Fooi voor de kapper?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renee

Berichten: 3130
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Overal & Nergens

Re: Fooi voor de kapper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 08:15

Voor mij is het niet gebruikelijk om de kapper fooi te geven. Maar ik moet zeggen dat ik fooi geef op basis van service. Zo heb ik de verloskundige en kraamverzorgende bij mijn bevalling allebei een kadootje en kaartje gegeven omdat ze echt extra hebben geleverd aan mij. Ook in een restaurant geef ik niet standaard fooi. Vind fooi een beloning niet een gegeven ;)

Tiggs

Berichten: 7567
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 08:51

Oscar schreef:
Je zou ook al die eindejaarskado's die jullie krijgen kunnen verpatsen :))


*D

senna21 schreef:
Het salaris van een tandarts, leraar of kapper kun je niet vergelijken.
Dienstverlening waarbij ik weet dat ze geen vetpot verdienen, krijgen van ons vaak een fooi.


Van de tandarts niet nee, maar wat denk je dat de assistente verdient? Of de receptioniste bij een accountant, notaris of advocaat?

Kana

Berichten: 9064
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Fooi voor de kapper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 08:58

Mijn man geeft zijn kapper standaard fooi.

Hij vraagt maar 12,50 en krijgt standaard 15 euro.

Ik knip mijn eigen haar en geef mezelf fooi in de vorm van een wijntje tijdens de spontane haar knip opwellingen.

flettie

Berichten: 8655
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 09:15

Gisteren nog bij de kapper gedaan +:)+
Hier in Duitsland is het vrij normaal om 'Trinkgeld' te geven, 5-10% van het te betalen bedrag.

Fitzroy

Berichten: 25233
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 09:17

senna21 schreef:
Het salaris van een tandarts, leraar of kapper kun je niet vergelijken.
Dienstverlening waarbij ik weet dat ze geen vetpot verdienen, krijgen van ons vaak een fooi.


Dus je geeft de mannen/vrouwen van de plantsoenendienst ook fooi? Verlenen ook een dienst maar verdienen geen vetpot.
Dat vind ik dus zo raar, waarom de kapper dan wel.

DuoPenotti

Berichten: 30609
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Fooi voor de kapper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 09:32

En de mensen achter de "schermen" die je niet ziet?

De pakket bezorger krijgt fooi. Maar de mensen in het sorteercentrum?

De ober krijgt fooi.
Maar de medewerker in de kas die jou eten heeft geoogst? De chauffeur die het eten heeft geleverd?

Zo dus bij alles.

MyWishMax

Berichten: 25614
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 10:39

Renee schreef:
Voor mij is het niet gebruikelijk om de kapper fooi te geven. Maar ik moet zeggen dat ik fooi geef op basis van service. Zo heb ik de verloskundige en kraamverzorgende bij mijn bevalling allebei een kadootje en kaartje gegeven omdat ze echt extra hebben geleverd aan mij. Ook in een restaurant geef ik niet standaard fooi. Vind fooi een beloning niet een gegeven ;)


Maar een kaartje of cadeautje doe ik ook, maar dat valt voor mij niet onder fooi. Dat geef ik wel aan kapster, schoonmaakster en allerlei andere mensen.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 11:15

Nog nooit aan gedacht. Vind het dubbel, ik zit 2 keer per maand een uurtje bij de kapper, ruim 60 euro betaal ik per keer. Dan is een fooi van 15/20% best fors.

Faelynn

Berichten: 3169
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 11:44

Ailill schreef:
Nog nooit aan gedacht. Vind het dubbel, ik zit 2 keer per maand een uurtje bij de kapper, ruim 60 euro betaal ik per keer. Dan is een fooi van 15/20% best fors.


Ik schrik vooral van t feit dat je 2x per maand a €120 aan de kaper betaald, ben nu wel heel benieuwd wat voor een haar je hebt dat er zo vaak iets aan gedaan moet worden? :=
Dat is gewoon anderhalf duizend euro per jaar, van dat geld kan ik bijna het hele jaar mezelf van eten/boodschappen voorzien _O-

karrij
Berichten: 1077
Geregistreerd: 13-04-21

Re: Fooi voor de kapper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 12:03

Ik geef wel fooi aan mijn kapster,word altijd fijn geholpen.

Ben zelf medisch pedicure en krijg toch echt best vaak een fooi, mijn tarief is 37,50 per behandeling (aan huis) en dat wordt vaak afgerond naar 40, of 80 als het een echtpaar betreft.

maar je bent toch helemaal niet verplicht een fooi te geven, de 1 vindt het gek en een ander niet. Ik vind het wel leuk om te ontvangen

Suzanne F.

