Vakantievriend uit Cuba heeft het zwaar... wat kan ik doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 15:32

Geen nuttige tips maar; superlief dat je je vriend wilt helpen <3

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 16:44

balance schreef:
Heb je een foto van hem? Dan zou ik toch eerst even internet checken wie hij echt is. Wil je wat geven? Zeg dan dat het geld gesponsord is en dat verder de relatie zuiver wilt houden en dat het dus bij deze ene keer zal blijven maar dat je wel info voor hem hebt over de stichting.
‘Give a man a fish’ enzo.
Maar ik snap je wel hoor, iemand helpen geeft voldoening.
Je hebt dan aan jouw behoefte om te helpen toegegeven zonder dat iemand van jullie gezichtsverlies lijdt.

Dorine92 schreef:
Tuurlijk heb ik foto’s van hem... ik ben met hem opgetrokken in Cuba. Er valt niks te checken op internet want zoals wij hier een carrière kunnen hebben enzo, op linked in, dat is daar helemaal niet. Hij verkocht altijd rum op het strand aan wat toeristen die daar dan kwamen. Maar die toeristen blijven weg dus hij werkt nu in de bouw, waar hij uiteraard geld voor krijgt. Alleen ze krijgen daar niet genoeg om jezelf mee te redden. Er is ook gewoon niet genoeg om jezelf mee te redden, dus al heb ie het geld... wat niet te koop is kun je niet kopen

Ik weet het, ik dacht (maar dat leest zo moeilijk) aan die eventuele kip om mee te beginnen.
Mijn huisarts is Cubaanse en ze heeft me vriendelijk doch dringend verzocht om niet naar Cuba te gaan op vakantie aangezien mijn medicatie daar niet te koop is.
Aangezien ik dat wel wilde eigenlijk dacht ik dat ik anders voor jou wel naar hem uit kon kijken en hem iets geven uit jouw naam.

Goof

Re: Vakantievriend uit Cuba heeft het zwaar... wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 16:47

TS, je geeft aan dat de basisproducten soms simpelweg niet eens voorradig zijn, dus wat zou hij dan moeten kopen of doen van jouw gedoneerde geld?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 17:02

Dorine92 schreef:
sterregoud schreef:
@Dorine, zou je niet kunnen zeggen dat je hem voor een aantal maanden 50 euro geeft. Maar dat niet meer zal worden, en dat ook weer zal stoppen. Misschien dat als hij wat speelruimte krijgt hij ook andere alternatieven of oplossingen kan vinden.
Het lijkt me moeilijk om als zoiets simpels iemand zo veel kan helpen, om dat niet te doen.

Dat is ook moeilijk, maar het is zo uitzichtloos. Hij zou echt weg moeten daar denk ik, of het toerisme zou weer op gang moeten komen. Maar ik weet eigenlijk niet hoe je als Cubaan het land uit komt. Als ik dat wist, kon ik hem in ieder geval wat stappen meegeven of wat belletjes plegen. Daar is het niet zoals hier dat je makkelijk kunt bellen en internetten

Even met de botte bijl he... Maar iemand die van dag tot dag leeft staat vaak niet zo goed bekend betreft het 'denken aan de toekomst'. Dus de vraag is, als ie geld zou krijgen.. Gaat hij dan serieus iets regelen zodat de rest van zn leven meer kans van slagen heeft, hij onderdak heeft en wellicht iets op kan zetten waar hij op lange termijn geld uit kan verdienen. Of zal hij kiezen voor iets dat hem de dag door helpt?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 18:11

Whizz schreef:
Misschien kun je in plaats van geld iets van zaden sturen zodat hij zelf iets kan verbouwen of kleding of iets dergelijks. Hij kan ook aangeven wat hem kan helpen naast financiële middelen, zodat het leven iets makkelijker wordt.
Lief van je dat je probeert zijn leven mooier te maken!

Geen zaden of andere plantaardige of dierlijke producten opsturen want dat is meestal verboden in te voeren omdat ze in het buitenland bang zijn voor besmettingen met ziektes.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 18:53

Goof schreef:
TS, je geeft aan dat de basisproducten soms simpelweg niet eens voorradig zijn, dus wat zou hij dan moeten kopen of doen van jouw gedoneerde geld?

