Wie is hier christelijk en wat is de de reden dat je gelooft

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 15:35

Gaby schreef:
Advocaat van de duivel: In dit leven mag je dus gerust seksueel misbruikt worden en als je er niet in slaagt om te geloven dat God het beste met je voorheeft (jij kiest er immers niet voor om geboren te worden, dat je opgroeit in een familie met incest is kennelijk heel okee, karaktervormend en absoluut niet de schuld van God), kom je dus ook niet in de hemel.
De enige manier om dat goed te praten is door te geloven dat de duivel ook bestaat. Want anders zijn alle slechte dingen altijd jouw schuld, en alle goede dingen komen door God. Hoezo, " Als jij niet precies doet wat ik wil, zal je pijn lijden - en ik doe net alsof je zogenaamd vrije wil hebt."

Ik geloof dat niet. Dat past niet bij mijn beeld van een rechtvaardige God.

Kuggur schreef:
Ik ben atheist.
Em wat betreft de christelijke theologie, daar zijn imo duidelijk basis problemen zélfs met de eigen interne logica.
Een heel basaal voorbeeld, een god die alwetend is, almachtig en absoluut goed? Eén van die eigenschappen moet water bij de wijn doen.....

Eens.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 15:39

Amado7 schreef:
[God schiep ons niet als robotjes die Hem loven en aanbidden maar als mensen die een eigen wil en keuze hebben. Hij wil geen mensen die automatisch voor Hem kiezen, Hij wil mensen die uit eigen keuze voor je kiezen. Je wilt in een relatie toch ook niet dat de ander van je houdt omdat jij dat wil en de ander opdraagt? Je wil iemand die volledig voor je gaat, een relatie met je wil, voor je wil leven en onvoorwaardelijk van je houdt. En dat is wat God wil, geen robotjes die elke dag lief doen omdat het zo geschapen is maar iemand die voor Hem kiest en houdt.

Je slaat hier het detail over dat als je niet "uit vrije wil" voor hem kiest, deze liefhebbende god, je gestraft wordt met een oneindige marteling in de hel,intens lijden zonder einde....
Interessante opvatting van vrije wil...

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 15:41

Popstra schreef:
Sellyxx schreef:
Maar met dat je zegt 'ik geloof ook dat het na je dood niet afgelopen is' zeg je daarmee toch ook dat je iets gelooft. Daarmee denk ik dat spreken over geloof verder gaat dan enkel binnen de religieuze context. En dat het dus gaat om de dingen die je niet letterlijk met je 'blote' oog kan 'bewijzen' maar waarvan je wel denkt dat het waar is. Maar het is heel logisch om dat enigszins in een bepaald consistent betekeniskader te brengen (wat vaak met verschillende geloven' gebeurt). In plaats van dat je denkt: ja ik geloof dat ik later kan dansen achter de regenboog, want (?)

maar ik geloof dus niet in dat er een ,god, is maar respecteer wel ieders geloof zolang deze geen misbruik maakt ,,in de naam van,,

Als ik in een god zou MOETEN geloven dan spreekt het Boedisme mij wel aan. Vind dat het meest vredig

Het Boeddhisme is juist het enige geloof dat geen God heeft. :P dus dat past dan wellicht inderdaad wel goed bij je voorkeur.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 15:49

Kuggur schreef:
Amado7 schreef:
[God schiep ons niet als robotjes die Hem loven en aanbidden maar als mensen die een eigen wil en keuze hebben. Hij wil geen mensen die automatisch voor Hem kiezen, Hij wil mensen die uit eigen keuze voor je kiezen. Je wilt in een relatie toch ook niet dat de ander van je houdt omdat jij dat wil en de ander opdraagt? Je wil iemand die volledig voor je gaat, een relatie met je wil, voor je wil leven en onvoorwaardelijk van je houdt. En dat is wat God wil, geen robotjes die elke dag lief doen omdat het zo geschapen is maar iemand die voor Hem kiest en houdt.

Je slaat hier het detail over dat als je niet "uit vrije wil" voor hem kiest, deze liefhebbende god, je gestraft wordt met een oneindige marteling in de hel,intens lijden zonder einde....

