Partners van loonwerkers/boeren/bollenjongens etc

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 22:08

Nee is niet schofterig.
Als je het ouderwets vind dat mag.
Maar er lopen meer mannen op de wereld dan 1. Het is mijn ogen meer schofterig daar later over te miepen.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 22:20

Als je van iemand houdt loop je meestal niet meteen naar een ander :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 22:27

Maar hou je de eerste week al van iemand?
Je hebt niet zomaar ineens een relatie met kinderen.

Als je een vrouw bent die emancipatie tussen man en vrouw op 1 heeft.
De man die in huis en met de kinderen net zoveel doet als de vrouw.
Dan zijn er beroepen die je over moet slaan. En die weet je in je eerste date.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 22:30

Mijn vriend is boer - we nemen het melkveebedrijf van mijn schoonouders over maar ik herken dit echt niet. We hebben nog geen kinderen maar die zouden er ook niet komen als hij er geen aandacht aan wil besteden en het niet samen wil doen - zo’n man wil ik ook helemaal niet. :D

Denk daarom ook dat dit niet mijn topic is maar wilde toch even laten weten dat het echt niet overal zo extreem is. Natuurlijk kan hij eens niet mee naar een verjaardag, moeten we wel eens dingen rondom het werk plannen of staan we op het punt om weg te gaan en gebeurd er wat waardoor we niet weg kunnen. Maar nooit tijd/aandacht voor mij of vrienden/familie herken ik totaal niet.
Laatst bijgewerkt door Jildau op 25-04-23 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 22:42

Ik niet nee :D
Je leest het hier ook een paar keer: levens en inzichten veranderen. Je begint iets toch te missen of weer aan iets anders meer waarde te hechten dan je vroeger deed. Of de tijd en vrijheid die je in je eentje aan kinderen kwijt bent valt tegen. Kan ik me voorstellen.
Dat is die situatie waarin ik vind dat je als partners samen moet gaan kijken naar een oplossing die voor jullie beide werkt. Dat is m.i. liefde en een goede relatie.
Natuurlijk hoeft iemand niet direct zijn baan op te zeggen of de boerderij te verkopen. Maar bijvoorbeeld een au pair of vaste oppas o.i.d. regelen voor een avond in de week kan ook een optie zijn. Daar heb je ook meer geld voor als je eventueel beide werkt. Het is enkel een voorbeeld hoor, er zijn vast ook andere opties.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 23:53

DuoPenotti schreef:
Nee hoor. Dat maakt dat je achter je man en zijn beroep staat.
.

Ondergeschikt dus...ik moet wel voor zijn carrière klaar staan, maar whatabout mijn carrière?

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:00

Benzz schreef:
DuoPenotti schreef:
.

Ondergeschikt dus...ik moet wel voor zijn carrière klaar staan, maar whatabout mijn carrière?

Ieder zijn ding.
Als jij een carrièretijger bent is dat prima, maar als een ander dat niet is is dat ook goed.

Wij hebben aan huis een kleine autogarage. Mijn man werkt ook veel en ik ben ook bijna elke avond alleen. Maar we eten wel samen op vaste tijdstippen (mits hij niet weg is om een auto te halen ofzo).
Wij hebben geen kinderen. Hij wel uit een eerder huwelijk maar wonen niet hier.
Soms is het lastig dat hij zoveel werkt en “getrouwd” is met de garage. Maar het heeft ook voordelen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:10

Toen ik mijn man leerde kennen was hij al een workaholic, dit is na 25 jaar nog altijd zo. Hij is graag thuis maar als ik hem thuis houd omdat ik dat graag wil dat hij meer thuis is dan kan hij niet te genieten zijn. We zijn wel van 2 eigen bedrijven terug naar 1 eigen bedrijf gegaan, dat geeft meer rust maar nog werkt hij rond de 80-90 uur per week. Ik herken wel de dingen die hier geschreven worden, het alleen eten wat niet gezellig is, de avonden alleen door brengen, weinig tijd samen hebben. Nu kan ik mij prima alleen vermaken en ga er ook gerust alleen op uit, maar meer tijd samen en meer dingen samen ondernemen zou ik wel leuk vinden. Dat komt wel als hij met pensioen is zegt mijn man altijd gekscherend.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:16

Ik ken juist vrouwen die er veel problemen mee hadden toen hun man thuis kwam te zitten, of door ziekte of door pensioen. Daar konden ze maar moeilijk mee omgaan. Je hebt jarenlang je eigen ding kunnen doen overdag en in huis want man was altijd weg aan het werk. En nu ineens zit hij 24/7 op je lip.
Lijkt mij ook niks trouwens.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:20

Benzz schreef:
DuoPenotti schreef:
.

