Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
dierenfan schreef:Het is heel ander geluid maar vergis je niet in het geluid van de natuur s nachts. Ik mis het in de wintermaanden en geniet hier vollop van maar stil is het verre van. Al hoor ik dit 1000x liever dan de geluiden die ik 3 jaar lang had toen ik in een flatje direct aan drukke snelweg en naast ziekenhuis woonde.
4.15 uur s ochtends. Donker dus geen beeld maar gaat om het geluid https://youtube.com/shorts/vR4LOkfWUFY?feature=share
Jildau schreef:Genoeg plekken in Friesland waar het echt stil is! Vooral net buiten de kleine dorpen. Heerlijk!
miereneter schreef:dierenfan schreef:Het is heel ander geluid maar vergis je niet in het geluid van de natuur s nachts. Ik mis het in de wintermaanden en geniet hier vollop van maar stil is het verre van. Al hoor ik dit 1000x liever dan de geluiden die ik 3 jaar lang had toen ik in een flatje direct aan drukke snelweg en naast ziekenhuis woonde.
4.15 uur s ochtends. Donker dus geen beeld maar gaat om het geluid https://youtube.com/shorts/vR4LOkfWUFY?feature=share
Dat is absoluut waar, ik ging ervan uit dat TS met 'stil' de menselijke geluiden bedoelde. De natuur kan oorverdovend zijn. Al vind ik bijvoorbeeld de kikkers ook heel rustgevend, dat is een heerlijk monotoon geluid.
prompter schreef:Gisteren nog speciaal de nachtegalen opgezocht. Ze zijn hier maar een paar weken. Ik hoor ze duizend keer liever dan verkeer, maar het is wel ongelooflijk hoe hard zo'n klein vogeltje kan zingen. En mensen uit stedelijke gebieden, die geen natuurgeluiden gewend zijn, vinden het al snel "herrie".
Adelaide71 schreef:Jildau schreef:Genoeg plekken in Friesland waar het echt stil is! Vooral net buiten de kleine dorpen. Heerlijk!
Daar versta je toch geen mens?![]()
Volgens mij is het nergens echt stil in Nederland. Wij zitten rustig hier op de grens van Drenthe/Grunn, maar overdag rijdt hier nog best veel verkeer langs. In de nacht is het stil, op een enkele auto na.
Plukje schreef:Wij vonden de stilte ook een belangrijke voorwaarde in de zoektocht naar ons nieuwe huis. Het grootste perceel dat we hebben bekeken was 100.000 m2 en toen we zelfs daar de weg nog ver in de verte konden horen wisten we dat helemaal stil niet ging lukken (voor ons budget). Uiteindelijk dus die eis wat aangepast en terechtgekomen op een plek waar we wel een 80km weg horen (‘s nachts nagenoeg geen verkeer) maar geen mensen. En dat blijkt achteraf onze grootste ergernis te zijn geweest bij ons vorige huis. Mensen die langs liepen, fietsten en reden, een 50 km weg met stoplichten in de buurt waar mensen stilstaan en praten (schreeuwen), piepende remmen en optrekkende auto’s en veel echt veel sirene’s. Dat hebben we allemaal niet meer. Alleen nog auto’s die in constant tempo voorbij rijden en dat is echt 100 x beter.
Er is maar één ding die je echt niet moet onderschatten en dat is het geluid dat vogels en andere dieren in zo’n natuurgebied produceren. Ik denk dat mensen uit de bewoonde wereld (zoals ik) zich daar geen voorstelling van kunnen maken. Wij hebben in ons bos een vrouwtjes bosuil wonen, blaffende vossen, een specht en veel heel veel kleine vogeltjes. De bosuil en de vos zijn midden in de nacht actief en de vogeltjes vanaf een uur of vijf. Ik vind het allemaal waanzinnig, maar als je hier komt voor echte stilte dan moet ik je zelfs op de Veluwe teleurstellen.
Soepblik schreef:Natuurgeluid is voor ons echt geen probleem. Mijn ouders hebben een huis in het bos in Zweden waar ik al 17 jaar lang ieder jaar ben, en die dierengeluiden vind ik juist heerlijk. Dat valt voor mij ook onder stilte.
