Samenwonen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 13:18

anjali schreef:
@Paloedie, je hebt volkomen gelijk dat je je woning geheel op jouw eigen naam en verantwoordelijkheid wilt houden. Maar ik heb een vraagje wat betreft die huurovereenkomst, i.v.m. de wet op de huurbescherming, dat je je huurder er niet zomaar uit kunt zetten als je dat zou willen bijv. als je grote ruzie met hem zou krijgen (wat hopenlijk nooit gebeurt maar je weet het maar nooit).

Maar waarom zou hij willen blijven wonen met iemand waarmee je een conflict hebt?
Zeker in ons geval, hij heeft voldoende middelen en mogelijkheden om te vertrekken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 13:23

Vliendertje schreef:
anjali schreef:
@Paloedie, je hebt volkomen gelijk dat je je woning geheel op jouw eigen naam en verantwoordelijkheid wilt houden. Maar ik heb een vraagje wat betreft die huurovereenkomst, i.v.m. de wet op de huurbescherming, dat je je huurder er niet zomaar uit kunt zetten als je dat zou willen bijv. als je grote ruzie met hem zou krijgen (wat hopenlijk nooit gebeurt maar je weet het maar nooit).

Maar waarom zou hij willen blijven wonen met iemand waarmee je een conflict hebt?
Zeker in ons geval, hij heeft voldoende middelen en mogelijkheden om te vertrekken.

Tegenwoordig is het vaak heel moeilijk om op stel en sprong aan een nieuwe woning te komen. Tenzij je zeer dik in de slappe was zit , maar ook dan niet eens gemakkelijk want er is ernstige woningnood zoals iedereen weet.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 13:35

anjali schreef:

Daar waren we ons inderdaad bewust van. We waren allebei niet bepaald ruziemakers, praatten dingen normaal uit. We zagen allebei niet hoe we het zo zouden kunnen verknallen dat ik hem er op stel en sprong uit zou willen hebben, en hij kon zich niet voorstellen dat hij op zo'n moment zou willen blijven wonen in een huis met iemand met wie hij ruzie heeft.

Tevens huurde hij op papier de kleinste kamer in het huis. Dus ja hij had kunnen blijven zitten, maar dan had hij wel maar 9m2 gehad en daar dan naar verhouding wel fors voor betaald. In de praktijk deelden we de 135m2 die er was uiteraard gewoon gelijkwaardig, de 9m2 was zijn werkkamer.

Toen we de relatie verbraken wilden we nog niet direct in praktische zin uit elkaar: we waren wel een goed team samen en ik zit nog relatief aan het begin van een burnout toen. Hij is pas een maand later gaan kijken naar woonruimte, vond deze twee maanden later, kreeg de sleutel drie maanden later en pas vier maanden later (ten opzichte van relatiebreuk) is hij verhuisd.

We zijn nog steeds goede vrienden en een goed team en hebben geen van beiden spijt over woonkeuzes die we hebben gemaakt. Ook niet als we het erover hebben dat hij als we samen hadden gekocht met wat overwaarde vertrokken zou zijn. Ex is het meer waard dat we niets hoefden te regelen en er geen gezeik was en het voor mij ook niet spannend was of ik hem wel uit had kunnen kopen.

Ik verhuur nu overigens twee kamers in mijn huis, waarvan ik voornemens was huurders standaard na 9 maanden de huur op te zeggen omdat ze na een jaar huurbescherming hebben (hospitahuur). In de praktijk woont de ene huurder er 3,5 jaar en de andere 2, heb ik van beiden weinig tot geen last en wil ik helemaal niet het risico nemen ze in te wisselen voor mogelijke idioten. Beiden zouden ze hier ook niet willen wonen als er spanning ontstaat, dus daar vertrouwen we dan maar op.