Daar word je juist niet in tegen gehouden. Geen man 's avonds op de bank die jengelt waarom je nog aan het werk bent.

Dus als jij je er ondergeschikt in maakt doe je dat zelf.

En inderdaad niet elke boer zal dit zo doen.
Maar dat heb je snel genoeg door met daten.

Daarnaast is het bij sommige beroepen gewoon een feit dat je veel alleen bent.
Off shore medewerkers, internationaal chauffeurs, militairen.
Vind je dan dat je teveel moet aanpassen dan geen relatie materiaal.

Ik moet er ook niet aan denken.
Mijn vriend is chauffeur. Maar wil zelf ook niet internationaal.
Anders zou het voor mij ook niet werken.

We hebben een poos gehad dat ik 3 ploegen werkte en hij vroege en late.
Hij om de week op zaterdag ochtend tot 2 uur. .
Ik 3 weekenden in de maand steeds middag /avond. Vanaf 2 uur.
En dat was mij vooraf met sollicitatie niet vermeld zo'n rooster.

Nou daar heb ik niet lang gewerkt.

Maar dat was pas werk na 15 jaar samen zijn. Nee voor ons niets.

Cer

Re: Partners van loonwerkers/boeren/bollenjongens etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:29

Ik lees wel wat vreemde dingen..
Je leert iemand kennen, die heeft een 100 urige werkweek, daar kom je achter als je die persoon leert kennen. Dan zeg je als vrouw 'oh joh prima'.. ik neem aan dat als het serieuzer wordt, dat je dan wat gaat bespreken over de toekomst, dus ook over kinderen en hoe je dat samen wel of niet gaat oplossen.
'Verwachten' dat iemand zijn lust en leven aanpast, is gewoon vreemd in mijn ogen. Je weet toch wat iemand doet??
Als die man zou zeggen 'als er kinderen komen ga ik het anders doen', dan kan je dat afspreken. Als de vrouw denkt 'als je straks kinderen hebt ga je het vast anders doen' ben je imo een beetje naief..

ik moet dan altijd denken aan de rechercheur die snachts weggeroepen wordt en de vrouw staat te jengelen 'moet je nu alweer snachts weg??'.. Ja zus, dat is zn werk, dat wist je toen je eraan begon.. :)

Maar goed, dit is offtopic..

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:38

Als je in een relatie zit en ook nog kinderen hebt vind ik het erg egoïstisch om er maar vanuit te gaan dat je partner alles thuis regelt en de kinderen en je partner zijn/haar leven compleet aanpast aan die van jou. Daarnaast levert het vaak financieel dusdanig weinig op dat de uren ook niet te rechtvaardigen zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:40

Ik denk dat je samen in een later stadium van je relatie besluit om kinderen te willen en dan ook bespreekt hoe je het voor je ziet. Je wil ze tenslotte allebei dus zal samen een besluit moeten nemen over de zorg.

Heb jij al een partner waarbij werk vaak op de eerste plaats komt dan moet je het daar specifiek over hebben en afspraken over maken. Wat verwacht je van elkaar als ouders? En daarop ga je verder.

Dat houdt voor mij ook niet in dat je je de rest van je leven aan die afspraken moet houden. Als dat voor een van de twee veranderd dan bekijk je opnieuw samen hoe je rolverdeling moet zijn.

Aan een relatie moet je blijven “werken” en zeker kunnen communiceren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:42

Urona447 schreef:
Als je in een relatie zit en ook nog kinderen hebt vind ik het erg egoïstisch om er maar vanuit te gaan dat je partner alles thuis regelt en de kinderen en je partner zijn/haar leven compleet aanpast aan die van jou. Daarnaast levert het vaak financieel dusdanig weinig op dat de uren ook niet te rechtvaardigen zijn.

je moet sowieso nooit ergens zomaar vanuit gaan..
je moet er ook niet vanuit gaan dat je partner bijdraait..

