Christendom topic

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:30

Babootje schreef:
Roodvos schreef:
En daaraan toegevoegd: geloven is een keuze, LHBTI+zijn niet.

Dat kun je ook niet zo stellig zeggen. Genoeg transgenders die spijt hebben van hun keuze voor een transitie.

Roodvos schreef:
Cherry picking.
LHBTI+ omvat veel meer dan alleen transgenders.

Plus wat Lijsken zegt.

Laat ik het zo zeggen dat er nooit enig bewijs voor is gevonden dat LHBTI+ zijn aangeboren is. ]
Er is ook een meer dan familiaire relatie voor alcoholisme, maar je hoort niemand zeggen dat alcoholisme geen keuze is. Maar dat is wellicht een leuke discussie voor een ander topic.

JudithGigi

Re: Christendom topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:37

Een groot deel van de lhbti+ers zou graag willen dat ze 'normaal' waren...

Rare keuze dan...

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:38

Vind het bijzonder om een andere geaardheid te vergelijken met alcoholisme eigenlijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:53

Babootje schreef:
Laat ik het zo zeggen dat er nooit enig bewijs voor is gevonden dat LHBTI+ zijn aangeboren is.

Dat iets niet aangeboren is, maakt het nog geen keuze.
Een chronische ziekte krijgen is ook meestal niet aangeboren, maar zeker weten geen keuze. Van geen enkele chronisch zieke.

Overigens is geboren worden met het "infant alcoholism syndrome" ook géén keuze is...
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 13-07-23 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:54

Ik las de titel en dacht: Oh misschien wel leuk.
Ik lees 4 pagina’s en denk: Oh nee toch niet.
Elk topic wat gaat over het geloof of de kerk wordt een een nationaal afzeiktopic met beledigingen en aannames. Dus de stip gaat er weer af.

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:54

mooi toch. Wij mensen zijn zo divers dat we soms van voren niet meer weten dat we van achteren ook leven.
Volgens mij is er wel eens in hersenen bij transgenders iets gevonden dat ze wel degelijk in een verkeerd lichaam zaten.
Dat er soms mensen zijn die de verkeerde keuze maken heeft waarschijnlijk te maken dat het voor veel mensen moeilijk is om uberhaupt een fijn leven te leiden. En er veel mensen zoekende zijn hoe of wat. Internet heeft het niet makkelijker gemaakt. Als ik zie hoe we hier op bokt elkaar ooit aanpakken en elkaar niet in de waarde laten. Meningen geuit moeten worden terwijl het misschien beter is om een keertje je mond te houden. En zo kan ik nog wel even door gaan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:58

Ik woon op de Bible Belt. Ik kom uit een hervormd/RK gemengd gezin en absoluut niet gelovig, maar heb uiteraard wel wat meegekregen van beide geloven.
Ik ben actief in de lokale politiek in een SGP-gemeente. En als mij íets opvalt is het wel de onverdraagzaamheid van gelovigen / Christenen. Ik vraag me af wat Jezus ervan zou vinden, als hij terug zou komen...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 19:12

Ibbel schreef:
Ik woon op de Bible Belt. Ik kom uit een hervormd/RK gemengd gezin en absoluut niet gelovig, maar heb uiteraard wel wat meegekregen van beide geloven.
Ik ben actief in de lokale politiek in een SGP-gemeente. En als mij íets opvalt is het wel de onverdraagzaamheid van gelovigen / Christenen. Ik vraag me af wat Jezus ervan zou vinden, als hij terug zou komen...

Onverdraagzaam t.o.v. wat?

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 19:26

Dingen die niet christelijk zijn. Als oud-Barneveld inwoner kan ik dit volledig beamen.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 19:32

Hier iemand uit Putten die dit 100% kan onderschrijven

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 19:40

Ibbel schreef:

Een andere mening hebben is niet synoniem aan onverdraagzaamheid. Ik heb een homoseksueel stel in mijn vriendenkring. Verhuist naar het buitenland; we spreken elkaar niet vaak meer. Maar ze kenden mijn standpunten en er was wederzijds respect en vriendschap. We hadden vaak goede gesprekken. En dat wederzijds respect voor de standpunten die anders zijn dan mainstream is er helaas gewoon niet meer.
Maar ik woon niet op de bible belt; dat zou kunnen verschillen.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 19:48

Op de Biblebelt zal je inderdaad ronduit onverdraagzame mensen hebben rondlopen, waar was dat dat kerkgangers cameramensen enzo aanvielen voor de deur van de kerk? Dat getuigt niet bepaald van verdraagzaamheid, vrede en vriendelijkheid naar de ander.
Net als dat er kerken zijn (ik ken ze!) waar homokoppels welkom zijn en ook gewoon actief mogen bijdragen als lid. Maar weet je? Die gematigde kerken hoor je niet, die blenden in. Sterker nog: daar stemt niet eens iedereen CU, CDA of SGP :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 20:13