Dat is absoluut niet wat in iedere kerk, in iedere christelijke stroming of door iedere gelovige wordt geloofd hoor. Ik heb dit in mijn christelijke opvoeding nooit gehoord. Wel bij de communie van mijn nichtje in een andere kerk. Dus wederom.... zoveel kerken, zoveel stromingen, zoveel verschillende gedachten over en invullingen van geloof.

Ik heb in 'mijn' kerk vroeger altijd gehoord dat het paradijs en Jezus er voor iedereen zijn. Ook voor ongelovigen (zoals ik zelf :D ). Niks hel of verdoemenis.

Krabburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 16:08

Ik ben christen en weet mij gelukkig veilig geborgen in de handen van mijn hemelse Vader.

Er wordt hier, door sommige, best een beetje negatief gekeken naar het geloof, en dat snap ik wel met alle narigheid in de wereld.
Maar als ik voor mijzelf spreek is God vooral heel persoonlijk en liefdevol. God IS genade en die zekerheid, dat hoeveel en hoevaak ik het ook verkeerd doe, ik altijd terug mag komen bij Hem, dat heeft heel veel rust.

En een ieder die aangeeft, ik houd niet van een kerk, bij deze ben je van harte uitgenodigd bij mij in de kerk. Wij hebben een hele fijne gemeente <3 . Stuur gerust een pb voor meer info.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 16:13

Maar hoe is nu uberhoupt te bewijzen dat god de schepper van ons allen en alles is zoals het geloof ons wil doen geloven? Wie was god? was het een mens?

Waar komen al die verhalen door de eeuwen heen toch vandaan?

Zo was ik vorige maand een katholieke kerk in gewandeld in centrum van Cremona, Italie en daar waren verschillende nissen uit verschillende tijden. De oudste die ik zag was uit 1200 en dat vind ik wel heel bijzonder. De afbeeldingen die er omheen geschilderd waren waren dan wel weer veelal kommer en kwel. Niet zo een gezellige tijd zeg maar, maar bruut geweld tegen de mensheid en kindjes werden ook niet gespaard....
Was dat de werkelijkheid of ook de fantasie vraag ik mij dan af.
Zo daalde ik ook af naar de tombe waar belangrijke kerk hoofden al eeuwen opgebaard lagen.
Ik vind dat altijd wel heel indrukwekkend maar zet mij toch niet aan ook te gaan geloven.

BeFunny

Re: Wie is hier christelijk en wat is de de reden dat je gelooft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 16:17

En hoe kijken de gelovigen naar, de Evolutie?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 16:36

BeFunny schreef:

In geval van niet-fundamentalische christenen zie ik vaak het "god of the gaps" fenomeen als het gaat om wetenschappelijke kennis die in strijd is met de bijbel.
De goddelijke verklaring wijkt dan historisch in stappen voor de ontwikkeling van wetenschap.
Een ander voorbeeld dan evolutie is bijvoorbeeld het geocentrische beeld van het universum.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 16:46

Ik ben gelovig en ga naar de Gereformeerde Kerk in het dorp. Het geloof geeft mij structuur en houvast en geeft hoop en verbinding. Onze kerk is een hele fijne open kerk waar iedereen welkom is ongeacht afkomst, achtergrond of voorkeuren. Je mag komen hoe je bent en iedereen is blij dat je komt. Mensen staan voor elkaar klaar en steunen elkaar. Het is echt een ‘gemeente’. Bijna een grote familie. Ik kom er nu bijna 10 jaar en ben blij dat ik er ooit een keer binnengestapt ben. Ik ben niet christelijk opgevoed namelijk.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 16:50

Suzanne F. schreef:
Het geloof geeft mij structuur en houvast en geeft hoop en verbinding.

Als je dit ergens anders zou kunnen vinden, zou de kerk dan niet meer nodig zijn?

Ik bied mezelf structuur in het leven, het leven geeft me hoop en mijn sociale contacten geven me verbinding.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:07

Brainless schreef:
Kinke schreef:
Dus die kindertjes die misbruikt worden moeten gewoon even afwachten?
Ik snap die uitleg echt totaal niet

In hun ogen wel ja.. maar dan moet dat kindje wel in god geloven, anders ben je voor niks misbruikt.

Nee hoor, in ‘onze’ ogen niet.