Wat Jessix zegt, je moet erover praten..

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:45

@Cer dat klopt maar je ziet toch veel reacties hier waarbij dat dus blijkbaar niet gebeurd. Als je partner niet wil bijdraaien word het hoog tijd om voor je eigen geluk te kiezen.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:46

Ik snap beide kanten van het verhaal heel goed met betrekking tot kinderen.
Ik snap dat je als vrouw zijnde niet kunt verwachten dat je vent ineens heel erg veel thuis gaat zitten omdat er kinderen in het spel komen...
Maar aan de andere kant snap ik de vrouwen ook wel dat ze het niet volledig alleen willen doen omdat de man zoveel werkt.
Kinderen kies je samen voor en zorg je dus ook samen voor.

Mijn man en ik willen ook graag een kindje, echter laat mijn gezondheid het niet toe.
Tevens heb ik er ook meerdere keren met mijn man over kinderen gesproken hoe hij dat voor zich ziet aangezien hij al weinig tijd heeft voor zijn zoontje uit zijn vorige relatie.
Ik heb hem heel duidelijk verteld dat als wij echt voor kinderen willen gaan, dat ik wel verwacht dat hij toch ook wat meer thuis is om tijd met de kinderen door te brengen...en als hij dit niet kan of wil ivm zijn werk, ik er ook prima vrede mee heb als wij geen kinderen hebben.
Echter is mijn man wel degene die een kind als grootste droom en wens ziet en ben ik ook wel gek op kinderen, wil ik ook graag kinderen maar is dat niet perse mijn allergrootste droom en wens...ik vind dat als hij dit zo graag wil, dat ik dan best van hem mag eisen dat hij ook tijd vrij maakt voor mij en de kinderen.

Maar zoals ik eerder al zei, mijn gezondheid laat het niet toe dat wij gezegend zijn met een kleintje dus verder ga ik me hier ook niet over uitlaten.
Deze situatie is echt persoons/relatie gebonden en iedereen heeft daarin zijn eigen mening en wensen hoe iemand zo'n situatie invult.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:58

Jessix schreef:
Ik denk dat je samen in een later stadium van je relatie besluit om kinderen te willen en dan ook bespreekt hoe je het voor je ziet. Je wil ze tenslotte allebei dus zal samen een besluit moeten nemen over de zorg.

Heb jij al een partner waarbij werk vaak op de eerste plaats komt dan moet je het daar specifiek over hebben en afspraken over maken. Wat verwacht je van elkaar als ouders? En daarop ga je verder.

Dat houdt voor mij ook niet in dat je je de rest van je leven aan die afspraken moet houden. Als dat voor een van de twee veranderd dan bekijk je opnieuw samen hoe je rolverdeling moet zijn.

Aan een relatie moet je blijven “werken” en zeker kunnen communiceren.

Exact.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:14

mijn vader was zeeman. Hij voer op grote containerschepen. Dat waren diensten van 4 maanden weg, 4 maanden thuis. Ik heb achteraf veel respect voor mijn moeder dat die het met 2 kinderen allemaal alleen regelde. Wij wisten als kind niet beter. De maanden dat hij thuis was had hij uiteraard wel alle aandacht voor ons.

NIet te vergelijken met mijn relatie nu met mijn man, hij is er altijd. Maar is wel altijd druk met het bedrijf. Dag en nacht. De zorg voor de kinderen en huishouden komt dus volledig op mij, en dat is prima.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:58

Benzz schreef:
DuoPenotti schreef:
.

Heeft niks met ondergeschiktheid te maken, met sommige beroepen is het niet wenselijk om deeltijd of minder te gaan werken. Je kunt niet zeggen, dan melk ik deze ochtend maar even niet of we maaien morgen maar niet, we zien na de regenperiode wel weer. Met beroepen in transport is het ook niet praktisch, ja, je kan kiezen voor nationaal ipv internationaal, maar dan nog zijn het lange dagen.

Je kan ook gewoon kiezen om geen kinderen te nemen, kan je jouw carriere ook optimaal benutten.

