Lege blikjes en flesjes in huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Re: Lege blikjes en flesjes in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 12:56

Hier in de straat is het verschil ook echt merkbaar. Wat drinken er veel mensen uit blikjes eigenlijk? Een fles is toch goedkoper/minder afval? Hier zie ik alleen blikjes op kantoor (worden netjes in een krat verzameld) en daar snap ik het. Of voor een keertje onderweg. Maar voor gewoon thuis niet echt?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 12:59

Wij drinken eigenlijk alleen maar blikjes
Het begon er mee dat we het gingen doen voor de prik die in frisdrank zit

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 13:02

Ligt er natuurlijk ook aan waar je je boodschappen haalt, bijvoorbeeld bij de Aldi hebben ze weinig frisdrank in kleine flesjes, wel veel in blikjes of grote flessen.
De rest vd supermarkten verkoopt wel fris in blikjes, kleine flesjes en grote flessen bij mijn weten.
Ik kan me voorstellen dat als je alleen bij de Aldi komt en je wil kleine drinkverpakkingen om wat voor reden dan ook, je dan veel blikjes meeneemt in verhouding. :)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 13:03

Maar die zit ook in een fles. Tenzij je maar één glaasje per week drinkt of minder, dan snap ik het wel. Maar dan heb je ook niet veel blikjes te retourneren.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 13:17

Ik drink veel blikjes voor portiecontrole, als ik één blikje heb kan ik niet meer drinken dan dat, maar met een fles is het toch te makkelijk om een extra glad te pakken, en dan is zo de halve fles leeg bij mij :')

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 13:29

veerledec schreef:
Maar die zit ook in een fles. Tenzij je maar één glaasje per week drinkt of minder, dan snap ik het wel. Maar dan heb je ook niet veel blikjes te retourneren.

Maar wat maakt het uit of je nu veel of weinig hebt om in te leveren, je wilt er toch een plek voor creeeren in je huis om de boel schoon en opgeruimd te houden?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 13:35

Wij drinken thuis nooit fris dus een fles is zonde. Als we een keer trek in cola hebben halen we een blikje. Tenzij we visite hebben die veel fris drinken, dan haal ik flessen.
Wij drinken ook iedere dag een blikje energydrink, en dat zit ook ik blikjes. Zoals ik eerder zei hebben we ze in het begin opgespaard en wekelijks meegegeven als de boodschappen bezorgd werden. Het was alleen zo’n plakkerig gedoe, het nam veel ruimte in dus gooien we ze nu gewoon weg. De kosten neem ik op de koop toe, die zooi die het gaf is die paar euro echt wel waard.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 13:42

Echt weinig blikjes worden hier ook niet gedronken. De verzorgsters krijgen altijd een blikje cola, dat zijn er gemiddeld zo'n 12 per week en ikzelf drink ook 1 blikje per dag. Flesjes of flessen worden hier niet gebruikt. Maar zoals ik zei, ik heb geen trek in plakzooi en ook geen behoefte om ze om te spoelen e.d. dus ze gaan de container in. Glazen potten trouwens ook.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 14:18

Ik heb in de trapkast aan een haakje een plastic tasje hangen waar ik ze in doe. Die gaan wekelijks mee naar de supermarkt.
Geen last van plakkende blikjes. Ik gooi ze na de afwas even in bak met afwaswater, even op z'n kop en klaar. Vorige keer 3 blikjes in de vaatwasser erbij gezet.
Of klein beetje water uit de regenton erin en schud ik hem in de tuin weer leeg.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 15:16

veerledec schreef:
Hier in de straat is het verschil ook echt merkbaar. Wat drinken er veel mensen uit blikjes eigenlijk? Een fles is toch goedkoper/minder afval? Hier zie ik alleen blikjes op kantoor (worden netjes in een krat verzameld) en daar snap ik het. Of voor een keertje onderweg. Maar voor gewoon thuis niet echt?

Het alcoholvrije bier dat mijn man drinkt, wordt alleen maar in blikjes verkocht.
En hij drinkt dit zo ongeveer zoals ik water drink, dus ja, dat zijn best veel blikjes in de week.

Ik drink zelf heel veel bruiswater en dat maak ik al jaren zelf met een sodastream en kraanwater, en af en toe eens een blikje rivella.
Ja, dat is uit een fles vast goedkoper, maar ik drink het te onregelmatig, dan is bij een grote fles altijd de prik er alweer af voor de fles leeg is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 18:54

Ik vind het wel mooi om te lezen dat jullie verschil zien :j
Dan is het toch niet een helemaal onzinnige maatregel.
Ik was bang die het in de berm smijt dat toch wel bleef doen. En wie het thuis in de pmd zal gooide het nu ook inzamelt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 19:55

Er zijn er volgens mij nog steeds bij die in de berm smijten, alleen er is ook een groep, die daar nu een extra zakcentje aan overhoudt omdat ze die bermen weer leeg trekken.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 20:18

Ik zet ze in een bierkrat tussen de lege flesjes, zitten ze klem en vallen niet om.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 22:17

Muronia schreef:
Echt weinig blikjes worden hier ook niet gedronken. De verzorgsters krijgen altijd een blikje cola, dat zijn er gemiddeld zo'n 12 per week en ikzelf drink ook 1 blikje per dag. Flesjes of flessen worden hier niet gebruikt. Maar zoals ik zei, ik heb geen trek in plakzooi en ook geen behoefte om ze om te spoelen e.d. dus ze gaan de container in. Glazen potten trouwens ook.

