Tenue de ville dresscode; help?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 18:11

Moderatoropmerking:
Voldoet niet aan de regels van Bokt
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 02-05-23 08:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 18:13

Ik vind je jurkje ook goed staan en vind ik ook prima kunnen voor een bruiloft. Met een riempje inderdaad nog net iets chiquer

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 18:14

verootjoo schreef:
Dat jurkje wat je hebt is prima. Niet te casual, tenzij je er slippers of gympen onder aan trekt.

Tenue de ville is geen officiële/formele dresscode maar betekent gewoon casual chique. Niet zo casual als je naar een supermarkt gaat maar wat verzorgder.

Rustige niet al te uitgesproken kleding met zachte lichte kleuren. Kan een jurk zijn, mantelpak of jumpsuit oid.
Over spijkerbroeken verschillen de meningen. Zelf vind ik een lichte/ crème/ witte spijkerbroek met een mooie blouse en jasje erop ook heel passend. Ook wel gezien in het thema tenue de ville.

Er zijn een aantal dresscodes die enorm strikt zijn, TdV is dat niet.

jaa alleen als ik op het internet 'tenue de ville' intik, krijg je wel in een hele specifieke richting resultaten :) en de kans lijkt mij groot dat een bruidspaar daar ook enigszins op rekent wanneer ze een bepaalde dresscode voorschrijven. Wat je aantrekt naar bijv. de stad kan per mens heel erg verschillen, dat blijft subjectief. Daardoor vind ik resultaten die je krijgt op het internet een goede richtlijn voor wat men gemiddeld eronder verstaat. En op basis daarvan geef ik mijn oprechte mening dat ik het jurkje wat ts leuk vond en op het oog had (van het internet) net iets meer in lijn van (volgens het internet) 'tenue de ville' is dan het jurkje dat ze al heeft. Ik associeer bijv. die specifieke bloemenprint eerder met het strand en denk daardoor eerder aan een strandjurkje. Het jurkje wat ts aangaf mooi te vinden valt denk ik 100% binnen de code, bij het jurkje wat ze al heeft kunnen de meningen misschien iets verschillen. Dat laatste blijkt ook uit dit topic. Maar iedereen geeft aan dat het jurkje haar an sich leuk staat, dus voor gek lopen zal ze sowieso niet. Dus denk ik dat de keuze aan ts is, gaat ze gewoon lekker voor wat ze al heeft en besluit ze gewoon dat dat goed genoeg is, zodat ze geen nieuwe uitgave hoeft te doen. Of ga je voor iets nieuws en iets meer zekerheid, wanneer je denkt het misschien nog wel vaker te gaan dragen. Die keuze is helemaal aan ts, en iedereen geeft netjes zijn/haar mening, niemand 'eist' iets, dus ik zie niet wat er veeleisend is @Ayasha :)
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 30-04-23 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 18:20

Ik denk dat budget ook gewoon een ding is, hier. Dat is 50 euro en dan snap ik heel goed dat je kiest voor iets dat je al hebt en wat prima past in de dresscode, dan dat je iets nieuws koopt dat beter in de dresscode past, maar een hap neemt uit t budget omdat er ook nog schoenen moeten komen :).

Dan ben je met een riempje en schoenen goedkoper uit en kom je prima tenue de ville voor de dag.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 18:23

_San87_ schreef:
Ik denk dat budget ook gewoon een ding is, hier. Dat is 50 euro en dan snap ik heel goed dat je kiest voor iets dat je al hebt en wat prima past in de dresscode, dan dat je iets nieuws koopt dat beter in de dresscode past, maar een hap neemt uit t budget omdat er ook nog schoenen moeten komen :).

Dan ben je met een riempje en schoenen goedkoper uit en kom je prima tenue de ville voor de dag.

haha klopt, had net nog een wijziging aan mijn vorige post toegevoegd met inderdaad ook de opmerking dat de keuze aan ts is en ts prima kan besluiten dat dit jurkje goed genoeg is wanneer ze het geld voor een nieuw jurkje liever in haar zak houdt :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 18:28

Sellyxx schreef:
verootjoo schreef:
Dat jurkje wat je hebt is prima. Niet te casual, tenzij je er slippers of gympen onder aan trekt.

Tenue de ville is geen officiële/formele dresscode maar betekent gewoon casual chique. Niet zo casual als je naar een supermarkt gaat maar wat verzorgder.

Rustige niet al te uitgesproken kleding met zachte lichte kleuren. Kan een jurk zijn, mantelpak of jumpsuit oid.
Over spijkerbroeken verschillen de meningen. Zelf vind ik een lichte/ crème/ witte spijkerbroek met een mooie blouse en jasje erop ook heel passend. Ook wel gezien in het thema tenue de ville.

jaa alleen als ik op het internet 'tenue de ville' intik, krijg je wel in een hele specifieke richting resultaten :) en de kans lijkt mij groot dat een bruidspaar daar ook enigszins op rekent wanneer ze een bepaalde dresscode voorschrijven. Wat je aantrekt naar bijv. de stad kan per mens heel erg verschillen, dat blijft subjectief. Daardoor vind ik resultaten die je krijgt op het internet een goede richtlijn voor wat men gemiddeld eronder verstaat. En op basis daarvan geef ik mijn oprechte mening dat ik het jurkje wat ts leuk vond en op het oog had (van het internet) net iets meer in lijn van (volgens het internet) 'tenue de ville' is dan het jurkje dat ze al heeft. Wat is daar perse veeleisend aan (@Ayasha) ? :)

Kan je beter gewoon langs het bruidspaar om het te vragen.
Ik vind dat een zachte kleur (geen blauw) spijkerbroek met een goede hakschoen, mooie riem en mooie blouse, en netjes opgestoken haar enorm stijlvol kan zijn en prima voor TdV.

