Zeg je er iets van als je iemand ziet stelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 12:23

Ik ben de uithoeken van Rotterdam gewend, mijn hele systeem is er op ingesteld dat alles onder je neus vandaan gejat wordt (tijdens verhuizingen bijv.)
Ik ben nog steeds zeer paranoide in verhouding tot mijn huidige omgeving :+

Wat ik trouwens laatst wel een bewustwording vond is dat electrische apparaten niet meer „speciaal“ zijn.
Toen ik nog met de metro in Amsterdam reisde vroegah dan stak je alles diep weg zodat het je niet afgegritst kon worden. Tegenwoordig staat iedereen met zijn dure foon een beetje te browsen in de metro.
Die zou je zo kunnen afpakken en wegrennen maar dat is tegenwoordig niet meer boeiend terwijl vroeger je 40 euro nokia in feite al onder risico was.

Mijn oma was geen kleptomaan. Die vond het gewoon zonde van het geld en deed het heel bewust. Die was ook zo‘n aso die iets uit de koeling pakte, dan later besloot het toch niet te willen en het dan ergens in een willekeurig vak weer dumpte. Heel genant was het om met haar boodschappen te doen.
Ze heeft ook een winkelverbod gekregen. Later is het teruggedraaid met de voorwaarde dat ze niets mee de winkel in mocht nemen (tas en zo).

Niobe

Re: Zeg je er iets van als je iemand ziet stelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 13:10

Ik zeg er helemaal niks van, ook niet tegen een medewerker. Ze zullen wel een reden hebben dat ze voelen dat ze het moeten doen, daar ga ik me verder niet mee bemoeien.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 13:46

Vreemd dat sommige mensen het niet erg vinden als er gestolen wordt uit een winkel. Ik zeg er zeker iets van als ik dat zie…

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 14:08

Ik ben een Rotterdamse van oorsprong en idd niet anders gewend dat je alles op slot deed en goed oplette als je iets van waarde bij je had. Ik woon er al jaren niet meer, maar dat zit er nog steeds in.

Buiten dat ben ik dus blijkbaar niet zon heilig boontje als veel van de reacties hier, want als ze bij mij toch een bed vergeten af te rekenen hou ik mijn mond en reken mij rijk zodra ik veilig van het terrein af ben.

Ook zal ik nooit iemand aangeven of gaan melden die ik iets zou zien stelen; Nu zie ik dat ook vrijwel nooit en de keren dat ik het gezien heb, heb ik stiekem moeten lachen om de brutaliteit en geluk van de dieven: Zoals bijvoorbeeld een oudere man die zo met een volle boodschappenkar door het poortje waar je binnen komt naar buiten liep in de supermarkt. Zou soms met de huidige prijzen gewoon willen dat ik de ballen daarvoor had...

Voor mij is dat dus niet vreemd Mirm: Ik zou wel eens willen dat mensen zich drukker maken over zichzelf dan zich altijd maar met een ander te moeten bemoeien, net zoiets als de kliklijn vind ik ook een heel naar iets en dan vooral de mensen die daar naar bellen, bah!

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 14:10

mirm schreef:
Vreemd dat sommige mensen het niet erg vinden als er gestolen wordt uit een winkel. Ik zeg er zeker iets van als ik dat zie…

Ik zeg niet dat ik het niet erg vind, maar ik voel me niet de aangewezen persoon er iets van te zeggen. De jatter heeft er vast een persoonlijke reden voor, of misschien niet, maar dat is niet aan mij en ik voel me ook niet geroepen om het te melden.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 14:23

Ik zie het niet als je met een ander bemoeien, maar als waarden en normen. En echt, ik ben ook geen heilig boontje

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 14:31

Aangezien ik in een maatschappij woon waar nog veel meer de ouderwetse sociale controle gehandhaafd wordt en ook zie wat voor voordelen dit heeft (geen vuurwerkoverlast bijv.) zie ik het ook niet als bemoeien maar gewoon als normen en waarden verdedigen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 14:34

mirm schreef:
Ik zie het niet als je met een ander bemoeien, maar als waarden en normen. En echt, ik ben ook geen heilig boontje

:j

Maar waar tegenwoordig een kind in de luiers zo ongeveer met een mes rond loopt vind ik er wat van zeggen toch steeds minder aantrekkelijk.

