Mijn eerste eigen mini camper zelf inbouwen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 17:21

ikke schreef:
Wat nog meer een punt is dan waterdicht: heb je de zaagrand netjes in de verf gezet voordat je 'm inbouwde?

Ja gewoon met hammerite. Ribbels van het dak ook opgevuld en binnenranden dichtgemaakt met kit.
YouTube video’s doen wonderen :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 18:52

Faelynn schreef:
ikke schreef:
Wat nog meer een punt is dan waterdicht: heb je de zaagrand netjes in de verf gezet voordat je 'm inbouwde?

Ja gewoon met hammerite. Ribbels van het dak ook opgevuld en binnenranden dichtgemaakt met kit.
YouTube video’s doen wonderen :')

Dat stukje afwerking wordt vaker wel dan niet vergeten. Werk je dat goed af, heb je er ook geen omkijken meer naar en verrast het je ook niet over een paar jaar.

Momo94

Re: Mijn eerste eigen mini camper zelf inbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 09:04

Wat leuk! Ik volg graag voor meer foto's en hoe het uit eindelijk wordt.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-24 16:24

Lang geleden dat ik een update geplaatst heb, maar ik en de winter zijn geen beste vrienden.. zeker niet als ik dan buiten met de kou en nattigheid moet klussen haha.
Nu we eindelijk weer een paar mooie dagen hebben gehad, heb ik langzaam het inbouwen weer verder opgepakt.
Via marktplaats een lichtgewicht flexibele plakvloer gratis af kunnen halen, perfect voor in de camper.
Ik heb besloten de originele houten vloer te behouden, daar onder heb ik isolatie gedaan en de plakvloer op de originele houten vloer bevestigd.
Dit geeft gelijk al een stuk meer sfeer aan de auto. Hierna wil ik het plafond gaan afwerken en de laatste paar platen op de deur. Dan kan de inbouw beginnen.

Afbeelding

Afbeelding

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 10:29

Geen idee of er nog mensen zijn die volgen, maar nu het eindelijk weer mooi weer is, en ik terug ben uit Indonesië, heb ik een weekje vrij genomen om progressie te kunnen maken met de bus, het is veel werk, en met de sprokkeluurtjes die ik steeds heb na werk, schoot het niet heel erg op.

in de afgelopen week heb ik de constructie en platen voor het "keukentje" gebouwd en het bed/bank. Alles helemaal alleen en zelf op maat gemaakt. Dat was betreft afmetingen nog best een flinke klus, aangezien het natuurlijk allemaal niet vlak en recht is en de wielkassen er ook nog tussen zitten. Kleine rekenfout gemaakt bij het bed. Ik heb de overlapping van 2x 4,4cm latten vergeten mee te tellen in de gehele lengte, waardoor het bed 9cm minder breed is dan ik graag had gewild, gelukkig heb ik een vrij stevig matras, dus deze gaan we gewoon laten overlappen en aansluiten aan de keuken. Andere optie is helemaal opnieuw bouwen, maar dat zie ik dus echt niet zitten, het is prima zo :+

Ik ben afgelopen week ook bij een andere stuk grotere bus wezen kijken, VW Crafter L1H1, helaas voldeed deze net niet aan de hoogte eisen van de belastingdienst voor omkeuring (165 cm ipv 170cm) En ik wou geen hefdak oid, dus besloten het te laten gaan, maar ik verwacht wel dat er ergens in de komende jaren een grotere bus komt die wel omgekeurd kan worden. Om die reden wil ik ook niet te gek veel besteden aan de inbouw van deze bus. De auto heeft helaas al flink wat garage kosten gehad, bijna alles is nieuw onderhand (in een jaar 1500km gereden, nieuwe koppeling, versnellingsbak, remblokken/schijven, banden, accu, raam, en nog een heel aantal andere dingen) Dus we gaan er een paar leuke vakanties mee doen, mooi inbouwen, en dan op zoek naar een grotere :j

Zo ziet het er inmiddels uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 11:50

Heel knap gedaan met dat bed. Goed bedacht dat schuifsysteem zo. Vloer vind ik ook erg mooi geworden. Ik had nog niet gereageerd maar lees graag verder mee over je vorderingen met de camper.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 11:55

Ik kijk ook graag mee. Ben afgelopen weekend wezen kijken op een grote overlanderbeurs in Duitsland, en blijf geinspireerd! Ik zit zelf te kijken naar de systemen van Frontrunner, erg degelijk.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 12:18

Fijn om weer mee te kunnen kijken naar de vorderingen die je hebt gemaakt.

