Burenruzie topic nummer zoveel

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Burenruzie topic nummer zoveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 19:11

Een vrachtwagen dan die staat warm te draaien? :D
Om 6 uur.

Niet dagelijks dat niet, maar zowel buren als ik slapen er doorheen. We horen het, ooh hij rijd nu bijna weg. :O :Z

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 19:15

DuoPenotti schreef:
Een vrachtwagen dan die staat warm te draaien? :D
Om 6 uur.

Niet dagelijks dat niet, maar zowel buren als ik slapen er doorheen. We horen het, ooh hij rijd nu bijna weg. :O :Z

Ik heb lossende vrachtwagens vanaf 6 uur doordeweeks en op zaterdag. Die dan achteruit de parkeerplaats op komen rijden met zo’n irritante piep.Af en toe gaat dat lossen erg luidruchtig en heb ik daar wel last van en zucht ik eens geërgerd. }:0

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-23 20:11

Zo, na een hele korte nacht en een slopende, lange dag met een overlijden van een kennis als afsluiting, heb ik het topic bijgelezen.
Iedereen bedankt voor jullie bijdrage!

Wij hebben vanmorgen bij de buurtbemiddelaar wederom aangegeven dat wij ook absoluut een lijstje aan "klachten" hebben, maar hier tot op heden niks mee hebben gedaan omdat:
a. Leven en laten leven
b. Er boven te willen staan
c. Geen olie op het vuur te willen gooien etc etc.

Wij gaan graag voor de lieve vrede, zij hebben enige kennismaking meerdere malen geblokt, waar wij niet moeilijk over hebben gedaan want niet iedereen heeft dezelfde behoeftes (al lijkt het me toch prettig als je op z'n minst elkaars naam weet, maar goed, wie zijn wij?)
Vervolgens hebben ze binnen enkele weken hun beklag gedaan, hierop hebben wij direct actie ondernomen door het onkruid weg te halen, vervolgens zijn ze een stap verder gegaan door onkruid in onze voortuin te branden (waar wij notabene nog een bloemetje voor hebben gegeven).
En daarna hebben ze alsnog als "goede" buur een melding gedaan bij de woningstichting over de staat van de tuin, welke ongegrond werd verklaard.
Dan lijkt me dat het gewoon een keer goed is toch?
Wij hebben bij onze andere buren gepolst of zij enig last van ons ondervonden, want wij komen wel als nieuwelingen en willen gerust enigszins aanpassen, maar zij hadden geen enkel probleem met ons en waren juist blij weer wat leven naast hun te horen.
Communicatie is zo belangrijk, maar geen gehoor geven aan ons vraag om wederzijds voor te stellen, maar wél binnen enkele weken komen klagen en verkapte dreiging te uitten dat wij eruit gezet konden worden wegens verwaarlozing van het pand en de grond, en later de woorden "dan zul je wel zien wat er gebeurd", vind ik nou niet bepaald een lekkere start en geeft ons ook geen motivatie om deze verstoorde band enigszins te herstellen.

Nogmaals, leef en laten leven... overigens groeit bij de buuf die wel bevriend/familie is, óók onkruid tussen de schutting en in het gangpad :+
Zeiken om het zeiken kunnen we allemaal ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 20:14

different1 schreef:
overigens groeit bij de buuf die wel bevriend/familie is, óók onkruid tussen de schutting en in het gangpad :+

Maar jij bent natuurlijk de beroerdste niet, dus dat zul je wel even uittrekken en in haar kliko gooien.

Sterkte TS, met het overlijden van de kennis en met de buren. Goed dat je buurtbemiddeling hebt ingeschakeld. Ik zou het ook nog even bij de woningbouw melden.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-23 20:18

Oh, wij hebben de buurtbemiddeling niet ingeschakeld, dat is wederom op verzoek van de buren geweest :x
Toen ik vanmorgen wakker werd vond ik het al zo verdacht stil, al weken muziek vanaf 7.30 en nu helemaal niks...