Dus, om op de vraag van TS teug te komen en de eerst paar posts: Ja, er is een christenen topic. Ja, er wordt (heel veel) topics stevig gediscussieerd over de waarde, de waarden en normen en de vorm van het christendom. Niet iedereen is er van gecharmeerd en niet iedereen is gecharmeerd van het verdedigen van die normen en waarden. Dat werd snel duidelijk gemaakt.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 20:22

Suzanne F. schreef:
Elk topic wat gaat over het geloof of de kerk wordt een een nationaal afzeiktopic met beledigingen en aannames. Dus de stip gaat er weer af.

Ja jammer, hoop dat dit straks veranderd. Ga in ieder geval wel wat moderators aan de haak trekken, want het is opvallend hoeveel zeikerds er op Bokt zitten.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 20:22

rien10 schreef:
Dus, om op de vraag van TS teug te komen en de eerst paar posts: Ja, er is een christenen topic. Ja, er wordt (heel veel) topics stevig gediscussieerd over de waarde, de waarden en normen en de vorm van het christendom. Niet iedereen is er van gecharmeerd en niet iedereen is gecharmeerd van het verdedigen van die normen en waarden. Dat werd snel duidelijk gemaakt.

Welk topic is dat?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 20:25

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 20:26

anjali schreef:
Ibbel schreef:

LHBTI+, regenboogvlag, asielzoekers, 1e artikel van de grondwet. Om er maar een paar te noemen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 20:27

Photograph schreef:
Suzanne F. schreef:

Ja jammer, hoop dat dit straks veranderd. Ga in ieder geval wel wat moderators aan de haak trekken, want het is opvallend hoeveel zeikerds er op Bokt zitten.

Ga je de mods aanspreken naar aanleiding van dit topic?

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 20:28

Captain schreef:
Jij was toch moslima?

Dat dacht ik ook :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 20:31

anjali schreef:
Ibbel schreef:

Onverdraagzaam naar alles van de wereld, van het brede pad zeg maar.

Hier ook rasechte biblebeltse. Het wordt ons hier niet in dank afgenomen dat wij (ik met name) 4 dagen werk terwijl wij 2 kinderen hebben, dat mijn man regelmatig eten kookt en dat we een kerstboom hebben met kerst.
Oh ja, en de kerk waar wij heen gaan is geen ‘kerk’. (Lees: geen reformatorische gemeente)
Wij zijn verder wel christenen maar zitten niet op het goede pad en zullen helaas niet in de hemel komen.

Maar goed, buiten het geloof zijn het allemaal prima mensen hoor. Ik ben ermee opgegroeid dus weet precies hoe ik de gesprekken in het spoor kan houden en welke onderwerpen we wel en niet kunnen bespreken.
Ik geniet op de bible belt intens van de zondagsrust, want dat kan iedereen hier erg goed :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 21:08

rien10 schreef:

Mooie samenvatting :D

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 21:29

Ik ben Christen, ga naar een vrije baptisten gemeente, die zeer bijbelgetrouw is. Ik beschouw mijzelf als vrij radicaal (dat was Jezus zelf ook). Maar radicaal staat niet gelijk aan oordelend, Jezus zegt zelf dat als je iemand veroordeeld, je zelf geoordeeld zal worden. Dus wie ben ik om iemand te veroordelen, ik probeer om op Jezus te lijken, met vallen en opstaan want ik ben ook maar een mens. Het is ook niet interessant om iemand eerst te willen kneden in het perfecte vormpje en deze dan welkom te heten in je geloofsgemeenschap, God is degene die de persoon zal gaan vormen als deze daarvoor open staat met als enige doel dat de persoon daar gelukkig van wordt en tot het doel van zijn bestaan komt. Ik schrik ervan wat er blijkbaar nog steeds in de biblebelt speelt dat is hier echt niet zo (Friesland). Wel is mijn kerk niet één die met alle winden mee waait, alles wordt geleerd van uit de bijbel met de nadruk op de genade en liefde van God voor alle mensen.
O ja, Jezus had trouwens niks met religie hè, Hij is zelfs gedood door een religieuze club in die tijd. Jezus trok zich het lot van de verstoten mensen aan. Ik denk zeker dat Hij met veel mensen omging waar de meesten van ons met een grote boog omheen zouden lopen. Dat vind ik zo mooi, het begint al met zijn geboorte, in een stal, waar Hij aanbeden werd door herders (lees uitschot) en Wijzen (soort paragnosten), vervolgens trok hij op met volk van allerlei allooi (discipelen) en prutsmutsen en besmettelijke mensen, belastingontduikers etc. Hij kwam niet voor de mensen die het wel voor elkaar hadden maar voor de verschoppelingen om Zijn leven te geven om hen en ieder die dat wil te redden. Dat maakt me heel nederig en vind ik zo prachtig aan mijn geloof...

