Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
anjali schreef:@sammyvriend, ik begrijp wel wat je bedoelt. een dier is niet alleen iemands bezit maar ook gewoon zichzelf, in feite zijn eigen bezit. Maar dan zou je aan dat dier toestemming moeten vragen om foto's van hem te mogen maken en die zelfs op internet te gooien. Echter dieren zullen de mogelijke gevolgen en zelfs gevaren daarvan niet kunnen inzien, dat moet hun eigenaar voor hen doen. Net zo goed als dat je geen kinderen van anderen gaat fotograferen zonder de ouders te vragen. Een kind is ook geen eigendom van de ouders maar die zijn er wel verantwoordelijk voor.
Lijsken schreef:nine1987 schreef:Wat een drama om niks zeg..
Ja, lach maar.
Tot iemand waarvan je echt niet wilt dat diegene weet waar je paard staat*, er door zo’n “schattig filmpje” toch achterkomt. Met alle gevolgen van dien. Echt, plaats geen filmpjes zonder toestemming.
*of waar diegene je hond of kat kan vinden, of waar diegene jou kan vinden
hwn schreef:Ik ben juist wat blij als mensen mijn paarden leuk genoeg vinden om er foto's van te delen. Hier deze week mensen op bezoek gehad die indertijd 2 jonge paarden van me kochten. Ik vond het fijn dat ze een foto van de vader van hun paarden, mijn intussen 26jarige hengst op hun FB gezet hadden.
Zeker als het mede-pensionklanten zijn zou ik het normaal vinden dat er foto's genomen worden. Als hier een pensionklante de paarden filmde als ze gek aan het doen waren, kwamen de mijne ook wel es mee in beeld. Zolang je geen vijanden hebt en je voor niets of niemand hoeft te verbergen, why not? Ik had er zelfs nog nooit bij stilgestaan dat sommigen dat niet zo leuk vinden, die meiden wss ook niet.
akishino schreef:Ik zou er in deze context (zoals in de op) zelf geen probleem mee hebben.
Maar ik leer mijn dochter (12 jaar) eel dat ze niet zomaar filmpjes/foto's van de paarden op de privéstal waar ze vaak helpt, mag plaatsen. Eerst overleggen met de eigenaar. Ook heeft ze toestemming moeten vragen aan de eigenaresse van haar bijrijdpaard of ze daar beeldmateriaal van online mag zetten. Ik vind dat niet meer dan normaal.
Mijn kinderen mogen ook geen foto's/filmpjes van andere mensen/kinderen online zetten zonder toestemming. Daar ben ik best streng in en misschien ook wel wat ouderwets.
Celebi schreef:Dit vind ik dan wel weer een rare reactie. Vraag me af hoe ze dit voor zich ziet. Je kan moeilijk je paard uitleggen dat hij niet met dat ene paard mag kroelen. Ik zie nu in mijn hoofd haar al als een moeder die niet wil dat z'n kind met een bepaald vriendje speelt steeds jouw paard wegsturenHelaas werd dit toch een iets minder gezellig gesprekje omdat me werd verteld dat mijn paard ook niet meer met haar paard om mocht gaan. Like, hoe dan? Ze staan in een kudde. Daar zakte mijn mond toch wel van open kan ik je vertellen.
sammyvriend schreef:Maar dit is toch enorm achterstevoren? Waarom niet gewoon niet doen tenzij je weet dat de eigenaar het prima vind? Als we het over een kwestie van respect hebben, lijkt dat mij een heel stuk respectvoller...mijn mening is dat er geen toestemming nodig is voor het maken van een foto van een dier. Tenzij ik dus weet dat de eigenaar daar niet op zit te wachten, dan is het alleen maar een kwestie van respect om daar rekening mee te houden.
akishino schreef:Vind ik niet ouderwets hoor. Eerder gewoon basis respect dat je kinder bijbrengt, zo hoort het imho ook.Maar ik leer mijn dochter (12 jaar) eel dat ze niet zomaar filmpjes/foto's van de paarden op de privéstal waar ze vaak helpt, mag plaatsen. Eerst overleggen met de eigenaar. Ook heeft ze toestemming moeten vragen aan de eigenaresse van haar bijrijdpaard of ze daar beeldmateriaal van online mag zetten. Ik vind dat niet meer dan normaal.
Mijn kinderen mogen ook geen foto's/filmpjes van andere mensen/kinderen online zetten zonder toestemming. Daar ben ik best streng in en misschien ook wel wat ouderwets.
Cambionn schreef:sammyvriend schreef:Maar dit is toch enorm achterstevoren? Waarom niet gewoon niet doen tenzij je weet dat de eigenaar het prima vind? Als we het over een kwestie van respect hebben, lijkt dat mij een heel stuk respectvoller...mijn mening is dat er geen toestemming nodig is voor het maken van een foto van een dier. Tenzij ik dus weet dat de eigenaar daar niet op zit te wachten, dan is het alleen maar een kwestie van respect om daar rekening mee te houden.
Als je een topic als dit leest zie je dat sommige het prima vinden, anderen niet. En dat vele de hoop ook al hebben opgeheven want ze kunnen moeilijk voor iedereen stoppen om te vragen niet ve filmen. Dus als je weet dat het niet altijd gewaardeerd wordt, vraag je toch ff ipv gewoon te doen? Dat lijkt mij juist een kwestie van respect.
sammyvriend schreef:TS, wat een fijne oplossing heb je, en wat stel je je probleem op een prettige manier.