Dat wat wél voorradig is. Maar wat ik al zei, geld doneren is een bodemloze put. Hij moet idealiter zelf aan het werk kunnen buiten Cuba denk ik. In Cuba verdien je gewoon niet genoeg en de omstandigheden worden met de dag erger

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 18:56

balance schreef:
Dorine92 schreef:
Tuurlijk heb ik foto’s van hem... ik ben met hem opgetrokken in Cuba. Er valt niks te checken op internet want zoals wij hier een carrière kunnen hebben enzo, op linked in, dat is daar helemaal niet. Hij verkocht altijd rum op het strand aan wat toeristen die daar dan kwamen. Maar die toeristen blijven weg dus hij werkt nu in de bouw, waar hij uiteraard geld voor krijgt. Alleen ze krijgen daar niet genoeg om jezelf mee te redden. Er is ook gewoon niet genoeg om jezelf mee te redden, dus al heb ie het geld... wat niet te koop is kun je niet kopen

Ik weet het, ik dacht (maar dat leest zo moeilijk) aan die eventuele kip om mee te beginnen.
Mijn huisarts is Cubaanse en ze heeft me vriendelijk doch dringend verzocht om niet naar Cuba te gaan op vakantie aangezien mijn medicatie daar niet te koop is.
Aangezien ik dat wel wilde eigenlijk dacht ik dat ik anders voor jou wel naar hem uit kon kijken en hem iets geven uit jouw naam.

Ja je zult je eigen medicijnen moeten meenemen als je daar heen wilt.
Als je richting Baracoa gaat dan wil ik het idd wel weten want dan kan er idd vanuit mij wel wat naar hem

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 18:57

Hutcherson schreef:
Dorine92 schreef:
Dat is ook moeilijk, maar het is zo uitzichtloos. Hij zou echt weg moeten daar denk ik, of het toerisme zou weer op gang moeten komen. Maar ik weet eigenlijk niet hoe je als Cubaan het land uit komt. Als ik dat wist, kon ik hem in ieder geval wat stappen meegeven of wat belletjes plegen. Daar is het niet zoals hier dat je makkelijk kunt bellen en internetten

Even met de botte bijl he... Maar iemand die van dag tot dag leeft staat vaak niet zo goed bekend betreft het 'denken aan de toekomst'. Dus de vraag is, als ie geld zou krijgen.. Gaat hij dan serieus iets regelen zodat de rest van zn leven meer kans van slagen heeft, hij onderdak heeft en wellicht iets op kan zetten waar hij op lange termijn geld uit kan verdienen. Of zal hij kiezen voor iets dat hem de dag door helpt?

Die mogelijkheden zijn er in Cuba niet. Dat is het hele probleem. Het is een bodemloze put van doffe ellende.
Onderdak is daar het probleem niet. Het probleem is voedsel

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 18:59

anjali schreef:
Geen zaden of andere plantaardige of dierlijke producten opsturen want dat is meestal verboden in te voeren omdat ze in het buitenland bang zijn voor besmettingen met ziektes.

Klopt maar de grond is daar ook gewoon niet zo top en dingen die hier goed groeien doen het daar waarschijnlijk niet echt lekker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 19:07

Ik vind het heel lief dat je je om hem bekommert en hem wil helpen.
Zelf ken ik Cuba niet en weet ik ook niet precies hoe de situatie is maar als ik hier jouw beschrijving lees denk ik niet dat (tijdelijk) geld sturen veel zoden aan de dijk zet maar je beter op een andere manier kunt helpen.
Wellicht inderdaad (duurdere/luxere) producten opsturen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 19:27

Dorine92 schreef:
anjali schreef:

Klopt maar de grond is daar ook gewoon niet zo top en dingen die hier goed groeien doen het daar waarschijnlijk niet echt lekker

Is de bodem daar heel anders dan in de Dominicaanse Republiek? Zoals je zelf eerder al schreef groeit daar namelijk genoeg eetbaars, ik vond het daar heel vruchtbaar. Alleen de kokosnoten al!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 19:43

TS wat super van je dat jij je dit zo aan trekt. Ik weet van kennissen met familie in Suriname en Zuid Amerika dat die voedsel pakketten en spullen opsturen in plaats van geld. Tuurlijk zijn die verzendkosten ook niet goedkoop maar daar heeft degene wel gelijk iets aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 20:20

