Ik ben veeleisend en perfectionistisch

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 17:47

Olympia96 schreef:
Ik bedoel het niet vervelend hoor, maar of je leest niet wat ik bedoel, of je hebt een verkeerde woordkeuze. Want wat is er principieel aan voor jezelf kiezen als de situatie niet verandert? Zoals ik al zei: ik ben goed in mijn vak. Doe het al 25 jaar. En nu moet ik leren accepteren dat ondermaats presteren voor nu ‘okay’ is. Als mij dat niet lukt, omdat ik graag goed werk aflever, dan ‘moet’ ik toch op zoek naar een andere plek waar ik normaal kan functioneren?

Maar ook in een andere job op een andere plek kan je collega's tegenkomen waar het niet mee klikt op vlak van werkethiek. Eigenlijk is het juist uitzonderlijk dat je al 25 jaar hebt kunnen werken zonder een "mindere" collega tegen te komen.
Welke inbreng heb jij om de collega nog beter te begeleiden? Hoe kan jij jezelf weer verder ontwikkelen buiten je eigen comfortzone? Wat je al 25 jaar doet, kan je blijkbaar perfect, dat is fijn. Nu wordt er iets anders van je verwacht: een wat ondermaatse collega opleiden. En dat lukt niet zo goed. Wat kan jij nog doen om jou daarin te verbeteren?

Kan het zijn dat de collega voelt dat je haar eigenlijk niet moet? Dat je over haar bent gaan klagen tegen het management? Dat je enorm kritisch bent? Dan slaan mensen ook dicht, heb ik gemerkt. Dan maken ze inderdaad veel fouten en lijkt het alsof ze niet kunnen leren. Is dit al een eerste aspect waar jij in kan en wil groeien? Hoe word ik teamleider/coach?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 17:47

Dees schreef:
Alleen perfectionisten zien perfectionisme als een goede eigenschap.

De rest van de wereld ziet ze doorgaans als erg starre en stugge mensen waarmee het vrij slecht samenwerken is.

Je blijft vasthouden hieraan. Gaat volledig voorbij aan mijn hele werkzame leven waarin mijn werkwijze nooit een issue was. En je lijkt het hele verhaal niet gelezen te hebben. Dat is prima, maar het zijn geen bijdragen die helpen richting een oplossing.
Gelukkig zijn er andere, ook kritische berichten, die me wel verder hebben geholpen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 18:01

@gini: de problemen bestaan al jaren. Ver voor mijn komst waren die er al. Ze zijn nooit aangepakt. Maar nu verandert het bedrijf en is ze bij mij geparkeerd. Een kans die geboden is vanuit de organisatie en waarbij aangegeven is dat het een testperiode is om te zien of het kan gaan werken. Met duidelijke monitoring.

Het voelt vervelend dat ik als de klager weggezet word. Ik geef tijdens evaluaties aan waar we moeten verbeteren. Moet ik m’n mond houden en zeggen dat het meevalt?
Moet ik grove fouten die zich blijven herhalen afdoen als zijnde ‘ach iedereen maakt wel eens een missertje?’

Daarnaast zijn er, zoals gezegd, tot op directieniveau, mensen die ook met de fouten geconfronteerd worden. Zoals ook al eerder gezegd: ik ben niet de enige die er last van heeft. Het bedrijf heeft er last van. Meerdere collega’s klagen.

Het gaat niet om d/t foutjes (alleen). De fouten die gemaakt zijn groot. Nu bij mij, maar ook in haar andere functies. Er valt geen leiding aan haar te geven. Haar leidinggevende van HR heeft ook geen vat op haar. (Dit zijn niet mijn woorden.)

Maar om terug te komen op mijn eigen vraag hierboven: vanaf nu ga ik inderdaad geen reddingsacties meer uitvoeren. Dat is wat dit topic behoorlijk duidelijk heeft gemaakt.

Edit: ik heb last van haar manier van werken. Als persoon is zij niet iemand die ik niet ‘moet’. We hebben zelfs best veel overeenkomsten wat het samenwerken dus ook heel leuk had kunnen maken.

Maflinger_S

Re: Ik ben veeleisend en perfectionistisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 18:05

Da’s mooi TS, je hebt voor jezelf gekozen. Leer ze!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 18:32

Dees schreef:

De rest van de wereld ziet ze doorgaans als erg starre en stugge mensen waarmee het vrij slecht samenwerken is.

Dat is echt heel rechtlijnig. En niet per se waar.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 19:34

Dees schreef:

En bedankt! Top voor de zelfverzekerdheid zulke opmerkingen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 20:12

Marjo schreef:
Dees schreef:

:')

Lekker kort door de bocht ook.