Ik vraag me - als volkomen leek - wel af of het niet te zwaar wordt met al dat hout en of je de wielkast niet meer "in het bed" kunnen bouwen, of het bed meer om de wielkast heen eigenlijk, zodat je die gleuf naast het bed niet hebt. Is bij het voeteneinde dan wel wat smaller maar dat geeft misschien niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 15:30

Ik lees ook nog steeds mee :j Wat balen dat je technisch zoveel kosten hebt moeten maken! Verder eens met Maflinger, ik zou het bed ietsje hoger maken zodat je geen ruimteverlies hebt met de wielkast.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 16:06

Maflinger_S schreef:
Fijn om weer mee te kunnen kijken naar de vorderingen die je hebt gemaakt.

Ik vraag me - als volkomen leek - wel af of het niet te zwaar wordt met al dat hout en of je de wielkast niet meer "in het bed" kunnen bouwen, of het bed meer om de wielkast heen eigenlijk, zodat je die gleuf naast het bed niet hebt. Is bij het voeteneinde dan wel wat smaller maar dat geeft misschien niet?

Ja, er zit best wat te veel en te zwaar hout in, wat allemaal gewicht is wat je rond zeult, brandstof kost en vooral van je laadvermogen af gaat.

Daarnaast, spaanderplaat gaat je opbreken. Dat kan niet tegen vocht en zal je binnen twee jaar in brokjes over de vloer liggen. Niet doen dus. Bovendien is spaanderplaat relatief zwaar wat weer extra gewicht geeft.

TS, google eens wat uitgebreider op mini-camper. Het wemelt van de sites en topics over het bouwen van kleine campertjes die vol staan met allerlei nuttige tips en tricks waardoor je lichter, simpeler en doeltreffender kunt bouwen.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 16:24

Leuk dat jullie nog meelezen!

Er zit een frame om de wielkas heen, op de foto's is het niet heel duidelijk te zien, maar als je goed kijkt zie je er een balk lopen. Deze balk is even hoog als de bed latten, als we straks de matrassen op maat gaan maken om de wielkas heen, dan leunt die op dat frame waardoor je dat wel gewoon als bedruimte hebt. Het matras is 10cm dik en de ruimte tussen bedlatten en balk is ongeveer 6cm, deze valt er dus precies mooi overheen straks als t goed is :j
Je hebt alleen inderdaad iets minder ruimte bij je voeten, maar dat kan niet anders.

Ik heb het bed bewust zo gemaakt, zodat hij evt ook in andere bussen gebruikt kan worden dmv alleen dat zijframe te verwijderen en het recht toe recht aan bed te behouden.

Hoger kan overigens niet, als ik hem boven de wielkas zou bouwen krijg je een zithoogte van bijna 65cm, dat is echt heel erg hoog, dan stoot je je hoofd aan het dak als je wil zitten :P vandaar dat die er omheen gebouwd is. Hij heeft nu een frame hoogte van 32cm en het matras is straks 10cm.

Betreft het gewicht, ik weet niet precies hoe veel het is, maar ik kan de keuken met een hand tillen, het bed is vooral lomp, maar krijg ik ook in m'n eentje makkelijk getild, dit betekent dat beide niet over de 20kg gaan waarschijnlijk, m'n zakken paardenvoer voelen zwaarder. Wil je een stevige constructie dan zie ik niet in hoe ik dat lichter kan doen. Heb echt al uren aan filmpjes en mensen met ervaring gezien/gesproken Ikke, dit is op mijn reken fout na, de beste constructie die ik zo ver gezien heb binnen mijn mogelijkheden en beschikbare financiën/materialen.
Spaanplaat is inderdaad veel te zwaar, dit zit alleen in het tussenschap van de keuken, simpelweg omdat het het enige was dat ik had liggen en stevig genoeg was als schap, als je de zijkanten dicht maakt zodat er geen vocht bij kan, is daar niks mis mee, deze staat ook al zo jaren in de schuur zonder dat er iets mee gebeurd is. Maar inderdaad niet het voorkeursmateriaal, een compleet nieuw schap kopen was mij alleen veel te duur. :Y)

Ik bespaar overigens enorm veel gewicht door mijn keuze in beplating en afwerking. Je ziet vaak van die mooie schrootjes plafonds ed, echte keuken kastjes, dat heb ik allemaal bewust niet, ik heb de originele beplating van de bus voor de zijwanden, die wegen een paar honderd gram per stuk, vloer is flexxfloors dus flexibel plak vinyl, alle afwerkingen spanden ed is stof/vilt. Bed en keuken is het enige van hout. Afwerking van de keuken worden de zelfde type platen als op de wanden, met openingen voor opbergruimte. Ik zou er voor de grap eens mee op de weegschaal moeten gaan staan, ik schat de totale inbouw rond de 50kg max 80kg straks. Misschien niet weinig, maar denk best netjes en met een stevige constructie.