Hoeveel geld wil je hem dan sturen dat je er zo over twijfelt?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 21:34

Als hij contact met jou kan onderhouden heeft hij dus wel toegang tot internet etc? Is het dan niet idee dat hij online een opleiding gaat volgen die jij dan voor hem kan betalen zodat hij vaardigheden ontwikkeld waarmee hij dan meer uitzicht heeft op werk waar wereldwijd vraag naar is. Weet niet of dat mogelijk is vanuit Cuba maar misschien dat het dan ook beter uitzicht geeft als het wel lukt om Cuba te verlaten.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 13:50

Rodevlinder schreef:
Ik vind het heel lief dat je je om hem bekommert en hem wil helpen.
Zelf ken ik Cuba niet en weet ik ook niet precies hoe de situatie is maar als ik hier jouw beschrijving lees denk ik niet dat (tijdelijk) geld sturen veel zoden aan de dijk zet maar je beter op een andere manier kunt helpen.
Wellicht inderdaad (duurdere/luxere) producten opsturen?

Nee geld sturen is idd een bodemloze put. Bovendien denk ik niet eens dat het aankomt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 13:51

anjali schreef:
Dorine92 schreef:

Is de bodem daar heel anders dan in de Dominicaanse Republiek? Zoals je zelf eerder al schreef groeit daar namelijk genoeg eetbaars, ik vond het daar heel vruchtbaar. Alleen de kokosnoten al!

Ja de bodem is heel anders dan de Dominicaanse. De Dominicaanse is super vruchtbaar en er groeit overal eten. Totaal niet te vergelijken
Maar hoe makkelijk wij er ook over denken... van bananen, avocado’s en kokosnoten kun je alsnog niet leven hoor... heb het daar zelf ervaren
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 30-07-23 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 13:53

Nielojram schreef:
Hoeveel geld wil je hem dan sturen dat je er zo over twijfelt?

Ik wil eigenlijk geen geld sturen. Voel me alleen gewoon schuldig over het feit dat ik zoveel geld heb en hij niet eens eten, en dat ik dan niks stuur. Maar wat ik zeg... het is geen oplossing om geld te sturen want dat raakt weer op. Ik heb liever een structurele oplossing

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 13:56

Evelijn schreef:
Als hij contact met jou kan onderhouden heeft hij dus wel toegang tot internet etc? Is het dan niet idee dat hij online een opleiding gaat volgen die jij dan voor hem kan betalen zodat hij vaardigheden ontwikkeld waarmee hij dan meer uitzicht heeft op werk waar wereldwijd vraag naar is. Weet niet of dat mogelijk is vanuit Cuba maar misschien dat het dan ook beter uitzicht geeft als het wel lukt om Cuba te verlaten.

Ja ik heb idd gezegd dat hij als de sodemieter Engels moet gaan leren. Maar eerlijk... dat zei ik al toen ik daar was. Maar ze zien daar zelf niet echt de noodzaak. Ik had ook via pb wat goede tips gekregen en wat aan hem doorgestuurd. Maar voor hem is dat hocus pocus. Dus zijn reactie is dan: Espero q las cosas salgan bien
Oftewel ik hoop maar gewoon dat het allemaal goedkomt. Dat is daar de mentaliteit. En daar kan hij niks aan doen want het hele land is zo. De overheid regelt alles wel voor je en jij moet je smoel dicht houden en je dingetjes doen. Alleen ja... de overheid geeft iedereen structureel tekort. En zegt tegen de mensen leve de revolutie en je moet er gewoon in blijven geloven want het is een prachtig plan en het gaat ons lukken.
Nja.. het moge duidelijk zijn dat het helemaal niet lukt.
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 30-07-23 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 14:02

Jennyj01 schreef:
TS wat super van je dat jij je dit zo aan trekt. Ik weet van kennissen met familie in Suriname en Zuid Amerika dat die voedsel pakketten en spullen opsturen in plaats van geld. Tuurlijk zijn die verzendkosten ook niet goedkoop maar daar heeft degene wel gelijk iets aan.