Een bepaalde lat is vaak ook gewoon nodig in je werk. En sommigen hanteren een bedroevend lage lat.
Waren ze bij de afdeling toeslagen maar wat perfectionistischer geweest.

Ik vind ook dat mijn werk moet voldoen aan bepaalde standaarden. Ik lever naar beste eer en geweten werk.
Op de rest van mijn leven hanteer ik een 6-jes mentaliteit. Hoewel de opvoeding van mijn kinderen ook hoge prioriteit heeft en goed moet.

Heb overigens nog nooit een burn-out gehad.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 20:37

Ik denk eigenlijk dat TS helemaal niet perse dwangmatig perfectionistisch is, maar zelfs al is het zo: het is gewoon schijt als je opgescheept wordt met iemand waar het bedrijf eigenlijk gewoon vanaf wil maar niet doortastend genoeg geweest is.

Doet me denken aan zo‘n typische IT afdeling waar vaak mensen geparkeerd worden die daar totaal niet horen maar nergens voldeden. Meestal in de hoop dat ze vanzelf een keer weg gaan.

Gewoon handen aftrekken van die collega. Jij bent niet haar leidinggevende en dus ook niet verantwoordelijk.
Gewoon een schriftelijk lijstje maken met jouw taken/haar taken en bij klachten de klager doorsturen naar haar leidinggevende.
Alles wat eind van de week niet af is blijft gewoon niet af. Jij concentreert je op jouw lijstje.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-23 06:49

Je slaat de spijker (meerdere keren) op z’n kop Sizzle.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 07:14

Oh herkenbaar, niet perse bij mijzelf maar bij mijn beste vriendin.

Toevallig zijn wij momenteel met een soort ontwikkeltraject bezig op het werk en had ik vorige week een bijeenkomst over 'leren van patronen'. waarbij je dan een patroon vanaf een afstand leert bekijken en zien wat ieders aandeel is om het in stand te houden en wat er moet gebeuren om dit te doorbreken. In dit geval denk ik: collega doet werk niet (voldoende), jij gaat harder lopen, collega vindt het wel best dus blijft zijn best niet (voldoende) doen, jij gaat weer harder lopen. Sommige patronen kunnen zichzelf daarmee ook verergeren, tot in dit geval mogelijk jij thuiszit met een burn-out.

Als je het dus vanaf een afstand bekijkt zou je kunnen zeggen:
* Wat levert het op als je dit patroon zou doorbreken, bijvoorbeeld: betere kwaliteit, minder conflict, minder stress, betere communicatie misschien ook wel, enz)
* Welke moeite is er nodig om het patroon te doorbreken, bijvoorbeeld: Het management zal anders moeten acteren, collega's moeten zich uitspreken, je moet het conflict aangaan, je moet tijd steken in andere afspraken/procedures/controles op kwaliteit, mogelijk moet je daar ook geld insteken (tijd is ook geld)
* Wat is de verborgen winst, bijvoorbeeld: jij krijgt alle 'schouderklopjes en vind dit eigenlijk ook best fijn (mensen zien je als verantwoordelijk voor alles), de collega in kwestie hoeft niet te veranderen en dus geen moeite te doen, er hoeven geen conflicten plaats te vinden
* Wat is het gevaar als er niks gebeurt, bijvoorbeeld, jij valt uit door stress, het kost het bedrijf klanten, het kost het bedrijf geld

Natuurlijk heb ik nu zomaar wat voorbeeldjes geroepen, maar zoals wij dus hebben geleerd heeft ieder bedrijf zo ontzettend veel patronen en kun je ze vaak ook doortrekken naar 'boven' richting management. En de patronen leren zien zorgt vaak door danwel doorbreking, danwel acceptatie/makkelijker kunnen loslaten, danwel het maken van bepaalde keuzes (bijvoorbeeld andere baan omdat het toch niet helemaal goed bij jouw waarden en normen past)

Ik weet ook echt totaal niet of je hier wat aan hebt, maar ik vond het een leuke manier om eens te kijken naar dingen waar je tegenaanloopt binnen je werk, omdat je zo ook een beetje wordt gedwongen te kijken naar je eigen aandeel in een patroon van hoe dingen gaan en je zo toch op een net even andere manier naar jezelf leert kijken. Vriendin in kwestie kon in ieder geval een aantal dingen door deze techniek wel wat makkelijker relativeren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 08:12

Sizzle schreef:
Ik denk eigenlijk dat TS helemaal niet perse dwangmatig perfectionistisch is, maar zelfs al is het zo: het is gewoon schijt als je opgescheept wordt met iemand waar het bedrijf eigenlijk gewoon vanaf wil maar niet doortastend genoeg geweest is.

