Verbruik Elektra éénpersoons huishouden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 13:05

Mama3 schreef:
Ik ben bang dat mijn broertje de hele dag de kachel heeft aangelaten en geen idee heeft dat je deze bij thuiskomst een uurtje aan kunt zetten en dan weer uit.

Ik ben er inmiddels ook achter dat de studio geen 30 maar 20 m2 klein is maar wel wordt verwarmd dmv een elektrische kachel.

Uit zijn bericht kan ik niet echt duidelijk opmaken of hij de kachel op 16 zet als hij thuis is of dat het de hele dag 20 graden is en hij hem op 16 grd zet als hij naar bed gaat.

De achterzijde bestaat volledig uit glas, waar de hele dag de zon op staat. Hij zou de kachel niet eens aan hoeven te doen.

Ik vrees dat het toch ergens zijn eigen schuld is doordat hij onnodig de kachel aan heeft wanneer hij er niet is en geen idee heeft van verbruik, kosten etc.

Ik ga er morgenmiddag weer mee verder..

Mijn broertje gesproken. Ik had hem verkeerd begrepen. Hij heeft de verwarming nooit aan overdag. In de winter als het echt koud is zet hij hem in de avond op 16 graden.

Het is zo'n klein hok met aan één kant enkel ramen dus dat verwarmt zichzelf.

Hij heeft een vaste (elektrische) verwarming aan de muur hangen.

Nu snap ik er nog minder van.

Ik ga binnenkort langs en op onderzoek uit.

Hij heeft zijn maandbedrag al wel omhoog gezet dit jaar zodat hij volgend jaar niet nog eens een dikke jaarrekening heeft.

Bedankt voor jullie tips en ideeën.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 13:14

Ga eerst op onderzoek uit of hij wel voor de juiste EAN (aansluiting) betaalt. Stuur een foto van de meter met meternummer naar de leverancier zodat deze kan checken. Of bekijk zelf de EAN code op zijn adres bij https://www.eancodeboek.nl/
Pak een factuur van hem erbij en check of dit wel hetzelfde nummer is.

Dat eerst uitsluiten voordat je verder zoekt.
Laatst bijgewerkt door Storm op 06-09-23 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 13:37

is die electrische kachel er een met een stekker?
dan kun je zo een speciale stekker er even tussen zetten die het verbruik meet.
dat is misschien nog handig.

even ter vergelijk:
ik heb een onderwoning,ongeveer
70m2 en met 3 aquaria aan verbruik ik rond de 90kwh per maand in de zomer.
winters rond de 140 per maand.
ik heb cv op gas

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 13:43

Als hij zoiets https://www.homewizard.com/nl/shop/p1-socket-set/ koopt kan je goed meten hoeveel je wanneer verbruikt, de losse stopcontact meter geeft aan wat het stroomverbruik van het stopcontact is, zo kan je zoeken waar de stroomvreters zitten.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 14:02

Mama3 schreef:
Mama3 schreef:
Ik ben bang dat mijn broertje de hele dag de kachel heeft aangelaten en geen idee heeft dat je deze bij thuiskomst een uurtje aan kunt zetten en dan weer uit.

Ik ben er inmiddels ook achter dat de studio geen 30 maar 20 m2 klein is maar wel wordt verwarmd dmv een elektrische kachel.

Uit zijn bericht kan ik niet echt duidelijk opmaken of hij de kachel op 16 zet als hij thuis is of dat het de hele dag 20 graden is en hij hem op 16 grd zet als hij naar bed gaat.

De achterzijde bestaat volledig uit glas, waar de hele dag de zon op staat. Hij zou de kachel niet eens aan hoeven te doen.

Ik vrees dat het toch ergens zijn eigen schuld is doordat hij onnodig de kachel aan heeft wanneer hij er niet is en geen idee heeft van verbruik, kosten etc.

Ik ga er morgenmiddag weer mee verder..

Mijn broertje gesproken. Ik had hem verkeerd begrepen. Hij heeft de verwarming nooit aan overdag. In de winter als het echt koud is zet hij hem in de avond op 16 graden.

Het is zo'n klein hok met aan één kant enkel ramen dus dat verwarmt zichzelf.

Hij heeft een vaste (elektrische) verwarming aan de muur hangen.

Nu snap ik er nog minder van.

Ik ga binnenkort langs en op onderzoek uit.

Hij heeft zijn maandbedrag al wel omhoog gezet dit jaar zodat hij volgend jaar niet nog eens een dikke jaarrekening heeft.

Bedankt voor jullie tips en ideeën.

Voor een beter inzicht:
1a. Typeplaatje en merk van de verwarmer?
1b. Heeft verwarmer een stekker in stopcontact?
2. Douche/ warmwater welk typenummer en merk?
3a. Welk glas, staat er iets in de glasspouw, gebruikelijk.
3b. Kleur in de spouw, dat is zilver/ aluminium of zwart/ bruin.
3c. Totale dikte glas/ruiten geraamd.
4. Hoe wordt er geventileerd, roosters, deur open.?
5a Welk afzuigsysteem bij koken?
5b.Gaat afzuigsysteem koken naar buiten?
6. Welk afzuigsysteem toilet en douche?
7. Gaat afzuigsysteem douche naar buiten?
8. Buren onder, boven en aan zijkanten?
9. Bij de Gemeente kun je (meestal gratis) digitaal de ontwerp tekening met de verlies berekening opvragen. Daar staat in het benodigd verwarmings vermogen van alle wanden, deuren en ruiten.
10. Veel gemeenten hebben vrijwilligers die in de winterperiode gratis met infrarood apparaat metingen doen om verliezen te bepalen.

Prairy

Re: Verbruik Elektra éénpersoons huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 14:09

Ik heb met een bijna vrijstaand huis, 2 personen, elektrisch koken én elektrische auto in maart 945 kWh verbruikt.

Ik denk toch echt dat er ergens iets mis gaat met zijn meter.

Er zijn diverse p1 meters te krijgen die meten wat je op dat moment gebruikt, ik heb nu die van Tibber. Daarmee zie je gelijk wat er met je verbruik gebeurt als je iets aan zet.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 14:10

Fijn om zo’n zussie te hebben!!

karuna
Drukke kabouter

Re: Verbruik Elektra éénpersoons huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 14:14

Dan kan het denk ik echt onmogelijk zijn. Is er al bij de woningeigenaar (ik ben even voor het gemak uitgegaan van huur, misschien onterecht) of zij kunnen checken dat hij echt alleen voor hemzelf betaald en niet ook per vergissing voor zijn buren door een gekoppelde meter of zo.