Twiggy2008 schreef:Heb jarenlang stil gewoond in buitengebied/natuurgebied Hollandsche Rading (tussen Utrecht en Hilversum). Heerlijk, al die vogeltjes, de kikkers, het geruis van de overvliegende zwanen, uilen (vonden wij juist geweldig) en in de verte de blatende lammetjes op de weilanden.
Alleen vliegveld Hilversum veroorzaakte geluid (veel helicopters) en de fietsterroristen over het dijkje (hard gepraat).....
Ik zou zelf wel op Vlieland kunnen wonen. Zó rustig en stil daar, op al die momenten dat wij daar geweest zijn. Een huisje daar met de paarden erbij, ik zou het wel willen.
Popstra schreef:Wij woonden 5 jaar ook heel stil hier, prachtig uitzicht over de weides van de buurman waar geregeld hertjes liepen en dat was zalig. Onze buurman is alleen en daar had je geen ,last, van tot zijn zus tussen hem en ons in een ,keet woning, liet plaatsen incl oprit onder het mom van mantelzorg en er elk weekend nogal wat kinderen met kleinkinderen op visite komen die nogal luid praten, gillen en door de wei naast ons huis rennen en voetballen.
Wat een ergenis!!
Echt, ik vervloek ze op dat moment.
Onze honden zijn ook niet te houden als ze constant langs lopen. Die blijven blaffen en zijn echt woest.
Ook zijn we onze mooie vrije uitzicht over de wei kwijt.
Hebben vorig jaar maar een heg laten neer zetten want ik wil ook mn privacy. We keken zo bij elkaar naar binnen.
We waren en zijn nog steeds flabbetgasted dat dit maar kan.
De zorg was voor haar man maar die beste man is 2 jaar terug overleden wat eigenlijk betekend dat de woning dan weer weg moet want de zorg vervalt.
Maar zij blijft. Heeft geen zorg nodig en haar broer ook niet.
Wij willen ook niet banketstaaf doen door naar de gemeente te stappen, zijn zelf import en hun hier geboren en getogen maar het heeft echt een inbreuk op onze privacy gedaan en we hebben echt een stuk van ons woongenot ingeleverd hierdoor.
Zo kun je het dus ook treffen
Twiggy2008 schreef:Boheme, grappig, jazeker, de Utrechtseweg, de Tolakkerweg of de A27 en de treinen.
Wij zaten daar nog een eind vandaan, maar bij bepaalde wind kon ik in de verte ook het lichte geruis van de A27 nog wel eens horen... Mijn paarden staan nog steeds in dat gebied, dus gelukkig geniet ik er nog steeds van.
Popstra schreef:Nou we hebben in het begin wel verteld dat we het niet zo netjes vonden er niks met ons besproken was.
Er werd in ene een groot gat afgegraven in de wei voor waar de woning kwam en de vergunning was al af gegeven. De aankondiging om evt bezwaar maken in de krant hebben wij niet gezien.
Zo moeten ze bijv ook over onze weg waar de buurman recht van overpad op heeft om bij de woning te komen. Ze hadden zich op zn minst wel even netjes kunnen komen voorstellen..nee er werd gewoon een brievenbus neer gezet. De gemeente ging er van uit ze contact hadden gehad met ons daarvoor. Dat is dus niet gebeurd.
Met de buurman hadden we goed en leuk contact. Dat is nu minder uiteraard want die voelt ook wel dat ze niet netjes gehandeld hebben.
Het is soms net een camping hier. Vuurtje stoken, voetballen en herrie.
En het was echt heerlijk rustig. Daarom kochten we het ook destijds.
Heel zuur ja
Boheme schreef:Twiggy2008 schreef:Boheme, grappig, jazeker, de Utrechtseweg, de Tolakkerweg of de A27 en de treinen.
Wij zaten daar nog een eind vandaan, maar bij bepaalde wind kon ik in de verte ook het lichte geruis van de A27 nog wel eens horen... Mijn paarden staan nog steeds in dat gebied, dus gelukkig geniet ik er nog steeds van.
Ja en de treinen die toeterde bij de overgang aan de maartendijkseweg. Heerlijk, had alleen gewild dat de Utrechtseweg een 50 km weg was geworden. Dat had zoveel gescheeld. Oh een de oefeningen van de Koporaal van Oudheusdenkazerne waren ook leuk geluid.