Doet me denken aan zo‘n typische IT afdeling waar vaak mensen geparkeerd worden die daar totaal niet horen maar nergens voldeden. Meestal in de hoop dat ze vanzelf een keer weg gaan.

Gewoon handen aftrekken van die collega. Jij bent niet haar leidinggevende en dus ook niet verantwoordelijk.
Gewoon een schriftelijk lijstje maken met jouw taken/haar taken en bij klachten de klager doorsturen naar haar leidinggevende.
Alles wat eind van de week niet af is blijft gewoon niet af. Jij concentreert je op jouw lijstje.

Dit denk ik ook :j , heb het hele topic gelezen en het eerste wat ik dacht is. "Stop met redden en fouten verbeteren van je collega".
Heel hard maar laat ze maar op haar bek gaan, dat is toch vaak de enige manier waarop mensen leren. :o

Daar gaat het imo mis en dat levert ook de vele ergenissen op.

Voor de rest wil ik even zeggen dat ik het een heel leerzaam topic vind wbt perfectionisme en hoe mensen hier tegen aankijken vanuit verschillende invalshoeken. +:)+

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 08:22

Is het niet gewoon controledrang? En je gefrustreerd raakt als zaken niet gaan zoals jij wilt? Daarmee dingen op jouw manier wilt keren zodat jij je rust hebt?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 09:14

Elisa2 schreef:
Voor de rest wil ik even zeggen dat ik het een heel leerzaam topic vind wbt perfectionisme en hoe mensen hier tegen aankijken vanuit verschillende invalshoeken. +:)+

Ja, dat woord durf ik vanaf nu nooit meer te gebruiken _O-
Heb me niet gerealiseerd dat dit voor sommigen bijna gelijk staat aan een psychische stoornis. :o

Ik vind die links die gegeven zijn trouwens ook super.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-23 10:01

Pareltjes schreef:
Is het niet gewoon controledrang? En je gefrustreerd raakt als zaken niet gaan zoals jij wilt? Daarmee dingen op jouw manier wilt keren zodat jij je rust hebt?

Nee. Dan heb je niet gelezen waar ik mee te maken heb.

Mooi Wennii! En heel herkenbaar!

Ik heb contact gehad met HR. En ik ga hulp krijgen. Ben erg opgelucht. Overigens was de eerste reactie: we willen met alle liefde in je investeren, maar ontstaat deze vraag alleen vanwege de problemen met je collega? Kort door de bocht: ook zij beschouwen deze situatie als ver afwijkend van de norm. Dus als dat de reden is dat ik in de knoop zit met mezelf, dan was de boodschap: dit ligt níet aan jou.

Waarop ik aangaf dat prima te vinden, maar dat ik wel hulp nodig heb om ermee te dealen. Dat ik dit niet veel langer volhoud zo.

Nu ga ik mijn ‘hulpvraag’ formuleren en terugkoppelen aan HR. Voel me enorm opgelucht in ieder geval.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 10:23

Olympia96 schreef:
Ik heb contact gehad met HR. En ik ga hulp krijgen. Ben erg opgelucht. Overigens was de eerste reactie: we willen met alle liefde in je investeren, maar ontstaat deze vraag alleen vanwege de problemen met je collega? Kort door de bocht: ook zij beschouwen deze situatie als ver afwijkend van de norm. Dus als dat de reden is dat ik in de knoop zit met mezelf, dan was de boodschap: dit ligt níet aan jou.

Waarop ik aangaf dat prima te vinden, maar dat ik wel hulp nodig heb om ermee te dealen. Dat ik dit niet veel langer volhoud zo.

Nu ga ik mijn ‘hulpvraag’ formuleren en terugkoppelen aan HR. Voel me enorm opgelucht in ieder geval.

Denk 'los' van deze situatie dat de hulpvraag en daaruit vloeiende hulp, je sowieso gaat laten groeien, nu en ook in de toekomst. De kans dat je er nog eens tegenaan loopt, lijkt mij reëel. Soms moet je ergens tegenaan lopen, om te realiseren dat je 'hulp' nodig hebt. En nu is dat deze collega, maar dat kan net zo goed iets, of iemand anders zijn op een ander tijdstip.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 11:26

Lekker bezig TS!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 11:35

Ooit over nagedacht dat wat perfect is voor iedereen iets anders is?
Waarom zouden anderen volgens jouw standaarden moeten leveren omdat alleen die goed genoeg (perfect) zijn.
Misschien heeft jouw collega wel heel andere talenten die haar ook prima geschikt maken voor de job.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 11:49

Suzanne F. schreef:
Dees schreef:
Begrijp de volgende zin:

"Perfectionisme is de kwaliteit die er niet meer toe doet."