Christenen vinden het net zo verschrikkelijk as niet christenen dat zulke dingen gebeuren, zowel binnen als buiten de kerk.

BeFunny schreef:

Ik kijk daar elke dag naar, waarschijnlijk op dezelfde manier als jij.
‘De evolutie’ is nogal breed.
En ik ben geen evolutionaire wetenschapper dus heb er ook niet meer verstand van dan ieder ander.

_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:12

Ik ben 13, en christelijk.
Christelijk opgevoed, maar ik geloof zelf ook.
Ik woon op de biblebelt (randje), heb op een christelijke basisschool gezeten en nu ook een christelijke middelbare school. Nou moet ik zeggen dat er niet mega veel andere keuzes zijn, maar ik vind het wel fijn.
Ik ga ook naar de kerk. Min of meer verplicht, maar ook regelmatig zonder m'n ouders. En dan met club. Dat vind ik bijvoorbeeld ook heel fijn, omdat daar allemaal anderen van mijn leeftijd zijn die dan ook naar de kerk gaan. Hetzelfde met kamp, catechesatie etc.

Ik denk ook dat er heel veel verschil tussen verschillende kerken zit, en dat dat soms misschien een beetje vergeten wordt.
Bij ons in de kerk maakt het echt niet uit of je in je spijkerbroek met gaten en een hoodie naar de kerk komt, of in een nette jurk. Alle geslachten zijn welkom, het maakt niet uit op wie je valt.

En sommige dingen die gebeuren zijn vreselijk, dat klopt. En misschien zit daar een plan achter, misschien ook niet. Dat weet ik niet. Maar ik merk wel dat als er bijvoorbeeld dingen gebeuren in de gemeente, ook de hele gemeente betrokken is, en dat vind ik bijvoorbeeld ook heel fijn aan de kerk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:26

verootjoo schreef:

Christenen vinden het net zo verschrikkelijk as niet christenen dat zulke dingen gebeuren, zowel binnen als buiten de kerk.

Maar je bent pas (pijn)vrij na je sterven en je naar god/de hemel gaat, mensen die niet geloven komen daar niet terecht.
Dus die hebben "voor niks" geleden, omdat het god was die de mens hun eigen vrije wil heeft gegeven en zonde toelaat is het aan hem om te zorgen dat ook niet gelovigen een gelukkig/vrij leven moet kunnen hebben.. maar nee, hij is zo narcistisch dat je in hem moet geloven en moet leven naar zijn regels terwijl hij zich niet laat zien.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:32

Brainless schreef:
verootjoo schreef:

Maar je bent pas (pijn)vrij na je sterven en je naar god/de hemel gaat, mensen die niet geloven komen daar niet terecht.
Dus die hebben "voor niks" geleden, omdat het god was die de mens hun eigen vrije wil heeft gegeven en zonde toelaat is het aan hem om te zorgen dat ook niet gelovigen een gelukkig/vrij leven moet kunnen hebben.. maar nee, hij is zo narcistisch dat je in hem moet geloven en moet leven naar zijn regels terwijl hij zich niet laat zien.

Dat is jouw interpretatie :) helemaal niet iets wat stellig zo is.
Ik weet niet of alleen mensen die geloven in de hemel komen.
Leven naar zijn regels is niet de manier om in de hemel te komen.

Ik begrijp ook nooit zo goed waarom mensen die heel stellig niet (willen) geloven, zo druk zijn met wel of niet in de hemel komen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:36

verootjoo schreef:
God staat dat dus ook niet toe. Daarom heeft hij Jezus geofferd voor ons allemaal en belooft hij ons een wereld zonder kwaad. Na dit leven.

Kinke schreef:
Dus die kindertjes die misbruikt worden moeten gewoon even afwachten?
Ik snap die uitleg echt totaal niet

Brainless, ik reageerde op de uitleg van verootjoo

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:37

Waarom die wel geloven maar niet achter de kerk staan, waarom worden/zijn jullie dan niet protestant?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:40

StalNollie schreef:
Waarom die wel geloven maar niet achter de kerk staan, waarom worden/zijn jullie dan niet protestant?