Maar het verschilt blijkbaar enorm, want hier worden ook schoenen van Toms aangeraden die ik never nooit naar een officiële gelegenheid zou aantrekken maar alleen naar het strand of de supermarkt.

Zelf trek ik altijd een stijlvol jurkje met mooie hakschoen aan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 18:30

Laatst bijgewerkt door _San87_ op 30-04-23 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 18:33

_San87_ schreef:
Zelf vind ik Toms ook geen geschikte schoen voor tenue de ville. Een hak is perfect en maakt het geheel toch een stuk netter, maar je moet er wel op kunnen lopen.

Wolky heeft ook wel mooie luxere schoenen zonder hak. (en lompe). Ik denk dat het merk er niet toe doet. Ik kan ook niet op hakken lopen.
Toms ken ik verder niet. Dus weet ook niet of dat het genre 'uggs' is of juist meer 'sportschoen/sneaker' of toch wat chiquer.

Marleen_L

Re: Tenue de ville dresscode; help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 18:42

Ik ben zelf getrouwd op Toms (: Wel de witte kanten en een jurk tot op de grond, dus niemand die ze heeft gezien, maar goed.

Ik vind het jurkje van Zalando ook meer passend bij tenue de ville dan het jurkje dat je hebt, maar zou het inderdaad gewoon eens voorleggen aan bruidspaar/ceremoniemeester/andere gasten met wie je gaat.
Hierboven wordt gezegd dat tenue de ville geen officiële dresscode is, maar volgens mij is het vrij strak omlijnd. Het stamt uit een andere tijd; waarbij mensen zich netjes kleden voor een wandeling door de stad, dus het letterlijk vertalen naar: ‘kleren die je draagt naar de stad’ lijkt mij niet correct.
Een spijkerbroek (hoe netjes ook) past wat mij betreft ook niet bij deze dresscode, dat is meer bij casual chique. Had het bruidspaar dat gewild, dan hadden ze dat gevraagd…

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 18:43

germie schreef:
verootjoo schreef:

Tada, de spijkerbroek kan. Zei ik al.
En anders neem je een stretchjeans, dat is weer heel wat anders dan een spijkerbroek van niet stretch stof.

Ik zou als bruid echt enorm over de zeik zijn als er iemand met een spijkerbroek zou komen. Dat doe je toch bij voorbaat al niet?!?

Het jurkje van TS vind ik ook wat te casual, maar anderzijds is het ook prima. Je hoeft er niet een bak geld in te steken natuurlijk en het je ziet er netjes uit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 18:52

PSvanLot schreef:
Ik zou als bruid echt enorm over de zeik zijn als er iemand met een spijkerbroek zou komen. Dat doe je toch bij voorbaat al niet?!?

Het jurkje van TS vind ik ook wat te casual, maar anderzijds is het ook prima. Je hoeft er niet een bak geld in te steken natuurlijk en het je ziet er netjes uit.

Echt waar? Zou je daar serieus je dag door laten verpesten?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 18:54

Ik ben getrouwd en bij mij had niemand een spijkerbroek aan, en had niet eens een dresscode ;)

Mijn dag zou er iet door verpest zijn, maar zou er zeker een opmerking over maken. Ben volgens mij ook nog nooit op een bruiloft geweest waar iemand een spijkerbroek aan had en heb er toch al veel gehad.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 18:55

PSvanLot schreef:
Ik ben getrouwd en bij mij had niemand een spijkerbroek aan, en had niet eens een dresscode ;)

Mijn dag zou er iet door verpest zijn, maar zou er zeker een opmerking over maken. Ben volgens mij ook nog nooit op een bruiloft geweest waar iemand een spijkerbroek aan had.

Ik ben een keer op een bruiloft geweest waar iemand een spijkerblouse als jurk droeg. Zij viel echt enórm uit de toon.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:00

PSvanLot schreef:

Dus ook als iemand een nette spijkerpantalon of jeans aantrekt in een totaal andere kleur dan standaard blauw? Spijkerbroeken zijn er immers in zo veel modellen en zelfs de stoffen zijn niet eens altijd gelijk. Ik noem dat niet eens spijkerbroeken, maar dat zijn gewoon pantalons. Stretch is al heel wat anders dan geen stretch. En ik heb dus jeansachtig in beige, grijs, donkergrijs, effen zwart (dus niet dat vale zwart zoals men vaak denkt bij spijkerbroeken), groen, allemaal van stretchstof, dus feitelijk zijn het niet eens spijkerbroeken, want die zijn en wijd en niet van stretch.

