Vriendschap, hoe werkt het eigenlijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 08:19

Suzanne F. schreef:
Yv_ schreef:
Nouja, als je hoofd vol zit met andere dingen, je een gemiddelde werkdag van 10 uur hebt en dan nog in je up een huishouden en huisdieren te doen hebt, kan het er nog weleens bij inschieten. Ik vind het van weinig respect en vriendschap tonen als daar geen begrip voor opgelegd kan worden :). En dan vraag ik me af wat dát voor vriendschap is :=. Geen respect of begrip kunnen opbrengen voor andermans situatie is doeiii

Er zijn meerdere wegen naar Rome he :).

Snap ik. Maar het draait niet allemaal om jou. Anderen zijn ook druk, gestressed, burn-out, depressief en hebben een gezin en dieren en weet ik wat. Maar niet alles draait om jou. Denken aan een ander, oprecht interesse tonen in een ander, tijd (5 seconden whooo toe maar) maken voor een ander. Dat maakt dat je een vriendin kan zijn voor een ander. Vragen naar iemand en vragen hoe het echt gaat. Dat maakt iemand waardevol als vriendin.

En nee dat hoeft niet elke week maar als het structureel van 1 kant blijft komen dan ben ik er snel klaar mee.

Dus alles draait wel om jou :D Jij stelt de eisen en als de ander daar niet aan voldoet, dan ben jij er klaar mee?
Geen vriendin voor mij dus :D
Ik heb vrienden en vriendinnen die bij me passen, het zijn er niet veel, ze zijn allemaal een beetje raar en we gaan elkaar geen onzinappjes lopen sturen om maar een appje te sturen want we houden allemaal niet van koetjes en kalfjes :n Er zijn wel nuttiger dingen om te doen dan dat.
Maar als we zin hebben in écht contact, dan spreken we wel met elkaar af. En ja, daar kan jaren tussen zitten, maar ik beschouw ze wel degelijk als vrienden. Omdat ik weet dat we op elkaar kunnen rekenen, altijd weer verdergaan waar we gestopt zijn, het gevoel is er gewoon.
Wat ik daarmee bedoel te zeggen: vriendschap is er in vele soorten en maten, en de uitdaging is om te onderzoeken wat bij jou past. Want mijn verwachtingen zijn dus duidelijk anders dan die van Suzanne bijvoorbeeld.
Toen ik jonger was waren mijn verwachtingen trouwens ook anders en had ik regelmatig ook het gevoel dat het allemaal maar van mij af moest komen. Toen ik die verwachtingen ging loslaten, ontdekte ik dat ik daar veel gelukkiger van werd. Ik ben zelf trouwens ook niet goed in zomaar appjes sturen, want wat moet je dan in godsnaam zeggen? Goh hoe is het?
En ik heb toch echt heel veel leuke mensen om me heen :j natuurlijk zijn dat niet allemaal vrienden, maar hoeveel échte vrienden heb je eigenlijk nodig? Ik niet zoveel.

candalisa

Re: Vriendschap, hoe werkt het eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 08:45

TS ik herken je verhaal ook met hetzelfde verleden. Ik heb het idee dat personen die gepest zijn meer bevestiging zoeken. Ten minste ik merk wel dat ik dat nodig heb en niet iedereen snapt dat. Ik heb ook wel eens het gevoel gehad dat ik dacht “moet het weer van mij komen?” Maar soms heb ik ook momenten dat het meer van de ander moet komen dan het van mij af komt. Dit is niet bewust maar dan schiet het er door omstandigheden bij in en voel ik mij schuldig en zo gaat dat van het een en ander. En sommige mensen zijn nu eenmaal niet zo dus je kan denken ik stoor mij eraan ik wil geen vriendschap of het los laten en genieten van de momenten dat jullie het wel gezellig hebben.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 08:58

Suzanne F. schreef:
Yv_ schreef:
Nouja, als je hoofd vol zit met andere dingen, je een gemiddelde werkdag van 10 uur hebt en dan nog in je up een huishouden en huisdieren te doen hebt, kan het er nog weleens bij inschieten. Ik vind het van weinig respect en vriendschap tonen als daar geen begrip voor opgelegd kan worden :). En dan vraag ik me af wat dát voor vriendschap is :=. Geen respect of begrip kunnen opbrengen voor andermans situatie is doeiii

Er zijn meerdere wegen naar Rome he :).