JE moet gewoon in overleg, maar ik denk dat je bij sommige beroepen aan het korte end blijft trekken...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 10:13

AnnoNiemand schreef:
Man geeft aan 'dit is wat ik doe, dit is wat ik wil en dat wist je toen je bij mij kwam.' En ja dat wist ik inderdaad en heb er nooit moeite mee gehad, maar wél nu er een kind is en ik daardoor het gevoel heb ál mijn vrijheid kwijt te zijn/ mijn eigen leven kwijt te zijn. Dat had ik van tevoren echt anders ingeschat.

Zoals in dit geval is het gewoon egoïstisch en bizar dat de man zegt, ja jammer dan, dat wist je toen je bij me kwam. Als blijkt dat je partner ergens heel veel moeite mee heeft, wat niet voorzien was, dan probeer je dat toch op te lossen? Je wilt als man toch ook niet dat je vrouw doodongelukkig is?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 10:13

Mijn man heeft een glastuinbouwbedrijf van bijna 80hectare in Nederland (in buitenland nog meer bedrijven).

Ik werkte voor de kinderen 24uur. Heel bewust om te zorgen dat de avonden en weekenden dat hij thuis was ik niet naar paard was of druk met huishouden en dingen.
Na de geboorte van onze tweede dochter heb ik mijn baan als arbeidsrechtjurist opgezegd.
Hierdoor is er voor mij de ruimte om overdag paard te rijden, huis te doen, kinderen van en naar school/sport/hobby’s/vriendjes te brengen en halen.
Ja soms is het frustrerend als hij nog 3 avonden in de week moet vergaderen en ik ook een vergadering heb van de gemeente (zit in de burgercommissie voor D66).
En ja dan moet ik op zaterdag crossen met mijn paard en is hij altijd nog aan het werk tot 13:00 en kan er weer oppas geregeld worden, wat lang niet altijd lukt.

Maar het is wel mijn man z’n lust en z’n leven. Hij leeft voor de tuin. Het is z’n passie. Het zit in z’n bloed. Hij doet het samen met z’n vader en broer. En als ik dan zie wat die mannen hebben neergezet en met hoeveel toewijding en hoeveel succes dan ben ik vooral trots.
En dat werkt ook door in een bedrijf. Ik zie en hoor ook hoe het personeel die toewijding voelt en trots is. Sommige werken hun hele leven al in de zaak. Zijn als scholier van 13 begonnen met plukken en groeien door en blijven.
En ik zie het daarom echt als een gedeeld succes. Omdat ik thuis alles op orde heb kan hij zijn werk doen.

Mijn schoonvader zegt altijd dat de tuin veel neemt, maar ook heel veel geeft
En dat is voor ons echt zo.
Het is wellicht niet heel modern om zo een gezin in te richten, maar emancipatie gaat over devrijheid om je eigen keuze te mogen maken.
Voor ons werkt dit. Onze relatie is veel beter nu dan toen ik nog werkte en we veel minder tijd voor elkaar hadden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 10:19

Ongeacht de weg er naartoe, als je op het punt komt dat de relatie erg onder druk komt te staan omdat je partner het niet meer trekt.... dan is het wel bikkelhard om te zeggen "jouw probleem". Een fijne man zal zijn best doen om te zoeken naar een oplossing voor de situatie zoals hij nu eenmaal is geworden en waar je samen mee moet zien te dealen als je er middenin zit :(:)

Ik snap heel goed dat scheiden nu niet direct een oplossing is. Want dan zit je nog steeds met de alleenzorg voor de kinderen en wordt dat waarschijnlijk alleen maar erger.

Want dan woon je immers niet meer samen, je neemt de kinderen mee neem ik aan, dus is pappa helemaal nooit meer even spontaan beschikbaar. En bovendien zal je dan ook nog een eigen woning moeten zien te bekostigen dus waarschijnlijk meer uren moeten gaan werken. Dan wordt het probleem van teveel overal alleen voor staan, alleen maar groter :(:)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 10:24

_lautje_ schreef:
Mijn schoonvader zegt altijd dat de tuin veel neemt, maar ook heel veel geeft

Dat zeggen wij ook altijd, we laten veel maar kunnen er ook weer andere dingen voor terug doen die een ander weer niet kan of direct zal doen.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 10:25