Een andere, wellicht interessante invalshoek; wat heeft het (in dit geval) veulen wat speelt in de wei in die situatie nog met jou als 'eigenaar' te maken? Als je niet zelf op de foto/video staat.
Ik merk dat veel mensen in dit topic 'hun' paarden als hun bezit ('dingen', soms) zien. En hoewel dit op papier natuurlijk waar is, heb ik er moeite mee er volledig zo naar te kijken. Je betaalt en zorgt er natuurlijk voor, maar het geclaim dat het dier volledig jouw eigendom is, daar kan ik niet helemaal inkomen, omdat het een levend wezen is. Dus ik snap niet zo goed hoe je zou willen claimen dat anderen daar geen foto's/filmpjes van mogen maken en delen, mits ze het dier of jou als 'eigenaar' niet in kwaad daglicht zetten. (niet specifiek naar TS, maar hypothetisch).
Het is een dier in een openbare ruimte, imo heb je daar als 'eigenaar' zijnde op dat moment weinig mee te maken.
foxy80 schreef:Vervang "paard" door kind en misschien gaat het lampje dan branden.
Citaat:Portretrecht is een bezit en zolang de person in kwestie daar legaal niet op kan ingrijpen (kind is minderjarig, paard heeft geen stem) mag de voogd dat wel.
Citaat:Resultaat: ik kreeg van een jaloerse derde een link naar een tiktok filmpje waarbij een onbekende op mijn paard zat. Heeeeeerrlijk, die social media troep!
BrankaZ schreef:Dus omdat er mensen zijn die er geen moeite mee hebben moet iedereen het maar normaal vinden en accepteren?
liedje89 schreef:Maar hiermee sla je de discussie toch net zo goed dood als met wat BrankaZ zegt? Zeker als reactie daarop. Jij zou iets, maar maakt dat het de norm? Hoop toch dat die niet door 1 iemand wordt besloten. Dat jij iets zou, dat betekend toch niet dat anderen het dus ook maar bij default zo zullen?BrankaZ schreef:Dat vind ik net zo'n dooddoener als 'je mag tegenwoordig ook niks meer'. Ik denk dat het per situatie en per persoon verschilt en dat je daar in je omgeving gewoon afspraken over zou kunnen maken of stalregels over zou kunnen hebben maar het lijkt mij zeker geen gegeven dat een foto openbaar maken van een dier over het algemeen not done is of dat het echt heet gauw reëel gezien leid tot een inbreuk op de privacy van de eigenaar.Dus omdat er mensen zijn die er geen moeite mee hebben moet iedereen het maar normaal vinden en accepteren?
Wij hebben ook wel eens iemand gevraagd om iets van social media te verwijderen/wijzigen. Iemand die ons paard omschreef op een manier die wij niet perse flatteus vonden en nogal subjectief was en haar volledige naam stond er bij en onze naam. Dat is herleidbaar en kan je schaden stel dat je ooit nog iets commercieels doet met het paard (verkopen, verleasen, les geven etc).
Maar een blij paard wat speelt op de wei daar zou ik me nooit druk om kunnen maken. Ik zou alleen maar blij en trots zijn dat mijn paard blijkbaar zo blij en vrolijk is in de wei dat mensen het mensen raakt en ze het willen delen en dat mensen zich dan zo bezwaart zouden moeten voelen om mij dat eerst te vragen vind ik nogal verstikkend.
anjali schreef:hwn schreef:Ik ben juist wat blij als mensen mijn paarden leuk genoeg vinden om er foto's van te delen. Hier deze week mensen op bezoek gehad die indertijd 2 jonge paarden van me kochten. Ik vond het fijn dat ze een foto van de vader van hun paarden, mijn intussen 26jarige hengst op hun FB gezet hadden.
Zeker als het mede-pensionklanten zijn zou ik het normaal vinden dat er foto's genomen worden. Als hier een pensionklante de paarden filmde als ze gek aan het doen waren, kwamen de mijne ook wel es mee in beeld. Zolang je geen vijanden hebt en je voor niets of niemand hoeft te verbergen, why not? Ik had er zelfs nog nooit bij stilgestaan dat sommigen dat niet zo leuk vinden, die meiden wss ook niet.
Het verschil is dat jij kennelijk paarden ook verkoopt en zelfs een hengst hebt die dekt. Dan is het gunstig en zelfs nodig in zakelijk opzicht dat jouw dieren veel in de aandacht komen. Zoiets als reclame.
Shadow0 schreef:Een paard heeft geen voogd, en ook geen portretrecht. En het delen van foto's op social media is niet beperkt vanwege het portretrecht maar vanwege de AVG die veel strenger is. Maar de AVG geldt ook niet voor paarden.
Wat is het probleem hier? De socials, of dat er iemand ongevraagd op je paard zat? Ik zou zelf wel weten welk aspect ik daar het ergste van zou vinden... maar dat komt niet door socials. Dat was al een verhaallijn in Dik Trom en da's een boek uit de 19e eeuw.