Dat is toch ook een kerk >;)
Ik zit trouwens wel bij een kerk (PKN) maar begrijp deze vraag niet zo goed.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 10-05-23 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:41

verootjoo schreef:
Ik begrijp ook nooit zo goed waarom mensen die heel stellig niet (willen) geloven, zo druk zijn met wel of niet in de hemel komen.

Omdat ik nog regelmatig hoor dat ik daar niet ga komen met mijn levenswijze.
Het zit mijn hoofd geramd dat je alleen moet/mag leven hoe is voorgeschreven en dat god zelfs je slechte gedachte kan zien/horen en dat je daarvoor gestraft zal worden.

Ik wil er geeneens komen, daar zijn dan mensen die mij het leven zuur hebben gemaakt omdat ze vinden dat ze daar het recht toe hadden. Laat mij maar gewoon verdwijnen in het niets.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:43

verootjoo schreef:
StalNollie schreef:

Dat is toch ook een kerk >;)
Ik zit trouwens wel bij een kerk (PKN) maar begrijp deze vraag niet zo goed.

Er is wel een verschil hierin.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:46

leeslampje schreef:
Kuggur schreef:
quote="Amado7"

Dat is absoluut niet wat in iedere kerk, in iedere christelijke stroming of door iedere gelovige wordt geloofd hoor. Ik heb dit in mijn christelijke opvoeding nooit gehoord. Wel bij de communie van mijn nichtje in een andere kerk. Dus wederom.... zoveel kerken, zoveel stromingen, zoveel verschillende gedachten over en invullingen van geloof.

Ik heb in 'mijn' kerk vroeger altijd gehoord dat het paradijs en Jezus er voor iedereen zijn. Ook voor ongelovigen (zoals ik zelf :D ). Niks hel of verdoemenis.[/quote]
Maar waarom zou je dan voor hem kiezen, als je ook zonder geloof in het paradijs komt? :?

Ik snap het nut van dat lijden niet. Waarom zou je je schepping laten lijden?
En als zowel het goed als het kwaad bij jou vandaan komt, hoe goed/barmhartig ben je dan als God?

(Ik speel hier advocaat van de duivel voor bepaalde aspecten van het geloof. Een deel van de normen en waarden vind indien uitgedragen door een vrijzinnige stroming wel mooi, maar dan gaat het mij om gedrag en niet om geloof)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 18:02

Brainless schreef:
verootjoo schreef:

Omdat ik nog regelmatig hoor dat ik daar niet ga komen met mijn levenswijze.
Het zit mijn hoofd geramd dat je alleen moet/mag leven hoe is voorgeschreven en dat god zelfs je slechte gedachte kan zien/horen en dat je daarvoor gestraft zal worden.

Er zijn altijd mensen die dat zeggen. Mensen zeggen het ook over mij als gelovige.

Citaat:
Ik wil er geeneens komen, daar zijn dan mensen die mij het leven zuur hebben gemaakt omdat ze vinden dat ze daar het recht toe hadden. Laat mij maar gewoon verdwijnen in het niets.

Prima toch? Maar dan begrijp ik niet waarom je het je zo aantrekt dat mensen zeggen hoe je wel of niet in de hemel kan komen.
Je hoeft niet te geloven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 18:10

verootjoo schreef:
Maar dan begrijp ik niet waarom je het je zo aantrekt dat mensen zeggen hoe je wel of niet in de hemel kan komen.

Omdat het familie is .. dat komt harder aan dan van "vreemden".

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 18:12

Brainless schreef:
verootjoo schreef:
Maar dan begrijp ik niet waarom je het je zo aantrekt dat mensen zeggen hoe je wel of niet in de hemel kan komen.

Omdat het familie is .. dat komt harder aan dan van "vreemden".

Ja dat snap ik. Lijkt me heftig om mee om te gaan.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 18:15

verootjoo schreef:
Brainless schreef:

Ik geloof ook niet in de hemel dus kom ik er ook niet.

Na de dood ben ik er niet meer.

Ik geloof ook niet in een andere vorm vorm van een hiernamaals.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 18:19

BeFunny schreef:
verootjoo schreef:

Ik geloof ook niet in de hemel dus kom ik er ook niet.

Na de dood ben ik er niet meer.

Ik geloof ook niet in een andere vorm vorm van een hiernamaals.

Ok. Bedankt voor de mededeling.