Ik denk dat die niet gaan aankomen... dan moet er al iemand zijn die naar Cuba gaat en dingen persoonlijk overhandigt. Nja of wellicht bedenk ik me en vlieg ik wel een keer die kant op. Maar dit jaar zit ik al krap in m’n vakantiedagen aangezien ik al 3,5 van de 12 maanden in het buitenland zit

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 14:23

Ik kreeg een hele goede tip dat je in de Emiraten als Cubaan wel terecht zou kunnen om daar te werken, en dat de werkgever dan een visum moet regelen. Dus ik heb hem nu het telefoonnummer en de e-mailadressen van de Cubaanse ambassade in Abu Dhabi doorgestuurd. Die spreken wel Spaans dus dat zou hij zelf moeten kunnen. Wellicht kunnen zij hem verder helpen. Wil eerst eens zien of hij er zelf wel moeite voor wil doen. Want als hij niks oppakt, ga ik er ook geen moeite in steken.. hard misschien, maar ik ben ook niet van het fonds

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 14:30

Maar waarom geen geld? Als dat wel aan zou komen tenminste. Een bodemloze put... maar ja, dan kan hij een paar weken/maanden wel gezonder of voldaner leven. Wie weet wat dat weer brengt. Ik zou zeggen dat die vriend er dan een poosje wel profijt van heeft en vind dat zeker geen bodemloze put!
Het is hetzelfde als met ontwikkelingshulp: wij westerse mensen bedenken wat goed zou zijn, plannen maken, een handeltje opzetten. (en zijn vervolgens teleurgesteld als dat niets structureels op gaat leveren.) Maar we gaan voorbij aan wat ze zelf aangeven. Geen verwijt aan jou hoor, maar wel de vraag wat er tegen geld geven is.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 14:34

josien_m_ schreef:
Maar waarom geen geld? Als dat wel aan zou komen tenminste. Een bodemloze put... maar ja, dan kan hij een paar weken/maanden wel gezonder of voldaner leven. Wie weet wat dat weer brengt. Ik zou zeggen dat die vriend er dan een poosje wel profijt van heeft en vind dat zeker geen bodemloze put!

Omdat je hem dan aanmoedigt om te gaan zitten wachten op een nieuwe lading geld. Dat is geen persoonlijke aanval naar hem toe, maar dat is gewoon hoe het land in elkaar zit. En als je in dat land geboren bent, kan je er niet veel aan doen dat je zo in elkaar zit.
Maar buiten dat... geld sturen naar Cuba is niet zo eenvoudig. Eigenlijk is de enige optie cash geld.. en dat gaat sowieso niet aankomen. Dus dan zou ik er al heen moeten, of iemand anders die daar heen gaat moet namens mij wat cash geven. En ja, als ik weet dat er iemand daarheen gaat, zal ik wel regelen dat dat inderdaad gebeurt... maar dan nog is het geen hele goede oplossing

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 14:36

Dorine92 schreef:
Ik kreeg een hele goede tip dat je in de Emiraten als Cubaan wel terecht zou kunnen om daar te werken, en dat de werkgever dan een visum moet regelen. Dus ik heb hem nu het telefoonnummer en de e-mailadressen van de Cubaanse ambassade in Abu Dhabi doorgestuurd. Die spreken wel Spaans dus dat zou hij zelf moeten kunnen. Wellicht kunnen zij hem verder helpen. Wil eerst eens zien of hij er zelf wel moeite voor wil doen. Want als hij niks oppakt, ga ik er ook geen moeite in steken.. hard misschien, maar ik ben ook niet van het fonds

Midden oosten is berucht qua werkomstandigheden, salarissen en het betalen er van. Slavernij is er voor de wet dan wel afgeschaft, in de praktijk is de behandeling al niets anders.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 14:37

Wat wil je dan graag doen aan je gevoel van oneerlijkheid over hoe het leven verschillend kan zijn?

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 14:44

Ts geen tips maar heb het topic een beetje doorgelezen. Je bent erg goed bezig. :j hopelijk doet hij wat met de tips\het telefoonnummer dat je door hebt gegeven. Goed van je dat je ook op je grenzen blijft staan wbt geld geven en hij die er moeite in moet stoppen. Is soms best lastig. Hopelijk is er iets wat gedaan kan worden.