Ik zal binnenkort nog even nieuw foto's maken van het frame om de wielkas heen, denk dat het vooral mooi word straks met het matras eroverheen. Heb licht pastel groene stof uitgekozen :D

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 17:27

Ik blijf ook graag meevolgen!
Knap systeem met het bed zo! Daarom een allicht domme vraag maar worden het dan straks 2 aparte matrassen?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 19:57

Dank je wel voor het beantwoorden van mijn vragen ("ikke" ook trouwens). Ik vind het bed zo mooi opgelost maar ik ben benieuwd naar het eindresultaat van je verbouwing. Er wordt zo te lezen goed over nagedacht.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 21:34

Dat ziet er al best leuk uit zo! Ik ben ook wel benieuwd hoe fijn je 1 en ander over een paar jaar vindt, maar dit is mooi om ervaring op te doen zo +:)+ Bed is het systeem dat o.a. Ikea ook heeft voor bedbanken, werkt echt heel leuk :)

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-24 09:43

Lukasje schreef:
Knap systeem met het bed zo! Daarom een allicht domme vraag maar worden het dan straks 2 aparte matrassen?

Zeker geen domme vraag, het worden inderdaad 2 matrassen, eentje word standaard het bank kussen, het 2e smallere matras dient als matras bij het bed, en als rugleuning wanneer het opgeklapt staat als bank. Matrassen en hoezen gaan we zelf op maat maken van schuimrubber met meubelstof.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 09:44

Ikea heeft er speciale matrassen voor, maar wellicht komt die maat net niet uit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 09:49

Faelynn schreef:
Lukasje schreef:

Zeker geen domme vraag, het worden inderdaad 2 matrassen, eentje word standaard het bank kussen, het 2e smallere matras dient als matras bij het bed, en als rugleuning wanneer het opgeklapt staat als bank. Matrassen en hoezen gaan we zelf op maat maken van schuimrubber met meubelstof.

Als je handig bent met schuimrubber, kun je het zelf doen, maar je kunt ze ook laten maken. Met name in de botenwereld zie je dat veel. Heel duur is het niet en je kunt allerlei kwaliteiten kiezen.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 17:15

Ik volg ook nog steeds! Ik heb ongeveer dezelfde plannen, enkel met een klein maatje groter (Opel Vivaro, L3), zodat de honden er nog bij passen. Auto is gekocht, hopelijk met wat minder kosten dan jij hebt gehad (had ie zoveel kilometers op de teller staan dan?), maar we zijn nog niet beginnen bouwen. Vielen je kosten nog onder de garantie?

Welke afmetingen heb je je bed gemaakt?

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 13:13

Heel leuk om te volgen.
Ga je nog iets van lades onder het bed maken?
Ik heb zelf sinds een jaar een T5 en het bedframe etc ook zelf gemaakt zodat ik er een portapotti onder kwijt kan en verschillende bakken. Als ik niet kampeer, staan al die bakken (met deksel) niet in de auto, maar mocht ik wegwillen dan staan ze er ook zo weer in.
Ik vind het inrichten een erg leuk proces (vooral als het grote groffe deel klaar is). En kom er zo wel achter wat wel en niet handig is en blijf dus regelmatig wat aanpassinkjes doen. Ik vind het verstandig om het eerst vrij basic en goedkoop te doen. Als je dan weggaat, kom je er vanzelf achter wat wel en niet werkt en kun je nog dingen aanpassen.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-24 17:49

Florenc schreef:
Ik volg ook nog steeds! Ik heb ongeveer dezelfde plannen, enkel met een klein maatje groter (Opel Vivaro, L3), zodat de honden er nog bij passen. Auto is gekocht, hopelijk met wat minder kosten dan jij hebt gehad (had ie zoveel kilometers op de teller staan dan?), maar we zijn nog niet beginnen bouwen. Vielen je kosten nog onder de garantie?

Welke afmetingen heb je je bed gemaakt?

Leuk! Inderdaad net een wat fijnere maat waarschijnlijk :j
De versnellingsbak viel onder de garantie, die was enkele weken na dat ik de auto had gekocht namelijk al stuk. Koppeling heb ik toen kunnen laten doen tegen materiaalkosten ivm het toch al los moeten halen van alles.
bus komt uit 2013 met een km stand van 126.000 op dit moment. Wel benzine. De rest helaas allemaal eigen kosten.