Als je die zin ècht begrijpt, gaat je leven leuker worden.

Ja, ik zeg vaak tegen mezelf: Goed is ook goed genoeg.

Een collega van mij zei ooit: laat beter niet de vijand van goed zijn.
Het is een valkuil om iets dat goed is beslist nog beter te willen doen. Zeker in het geval van de TS waar op haar werk een factor zit die ze niet kan en ook niet moet willen beïnvloeden. Volgens mij is het al eerder gezegd: de collega zit niet voor niets in een traject bij P&O en door haar 'troep' voor haar op te blijven ruimen maak je haar functioneren niet inzichtelijk. In tegendeel, je doet wat de collega's op haar vorige afdeling ook deden.

Olympia96 schreef:
Fijn om toch ook herkenning te lezen. Ik probeer echt te verbeteren, ook voor mezelf. Het voorbeeld van Sizzle met de stoep aanvegen voor de stallen, dat is iets wat ik inmiddels ook kan _O-

Ik had mezelf tot voor kort geen perfectionist genoemd. Het kwam ter sprake in een evaluatie met de collega en HR. In het licht van: leg de lat maar lager voor nu.

Ik werk 25 jaar in het vak en heb pas last gekregen van mezelf nu ik een incompetent iemand naast me heb. Heb alleen gewerkt en samengewerkt met vakgenoten in de afgelopen jaren. En nooit noemenswaardige problemen gehad.

Ook in de samenwerking en aansturing met m’n stagiairs geen moeilijkheden. Ik sta wel bekend als iemand met een stevige persoonlijkheid, duidelijke communicatie en soms (als we een aantal tredes zachte aanpak zonder resultaat gehad hebben) een gebrek aan fluwelen handschoentjes. zonder dat ik arrogant wil overkomen: over het algemeen ervaart men mij als prettig in de omgang en plezierig gezelschap. Makkelijk, flexibel, sociaal. Ik heb een druk bezocht kantoor zeg maar :-).

Mijn collega is geen stil muisje en ook een behoorlijk stevige persoonlijkheid. Alleen laat zij nooit het achterste van haar tong zien of haar werkelijke gevoel. Dat is okay, maar ik heb wel voelsprieten voor een mismatch in woord, daad en onderliggend gevoel. Dat zijn ook de onderstroom-momenten die naar de oppervlakte komen.

Dat gezegd hebbende: doorontwikkeling op het gebied van leidinggeven en coaching is zeker gewenst. Maar eerst dit oplossen, want dit is groter.

Edit: ik ben niet perfectionistisch op alle vlakken. Mijn huishouden is alles behalve perfect bijvoorbeeld. Dat kan ik makkelijker loslaten. In vriendschappen kan ik anders-zijn makkelijk accepteren. En daar juist de mooie kanten uithalen. En ervan leren.

Lees deze reactie van jezelf eens goed terug. Ik lees hier dat het dus niet jouw probleem is, maar een probleem dat tijdelijk bij jullie is geparkeerd om een dossier te kunnen maken om deze collega te kunnen bij- of wegsturen.
Jij pakt de verantwoordelijkheid op om alles wat zij verprutst weer glad te strijken en dat moet je om meerdere redenen niet doen. Ten eerste omdat je jezelf een bak werk op de hals haalt waardoor je overloopt in het werk. Ten tweede omdat je het traject dat vanuit de organisatie met haar is ingezet in de wielen rijdt.
Ik weet dat het niet past bij verantwoordelijkheidsgevoel en loyaliteit richting je werk, maar je zal hier echt zwart-witter moeten zijn en haar werk en fouten bij haar houden. Jij doet jouw werk zoals altijd: gewoon goed. Daar is toch niets op aan te merken? Wel op het geheel door haar functioneren.
Laat haar fouten en de gevolgen bij haar. Anders verandert er niets en blijf je haar puin opruimen wat ten koste van jouw werk gaat.

