Wel of niet meewerken aan GGD-onderzoek kleuter op school?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:00

Als je het probleem niet ziet DP, waarom blijf je dan toch reageren? Ontstip het topic en laat de mensen die de behoefte hebben om hierover te spreken dat gewoon doen. Het topic begint met een logische vraag en wordt nu zo'n beetje gekaapt door mensen die gaan bediscussiëren of er wel of niet een probleem is.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:04

Sizzle schreef:
rien10 schreef:
Ja, dat is een bestaande test. De arts kijkt dus niet “in de onderbroek” maar naar de lies van het kind.

Ze deden letterlijk op dat moment je onderbroek omlaag of open.

Bij jongetjes werd (wordt?) gekeken of de voorhuid over de eikel gaat.

Ik als meisje werd ook de onderbroek open gedaan. Dat werd ook zo gezegd door de schoolarts, de lange man veel groter en dan zei hij en nu gaan we in je onderbroek kijken en werd het ding hevig naar voren getrokken.
Later op 11 a 12 jarige leeftijd werd er gezegd toen ik een hempje droeg hoezo ik nog geen bh droeg. (Ik kwam wat later in de pubertijd dus had nog geen borsten) Dat alle kinderen toch al bh's hadden en ik niet, men sprak er schande van..Een schoolarts en 2 vrouwen.
Ik heb er lang een rot gevoel over gehad. Ik moest daar ter plekke mijn hemd uitdoen en als 'straf' zo naakt rondlopen..Ik voelde mij vernederd. Als kind werd ik bang ook vanwege dat onderbroek flink naar voren trekken en de mededeling dat ze daar toch echt in moesten kijken. Dan moest je op je hand blazen. Als kind blaasde ik op mijn hand en werd ik bespottelijk gemaakt. Ik moest erop persen. Al die tijd stond ik daar met de onderbroek naar voren getrokken. Nee zou mijn kind als ik die gehad had niet er alleen heen laten gaan!
Laatst bijgewerkt door Sabri op 15-06-23 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:05

Als ik even terug ga naar mijn schoolarts tijd, wat mij bij staat is hoe weinig uitleg je als kind eigenlijk kreeg over het hoe en waarom. Je ouders kregen een brief, ik ging destijds samen met mijn moeder naar de schoolarts of naar onderzoeken in die trant.
Kreeg dan allerlei metingen en gepluk aan mijn lijf zonder dat er even werd verteld wat er ging gebeuren en het doel ervan. Dat was misschien de tijd (ik ben van 87) maar maakte wel dat ik eea ook wat beangstigend vond.
Mijn man (uit 81) had dezelfde ervaring 'ineens' zit er iemand in je onderbroek zonder dat je echt snapte wat er nu gebeurde en waarom.

In die zin hoop ik wel dat de professionals van nu een stukje meer doen aan uitleg naar kind zelf. Of dat ouders van nu hun kind vertellen wat ze gaan doen bij de dokter en waarom er naar bepaalde dingen wordt gevraagd of gekeken. Als dat bij mij gedaan was had ik het allemaal een stuk minder eng gevonden.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:05

Valt me op dat er bokkers zijn zonder kinderen die het niet erg vinden
Bokkers met kinderen die er fel op tegen zijn

Hier geen brief gehad wel komt hier altijd de fysiotherapeut om de motoriek te bekijken van de kleuters paar keer per jaar.
Geen bericht goed bericht

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:08

Knuppel in het hoenderhok maar ik vind het juist wel goed om het met een kind (eerst met ouders) er over te hebben als hij of zij te zwaar (lang etc etc) is want dat is ook gevaarlijk en/of belemmerend voor de gezondheid. Net als horen en zien.
En nee, je moet dit niet zo beledigend oid tegen een kind zeggen. Maar bespreekbaar maken moet gewoon kunnen op een normale manier als je t mij vraagt ooo naar leeftijs kijkend natuurlijk (we hebben het hier ondertussen o er 4 jaeigen en pubers).
Net als lengte en eigenlijk alles. Te lang, te kort, te te te kan allemaal niet goed zijn. Dus ja. Besteed er aandacht aan.

Misschien is er een bekende medische oorzaak, misschien vind je een medische oorzaak. Of vind je juist hulp. Doe ermee wat je wil.

