Anna79 schreef:Ik ben Christen, ga naar een vrije baptisten gemeente, die zeer bijbelgetrouw is. Ik beschouw mijzelf als vrij radicaal (dat was Jezus zelf ook). Maar radicaal staat niet gelijk aan oordelend, Jezus zegt zelf dat als je iemand veroordeeld, je zelf geoordeeld zal worden. Dus wie ben ik om iemand te veroordelen, ik probeer om op Jezus te lijken, met vallen en opstaan want ik ben ook maar een mens. Het is ook niet interessant om iemand eerst te willen kneden in het perfecte vormpje en deze dan welkom te heten in je geloofsgemeenschap, God is degene die de persoon zal gaan vormen als deze daarvoor open staat met als enige doel dat de persoon daar gelukkig van wordt en tot het doel van zijn bestaan komt. Ik schrik ervan wat er blijkbaar nog steeds in de biblebelt speelt dat is hier echt niet zo (Friesland). Wel is mijn kerk niet één die met alle winden mee waait, alles wordt geleerd van uit de bijbel met de nadruk op de genade en liefde van God voor alle mensen.
O ja, Jezus had trouwens niks met religie hè, Hij is zelfs gedood door een religieuze club in die tijd. Jezus trok zich het lot van de verstoten mensen aan. Ik denk zeker dat Hij met veel mensen omging waar de meesten van ons met een grote boog omheen zouden lopen. Dat vind ik zo mooi, het begint al met zijn geboorte, in een stal, waar Hij aanbeden werd door herders (lees uitschot) en Wijzen (soort paragnosten), vervolgens trok hij op met volk van allerlei allooi (discipelen) en prutsmutsen en besmettelijke mensen, belastingontduikers etc. Hij kwam niet voor de mensen die het wel voor elkaar hadden maar voor de verschoppelingen om Zijn leven te geven om hen en ieder die dat wil te redden. Dat maakt me heel nederig en vind ik zo prachtig aan mijn geloof...
Zoals jij dit nu omschrijft vind ik heel erg mooi en bewonderenswaardig, en is voor mij ook de reden geweest om religiewetenschappen bij mijn studie te betrekken. Kan er alleen maar blij van worden als iemand zo kan 'genieten' (bij gebrek aan een beter woord...).
Ik ken zelf een aantal behoorlijk christelijke meiden uit de Bible Belt die er eigenlijk ook zo in stonden. Zouden voor zichzelf nóóit ook maar een seconde abortus overwegen, maar lieten de keuze voor anderen verder helemaal aan diegene zelf over en gingen dus ook nergens verkondigen dat zijzelf tegen zijn. Lieten iedereen écht in hun waarde daarmee (naast hun eigen gedachten die ze natuurlijk mogen hebben), en zoals jij dit nu beschrijft lees ik dat ook terug. Dat vind ik echt mooi en dan kan ik alleen maar gelukkig worden van de rust die het geloof mensen kan geven.