En wat betreft de motor, het is een moderne racer, absoluut geen oldtimer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 20:22

Aha, dus geen muziekherrie als ze weten dat buurtbemiddeling er die dag zal zijn. Ze weten dus dondersgoed dat die herrie irritant is.

Misschien moet je buurtbemiddeling dan eens langs vragen als je buren daar niet vantevoren van op de hoogte zijn :Y)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 13:14

Ik ben inmiddels op de hoogte hoe slopend geluidsoverlast is := Het vreet je echt op :=

Wat mij heel erg heeft geholpen, is een noise cancellation headphone. Niet ideaal en zeker niet op de langere termijn geen oplossing, maar het heeft mij veel rust gegeven

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 13:47

Sky_As schreef:
Ik merk wel dat alles ook valt of staat met de kennismaking en of je je wel of niet ergert aan de buren.

Wij hebben met 11 stellen/gezinnen een Bouwen in eigen beheer project gedaan. Dus kennen elkaar al vanaf het begin af aan en wonen allemaal in een nieuwbouwwijk.

Echt bijzonder om te zien wat dat met de band met je buren doet. Ik stoor mij aan geen enkele van mijn huidige buren. zelfs niet aan degene die zijn motor voor ons huis op de stoep parkeert en iedere ochtend vroeg van huis gaat en savonds laat thuis komt (is best een lawaaiding, maar doordat ik mijn buren aardig vind, stoor ik me er niet aan maar denk gewoon: Hé, frank (klaas,kees ) gaat weer aan het werk, of komt weer thuis.)
Zelfde met buren die op stap geweest zijn, en wellicht iets luidruchtig thuis komen, dan denk ik: hee, die hebben het leuk gehad.
Of de buurvrouw van 2 huizen verderop die een baby had die flink kon huilen snachts, ik had vooral medelijden met haar, maar geen moment aan geërgerd..

Maar als mensen bij ontmoeting al gelijk moeilijk lopen te doen, of je irriteert je eenmaal aan elkaar, komt deze band zelden nog maar goed (zie maar eens alle voorbeelden van de rijdende rechter).

Ik zou de buren overigens ook kort houden, gewoon duidelijk zijn in wat je wel of niet accepteert. Zijn ze het er niet mee eens, succes met het er iets aan doen. Ze moeten van hun probleem ook niet jouw probleem gaan maken.

wat goed dit zeg! enorm fijn voor de saamhorigheid. Dan hoef je heus niet perse een sociaal type te zijn of perse een relatie met je buren aan te gaan, maar gewoon al weten wie wie is en vriendelijk elkaar kunnen groeten, en wederzijds weten dat je elkaar goedgezind bent, doet zoveel goed aan je woonplezier! En ook herkenbaar wat je zegt m.b.t. geluid en je dan niet storen. Sympathie voor personen maakt daarbij zoveel uit voor de mate van ergernis. (even los van extreem geluidsoverlast dat is natuurlijk nooit fijn en heeft ook weer effect op je burenrelatie dat begrijp ik wel).

Wij hadden hiervoor 2 oude mensen naast ons wonen, zo goed als geen geluid, maar geen band mee en zelfs wat problemen mee af en toe. Nu een stel die best luidruchtig kán zijn, houdt van bbq feestjes etc, af en toe harde muziek aan, maar nooit last van. Ze houden het ook wel altijd in de perken, zijn doordeweeks hardwerkende mensen dus ik weet dat het niet een dagelijks terugkerend ding is, maar alleen al het idee dat ik het gewoon aan zou kunnen geven als het té wordt, geeft me veel rust. En zij genieten ervan (zetten zelfs hun eigen muziek zachter) als mijn man piano speelt. Wij genieten als het bij hun wat drukker is van hun gezelligheid (het idee dat zij het gezellig hebben) en de armeense cultuur die ze met zich meebrengen. Mijn woongenot en gevoel van 'veiligheid' en 'rust' is nu veel groter met dit gezin dan met twee oude, stille, buren.