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 21:37

Anna79 schreef:
Ik ben Christen, ga naar een vrije baptisten gemeente, die zeer bijbelgetrouw is. Ik beschouw mijzelf als vrij radicaal (dat was Jezus zelf ook). Maar radicaal staat niet gelijk aan oordelend, Jezus zegt zelf dat als je iemand veroordeeld, je zelf geoordeeld zal worden. Dus wie ben ik om iemand te veroordelen, ik probeer om op Jezus te lijken, met vallen en opstaan want ik ben ook maar een mens. Het is ook niet interessant om iemand eerst te willen kneden in het perfecte vormpje en deze dan welkom te heten in je geloofsgemeenschap, God is degene die de persoon zal gaan vormen als deze daarvoor open staat met als enige doel dat de persoon daar gelukkig van wordt en tot het doel van zijn bestaan komt. Ik schrik ervan wat er blijkbaar nog steeds in de biblebelt speelt dat is hier echt niet zo (Friesland). Wel is mijn kerk niet één die met alle winden mee waait, alles wordt geleerd van uit de bijbel met de nadruk op de genade en liefde van God voor alle mensen.
O ja, Jezus had trouwens niks met religie hè, Hij is zelfs gedood door een religieuze club in die tijd. Jezus trok zich het lot van de verstoten mensen aan. Ik denk zeker dat Hij met veel mensen omging waar de meesten van ons met een grote boog omheen zouden lopen. Dat vind ik zo mooi, het begint al met zijn geboorte, in een stal, waar Hij aanbeden werd door herders (lees uitschot) en Wijzen (soort paragnosten), vervolgens trok hij op met volk van allerlei allooi (discipelen) en prutsmutsen en besmettelijke mensen, belastingontduikers etc. Hij kwam niet voor de mensen die het wel voor elkaar hadden maar voor de verschoppelingen om Zijn leven te geven om hen en ieder die dat wil te redden. Dat maakt me heel nederig en vind ik zo prachtig aan mijn geloof...

Zoals jij dit nu omschrijft vind ik heel erg mooi en bewonderenswaardig, en is voor mij ook de reden geweest om religiewetenschappen bij mijn studie te betrekken. Kan er alleen maar blij van worden als iemand zo kan 'genieten' (bij gebrek aan een beter woord...).

Ik ken zelf een aantal behoorlijk christelijke meiden uit de Bible Belt die er eigenlijk ook zo in stonden. Zouden voor zichzelf nóóit ook maar een seconde abortus overwegen, maar lieten de keuze voor anderen verder helemaal aan diegene zelf over en gingen dus ook nergens verkondigen dat zijzelf tegen zijn. Lieten iedereen écht in hun waarde daarmee (naast hun eigen gedachten die ze natuurlijk mogen hebben), en zoals jij dit nu beschrijft lees ik dat ook terug. Dat vind ik echt mooi en dan kan ik alleen maar gelukkig worden van de rust die het geloof mensen kan geven.

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 21:38

Ja hoor, tuurlijk is lgbtq+ zijn een keuze! Wie zou nou niet vermoord willen worden doordat je van een andere volwassen persoon houdt?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 21:51

Oh jee - een topic over het christendom.

Ik ben calviniste genoeg om te erkennen dat het een religie is met sloten bloed op haar geweten.

En ik ga maar eens scrollen wat hier zoal staat - want naar mijn calvinistisch gevoelen weten de meeste mensen next to no thing van religie in het algemeen en de islam en het christendom in het bijzonder.
(Als in: ik lees soms de wildste dingen...)

Mijn abortus standpunt is niet gebaseerd op de bijbel want er daar staat niets over. (Of misschien ook wel: in Leviticus staat een wetstekst over 'een zwangere vrouw zodanig verwonden dat ze een miskraam krijgt'. Daar kan dus straf op volgen (aan de rechter of het een ongelukkig was of een 'aanslag') - maar die straf is in de verste verte niet te vergelijken met moord.
.... trouwens: ik ben feministist.
Ik citeer met instemming mijn vorige dominee :) 'Mens zijn ben je met elkaar. Tot ik leven voel beschouw ik mijn zwangerschap 'als de gezonde ziekte' en is abortus een optie bij problemen.

Mbt euthanasie: Jezus was van de menselijkheid en bracht dilemma's ter sprake.
Mijn oude vriendin van 93 is 'ingeslapen' in een soort van gebedsdienst.

(Misschien vind iemand het leuk om op iets inhoudelijks te reageren.)