Als ik ergens uitgenodigd word, dan kom ik netjes, maar wel in kleding waarin ik me fijn voel. Heb er nog nooit problemen mee gehad. Nooit overdressed geweest en nooit underdressed geweest.
Ik zou niet komen in een wijde spijkerbroek zoals je spijkerbroeken bij werklui ziet. Maar dus mogelijk wel in een voorgevormde stretch jeans achtige broek in een andere kleur dan spijkerbroekblauw.
Bijvoorbeeld dat creme-wit wat hierboven genoemd werd (al staat die kleur me dan weer net niet, dan moet ik meer naar beige gaan).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:01

Urbanus schreef:
germie schreef:
Tada, de spijkerbroek kan. Zei ik al.
En anders neem je een stretchjeans, dat is weer heel wat anders dan een spijkerbroek van niet stretch stof.

Germie, kap met rellen.

_O- _O- _O- _O-
Germie, spijkerbroek kan echt nooit. Ik zou je wegsturen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:03

Moderatoropmerking:
Voldoet niet aan de regels van Bokt
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 02-05-23 08:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd

Marleen_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:04

Bij een daggast heb ik inderdaad nog nooit een spijkerbroek gezien, maar bij avondgasten vaak genoeg. Vind het dan ook minder storend moet ik zeggen. Een overhemd vind ik dan voor een man wel het minimale, maar ook bruiloften gehad waar avondgasten in T-shirt kwamen. Ik vind het jammer als je geen verschil ziet tussen een bezoekje aan de supermarkt en een bruiloft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:15

Met je figuur en uitstraling kun jij alle kanten op. :)

Dit jurkje kun je in verschillende kleuren kiezen en vind ikzelf erg mooi passen bij het thema:

Over de knie vind ik netjes voor een bruiloft.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast kun je deze ook voor andere gelegenheden kiezen (verjaardag, donkerblauw of rood voor de kerst)

https://nl.boohoo.com/kanten-midi-skate ... 14735.html

Wit zou ik niet doen ;)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:19

Babootje schreef:
_O- _O- _O- _O-
Germie, spijkerbroek kan echt nooit. Ik zou je wegsturen.

Erger nog, een jegging :)) Maar inderdaad, zo iemand zou ik wegsturen.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:31

Jullie kunnen wel blijven zeggen dat ts hakken aan moet maar ze geeft aan dat ze dat niet wilt. En kan.
Je hebt ook toms die er zeer chique uit zien. Ze hadden zelfs een tijd een selectie wedding op hun website staan. Ik geloof dat ik mijn zilveren glitter toms aan heb gehad op een bruiloft en niemand erover gehoord.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:33

Wie zegt dat TS hakken aan moet?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:44

Waarom wordt Germie voor schut gezet en iemand die het over een witte/creme spijkerbroek of andere zachte kleur, maar niet blauw heeft niet? Alles gaat over een spijkerbroek. EN zoals reeds gezegd heb ik het niet over zo'n blauwe, maar over wat chiques. Germie is dus helemaal niet afwijkend in de mening, maar wordt wel onterecht te kakken gezet. Dat is niet netjes of chique.

Hakken kan niet iedereen dragen, dus zonder zal geen probleem zijn.
De hierboven getoonde jukjes zijn geen jurkjes om mee de stad in te gaan in mijn ogen. Want dat is nog altijd tenue de ville, kleding om je fijn in te bewegen en mee uit te gaan en niet te chique. Wel netjes.

Maar zoals hier te zien valt, is er dus niet 1 'tenue de ville'. Het is dus al weer heel erg breed, van tegen gala aan tot gewoon echt casual netjes. Wat de 1 mooi vindt, vindt een ander weer niet mooi. Dat blijkt hier ook al weer uit diverse voorbeelden.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:49

Dat naar de stad gaan ging vroeger dus juist in nette kleding. Tegenwoordig niet meer maar dat maakt het idee van deze dresscode niet anders. Dat is gewoon met de jaren zo gegaan. Hele platte schoenen horen daar ook niet bij.. Zou minimaal een laag hakje doen. Jurkje kan net denk ik maar misschien beter met een blazer of iets erbij om het wat meer aan te kleden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:51

Tenue de ville is gewoon net gekleed. Of je dit met pak of jurkje doet, dat maakt niet uit. De jurkjes zijn Tenue de Ville, wat een spijkerbroek niet is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:55

Gnome schreef:
Dat naar de stad gaan ging vroeger dus juist in nette kleding. Tegenwoordig niet meer maar dat maakt het idee van deze dresscode niet anders. Dat is gewoon met de jaren zo gegaan. Hele platte schoenen horen daar ook niet bij.. Zou minimaal een laag hakje doen. Jurkje kan net denk ik maar misschien beter met een blazer of iets erbij om het wat meer aan te kleden?

En als mensen niet op hakken kunnen lopen? Ga je die dan wegsturen?
Sommige mensen kunnen zelfs niet op een laag hakje lopen.