Keuken benodigdheden waar je niet meer zonder wil

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Keuken benodigdheden waar je niet meer zonder wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 19:26

Een kraan met uitneembare sproeikop, zo'n slangetje weet je wel :)

En dit zijn ook wel hele gave veelzijdige wasbakken, met een handige glazenspoeler, watervalsproeier, zo'n uitneembare kraan dus, en allerlei verschuifbare accessoires: https://www.amazon.nl/dp/B0BTVZPN2V?psc ... ct_details

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 19:54

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 20:04

Thanks voor de tip van de stoominzet. Dat lijkt me wel een goede aanvulling :)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 20:19

Over dé slowcooker: allerlei soepen, die echt heel lang staan te trekken. Stoofpeertjes, ouderwets lekker draadjesvlees, pulled pork, boeuf bourguignon en alles wat lekker is als het langzaam gaart dus.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 20:23

pmarena schreef:
Een kraan met uitneembare sproeikop, zo'n slangetje weet je wel :)

En dit zijn ook wel hele gave veelzijdige wasbakken, met een handige glazenspoeler, watervalsproeier, zo'n uitneembare kraan dus, en allerlei verschuifbare accessoires: https://www.amazon.nl/dp/B0BTVZPN2V?psc ... ct_details

Ik ben er ook helemaal weg van :D deze komt er in het goud bij ons.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 21:00

Malenka schreef:
Nikass,
Ik heb ook liever een kleine selectie met goede spullen dan een grote collectie aan mindere kwaliteit. Het hoeft allemaal niet in 1 keer. En de overgrote basis hebben we. Fatsoenlijke snijplanken, goede messen. Nu dus alleen de pannen vervangen en ik vraag me echt af wat nou de essentiële pannen zijn. Ik heb nu een gietijzeren koekenpan, cocotte en wok. Daarmee kom ik een heel eind denk ik. Maar wat dunnere pannen die snel van temperatuur kunnen veranderen (waaronder een steelpan) zullen nog wel nodig zijn. En dan dus inderdaad spullen voor de oven... Want ik heb zometeen een dubbele! :D (Ik gebruik een oven heel vaak).

Toevallig hebben we nu wel een airfryer. Dat ding is ontzettend handzaam en veelzijdig nu we nog ik onze oude stacaravan wonen. We gebruiken heb heel veel want we hebben geen gewone oven en geen frituurpan. Als we straks de grote keuken in het huis hebben zullen we hem een stuk minder gaan gebruiken. Maar hij blijft handig voor 'even snel'. Mijn oude magnetron mis ik echter helemaal niet. Dus ik denk niet dat die er gaat komen straks.

Lijsken,
Bedankt voor de tip van de knoflookpers. Ik snij het nu gewoon met een mes heel fijn omdat de meeste persen ondingen zijn die ellendig zijn schoon te maken. Ik ga deze eens goed bekijken. Ik gebruik trouwens ook wel eens een hele fijne rasp. Werkt ook, alleen echt oppassen voor je vingers. :o

Tip voor knoflook: niet pellen, maar gewoon heel in de pers. Dan kun je daarna het hele velletje eruit halen zonder gepruts of gedoe met schoonmaken.

Ik kan m'n kokendwaterkraan niet meer missen, maar ook niet m'n airfryer, een goede deegschraper/snijder-tool en gekartelde kleine mesjes voor tomaat en druiven. En twee vaatwassers in mijn keuken, da's echt ideaal. Nooit meer vuile vaat op het aanrecht!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 21:42

Twee vaatwassers, wat een luxe! Fijn als dat kan!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 07:36

Twee vaatwassers dat komt niet vaak voor denk ik bij normale stervelingen :D

Ik ben ook wel enorm gehecht aan mijn hele brede spatel of hoe noem je zo'n ding dat je onder een gebakken ei doet om het uit de pan te halen? Is heel breed en heeft ook een steunpootje eronder waardoor je het fijn op je aanrecht kan leggen tijdens het koken. Was hier bij de supermarkt te koop. Was nog fijner dan ik dacht dat hij zou zijn dus ik heb er snel nog 2 bij gehaald voor het geval dat :=

En hoewel voorheen die gekartelde aardappelschilmesjes mijn favoriet waren (hadden ze bij Xenos altijd) zijn dat nu al een paar jaar hele korte gebogen mesjes, die zijn super!! Verkopen ze hier bij een snuisterijen winkeltje.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 07:48

Het nut van twee vaatwassers begrijp ik niet helemaal. Als ie vol is kan hij toch aan en dan is ie weer leeg om de spullen in te zetten.
Draai je ze dan allebei tegelijk of wat doe je er mee?

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 07:54

Als eentje draait kan je de andere beginnen inruimen met vaat dat anders op het aarnrecht zou staan.