Glazen potten zet ik dan weer in de vaatwasser. :+

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 23:01

Ik neem nu ook vaker een tasje mee als ik wandel en neem dan blikjes mee, het helpt de natuur, ik krijg er wat voor terug en het kost bijna geen moeite. Zo te lezen ben ik ook niet de enige.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 01:02

moonsparkle schreef:
Ik neem nu ook vaker een tasje mee als ik wandel en neem dan blikjes mee, het helpt de natuur, ik krijg er wat voor terug en het kost bijna geen moeite. Zo te lezen ben ik ook niet de enige.

Ik zie in mijn omgeving ook mensen die dit doen, ik woon aan een route waar veel scholieren langs fietsen en ze gooien wel eens wat in de berm. Wanneer ze nu een blikje of flesje weggooien dan ligt het tegenwoordig max een paar uur voordat iemand het meeneemt naar huis :j

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 12:01

Hier lopen twee jongetjes die elke zondag door het park lopen om troep op te ruimen. Fijn dat er ook kinderen zijn die zich op die manier inzetten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 12:14

Hier doen we na het afwassen (ja met de hand, geen waterverspillende afwasmachine :+ ) de blikjes even door het sop heen spoelen.
Zo klaar en geen plakzooi!
Maar sowieso hebben we bijna nooit blikjes in huis. Ik drink alleen maar thee en water en af en toe haalt manlief wat blikjes fris.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 03-09-23 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 12:19

Ik heb een stevige plastic boodschappentas/mand gekocht, daar gooi ik de blikjes en flesjes ongewassen in, als het wat lekt geeft het niet, ik zet de onder de tuinslang en hij is weer schoon.

Grappig dat iedereen zo weer zijn oplossing bedenkt. Nadeel van die blikjes is echt dat er altijd iets in blijft zitten.
In de PMD was makkelijker, maar het is wel heel positief dat ze nu eerder opgepakt worden. In Gouda heb je ook bij veel vuilnisbakken een rekje waar je blikjes in kunt zetten. Mensen die wel het statiegeld willen kunnen ze dan weer meenemen.

Cerosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 12:29

Ik schud mijn blikjes leeg in de gootsteen na het leegdrinken, dan is het restje er uit en plakt het niet in mijn boodschappentas.

Met regelmaat neem ik ook een leeg blikje mee wat ik op straat vind tijdens het uitlaten van de hond, maar ook bijvoorbeeld lege blikjes die op dat tafeltje in de trein zijn blijven staan. Thuis gaat het in een grote plastic shopper bag, en als die vol is op naar de supermarkt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 12:34

Ik drink geen fris en ook geen bier en daarmee heb ik eigenlijk 0 blikjes per jaar. Plastic flessen, van bij voorbeeld water of een heel enkele keer limonade gaat gewoon de dop erop en eens in de zoveel tijd gaan die flessen in een tas mee naar de winkel.

Enige verschil is dat het niet meer alleen de grote flessen zijn maar heel af en toe ook een klein flesje. Alhoewel er nu al wekenlang zo'n klein flesje op mijn aanrecht woont. Die is van de Albert Heijn, die we niet in het dorp hebben en ook niet in het dorp waar ik meestal de boodschappen doe. Blijkbaar vergeet ik 'm steeds mee te nemen als ik naar de appie ga (ook een dorp verderop maar dan de andere kant op, en verder weg).

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 12:59

Je kunt statiegeldflessen overal inleveren waar ze een flessenautomaat hebben, daar hoef je niet speciaal voor naar de keten waar je het vandaan hebt. :)

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 13:01

Iemand trouwens nog een goede tip voor als je onderweg bent?
Ik gebruik vooral blikjes als ik wandel/dagje weg ben. Meestal hielden we pauze en gooide de blikjes daar in een prullenbak.

Nu neem ik dus een extra plastic zak of boterhamzakje mee om de blikjes in mee terug te kunnen nemen.
Maar gaat tegen mijn gevoel in. Want nu gebruik ik extra plastic om de blikjes weer thuis te krijgen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 13:07

Misschien een plastic opbergbox met deksel.
Dat is dan wel plastic maar 1 malig. En goed schoon te maken.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 13:18

Misschien een flesje drinken meenemen? Eentje met statiegeld of eentje die je kan afwassen en hergebruiken?