Berichten: 49665
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 12:51

Ailill schreef:
Nog nooit aan gedacht. Vind het dubbel, ik zit 2 keer per maand een uurtje bij de kapper, ruim 60 euro betaal ik per keer. Dan is een fooi van 15/20% best fors.


2 x per maand???
Ik 2 x per jaar. Drink je Pokon ofzo? :')
Wat valt er te knippen of te kleuren na 2 weken?En waarom 60 euro?

Vjestagirl

Berichten: 26689
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Fooi voor de kapper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-23 12:53

Als je een kort kapsel hebt en ervan houdt dat het echt strak is, dan kan ik me iedere 2 weken nog wel voorstellen. Ik heb collega's die iedere week gaan, degenen met een super strakke fade bijvoorbeeld.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 12:57

Faelynn schreef:
Ailill schreef:
Nog nooit aan gedacht. Vind het dubbel, ik zit 2 keer per maand een uurtje bij de kapper, ruim 60 euro betaal ik per keer. Dan is een fooi van 15/20% best fors.


Ik schrik vooral van t feit dat je 2x per maand a €120 aan de kaper betaald, ben nu wel heel benieuwd wat voor een haar je hebt dat er zo vaak iets aan gedaan moet worden? :=
Dat is gewoon anderhalf duizend euro per jaar, van dat geld kan ik bijna het hele jaar mezelf van eten/boodschappen voorzien _O-
Nee zó erg is het nou ook weer niet, ik slik al wanneer ik weer 61,50 moet afrekenen.

Is wel alles d'r op en er aan, wassen/opscheren/uitdunnen/knippen/baard trimmen/aftershave/haar stijlen.

Wel bij een echt goede barbier, inclusief goede koffie of whisky.

pinto_1

Berichten: 2585
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 13:10

Hier in Duitsland staat bij de kassa voor elke kapster een fooienpotje, maar heb er nog nooit wat in gedaan. Ik zit er hooguit 20 minuten om te knippen, dan vind ik een fooi overdreven. Misschien als je inderdaad 3 of 4 uur in de stoel zit?
Bij de horeca geef ik wel fooi als de bediening en het eten goed is, maar dan zit je er ook veel langer.

frensje
Berichten: 729
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 14:02

Ik geef de kapper altijd fooi, ik rond het bedrag af naar boven €82,- doe ik bv €85,- maar geen €90,- datzou ik dan weer teveel vinden.
In de horeca geef ik ook bijna altijd fooi tenzij de bediening onbeschoft is of het eten slecht.
De Albert Heijn bezorger geef ik ook altijd wat. €0,50 of €1,-. De ramenlapper geef ik ook wat extra en de hoefsmid ook. Ik betaal beiden contant.
Het wordt allemaal gewaardeerd en ik ben dan ook blij met hun goede service.

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14534
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: Fooi voor de kapper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 14:26

Ik heb een kapper nooit fooi gegeven... als ik ga uit eten ga wel, maar zo vaak ga ik ook niet uit eten. Kapper wel met veel meer regelmaat. Moet ook eerlijk bekennen als ik iedereen fooi moet geven dan ben ik straks blut. Ik ben fotograaf, ik krijg ook nooit fooi. Sterker nog, jatten van foto's is normaal. :=

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Re: Fooi voor de kapper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 15:10

Ik geef mijn kapster regelmatig extra, maar zij is mijn nichtje, komt aan huis en vraagt 3x niks...Ze vraagt niet eens benzine geld en heeft haar prijs nog nooit verhoogd in al die jaren.
Knippen is 10euro en verven 15euro ( incl de verf)
Dus als ze me alleen geverfd heeft geef ik soms alsnog €25
Ik doe het niet standaard, daar zou ze zich ongemakkelijk bij voelen maar soms geef ik dus wel extra. Gemiddeld zo'n 5 euro.

In een kapsalon heb ik nooit fooi gegeven.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 15:43

Jawel, maar doe ik niet bij het geld voor de behandeling per pin, maar meestal gooi ik €2 in de fooien pot naast de kassa.

MarliesV

Berichten: 15271
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Fooi voor de kapper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 16:32

Nog nooit gedaan, wist niet eens dat dit een 'ding' was zeg maar bij de kapper.

Dus niet uit zuinigheid oid, maar simpelweg omdat het hier volgens mij niet gebruikelijk is.

Ik geef alleen fooi als ik uit eten ga of op een terras wat ga drinken.