlijkbetaalde werknemers leveren over het algemeen ook betere kwaliteit werk af. En vaak is het op lange termijn goedkoper ook omdat je minder vaak nieuwe hoeft te kopen. Goede kwaliteit shampoo en huidproducten laten je haar/huid in betere staat achter. Etc etc. Vanuit egocentrisch oogvlak snap ik goedkope rotzooi kopen eigenlijk nogsteeds niet, en om nog eerlijker te zijn is dat bij mij ook vaak genoeg (maar niet altijd) de doorslaggevende (maar niet enige!) factor om meer te betalen voor iets goeds.
Enige waar je echt op mist, is voor een dubbeltje alle trends kunnen volgen. Maar wellicht moeten we ons afvragen of we dat wel moeten willen. Sowieso waarom die trend zo veel boeit. Daarnaast ook waarom die trend zo snel moet veranderen. Tot 100 jaar terug ging de mode gewoon lange tijd mee, maar nu is het max een paar jaar, sons zelfs een paar weken. Das toch eigenlijk te zot voor woorden?
AnnoNiemand schreef:Leuk topic! Ik zoek nog een alternatieve mascara, zonder troep en ook echt zonder PFAS. Mocht iemand een tip hebben?
AnnoNiemand schreef:Leuk topic! Ik zoek nog een alternatieve mascara, zonder troep en ook echt zonder PFAS. Mocht iemand een tip hebben?