Ik vind juist de onderzoeken die geboden worden onwijs goed. Maar geef wel de optie om er als ouder bij te zijn. Of op een ander moment als heg niet uit komt. Of de ouder regelt zelf check ups.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:12

Marjo schreef:
Als je het probleem niet ziet DP, waarom blijf je dan toch reageren? Ontstip het topic en laat de mensen die de behoefte hebben om hierover te spreken dat gewoon doen. Het topic begint met een logische vraag en wordt nu zo'n beetje gekaapt door mensen die gaan bediscussiëren of er wel of niet een probleem is.

Ik reageer zelden in kinder topics, dat klopt.
Reden nu wel weer bekend :P
Want oooh je zou eens een andere mening hebben dan de ja amen ts.

Ik mag toch vinden dat als een arts die onderzoek doet geen probleem is, maar dat daar een probleem van gemaakt word.
Dat ik dat wel iets van tegenwoordig vind, dat klopt.
Je geeft van te voren aan aan je kind, deze arts heeft toestemming, andere niet.
Probleem imo gefixed.

En er word niets gekaapt, ik geef mijn mening, zoals andere ook een mening geven.
En daar hoef je het niet mee eens te zijn.
Maar als iedereen het wel een probleem vind, dan snap ik niet dat er uberhaupt een topic is, dan zegt elke ouder toch nee?
Dan bestaat dat onderzoek toch al 10 jaar minstens niet meer?

Dus blijkbaar zijn er buiten bokt om ouders die denken zoals ik.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:13

@DP: het is niet dat er geen discussie mag zijn, maar je slaat de discussie dood door dingen als ‘soooo trauma’ en ‘snowflakes’. Dat zijn weinig sterke argumenten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:13

Maar kleuters kunnen soms best zwaar zijn in verhouding met hun lengte en dan een maand later een groeispurt krijgen.

Het zegt gewoon heel weinig.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:14

Urbanus schreef:
Maar kleuters kunnen soms best zwaar zijn in verhouding met hun lengte en dan een maand later een groeispurt krijgen.

En dan nog. Adresseer het, leg het uit en hou het daarbij. Het is niet alsof (ouders van) dikke mensen zelf niet weten dat ze dik zijn. Het maakt je alleen niet een minder leuk mens.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:14

DuoPenotti schreef:
Marjo schreef:

Ik reageer zelden in kinder topics, dat klopt.
Reden nu wel weer bekend :P
Want oooh je zou eens een andere mening hebben dan de ja amen ts.

Ik mag toch vinden dat als een arts die onderzoek doet geen probleem is, maar dat daar een probleem van gemaakt word.
Dat ik dat wel iets van tegenwoordig vind, dat klopt.
Je geeft van te voren aan aan je kind, deze arts heeft toestemming, andere niet.
Probleem imo gefixed.

En er word niets gekaapt, ik geef mijn mening, zoals andere ook een mening geven.
En daar hoef je het niet mee eens te zijn.
Maar als iedereen het wel een probleem vind, dan snap ik niet dat er uberhaupt een topic is, dan zegt elke ouder toch nee?
Dan bestaat dat onderzoek toch al 10 jaar minstens niet meer?

Dus blijkbaar zijn er buiten bokt om ouders die denken zoals ik.

Ze vraagt om ervaringen en hoe anderen dat zouden doen. Jij hebt blijkbaar geen kinderen dus wat heb je dan in hemelsnaam toe te voegen aan dit topic?

Ik zou toch eens willen dat mensen is zouden stoppen met het verkondigen van hun mening als dat 0,0 toegevoegde waarde heeft.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:17

Mars schreef:
In die zin hoop ik wel dat de professionals van nu een stukje meer doen aan uitleg naar kind zelf. Of dat ouders van nu hun kind vertellen wat ze gaan doen bij de dokter en waarom er naar bepaalde dingen wordt gevraagd of gekeken. Als dat bij mij gedaan was had ik het allemaal een stuk minder eng gevonden.

Zal vast ook per arts verschillen maar bij mijn dochter zijn de arts en de assistente sochtends eerst in de klas geweest, wie ze waren en wat ze gingen doen. Mijn dochter weet niet van alles waar het voor was maar werd wel netjes verteld wat nu de opdracht was en de meeste vragen werden ook aan haar gesteld, daarna aan mij vooral of ik het eens was met haar antwoord (laten we zeggen dat mijn idee van goed eten en dochters idee van goed eten niet altijd hetzelfde zijn :+ )
Ze zit aan de onderkant van de lijntjes met name qua gewicht maar dat zit ze al vanaf de geboorte en is niet moeilijk over gedaan, ze volgt stabiel dezelfde lijn dus was prima.