Even weer on-topic, ik snap dat jouw situatie erg vervelend is @ts. Juist als je niet op goede fijne voet met elkaar kon beginnen. En jullie daar wel behoefte aan hadden en anderen niet. En dan zo'n scheef begin krijgt met alleen maar klachten/gedoe. Ik hoop dat er wat uit de buurtbemiddeling komt.. hoe gaat dat in zijn werk? Is dat een persoon die jullie apart bezoekt en wat 'doet' zo iemand naar aanleiding daarvan?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 14:14

Tja, als je mensen graag mag dan kun je heel veel van ze verdragen. En als je elkaar niet ligt dan voel je overlast van werkelijk alles. Maar er zijn wel wettelijke regels die voor iedereen moeten gelden.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 15:26

eclair98 schreef:
Ik ben inmiddels op de hoogte hoe slopend geluidsoverlast is := Het vreet je echt op :=

Wat mij heel erg heeft geholpen, is een noise cancellation headphone. Niet ideaal en zeker niet op de langere termijn geen oplossing, maar het heeft mij veel rust gegeven

welke heb je?
hier poolse buren met kinderen, altijd slaan met deuren, gebonk, geren in huis, schreeuwende kinderen, een kindje met down syndroom wat de hele tijd zit te roepen en te joelen en op een fietsje over de plavuizen dendert, en als ze dan eindelijk eens weg zijn: een keffer die uren achter elkaar zit te blaffen.
ik heb gewone oordopjes en ik heb JBL oordopjes waarop ik dan maar muziek draai, maar daar komt het nog dwars doorheen (met noise cancelling) en muziek aan tijdens studeren en werken is niet handig.

woningbouwvereniging doet er niks aan, vind het normale woongeluiden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 16:04

Koper schreef:
Inderdaad, probeer zo veel mogelijk beeldmateriaal te verzamelen. Bij voorbeeld als de buurman op een vroege zondagochtend zijn motor start vlak onder je slaapkamer, film dat dan. Met iets waarop je de datum en tijd kan zien ook in beeld (telefoon, wekker of wat dan ook waarop je kunt zien dat het 's zondagsochtend vroeg is).

Je mag je buren helaas niet filmen.

De camerawet verbiedt het gebruik van verborgen camera's. Het filmen van iemand zonder zijn voorafgaande toestemming is dan ook niet toegelaten en dus strafbaar.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 16:19

veneri schreef:
eclair98 schreef:

welke heb je?
hier poolse buren met kinderen, altijd slaan met deuren, gebonk, geren in huis, schreeuwende kinderen, een kindje met down syndroom wat de hele tijd zit te roepen en te joelen en op een fietsje over de plavuizen dendert, en als ze dan eindelijk eens weg zijn: een keffer die uren achter elkaar zit te blaffen.
ik heb gewone oordopjes en ik heb JBL oordopjes waarop ik dan maar muziek draai, maar daar komt het nog dwars doorheen (met noise cancelling) en muziek aan tijdens studeren en werken is niet handig.

woningbouwvereniging doet er niks aan, vind het normale woongeluiden.

Ik stuur je even een PB :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 16:57

Art_Ificious schreef:
Koper schreef:
Inderdaad, probeer zo veel mogelijk beeldmateriaal te verzamelen. Bij voorbeeld als de buurman op een vroege zondagochtend zijn motor start vlak onder je slaapkamer, film dat dan. Met iets waarop je de datum en tijd kan zien ook in beeld (telefoon, wekker of wat dan ook waarop je kunt zien dat het 's zondagsochtend vroeg is).

Je mag je buren helaas niet filmen.

De camerawet verbiedt het gebruik van verborgen camera's. Het filmen van iemand zonder zijn voorafgaande toestemming is dan ook niet toegelaten en dus strafbaar.

In Nl werkt dat al anders. En zelfs wat jij schrijft geldt in België voor verborgen bewakingscamera's. Als er een bordje hangt dat er cameratoezicht is mag het wel. Je mag alleen niet zomaar iets op internet knallen. En een bewakingscamera is geen mobiel.