Snap ik. Maar het draait niet allemaal om jou. Anderen zijn ook druk, gestressed, burn-out, depressief en hebben een gezin en dieren en weet ik wat. Maar niet alles draait om jou. Denken aan een ander, oprecht interesse tonen in een ander, tijd (5 seconden whooo toe maar) maken voor een ander. Dat maakt dat je een vriendin kan zijn voor een ander. Vragen naar iemand en vragen hoe het echt gaat. Dat maakt iemand waardevol als vriendin.

En nee dat hoeft niet elke week maar als het structureel van 1 kant blijft komen dan ben ik er snel klaar mee.

Precies, en dat werkt andersom net zo goed. Denk je nou echt dat ik er een probleem van zou maken als een vriendin met een burnout kampt en me niet appt? Nee, ik ben juist de vriendin die dan aan haar zal vragen hoe het gaat. Zo werkt dat in een vriendschap: geven en nemen.

Denken en doen zijn ook verschillende dingen. Ik dénk in hectische periodes meerdere keren per dag "oja, ik moet nog even een apje sturen" en de dag erna in de auto blijkt dat ik het weer vergeten ben. Ik app niet in de auto en mijn werk is een bunker. Niet iedereen heeft groen gras met bloemetjes onder de voeten en een werksituatie waarin je een groot gedeelte van de dag met je telefoon bezig kunt zijn.
Gelukkig heb ik vrienden om me heen die wel geven en nemen en hoef ik dit soort gedoe er niet bij te hebben. Wij respecteren elkaar gewoon, ook de drukke periodes. De ene keer komt het meer van de een, de andere keer meer van een ander. 50/50 vind ik gewoon bullshit.
Ben in elk geval blij voor je dat jouw vriendschappen op deze manier werken. Ik zou me opgesloten en verplicht voelen. En zodra iets een verplichting is, is het voor mij geen vriendschap meer.

Nú zeg je structureel, dat zei je er eerder niet bij. Structureel dingen laten vallen gaat inderdaad tegenstaan, in dat opzicht ben ik het met je eens. Een slechte vriendin zijn omdat je soms gewoon idiote periodes doormaakt? Nee, allesbehalve.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 08:59

Ik ben vroeger trouwens ook gepest... ik herken dat stuk over die bevestiging nodig hebben van toen ik jonger was. Maar daar kun je natuurlijk wel aan werken, dat heb ik gedaan en maakt dat ik veel makkelijker in het leven sta, meer zelfvertrouwen heb en gelukkiger ben. Is niet makkelijk om te doen, maar het brengt je veel.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 09:02

Achterom schreef:
Ik ben zelf trouwens ook niet goed in zomaar appjes sturen, want wat moet je dan in godsnaam zeggen? Goh hoe is het?

die snap ik niet. Is het dan raar om aan iemand te vragen hoe het gaat? Lijkt me juist een deel van de basis van een vriendschap?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 09:05

Kinke schreef:
Achterom schreef:
Ik ben zelf trouwens ook niet goed in zomaar appjes sturen, want wat moet je dan in godsnaam zeggen? Goh hoe is het?

die snap ik niet. Is het dan raar om aan iemand te vragen hoe het gaat? Lijkt me juist een deel van de basis van een vriendschap?