Snap dat het ook anders kan gaan hoor, en zou voor mij misschien ook anders voelen als ouders er niet bij zouden mogen zijn, maar heb iig totaal niet de indruk gehad bij mijn dochter of haar vriendinnetjes dat het indruk heeft gemaakt. Ze was vooral gefrustreerd dat ze al zonder haar aan het buitenspelen waren toen ze terug kwam.

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:18

AvHdG schreef:
Ik lees en hoor altijd dat er heel erg word gehamerd op het gemiddelde ergens van.. nou mijn dochter heeft nog nooit tussen de gemiddelde lijnen gepast. Ze heeft haar eigen lijn die mooi continue omhoog gaat. Alle artsen en ook bij het cb hebben er nog geen negatieve uitlating over gemaakt. Dus ik verbaas me altijd als ik deze verhalen hoor. Ik was als kind altijd te dik ook daar heeft schoolarts wel wat van gezegd, maargoed dat wist ik zelf ook al dus ook dat is voor mij niet traumatisch geweest.

Maargoed ieder zijn ervaring, dus vooral doen waar je je goed bij voelt.

Zal inderdaad toe lichten dat ik zo'n geval was van te dik door medische oorzaak. Ik heb een trage schildklier dus blij met de extra zorgen rondom mijn gewicht en schoolarts die aanraadde om verder onderzoek te doen. (Mijn moeder is ook zwaarlijvig dus iedereen dacht dat ik gewoon de bouw van mijn moeder had, dus vandaar dat mijn ouders zich eerst geen zorgen maakte). En ook ben ik bril dragend, ook fijn dat ze dat op tijd ondekte

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:18

Urbanus schreef:

Nou en? Hou het in de gaten. Is het met een maand oké, is er niks aan de hand. Misschien loopt het alleen maar op en dan kun je er op tijd wat aan doen. Of er is wel iets wat je kan onderzoeken.
Sommige ouders vinden het wel fijn om bijvoorbeeld een tip te krijgen wat je er tegen kan doen. Een ander wil geen tips en zoekt het zelf uit. Maar heeft het wel gehoord. Accepteren en verder gaan met leven

Aan beide kanten moet er dan wel wat veranderen maar die artsen en mensen op het cb bijvoorbeeld bedoelen het heus niet slecht. En er zullen vast wat minder tactische mensen tussen zitten, maar ouders net zo.

Dus arten of verpleegkundigen kunnen het melden. Kunnen tips geven. Ouders horen, kunnen tips vragen.
En eigenlijk ia het daarmee gedaan. Uitzonderingen altijd daar gelaten

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:20

Er komt ook een paar keer naar boven dat het onderzoek niet eens gemeld is van tevoren. Dan is er ook niets af te melden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:21

Hhilde schreef:
@DP: het is niet dat er geen discussie mag zijn, maar je slaat de discussie dood door dingen als ‘soooo trauma’ en ‘snowflakes’. Dat zijn weinig sterke argumenten.

daar heb je gelijk in. :j
Snowflake gedrag had ik beter alleen kunnen denken.

Dat kinderen er trauma aan over houden blijf ik zeggen dat dit toch in de meeste gevallen overtrokken is.
Dan zou iedereen van vroeger nu met een trauma rondlopen, terwijl toen bijna elk kind daar gewoon een ging.

Momo94Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:23

Macs schreef:
Ik ben zelf weggehouden van de schoolarts en hierdoor zijn er dingen toch veel te laat ontdekt. Zou willen dat mijn ouders er niet zo moeilijk over hadden gedaan.

Mijn ouders deden niet moeilijk, maar ik liep al een tijd rond met rugklachten. Dit ook tegen mijn ouders verteld, maar werd verteld dat zijn groeipijnen moet je even doorheen. Toen bij de schoolarts/GGD arts werd er gevraagd of ik last had van mijn rug en ik zei ja. Die vertelde dat ik toch een afspraak bij de huisarts moest maken. Toen naar het ziekenhuis geweest voor foto's en toen werd en Scheuermann vast gesteld. Ik ben er wel blij mee geweest, anders had de ziekte van scheuermann nog veel erger kunnen zijn dan waar het nu bij is gebleven. :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:27

DuoPenotti schreef:
Hhilde schreef:

Dat kinderen er trauma aan over houden blijf ik zeggen dat dit toch in de meeste gevallen overtrokken is.
Dan zou iedereen van vroeger nu met een trauma rondlopen, terwijl toen bijna elk kind daar gewoon een ging.