Je mag met mobiel in Nl gewoon filmen. Pas als je het gaat publiceren kan het in strijd zijn met het portretrecht, maar daar moet diegene wel een goede reden voor hebben en dat moet de rechter bepalen. Dus in dit geval mag je gewoon filmen. En helemaal als je het niet publiceert maar als bewijs gebruikt.
Zolang je op jouw eigen terrein of openbaar terrein blijft. Niet op terrein van de buren :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 18:38

MyWishMax schreef:
Je mag met mobiel in Nl gewoon filmen.

Maar niet (zomaar) in de bv de afgesloten achtertuin van buren, ook niet als je het voor eigen gebruik filmt.
Voortuin die vanaf de openbare weg te zien is mag wel (niet 24/7).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 19:37

Brainless schreef:
Maar niet (zomaar) in de bv de afgesloten achtertuin van buren, ook niet als je het voor eigen gebruik filmt.
Voortuin die vanaf de openbare weg te zien is mag wel (niet 24/7).

Maar je mag wel je wekker filmen, en je eigen achtertuin waar ook de motor van de buurman te horen is, en daarna het pad achter je tuin langs waar de buurman met die motor wegrijdt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 19:41

Oh wat bizar vervelend. Dit kan echt uitlopen op een onveilig gevoel. Ik hoop dat het voor jullie niet zover komt.
Om dit soort gezeik zou ik serieus verhuizen (ook met name de reden dat wij onze huizenjacht iets opschroefden na het laatste incident met de droeftoeters hier).

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 20:28

Ze zijn nu 2 dagen opvallend stil...
Vanmorgen wel de motor even flink laten brullen in de brandgang, maar dat moet ie maar lekker doen als hij er blij van wordt :')
Was ook rond 9.30u, dus absoluut geen klagen langs onze kant.

Wellicht dat ze ontzag hebben voor de buurtbemiddeling, aangezien de last die wij ervaarden daar ook besproken zou worden.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 20:30

Oh ik leef zo met je mee!

Wij kwamen uit een heerlijke buurt en zijn 3 jaar terug verhuisd om onze droom van paarden aan huis waar te maken. We leven dus op het platte land, met veel ruimte om het huis en aan de bosrand, dus zou je zeggen; risico op buurproblemen zou bijna 0 moeten zijn. Helaas pindakaas, niks is minder waar. Er woont een mevrouw “naast” ons met veel te veel tijd (is fulltime thuis), die gewapend met verrekijker alles achter een spleet in de jaloezieën in de gaten houdt en om de haverklap aan de deur staat om te klagen over “grassprieten die tijdens het maaien naar haar voortuin zijn overgewaaid”, “een rat waarvan ze zag dat die vanuit ons weiland naar haar tuin is over gelopen” en “dat ik mijn paarden pas na 14:00 op mijn eigen weiland mag laten en voor 17:00 er weer af moet halen”. Haar andere buurman had laatst kippen aangeschaft, stond ze direct daar aan de deur met het dreigement dat als daar een haan bij was, ze daar direct werk van zou gaan maken.
Ze beroept zich op haar zogenaamde “voorrechten”, omdat ze er al 35 jaar woont. Zucht.

Het kan je woonplezier echt zo verpesten… zo jammer. Wat je zegt: leven en laten leven (zo lang in het redelijke natuurlijk).
Laatst bijgewerkt door Kyno op 13-05-23 20:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 20:38

Koper schreef:
Misschien moet je buurtbemiddeling dan eens langs vragen als je buren daar niet vantevoren van op de hoogte zijn :Y)

Dat kun je doen, maar heeft geen zin. Buurtbemiddeling neemt geen beslissingen, heeft geen wetskennis, verzamelt geen bewijzen, doet niets met dossiers, vormt geen meningen etc. Ze verklaart ook geen klachten gegrond of ongegrond.

Buurtbemiddeling nodigt beide buren uit voor een gesprek op neutraal terrein en bemiddeld zodat er een rustig volwassen gesprek gevoerd kan worden, zodat ze zelf, samen eruit kunnen komen en afspraken kunnen maken.

