Bij welke temperatuur binnen zet jij de airco aan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 10:17

Janneke2 schreef:
Slmt9 schreef:

Wij kunnen dankzij de airco juist ons gasverbruik drastisch verlagen. Dus je levert ook een bijdrage aan het milieu

's Winters kan dat.

Koelen in de zomer is iets anders.

Wij halen het verbruik uit zonnepanelen, dus in de zomer zijn wij ook duurzaam bezig.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 10:18

Gisteren airco 3 uur aan gehad. Kost me 4 euro. Ga nu kijken wat een nacht ventilator aan me kost want dit vind ik te gek. Je zet hem uit en het is in no time weer 27 graden in de slaapkamer

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 10:29

Morrie schreef:
Gisteren airco 3 uur aan gehad. Kost me 4 euro. Ga nu kijken wat een nacht ventilator aan me kost want dit vind ik te gek. Je zet hem uit en het is in no time weer 27 graden in de slaapkamer

Ligt dat niet aan je energiecontract? Wij hebben gisteren 5,28 'betaald' voor 24 uur. Daar hebben twee airco's voor gedraaid en de TV/PS5 driekwart dag + de wasmachine & droger.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 10:44

Slmt9 schreef:
Tip voor de zonwering: plaats hem buiten, dat voorkomt dat het binnenkomt. Aan de binnenkant komt het sowieso naar binnen, dus meer winst als je het buiten hangt.

Ja, dat gaat boven wat lastig :D daar kom ik helaas niet bij. En vaste zonwering plaatsen is duurder dan een tweede airco. Vanavond maar even voor binnen opmeten en bestellen.

Naast de airco gaan de ramen ook gewoon open wanneer het buiten koel zat is. Vannacht ook de ramen nog wel open gezet.

Fitzroy

Re: Bij welke temperatuur binnen zet jij de airco aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 10:50

Ik 0,80 cent voor 2 airco’s 3 uur aan. Dat heb ik er graag voor over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 11:07

Janneke2 schreef:
Slmt9 schreef:

Wij kunnen dankzij de airco juist ons gasverbruik drastisch verlagen. Dus je levert ook een bijdrage aan het milieu

's Winters kan dat.

Koelen in de zomer is iets anders.

Maar in de zomer heb je lekker veel zonne-energie waar dan toch een overschot aan is *\o/* . Toppie.

Ben best milieubewust, maar een airco niet op je zonne-energie mogen laten lopen gaat me te ver.

Ik geniet heerlijk van een koel briesje. Ik ben team slaap-kots-en-flauwval als het boven de 25 graden wordt, dus m'n airco's zijn een godsgeschenk *\o/* .

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 11:12

Hier idd pas de airco aangeschaft nadat we zonnepanelen hadden en op zomerdagen meer dan voldoende terugleveren.
Zijn nu aan het kijken voor een tweede beneden, met idd als doel in de zomer koeling en in de winter gasverbruik omlaag, door te verwarmen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 11:15

Hier ook eerst zonnepanelen laten leggen en pas daarna de airco's. Dit weekend voor het eerst gebruik gemaakt van de koelfunctie en nu wacht ik op de monteur. De unit die boven hangt lekt flink condenswater, dat moet niet kunnen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 11:17

Ik heb hem ook toevallig voor het eerst aangezet. Toen ik de airco aanzette gaf hij na een tijdje aan dat het 29 graden was op de slaapkamer. Ik heb em vannacht laten draaien. Ook in de woonkamer gisteravond aangezet en laten draaien.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 11:21

Marije_jiplover schreef:
Hier idd pas de airco aangeschaft nadat we zonnepanelen hadden en op zomerdagen meer dan voldoende terugleveren.

Precies :j

Volgende stap hier is om de vriezer (beestje is bijna 20 jaar oud) te vervangen door een energiezuinig model. Moet hem nog even leegeten en dan komt de nieuwe.

Ik zie trouwens ook dat de temperatuur weer heel snel oploopt. Dus het project daarna is nieuwe muurisolatie. Je blijft bezig :=

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 11:26

ik kan helaas geen zonnepanelen, ik woon in een appartementencomplex, dus ik betaal de volle mep aan stroom.

De airco's hadden ook al heel wat voeten in aarde bij de VVE, ik heb de afvoerslang van het condenswater 4 x moeten laten verplaatsen omdat de benedenburen er last van hadden (het water druppelde in de sloot voor hun balkon 8)7 )

We gaan nu de ventilatoren maar weer uit de garage halen, net als voor we airco kregen.