Bemoeien is het zeker niet, maar je weet niet meer wat voor halve zool je tegenover je hebt, die nog nooit van normen een waarden heeft gehoord.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 14:39

Ik vind niet dat er wat van zeggen of melden onder normen en waarden valt.

Als iemand het meld prima, als iemand anders dat niet doet ook prima.

Je bent niet verantwoordelijk voor de dief of voor de winkel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 14:43

Maar het valt ook niet onder bemoeien, dat is denk waarom mensen het zo zeggen :)
iig ik wel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 14:45

DuoPenotti schreef:
Bemoeien is het zeker niet, maar je weet niet meer wat voor halve zool je tegenover je hebt, die nog nooit van normen een waarden heeft gehoord.

dit..
hier is laatst weer iemand in een AH doodgestoken.. :n
ik doe er echt niks mee

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 14:46

DuoPenotti schreef:
Maar het valt ook niet onder bemoeien, dat is denk waarom mensen het zo zeggen :)
iig ik wel.

Nee zeker niet.

Een dief kan het wel zo zien natuurlijk :Y)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 14:46

Haha ik denk bijna wel zeker dat een dief het zo zo ziet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 14:56

mirm schreef:

Dat kan. Ik vind het gewoon niet mijn zaak om me er mee te bemoeien.

In een winkel anders dan een supermarkt wel, maar als iemand levensmiddelen pikt niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 15:07

neetoch schreef:
Ik ben een Rotterdamse van oorsprong en idd niet anders gewend dat je alles op slot deed en goed oplette als je iets van waarde bij je had. Ik woon er al jaren niet meer, maar dat zit er nog steeds in.

Buiten dat ben ik dus blijkbaar niet zon heilig boontje als veel van de reacties hier, want als ze bij mij toch een bed vergeten af te rekenen hou ik mijn mond en reken mij rijk zodra ik veilig van het terrein af ben.

Ook zal ik nooit iemand aangeven of gaan melden die ik iets zou zien stelen; Nu zie ik dat ook vrijwel nooit en de keren dat ik het gezien heb, heb ik stiekem moeten lachen om de brutaliteit en geluk van de dieven: Zoals bijvoorbeeld een oudere man die zo met een volle boodschappenkar door het poortje waar je binnen komt naar buiten liep in de supermarkt. Zou soms met de huidige prijzen gewoon willen dat ik de ballen daarvoor had...

Voor mij is dat dus niet vreemd Mirm: Ik zou wel eens willen dat mensen zich drukker maken over zichzelf dan zich altijd maar met een ander te moeten bemoeien, net zoiets als de kliklijn vind ik ook een heel naar iets en dan vooral de mensen die daar naar bellen, bah!

Wat een heerlijke post.
Je hebt absoluut gelijk dat mensen zich ineens met een ander willen bemoeien als ze die op de vingers kunnen tikken, maar een ander écht helpen dan weer niet persé.
Ik denk dat het ook te maken heeft met wat je in je opvoeding meegekregen hebt, en hoe erg het was als je wel eens een misser maakte.
Ik heb ook wel eens lichtelijk geamuseerd en vol verbazing staan kijken hoe iemand met armen vol beddegoed en een grote teddybeer de Bijenkorf uit liep. Ik was toen wel een stuk jonger. Maar ik denk dat het ook nu nog af zal hangen van de hele context of ik me er mee zal willen bemoeien.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 15:09

Urbanus schreef:
mirm schreef:

Dat kan. Ik vind het gewoon niet mijn zaak om me er mee te bemoeien.

In een winkel anders dan een supermarkt wel, maar als iemand levensmiddelen pikt niet.

Ik moet ook zeggen dat ik het nooit zie, maar ik zou in een supermarkt hooguit aanbieden om het voor ze te betalen.
Al is dat voor die persoon misschien ook gênant als het echt uit noodzaak stelen is. Dus ik weet niet of dat werkt.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 15:37

Ik zou niks zeggen als ik het zie, niet mijn verantwoordelijkheid.

Mijn verantwoordelijkheid zijn mijn kinderen waar ik aanwezig voor wil zijn; niet in elkaar geslagen, neergestoken of erger tegenwoordig, omdat ik het nodig vond om mijn mond open te trekken in een winkel voor of tegen een wild vreemde.
De winkel heeft daar zelf de maatregelen voor te nemen.