Ik denk dat je in deze casus best wat kan hebben aan Buurtbemiddeling, maar dan moet je er wel beiden voor open staan om te praten en water bij de wijn te doen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 21:00

Vjestagirl schreef:
Koper schreef:

Dat kun je doen, maar heeft geen zin. Buurtbemiddeling neemt geen beslissingen, heeft geen wetskennis, verzamelt geen bewijzen, doet niets met dossiers, vormt geen meningen etc. Ze verklaart ook geen klachten gegrond of ongegrond.

Buurtbemiddeling nodigt beide buren uit voor een gesprek op neutraal terrein en bemiddeld zodat er een rustig volwassen gesprek gevoerd kan worden, zodat ze zelf, samen eruit kunnen komen en afspraken kunnen maken.

Ik denk dat je in deze casus best wat kan hebben aan Buurtbemiddeling, maar dan moet je er wel beiden voor open staan om te praten en water bij de wijn te doen.

Degene die gister is geweest, heeft zeker wel de klacht als ongegrond aangemerkt, omdat duidelijk is dat we bezig zijn én er is niks wat naar de buren zou kunnen groeien vanuit onze tuin, gezien de betonnen schutting aan onze kant, hooguit met wind hun tuin in kan waaien maar de wind staat 9 vd 10 keer de andere kant op.
Er is eerst bij ons gepraat, daarna is hij bij de buren geweest en ze zijn opvallend stil momenteel, bijna eng :=
Ik heb overigens wel de geluidsfragmenten van de muziek laten horen, dit was zeker buiten proporties <<)

De volgende stap zou idd een gesprek op neutraal terrein zijn, dan de wijkagent etc.

Ik lees dat er meer mensen last hebben van hun buren, wat een ellende...
En zo niet nodig hè, laat elkaar gewoon in de waarde, waarom moet er overal op gelet en over geklaagd worden?
In m'n vorige wijk was er ook heus weleens wat, maar geen haar op m'n hoofd dat ik daarover zeurde: wij zijn ook niet heilig en zullen heus ook weleens (geluids)overlast hebben gegeven o.i.d.
Enige waar ik na jaren over geklaagd heb, is toen het (jaja :') ) onkruid in de tuin van de woning beneden mij, bij mij voor m'n ramen groeide op 1 hoog >;)
Inclusief vuilnis her en der door de tuin wat er ook al jaren lag, woning was wel verhuurd maar niet bewoond... ik vond het vooral lekker rustig _/-\o_
Laatst bijgewerkt door different1 op 13-05-23 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 21:09

different1 schreef:
Vjestagirl schreef:

Degene die gister is geweest, heeft zeker wel de klacht als ongegrond aangemerkt, omdat duidelijk is dat we bezig zijn én er is niks wat naar de buren zou kunnen groeien vanuit onze tuin, gezien de betonnen schutting aan onze kant, hooguit met wind hun tuin in maar de wind staat 9 vd 10 keer de andere kant op.
Er is eerst bij ons gepraat, daarna is hij bij de buren geweest en ze zijn opvallend stil momenteel, bijna eng >;)
Ik heb overigens wel de geluidsfragmenten van de muziek laten horen, dit was zeker buiten proporties.

De volgende stap zou idd een gesprek op neutraal terrein zijn, dan de wijkagent etc.

Dan was het of geen buurtbemiddelaar (maar misschien iemand van de woningbouw vereniging) of een buurtbemiddelaar die zijn boekje heel grondig te buiten gaat. Buurtbemiddelaars zijn neutraal, die doen geen uitspraken over gegrond of ongegrond, hebben geen mening over de casus. Ze zijn er puur om te zorgen dat er rustig met elkaar gepraat wordt.