Els1984 schreef:
Heel leuk om te volgen.
Ga je nog iets van lades onder het bed maken?
Ik heb zelf sinds een jaar een T5 en het bedframe etc ook zelf gemaakt zodat ik er een portapotti onder kwijt kan en verschillende bakken. Als ik niet kampeer, staan al die bakken (met deksel) niet in de auto, maar mocht ik wegwillen dan staan ze er ook zo weer in.
Ik vind het inrichten een erg leuk proces (vooral als het grote groffe deel klaar is). En kom er zo wel achter wat wel en niet handig is en blijf dus regelmatig wat aanpassinkjes doen. Ik vind het verstandig om het eerst vrij basic en goedkoop te doen. Als je dan weggaat, kom je er vanzelf achter wat wel en niet werkt en kun je nog dingen aanpassen.

Geen lades, wel kleppen om het mooi af te werken en dan inderdaad bakken er achter. lades worden weer veel extra gewicht en neemt ook ruimte in waardoor er minder effectieve bergruimte over blijft. Denk dat het ook niet zo handig werkt onder het uitschuif systeem, hoogstens aan de zijkant dan, maar door het naar binnen vallen van de bus verlies ik daar dan ook weer ruimte, + weer extra aanschaffen, hout plaatmateriaal heb ik nog genoeg liggen, dus besloten om eerst maar eens zo te proberen.
Verder ga ik helemaal met je mee! Precies hoe ik er ook in sta haha. Eerst allemaal maar even proberen, wil het sowieso allemaal low budget houden, en kan dingen altijd nog aanpassen of volgende keer anders doen.
Ben er al een nachtje mee weg geweest met gewoon matras op de grond, en zelfs toen kwam ik al achter een heleboel dingen die ik miste, waar ik nog niet aan gedacht had, zoals een muggennet zodat je de deur open kan houden 's avonds zonder opgegeten te worden :+

Ik ben begonnen aan het plaatmateriaal van de keuken, helemaal blij word ik er van haha. Zo leuk om het in te gaan richten en dat het echt vorm begint te krijgen.
Zelfs dit.. Ik had alleen nog een pot hup holland hup oranje lak in de kast staan, dus om te besparen alleen een grote witte pot lak gekocht, die had ik toch nodig, die gemengd met oranje voor de keuken. Ben echt helemaal blij met de kleur, mooier dan ik gehoopt had, want mengen blijft toch wel een gok, maar wou niet alles wit, ook niet knal oranje, en ook geen 2 dure potte lak kopen :')
zacht zalm roze geworden :D
Op de keuken komt dan weer een witte mandala

Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 17:57

Faelynn schreef:
Lukasje schreef:

Aha :)* !

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 18:27

Dat vind ik dan weer bijzonder: maak je je druk om gewicht en ruimte in relatie tot die lades maar wel alles met 44x44 balken bouwen.
Als je tactisch enkele lades zou gebruiken en die 44x44 weg zou laten en vervangen door lichte balkjes (als dat al nodig is) van 8 - 10mm vierkant dan zou je dat meer ruimte en gewichtsbesparing opleveren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 07:41

Nouja het is natuurlijk ook wel lekker om het idee te hebben dat je bed 2 personen goed kan dragen.... ik zou dat zelf op tandenstokertjes van 8-10mm toch wel wat te spannend vinden := En bij keukentje ook wel lekker dat je niet bang hoeft te zijn dat het zwaardere belading niet kan hebben. En als je dat formaat balkjes toch al hebt liggen.... zou ik ze ook lekker gebruikt hebben hoor.

Zeker omdat het voor even is, om wat te experimenteren.

Leuk geworden die frontjes, ben benieuwd hoe het er uit gaat zien +:)+

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 08:53

Ik zou die frontjes nog even afwerken met een laagje glitsa, zodat ze ook wat vocht kunnen hebben en je ze makkelijker kunt afnemen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 15:40

pmarena schreef:
Nouja het is natuurlijk ook wel lekker om het idee te hebben dat je bed 2 personen goed kan dragen.... ik zou dat zelf op tandenstokertjes van 8-10mm toch wel wat te spannend vinden := En bij keukentje ook wel lekker dat je niet bang hoeft te zijn dat het zwaardere belading niet kan hebben. En als je dat formaat balkjes toch al hebt liggen.... zou ik ze ook lekker gebruikt hebben hoor.

Zeker omdat het voor even is, om wat te experimenteren.

Leuk geworden die frontjes, ben benieuwd hoe het er uit gaat zien +:)+

Ooit gezien hoe een bed in een caravan in elkaar zit?
Dat is een frame van 8x12mm latjes met een triplex plaatje ervoor. De truc zit 'm niet in het materiaal maar in de verbinding. Dat spul wordt volledig gelijmd, dat is wat zo'n paneel sterk maakt.