En dan appt de ander terug "goed, met jou?". Lekker zinvol. Dan bel ik liever, dan komt er meer uit. Of als het dan niet uitkomt, plan ik meteen even om iets af te spreken. Ik heb liever een goed gesprek denk ik.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 09:16

Ik ben vroeger ook gepest, op de middelbare school. Maar ik herken het stuk "bevestiging nodig hebben" dan weer totaal niet. In dat opzicht heb ik niemand nodig. Zo zie je maar, iedereen is weer anders. Ik lees hier wel terug dat men bepaalde "verwachtingen" heeft van de vriendschap, en dat lijkt me dan weer lastig. Zeker als je die verwachtingen niet uitspreekt, dan kan de ander er ook niet aan voldoen. Ik verwacht eigenlijk niet zo veel van een ander, vriendschap is voor mij geen "voor wat hoort wat", of "nu ben jij aan de beurt", dat lijkt me een recept voor teleurstellingen?

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 09:27

Vriendschap is voor mij: er voor elkaar zijn. Ook al heb je elkaar in geen maanden meer gesproken als er stront aan de knikker is ben je er voor elkaar. En gelukkig heb ik zulke vrienden.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 09:37

Ik heb al 45 jaar een vriendin en we kunnen lezen en schrijven met elkaar maar ook elkaar weken jet spreken of appen en het is goed zo.
Als ik haar nu bel dat ik haar nodig heb laat ze alles uit haar handen vallen en is hier binnen no time en andersom ook.
We weten echt bijna alles van elkaar maar er heeft nog nooit een van ons uit de school geklapt, ook niet als we weleens ruzie hadden en zo hoort het ook want als dat vertrouwen er voor mij niet is dan is het klaar.
Leven en laten leven.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 10:05

Ik denk dat vriendschap voor iedereen anders is, en dat maakt het misschien ook wel zo moeilijk. En soms weet je ook gewoon niet wat je aan elkaar hebt totdat het zeg maar 'fout' gaat. Communicatie is daarin denk ik ook weer heel belangrijk.

Recent heb ik een vriendschap beëindigd. Die was voor ons beide eigenlijk perfect: low maintenance maar we wisten alles van elkaar en hadden het super leuk. We spraken elkaar soms een tijdje niet, en dan appten we weer, spraken af en dan weer even niet. We vonden dat allebei perfect. Alleen, als iemand dan vervolgens 2 jaar lang alleen maar met zichzelf bezig is en in het proces vergeet dat de ander ook een leven en gevoel heeft... Dan is de koek een keer op. Natuurlijk ben je er voor elkaar, is de balans soms eventjes scheef omdat iemand het moeilijk heeft. Maar 2 jaar lang geen interesse tonen in de ander terwijl ik haar in de tussentijd al 6x (figuurlijk) uit de put had getrokken, mja. Daar hield het voor mij op. Heel pijnlijk, maar als iemand het niet op kan brengen om mij ook eens een hart onder de riem te steken als het niet gaat, dan is het geen echte vriendschap voor mij.

Wat ik vooral lastig vind is om 'nieuwe' mensen te vinden om vriendschappen mee op te bouwen. Het voelt voor mij nu ook een beetje als verspilde tijd na de vorige ervaring :+

Goed, mijn punt: omdat vriendschap voor iedereen weer net wat anders is, blijkt het nog wel eens lastig de passende mensen er tussenuit te pikken.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 10:26

Jaren terug had ik heel veel ‘vrienden’ maar op het moment dat je iemand nodig hebt, op wat voor manier dan ook, dan leer je je beste vrienden kennen.
Ik heb een oud collega waar ik ook mee bevriend ben en allebei mijn vriendinnen hebben het hart op de tong, heerlijk.
Het is een harde maar wel duidelijke manier om wakker te worden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 10:32

Ik heb een hele bijzondere vriendin die ik meerdere keren per dag spreek.
We kennen elkaar al vanaf 17 jaar oud en zijn er later pas achter gekomen dat haar stiefmoeder een relatie heeft gehad met mijn biologische vader (snap je het nog? :+ ).
Daar kwamen we pas na een jaar of 3 achter. Echt heel apart. We waren dus "bijna" zusjes :))
We zijn eerlijk tegen elkaar en kunnen elkaar ook alles zeggen. Alles komt van beiden kanten.
We wonen vrij ver van elkaar (zij in Noord-Holland en ik in Noord-Brabant) en logeren af en toe bij elkaar of gaan een dagje langs. Zo komt zij volgende week weer hier.
Maar verder spreken we elkaar meerdere keren per dag dus aan contact ook geen gebrek.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 10:43