Ze kunnen wel zeggen dat ze het snappen dat het vervelend is dat de buurman klaagt, vragen wat voor impact het op jullie heeft etc. Maar een goede bemiddelaar doet echt geen uitspraken over of iets gegrond is of niet.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 21:09

Hopelijk is de stilte inderdaad een gevolg van een goed gesprek met wellicht inzichten voor hun! Wat ergens wel grappig zou zijn aangezien ze zelf de buurtbemiddeling hebben ingeschakeld :)

En hopelijk is het niet een soort stilte waarin gewacht wordt op het eerste beste beetje overlast van jullie kant om weer een punt te maken, maar dat is een gedachte van mij wanneer ik van het verkeerde uit zou gaan, het eerste lijkt me in dit geval een iets hoopvollere gedachte :D
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 13-05-23 21:12, in het totaal 2 keer bewerkt

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 21:11

Sellyxx schreef:
Hopelijk is de stilte inderdaad een gevolg van een goed gesprek met wellicht inzichten voor hun! Wat ergens wel grappig zou zijn aangezien ze zelf de buurtbemiddeling hebben ingeschakeld :)

En hopelijk is het niet een soort stilte waarin gewacht wordt op het eerste beste beetje overlast van jullie kant om weer een punt te maken, maar dat is een gedachte van mij wanneer ik van het verkeerde uit zou gaan, het eerste lijkt me in dit geval een iets hoopvollere gedachte :D

Daar zijn we wel een beetje huiverig voor idd :=
Maar voor nu genieten we even van de rust *\o/*

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 21:13

Vjestagirl schreef:
Vjestagirl schreef:

Dan was het of geen buurtbemiddelaar (maar misschien iemand van de woningbouw vereniging) of een buurtbemiddelaar die zijn boekje heel grondig te buiten gaat. Buurtbemiddelaars zijn neutraal, die doen geen uitspraken over gegrond of ongegrond, hebben geen mening over de casus. Ze zijn er puur om te zorgen dat er rustig met elkaar gepraat wordt.

Ze kunnen wel zeggen dat ze het snappen dat het vervelend is dat de buurman klaagt, vragen wat voor impact het op jullie heeft etc. Maar een goede bemiddelaar doet echt geen uitspraken over of iets gegrond is of niet.

En Vjestagirl ergens ook wel goed inderdaad, want anders zou degene die klaagt kunnen proberen om via zo'n bemiddeling zijn/haar punt te versterken, en om iemand anders de 'problemen' te laten oplossen zonder dat je daarvoor zelf je best doet om het op te lossen. Al denk ik wel dat sommige mensen met dat idee wel buurtbemiddeling inschakelen, om gelijk te krijgen, en misschien juist wel goed dat zulke mensen een eigen spiegel voorgehouden krijgen wanneer een bemiddelaar heel neutraal naar de situatie kijkt en probeert vooral te kijken naar wat jij zelf als persoon kunt doen.

Edit: er even vanuit gaande dat dit gaat om mensen die buurtbemiddeling inschakelen zonder zelf in gesprek te willen gaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 18:30

Kyno schreef:
Oh ik leef zo met je mee!

Wij kwamen uit een heerlijke buurt en zijn 3 jaar terug verhuisd om onze droom van paarden aan huis waar te maken. We leven dus op het platte land, met veel ruimte om het huis en aan de bosrand, dus zou je zeggen; risico op buurproblemen zou bijna 0 moeten zijn. Helaas pindakaas, niks is minder waar. Er woont een mevrouw “naast” ons met veel te veel tijd (is fulltime thuis), die gewapend met verrekijker alles achter een spleet in de jaloezieën in de gaten houdt en om de haverklap aan de deur staat om te klagen over “grassprieten die tijdens het maaien naar haar voortuin zijn overgewaaid”, “een rat waarvan ze zag dat die vanuit ons weiland naar haar tuin is over gelopen” en “dat ik mijn paarden pas na 14:00 op mijn eigen weiland mag laten en voor 17:00 er weer af moet halen”. Haar andere buurman had laatst kippen aangeschaft, stond ze direct daar aan de deur met het dreigement dat als daar een haan bij was, ze daar direct werk van zou gaan maken.
Ze beroept zich op haar zogenaamde “voorrechten”, omdat ze er al 35 jaar woont. Zucht.

Het kan je woonplezier echt zo verpesten… zo jammer. Wat je zegt: leven en laten leven (zo lang in het redelijke natuurlijk).

Hoe groot je land ook is, altijd grenst het ergens aan anderen en vandaar altijd kans op moeilijkheden.