Dat lijkt mij ook achteraf gezien ook de beste oplossing, minder of niet meer werken en zeker als er kinderen zijn. Met deze beroepen kun je niet verwachten dat je partner minder gaat werken, zeker niet als het een niet zo groot bedrijf is en hij er verder alleen voor staat. Dan zou je eigenlijk een soort maatschap aan moeten gaan en ook deels in het bedrijf stappen, zeker ter ondersteuning om je partner in werkzaamheden te kunnen ondersteunen. En huishouden runnen en werk eromheen is ook werk wat bij de boerderij hoort. Bij ons had het misschien een oplossing geweest, maar toendertijd waren we bang dat we niet konden rondkomen zonder mijn inkomsten. Kinderen zaten sowieso niet in mijn planning. Dan had ik er toch iets anders in de vorm van een 2e inkomstenbron bij moeten zoeken, zoals bij veel andere boeren helaas het geval is. En met mijn werk verdiende ik waarschijnlijk meer dan dat ik zelf wat op zou zetten op de boerderij, denk aan ijsmakerij of melktap etc. Dus bleef gewoon aan het werk bij mijn baas.

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 11:08

Wintu schreef:
.

Ondergeschikt dus...ik moet wel voor zijn carrière klaar staan, maar whatabout mijn carrière?[/quote]

Heeft niks met ondergeschiktheid te maken, met sommige beroepen is het niet wenselijk om deeltijd of minder te gaan werken. Je kunt niet zeggen, dan melk ik deze ochtend maar even niet of we maaien morgen maar niet, we zien na de regenperiode wel weer. Met beroepen in transport is het ook niet praktisch, ja, je kan kiezen voor nationaal ipv internationaal, maar dan nog zijn het lange dagen.

Je kan ook gewoon kiezen om geen kinderen te nemen, kan je jouw carriere ook optimaal benutten.

JE moet gewoon in overleg, maar ik denk dat je bij sommige beroepen aan het korte end blijft trekken...[/quote]

(ik mag maar 2 quotes aanhalen dus heb wat moeten verwijderen, maar mijn ik reageer op de hele reactie van Wintu)

Dit vind ik echt te kort door de bocht. Natuurlijk kan sommig werk niet blijven liggen, moet er gemolken worden, komt dat kalf op een ongelegen moment en zijn er seizoenspieken en weersinvloeden, maar daar gaat het volgens mij niet om in dit topic. Het gaat er om welke keuzes er structureel worden gemaakt.

Ja er moet 14 keer per week worden gemolken (of 21x), maar daar kun je ook keuzes in maken. Moet je het alle keren zelf doen? Er zijn ook boeren die om hun gezin kiezen voor een melkrobot. Ik ken ook een bedrijf waarbij de boer 1x daags zelf melkt en de 2e keer uitbesteedt. En een bedrijf die 3x daags melkt waarbij 1 melkbeurt wordt uitbesteed. Het gaat er om welke keuzes je maakt en dat je bewuste keuzes dient te maken.

En er zijn inderdaad beroepen waarbij het echt lastig is om in deeltijd te werken, maar dat zijn er niet zoveel als dat sommige werknemers (sorry, meestal mannen) en werkgevers (sorry, bijna altijd werkgevers met voornamelijk mannen in dienst) beweren. Waar een wil is, is een weg!
Daarbij zal je als werkgever (of zelf als ZZPér of eigen bedrijf) inventief moeten zijn. 4 werknemers die 4 dagen werken levert een dag meer arbeid dan 3 werknemers die 5 dagen werken. Ik hoop dat de arbeidskrapte op dit punt positieve gevolgen gaat hebben.

De hele discussie dat Nederlandse vrouwen zoveel parttime werken en dat er een campagne wordt gevoerd richting de vrouwen is in mijn ogen ook een (gedeeltelijk) gemiste kans. Die campagne zal je ook moeten richten op mannen en werkgevers van mannen. Zolang er werkgevers zijn die reageren met "Kan je vrouw dat niet doen?" als een (mannelijke) werknemer vraagt of hij eerder vrij kan om (b.v.) met een kind naar de ortho te gaan, hebben we nog een lange weg te gaan.

Dat je met elkaar in gesprek moet is uiteraard volkomen duidelijk.
Laatst bijgewerkt door Sjaco op 26-04-23 11:12, in het totaal 2 keer bewerkt