Ik heb er uiteraard wel een mening over, maar die deel ik dan wel thuis met mijn man achteraf.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 15:42

Sizzle schreef:
Aangezien ik in een maatschappij woon waar nog veel meer de ouderwetse sociale controle gehandhaafd wordt en ook zie wat voor voordelen dit heeft (geen vuurwerkoverlast bijv.) zie ik het ook niet als bemoeien maar gewoon als normen en waarden verdedigen.

Hahahaha ik kan dit bevestigen. Hier lachen ouderen mij uit als ik mijn elektrische fiets op slot zet bij de supermarkt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 15:46

Waar is het dan in Nederland mis gegaan?

Kennis van mij in Denemarken sluit ook vaak het huis niet af, komt toch niemand binnen....

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 15:49

Op dit moment durf ik zelfs niet eens wat te zeggen als er in mijn eigen winkel gestolen wordt -O-
En niet vanwege agressie hoor, maar gewoon niet lekker genoeg in je vel zitten om de confrontatie aan te gaan.

In geval van een andere winkel zal ik zeker medewerkers inschakelen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 16:05

Nee. Misschien is het de paniekstoornis, idk, maar ik kan me er niet toe zetten om er iets om te geven en zeker niet om moed te verzamelen als ik al een lichte paniekaanval heb doordat ik in het openbaar ben :=

Prima ook als er mensen zijn die daar wel iets van vinden hoor, maar ik heb al genoeg aan mijn hoofd :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 16:11

DuoPenotti schreef:

Kennis van mij in Denemarken sluit ook vaak het huis niet af, komt toch niemand binnen....

Ik doe dit soms ook niet (meer).
Vorige week nog toen er werklui bezig waren en ik weg moest heb ik ze ook gezegd: trek maar gewoon dicht als je klaar bent (klink aan de buitenkant), komt wel goed.

Kwam vroeger echt niet in me op. In mijn vroegere woonplaats werd er zelfs op gehamerd om je voordeur op slot te doen als je achter bezig bent.

Maar onvoorzichtig kan ik mezelf niet noemen.

Kwa sociale controle: ik herinner me zo‘n mooi moment in de tram in Basel waarbij de bestuurder de deur nog een keer extra open deed voor iemand. Diegene zei niets, waarop vanuit achterin de tram een oudere kerel riep: leer je tegenwoordig niet meer dank je wel zeggen! _O-
Heerlijk.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 16:11

Ik was aan het afrekenen bij een restaurant, op hetzelfde moment liep een gast van het terras die nog niet betaald had weg. (Stapte op de scootmobiel en karde er van door). De serveerder maakte aanstalte om er heen te lopen, maar draaide toen om en zei 'hier verdien ik te weinig geld voor' :')

Ik weet niet of ik zelf iets zou zeggen als ik het zou zien. Wellicht tegen het personeel, maar zou niet iemand gaan aanspreken denk ik.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 16:21

Heb in winkels gewerkt en had er een mneusje voor.
Meermaals mensen betrapt.

Zelfs één die het daarna nodig vond om een klachtenbrief over mij naar het kantoor te schrijven met opdringerig gedrag. Na eenmaal uitleg te hebben gegeven, gaf hoofdkantoor mij gelukkig gelijk.
Die mensen gingen met een boog om mij heen.

Maar zo stal ook één specifieke dame elke keer dingen, van zakjes snoep, tot producten van Stihl.
Ook die dacht een scenario te moeten maken. Politie dacht dat anders over :')

Juist om die reden, als ik ze betrap, doe ik het waar personeel in de buurt is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 16:42

Sizzle schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik doe dit soms ook niet (meer).
Vorige week nog toen er werklui bezig waren en ik weg moest heb ik ze ook gezegd: trek maar gewoon dicht als je klaar bent (klink aan de buitenkant), komt wel goed.

Kwam vroeger echt niet in me op. In mijn vroegere woonplaats werd er zelfs op gehamerd om je voordeur op slot te doen als je achter bezig bent.

Maar onvoorzichtig kan ik mezelf niet noemen.

Kwa sociale controle: ik herinner me zo‘n mooi moment in de tram in Basel waarbij de bestuurder de deur nog een keer extra open deed voor iemand. Diegene zei niets, waarop vanuit achterin de tram een oudere kerel riep: leer je tegenwoordig niet meer dank je wel zeggen! _O-
Heerlijk.

Mooi heel mooi.

Denk dat je hier nu op moet letten en je word op je hoofd geslagen. En daarna nog getrapt als je al ligt.
Met de woorden waar bemoei je je mee ouwe.

Echt... ;(