Meerdere keren per dag? Zo dat is wel heel intensief. Mooi dat jullie zo’n hechte band hebben.
Ik spreek mijn vriendin eens in de paar weken denk ik. Soms een appje, soms bellen we en eens in de paar maanden spreken we af om elkaar te zien. Voor ons werkt dat fijn zo.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 11:06

Achterom schreef:
Kinke schreef:

En dan appt de ander terug "goed, met jou?". Lekker zinvol. Dan bel ik liever, dan komt er meer uit. Of als het dan niet uitkomt, plan ik meteen even om iets af te spreken. Ik heb liever een goed gesprek denk ik.

Dan bel je dus ipv via de app te vragen hoe het gaat óf wanneer het tijdstip daar wellicht om vraagt kun je ook appen van “ Hoihoi, ik heb zin om iets leuks te doen, zullen we morgen even bellen?”

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 11:10

Ah, ik moet dus appen om te vragen vragen om te kunnen bellen? Ik zit daar toch wat anders in, ik bel, komt het niet uit dan merk ik dat snel genoeg (diegene kan gewoon niet aanpakken, meestal bellen ze dan wel terug, zo niet, dan bel ik nog eens). Maar goed, zoals ik al zei, ik zie daar het nut echt niet van in :D
De mensen om me heen ook niet geloof ik. Het is niet alsof ik nooit app, maar dan is er vaak iets te melden, of ik weet dat er iets speelt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 11:12

Je mist de context denk ik… Als ik bedenk om 22 uur van o shoot vergeten te bellen, dan app ik met de vraag of het uit komt om morgen even te bellen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 11:12

Maar Ineke2 dat je niet wekelijks belt of contact hebt betekent niet automatisch dat je geen goede vrienden bent? Als je er beide tevreden mee bent is al het andere natuurlijk prima. Maar de verwachtingen van beide moeten gelijk zijn. Daarom is dingen echt uitspreken naar elkaar belangrijk.
Ik heb een vriendin die in nu wel vaker zie/spreek maar we hebben ook periodes gehad dat we elkaar 2x per jaar zagen. Beide periodes waren voor ons prima. En we zijn nu zeker al 15 jaar vriendinnen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 11:15

lenaa_tje schreef:
Maar Ineke2 dat je niet wekelijks belt of contact hebt betekent niet automatisch dat je geen goede vrienden bent? Als je er beide tevreden mee bent is al het andere natuurlijk prima. Maar de verwachtingen van beide moeten gelijk zijn. Daarom is dingen echt uitspreken naar elkaar belangrijk.
Ik heb een vriendin die in nu wel vaker zie/spreek maar we hebben ook periodes gehad dat we elkaar 2x per jaar zagen. Beide periodes waren voor ons prima. En we zijn nu zeker al 15 jaar vriendinnen.

Ik heb werkelijk nergens geschreven in dit topic dat ik vind dat er wekelijks contact nodig zou moeten zijn :D

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 11:16

Ts, ik herken jouw verhaal echt!

Ik ben iemand die weinig vrienden heeft. En nu ik al bijna 2 jaar struggle met mn gezondheid (ik heb 13 ziekenhuisopnames in anderhalf jaar achter mn kiezen en mn leven is niet meer zoals het was) heb ik eigenlijk niemand meer over die uit zichzelf een bericht stuurt of even belt.

Het is ook zeker niet dat ik tijdens gesprekken met mensen constant vertel hoe dramatisch het allemaal is in mn leven. Probeer juist heel erg interesse in andere mensen te tonen. Maar de interesse van andere is afgenomen, als ik in het ZH lig zie ik weinig mensen, hoor ik weinig mensen, en als ik thuis ben hoor ik ook weinig mensen.