Ik ben alleen dus ik heb geeneens een vaatwasser en mis het ook niet :D

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 07:58

Ik ben misschien een beetje verwend, maar het is idd: de ene vullen terwijl de andere draait. Wij hebben vaak veel te veel afwas voor één vaatwasserlading, dus zo voorkom ik afwas die blijft staan op m'n aanrecht.

Overigens klinkt het heel luxe, maar het prijsverschil tussen vaatwasser + front en een ladekast met twee lades en fronten was maar € 150. Ik rijd momenteel geen paard, dus twee maanden manegelidmaatschap opzij zetten en ik heb het bij elkaar :-D

En ik ken nu al een gezin of 5 dat hetzelfde heeft. Of in de keuken of bijvoorbeeld ook nog een vaatwasser in de bijkeuken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 08:21

Ah zo.
Hier draait ie twee keer per dag. Maar als ie draait gebruiken we meestal op dat moment geen servies. Hoogstens een glas ofzo. En als ie dan klaar is na een uur, even uitruimen, dan is ie weer leeg en na het avondeten draait ie weer.
Maar wij zijn met z’n vieren en de kinderen op school overdag, misschien heb je in een groter gezin meer afwas zodat je al bij kan vullen als die andere draait.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 09:20

Wij zijn met z'n vijfen en draaien de machine om de dag. Zie echt niet hoe ik hem iedere dag vol moet krijgen.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 09:33

Wij zijn met 2,5 en draaien ook regelmatig twee keer per dag als we uitgebreid gekookt hebben. Dan gebruiken we zoveel potten en pannen dat het niet in één lading past.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 09:41

Wij zijn ook maar met twee, maar koken heel veel vers (geen pakjes, zakjes), maken sauzen zelf en ik bak ook nog best vaak. Daarnaast best veel aanloop en soms een aantal dagen visite uit Nederland. De vaatwasser draait hier heel vaak twee keer per dag.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 09:43

Als je alles er in doet dan is zo'n ding ook best snel vol. Paar pannen / schalen / deksels enzo en dan gaat het hard.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 10:24

Die paar pannen was ik wel af. Moet ze afspoelen dus dan is afwassen net zo snel. En er zijn altijd wel wat dingen die er niet in kunnen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 10:49

lizy29 schreef:
Die paar pannen was ik wel af. Moet ze afspoelen dus dan is afwassen net zo snel. En er zijn altijd wel wat dingen die er niet in kunnen.

Ik spoel niet voor en doe niks met de hand. Met alleen alle broodtrommels/yoghurtbakjes/fruitbakjes is de bovenkant al meer dan vol elke dag. En dan de ontbijtboel erbij en een vergiet van het afwassen van de aardbeien en een snijplank van het fruit snijden en hij is ver vol bijvoorbeeld.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 10:52

Slowcooker <3

Die Le Creuset pan is echt supertof trouwens zeg!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 11:58

Ik doe al die slowcooker dingen lekker in mijn Emile Henry tajine, ben echt fan van dat ding. Helaas wel al aan de derde toe want het is aardewerk ipv. metaal. Er is ook een dure versie met metaal voor op inductie. Zelf zijn we hier voor keramisch gegaan, vind ik fijner. En daar kan dus ook gewoon aardewerk op +:)+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 22:56

Weckketel met ontsapper.
Eierkoker
Broodbakmachine
En voor straks de foodprocessor voor het verwerken van groente van de moestuin.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-23 17:08

Die knoflookpers die hier gedeeld werd is echt geweldig! Bedankt voor de tip. :D

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 17:22

Mijn staafmixer met meerdere opzetstukken, o.a. hakmolentje, pureerstaaf, keukenmachine (Magimix idee) etc. heel veel apparaten in een voor een best wel vriendelijke prijs.
Mijn keukenmachine (mixer) van Kenwood met blender opzetstuk.
De vaatwasser, enkelvoud :D
Inductieplaat. Ik was huiverig toen ik van gas overstapte maar ik ben compleet om. Wil nooit meer anders.
En sinds vandaag hier ook een Le Creuset in huis (met baby aardenwerk cocotte, om knoflook mee te poffen bijvoorbeeld):

Afbeelding

En verder vast nog wel meer handige tools, idd knoflookpers, Y-peeler (dunschiller), mijn Zwilling messenset, eiersnijder..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 17:26

grotere dingen: Kitchenaid, slow cooker en sous vide apparaat
klein spul: goede messen, veel verschillende formaten ovenschalen,
heel klein spul: clips om zakjes en pakjes dicht te maken

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 17:37

Vaatwasser heeft bij ons een 1/2 uurs programma. Deze gebruik ik meestal en dan zo af en toe eens een lang/heet programma.

Wat ik niet zo willen missen is mijn slijpsteen voor de messen. t is echt fijn om met een scherp mes te snijden :)