Ik heb die airco precies voor de energiecrisis laten installeren, ik zou het nu beslist niet meer doen.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 11:28

Hier geen airco. 's Ochtends zet ik alles tegenover elkaar open en daarna gaat alles dicht tot 's avonds laat.
Dan is het wel aardig te doen. Het is dan ongeveer 27 graden in de slaapkamer.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 11:30

Een airco verbruikt minder dan van die ventilatoren. Plus je hebt meer aan een airco.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 11:32

Wij kijken niet echt naar temperatuur, als het niet comfortabel is gaat de airco aan op 22 graden. Heb even in de app gekeken; zaterdag heeft de airco ons €10 gekost; toen stond hij overdag aan in de woonkamer en 's nachts op de 2 slaapkamers. Da's best een hoop geld per maand, maar dat hebben we er graag voor over. We hebben ons huis niet voor niks laten voorzien van een airco in iedere kamer :=

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 11:42

Zonnetje81 schreef:
Een airco verbruikt minder dan van die ventilatoren. Plus je hebt meer aan een airco.

dat ga ik morgen zien in de app, ik ben benieuwd!

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 11:44

Muronia schreef:
Hier ook eerst zonnepanelen laten leggen en pas daarna de airco's. Dit weekend voor het eerst gebruik gemaakt van de koelfunctie en nu wacht ik op de monteur. De unit die boven hangt lekt flink condenswater, dat moet niet kunnen.

Condenswater. Elke airco heeft een lekbak, binnenunit voorzijde en dan onder. Daar zit een geribbeld plastic slangetje aan. Slangetje zit volledig rechts of links meestal waar ook de koelleidingen zitten. Dat slangetje is dus bij montage niet goed op de tule gedrukt of verstopt of loopt niet vanzelf leeg. Bij niet leeglopen vanzelf is een pompje nodig. De tule kun jezelf zonder gereedschap niet controleren, ophanghaken nodig, maar geribbeld slangetje wel. Je kunt ook zelf met plantengieter iets water in de lekbak gieten ter controle. Als jezelf de filters binnenunit schoonmaakt dan altijd ook de condensslang controleren.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 12:03

Morrie schreef:

Verbruik airco nu. 2 stuks elk 60m2. Type 3,5 KW. 22,5 graden binnen. Per unit 650 WH x 2 stuks x 12 uur aan vandaag x 16,8 cent per KW.Dus 2 airco per dag € 2,62 maximaal bij zonnepanelen. Zonder zonnepanelen ongeveer het dubbele.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 12:05

Hier ook zonnepanelen. Vind dat eigenlijk wel een must, als je een airco neemt. :=

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 12:10

nicole_floor schreef:
Hier ook zonnepanelen. Vind dat eigenlijk wel een must, als je een airco neemt. :=

Hier geen zonnepanelen maar heb de kosten er met liefde voor over. Heerlijk 20 graden in huis.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 12:13

Bij mijn vorige huis mocht ik geen zonnepanelen plaatsen, beschermd stadsgezicht en nu wonen we in een appartement maar ik heb de kosten er ook graag voor over hoor.
Het is niet zo dat de airco de hele dag staat te loeien maar gisterenmiddag heb ik hem wel aangehad :))

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 12:26

Nico12 schreef:
Muronia schreef:

Condenswater. Elke airco heeft een lekbak, binnenunit voorzijde en dan onder. Daar zit een geribbeld plastic slangetje aan. Slangetje zit volledig rechts of links meestal waar ook de koelleidingen zitten. Dat slangetje is dus bij montage niet goed op de tule gedrukt of verstopt of loopt niet vanzelf leeg. Bij niet leeglopen vanzelf is een pompje nodig. De tule kun jezelf zonder gereedschap niet controleren, ophanghaken nodig, maar geribbeld slangetje wel. Je kunt ook zelf met plantengieter iets water in de lekbak gieten ter controle. Als jezelf de filters binnenunit schoonmaakt dan altijd ook de condensslang controleren.

Er bleek iets verstopt te zitten in de condensleiding. Niet bij de unit zelf maar bij de buitenmuur. Ik denk niet dat me dit zelf was gelukt, dus ik ben blij dat het nu goed moet zijn. Meteen maar even testdraaien nu om te kijken wat ie doet.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 12:31

nicole_floor schreef:

Ik heb al sinds 2005 airco op de slaapkamer. Heerlijk, een goede nachtrust is heel wat waard. Destijds waren mijn collega’s al jaloers op me.

Edit: geen zonnepanelen dus en nu ook (nog) niet.
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 12-06-23 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 12:54

Bij ons gaat hij aan als het boven de 25 graden wordt in de slaapkamer.
Hier ook zonnepanelen.
En minder last van muggen is ook een voordeel :P

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 13:44

Mijn moeder heeft wel airco in haar nieuwe woning. Hij was aangezet op 22 graden, maar ze vond het echt heel koud toen ze van buiten naar binnen kwam. Wij hadden de mobiele airco in ons vorige huis rustig op 17/18 staan. Maar het verschil is wel een dingetje.

Die buitenunits zullen het wel zwaar hebben nu. Geen idee of dat zo is, maar lijkt me dat die behoorlijk moeten draaien nu.

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 11:28

Geen idee. Als ik denk het mag wel wat kouder zijn