Lang niet alle kinderen houden er een trauma over, maar bij de mensen die het als kind ondergingen (op mijn school was het niet. Of dat anders geregeld werd of dat mijn moeder mij hiervoor afgemeld had, weet ik niet), blijkt het toch al snel om 5-10% te gaan die er nare tot zeer nare herinneringen aan over hebben gehouden als je in een groep rond gaat vragen. Dat is gewoon best heel veel.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:28

Hier alleen nog maar CB afspraken gehad en geen schoolarts, maar op school zou ik er wel graag bij willen zijn. Helemaal ivm de onderbroekenregel.
CB hebben we hier gelukkig goeie ervaringen mee, onlangs nog met mijn dochter van bijna 4 geweest en de arts legde ook alles aan haar uit. Scoliose check doen ze ook altijd netjes omdat het in de familie zit

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:32

Mizora schreef:
Lang niet alle kinderen houden er een trauma over, maar bij de mensen die het als kind ondergingen (op mijn school was het niet. Of dat anders geregeld werd of dat mijn moeder mij hiervoor afgemeld had, weet ik niet), blijkt het toch al snel om 5-10% te gaan die er nare tot zeer nare herinneringen aan over hebben gehouden als je in een groep rond gaat vragen. Dat is gewoon best heel veel.

En waar kan ik die cijfers vinden?
En dan van het onderzoek door de arts, niet de schooltandarts.
En ook niet de massale inenting, dus echt dat onderzoek met blazen.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:33

DuoPenotti schreef:
Hhilde schreef:

Maar wat voor de 1 traumatisch kan zijn is dat voor de ander niet. En daar ben jij niet de persoon voor om dat te bepalen.

Ikzelf had het vroeger nooit op mannen wilde daar niet in de buurt komen. En pas later wist ik waarom. Toen ik 3 was is er iets gebeurd met grensoverschrijdend gedrag. Ik ga niet uitwijden hoe en wat. En ondanks dat ik het me niet kon en kan herinneren zit dat er wel. Het is dat mijn moeder het op latere leeftijd heeft verteld. Maar het verklaarde voor mij wel een hoop, die weerstand.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik daarbij iets voelde richting mannen en ik dat niet in de hand had maar ik voelde dat wel.

Niet bepalen voor een ander wat hij of zij daarbij mag voelen.

Ik heb nu een baby van 4 maanden maar ook ik zou in het geval van onderzoeken erbij willen zijn.

Soms is iets wat simpel lijkt voor een ander misschien niet zo simpel of zwart wit...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:54

Ik bepaal dat toch ook niet???
Dan zegt de ouder toch gewoon ik doe er niet aan mee?

ts krijgt een formulier om in te vullen en een datum.
Dan kan ze toch zeggen, nee.
Waarom is dat niet simpel dan?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:55

DuoPenotti schreef:

Maar de vraag van TS is toch niet 'hoe kan ik het voorkomen' maar 'hoe is dit voor andere ouders'.

Dat is pas simpel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:57

maar ze geeft zelf haar antwoord toch al, ik vind dit niet fijn.
Al vind de hele wereld het wel oke, zij vind het niet fijn, dan is daar toch het antwoord :j
Daarin verander je dan toch niet van mening?

Simpel dus :j

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:01

DuoPenotti schreef:

Dan lees je mijn bericht niet goed. Je bent imo nogal veroordelend over het feit dat iemand het als traumatisch heeft ervaren. Dat bedoel ik.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:03

Mellow schreef:
DuoPenotti schreef:

Dan lees je mijn bericht niet goed. Je bent imo nogal veroordelend over het feit dat iemand het als traumatisch heeft ervaren. Dat bedoel ik.

Jou trauma komt, met alle respect, niet zo zeer weg uit de onderzoeken maar uit je eerdere ervaringen met man(nen) toen je jong was.
Met die achtergrond informatie vind ik dat artsen, verpleegkundigen etc rekening moeten houden. Maar dan moeten ze het wel weten. Anders maak je het alleen maar groter