Ik heb veel contact geprobeerd te zoeken, en ik heb wel een aantal mensen die belangrijk zijn in mn leven, maar ik kan niet ontkennen dat het wel echt een vervelend gevoel geeft.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 11:26

Is het niet een goed idee om met elkaar te brainstormen hoe TS en andere mensen die daar behoefte aan hebben, vrienden maken?

Mag ik het topic een beetje kapen voor een algemene vraag?

Hoe heb jij je vriend(en) ontmoet?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 11:27

Ik ga meteen maar mezelf antwoorden.

Basisschool/poppodium waar ik vrijwilligerswerk deed/school of sport van m'n kinderen/via andere vrienden/op feestjes/festivals in bijvoorbeeld de wc of ergens vooraan bij de DJ.

Ik tip jongeren ook altijd om een poppodium op te zoeken als je nieuwe contacten wil. In Alkmaar heb je Victorie bijvoorbeeld, of HAL25, daar werkt ook een heel tof team aan allerlei kunstprojecten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 11:33

Suzanne F. schreef:
Meerdere keren per dag? Zo dat is wel heel intensief. Mooi dat jullie zo’n hechte band hebben.
Ik spreek mijn vriendin eens in de paar weken denk ik. Soms een appje, soms bellen we en eens in de paar maanden spreken we af om elkaar te zien. Voor ons werkt dat fijn zo.

Meerdere keren per dag idd :j Maar dan wel meestal via de app, spraakbericht etc.
En één keer in de week hebben we "kringgesprek" waarbij we bellen _O-

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 11:38

Ik heb ook vrienden die ik dagelijks via de app etc spreek. Maar waar ik m’n vrienden heb ontmoet:

- bokt, stuk of 6
- middelbare school (=verwaterd inmiddels)
- bumble friends (aanrader)
- zwangerschapsgymnastiek van onze moeders, voor onze geboorte
- bij mijn A-diploma
- hondenveldje in het park
- fb groep
- kennis van insta bij een oproep voor contacten met mede autisten
- kennissen uit een appgroep met mede autisten

Vind het allemaal fijne vriendschappen. De een spreek ik meer dan de andere maar vind dat er bij geen een een grote onbalans zit.

Ben mij er van bewust dat ik een grote vriendenkring heb en daar ben ik heel dankbaar voor. Dat was vroeger wel anders.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 11:50

Ik hecht wel waarde aan de vriendschappen die ik heb, maar bindt mij er niet aan vast. Heel soms heb ik ook het idee dat het meer vanuit mij komt, naar sommige mensen en dan las ik een contact stop vanuit mij in. Ik neem geen contact op met die persoon/personen en wacht dan af wanneer er vanuit hun een seintje komt. Dat kan dan een berichtje of telefoontje zijn, of zelfs een reactie op fb :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 11:54

purny schreef:
Rocamor schreef:
in mijn ogen hoort het van beide kanten te komen. Maar wel als beide kanten elkaar in de waarde laten en soms ook een "nee nu niet" accepteren.

Waarom zou je haar moeten appen om te schrappen? Laat het rusten en je ziet vanzelf of ze je gaat benaderen of niet. Jij niet op haar vizier, zij niet op die van jou.

Zij rekent er waarschijnlijk nog gewoon op dat we gaan. Maar wanneer ik met haar afspreek is het iedere keer dat ze gaat sparen voor NY.
Ik krijg wel gewoon het gevoel dat ze geen tijd meer kan maken voor even een appje te sturen. Ik moet ook nog steeds horen of ze met koningsdag vrij is...

Purny, gewoon je reis boeken en meedelen dat je dan en dan gaat!
Je kunt beter in je eentje genieten dan iemand bij je( of niet) die je aan het lijntje houd.
Of zeggen dat je dit weekend gaat boeken!!