Het stukje thuis en met de paarden herken ik. Mijn vriend heeft daarom maar geadviseerd om geen verzorgster of bijrijdster meer te nemen. Als je voor je gevoel steeds alles in de gaten moet houden kost dat extra tijd en stress die het niet waard is. Mijn vriend is absoluut geen paardenman, maar voelt zich wel verantwoordelijk voor mijn paarden die aan huis staan en zag dat het niet kunnen/willen/durven loslaten door mij niet onterecht was.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 12:40

Dees schreef:

verootjoo schreef:
Marjo schreef:

Een bepaalde lat is vaak ook gewoon nodig in je werk. En sommigen hanteren een bedroevend lage lat.

Ik vind ook dat mijn werk moet voldoen aan bepaalde standaarden. Ik lever naar beste eer en geweten werk.
Op de rest van mijn leven hanteer ik een 6-jes mentaliteit. Hoewel de opvoeding van mijn kinderen ook hoge prioriteit heeft en goed moet.

Vind je dat kort door de bocht? Als mensen aangeven dat ze perfectionistisch zijn en daar al onzeker over zijn; immers, als het een keer niet goed gaat dan komt dat enorm binnen.

En dan ook nog eens horen dat je star en stug bent waar niemand mee kan samenwerken? Denk je nou werkelijk dat zo'n opmerking helpt? Voor mij is het weer een bevestiging: Ik kan het niet goed doen. Terwijl ik juist die drang heb om álles goed te doen.

De lat hoog leggen heeft, imo, níets te maken met perfectionisme.

Je kan er om lachen, maar ik vind dat vrij respectloos. En ik denk dat daar best eens rekening mee gehouden mag worden.

Sorry als ik je topic hiermee kaap Olympia96 :o

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 13:15

Marjo schreef:
Marjo schreef:

Vind je dat kort door de bocht? Als mensen aangeven dat ze perfectionistisch zijn en daar al onzeker over zijn; immers, als het een keer niet goed gaat dan komt dat enorm binnen.

En dan ook nog eens horen dat je star en stug bent waar niemand mee kan samenwerken? Denk je nou werkelijk dat zo'n opmerking helpt? Voor mij is het weer een bevestiging: Ik kan het niet goed doen. Terwijl ik juist die drang heb om álles goed te doen.

De lat hoog leggen heeft, imo, níets te maken met perfectionisme.

Je kan er om lachen, maar ik vind dat vrij respectloos. En ik denk dat daar best eens rekening mee gehouden mag worden.

Sorry als ik je topic hiermee kaap Olympia96 :o[/quote]
Ik bedoelde de opmerking van Dees, met jou ben ik het eens

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 13:17

verootjoo schreef:
Ik bedoelde de opmerking van Dees, met jou ben ik het eens

Dan heb ik je verkeerd begrepen. Bedankt :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 14:48

Olympia96 schreef:
Pareltjes schreef:

Nee. Dan heb je niet gelezen waar ik mee te maken heb.

Mooi Wennii! En heel herkenbaar!

Wat een fijne organisatie dat ze zo met je mee willen denken en werken.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 14:50

Super dat je HR gesproken hebt en ze met je mee denken. Sta je er iig minder alleen in! Fijn dat t ook meteen opluchting gaf.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-23 15:05

irmaz schreef:
Ooit over nagedacht dat wat perfect is voor iedereen iets anders is?
Waarom zouden anderen volgens jouw standaarden moeten leveren omdat alleen die goed genoeg (perfect) zijn.
Misschien heeft jouw collega wel heel andere talenten die haar ook prima geschikt maken voor de job.

Je hebt het verhaal niet gelezen denk ik? Zonder vakkennis, gevoel voor het vak en zonder de drive om te willen leren, ben je ongeschikt voor het vak.

Ik doe mijn werk goed. Ik doe waarvoor ik ben aangenomen en salaris krijg. Dat heeft er niks mee te maken dat ik denk dat ik de enige ben die dit kan. Ik heb drie collega’s in andere divisies waar ik 0 problemen mee heb én prettig mee samenwerk.

Het begint me wel te storen dat sommigen koste wat kost mij het probleem willen maken van deze situatie. Ik vraag om inzichten en een idee om dit aan te pakken. Zonder arrogant te willen zijn: dit probleem ontstaat niet bij mij of door mij. Het zou prettig zijn als de nadruk daar wat vanaf zou gaan.

En Marjo: dat gevoel heb ik helemaal niet. :-)

Ik ben inderdaad zo blij met dit gesprek. Voor mij is het ook een leermoment en ik ben blij dat het richting gaat krijgen.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 19:16

Wat goed dat je voor hulp hebt aangeklopt bij jullie hr afdeling.

En ik wil je bedanken voor je open en eerlijke topic. Een echte eye opener voor mezelf. Ik ga ook aan de slag met alle tips en trucs.