Volwassen worden is...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Druif_01

Re: Volwassen worden is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 12:17

Oh ja die lege wasmand! Euforisch! Dat duurt vaak alleen maar een paar uur, maar toch…

Hoewel ik van de week toevallig ineens dacht: oliebol, ik ben al 37! Voor mijn gevoel hang ik nog ergens in mijn twintiger jaren. Heb overigens wel een koophuis, een man, een stiefdochter en twee katten, dus mijn ontwikkeling heeft niet stil gestaan ;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 12:21

Elke dag bedenken wat je moet eten.
Maar ook, paaseitjes eten als ontbijt en niemand die zeurt!

De was zelf doen.
Maar ook, zelf je eigen wasmiddel uitzoeken die jij lekker vindt.

Belasting betalen.
Maar ook.. je eigen inkomen hebben en zelf bepalen waar je je spaargeld heen stopt.

Zeuren om energie die duurder wordt.
Maar ook creatief denken om steeds zelfvoorzienender te worden.

Je eigen tuin bijhouden.
Maar ook zelf bepalen wat jij in je tuin wilt hebben.

Ik ben best blij volwassen.
Voel me beter dan in mijn tienerjaren eigenlijk.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 12:35

Ik heb nog steeds geen idee hoe het moet

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 12:44

Ik ben 32 en ben nu pas aan het leren om "neen" te zeggen _/-\o_

Al onze spullen zijn gekregen of 2ehands, nu voor het eerst een op maat gemaakte kledingkast/wandkast gekocht en ik kan mijn geluk niet op.
Net als dat we vorig jaar na enige tijd sparen een nieuwe set ultra comfortabele -nieuwe!- tafelstoelen hebben gekocht.
Dat kon "vroeger" nooit omdat het budget er niet was.

Dus ja, spullen voor mezelf kopen die ik écht leuk vind en wil is voor mij volwassen worden haha.
Ik heb eindelijk alles een beetje op de rails zeg maar en kan me dus af en toe wat leuks/duurder permitteren.
Alsnog shoppen we wel heel bewust en gooien we niet zomaar geld weg. We denken lang na voor we iets kopen en sparen daar dan doelbewust voor. Ook een stukje volwassen worden weer dus.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 13:10

Het moment dat je gaat zorgen voor je ouders, in plaats van andersom.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 13:44

Lijsken schreef:

Ja dat je gaat beseffen dat je moeder echt al wel oud wordt. Mijn vader is al een tijd overleden. Nog even en ik heb dezelfde leeftijd als toen hij overleed.
Ik kan me ook nog steeds niet voorstellen dat ik echt al ouder aan het worden ben. Ik voel me nog veel jonger, eerder eind 20 ofzo. Het is dat ik mijn dochter al zo groot zie worden anders had ik het gewoon niet geloofd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 13:58

Nou idd, als ik zie hoe groot mijn kind wordt denk ik, oja ik word ook ouder. Pas zei ze je krijgt steeds meer grijs haar mama. En bedankt he :7 :')

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 14:08

Dat je je ergert aan dingen die je zelf vroeger ook deed...
Lichten aan laten, deuren open laten staan, vieze gebruikte messen in de gootsteen ipv vaatwasser, met natte/modderpoten naar binnen stappen......

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 14:31

Met uitzondering van licht aan maak ik me aan al die dingen nog steeds zelf schuldig _O-

Over modder denk ik altijd: ach who cares, ik moet het toch zelf weer opvegen :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 14:38

Suzanne F. schreef:
Lijsken schreef:

Ja dat je gaat beseffen dat je moeder echt al wel oud wordt. Mijn vader is al een tijd overleden. Nog even en ik heb dezelfde leeftijd als toen hij overleed.
Ik kan me ook nog steeds niet voorstellen dat ik echt al ouder aan het worden ben. Ik voel me nog veel jonger, eerder eind 20 ofzo. Het is dat ik mijn dochter al zo groot zie worden anders had ik het gewoon niet geloofd.

Dat is het he...volwassen worden is beseffen dat de tijd veel sneller gaat dan je hoofd. :o

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 14:46

Lijsken schreef:

Dit.. en je dan beseffen dat de tijd die je had die redelijk zorgeloos was, best kort was ..

En, beseffen dat je ineens over de helft van je leven bent :oo

En kriegel worden van mensen die met buitenschoenen over je kleed lopen :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 14:47

Is er een zorgeloze tijd?
Ik vind juist het volwassen leven eigenlijk relaxter dan kind zijn die altijd maar van alles moet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 14:50

Ik denk dat wij nooit helemaal volwassen worden :) Ben soms nog steeds zo gek als een deur en kan ook nog fouten maken door niet alles goed te overdenken.

Maar vergeleken met vroeger denk ik beter en langer na. Ik ben zelfverzekerder, laat me niet meer opnaaien of gek maken en word ook niet meer heel snel boos.

Het grootste verschil was wel toen ik moeder werd, maar het echt bewust worden, was toch wel meer vanaf zijn school tijd en vooral middelbare schooltijd. Toen hij begon te puberen, wat verder ontzettend meeviel, leerde ik meer te relativeren. Waar ik me nogal door emoties kon laten lijden, werd ik juist de rustige haven.

Mijn lijf is al jaren slecht en mijn haar heb ik geheel grijs laten worden, maar dat zegt me nog altijd niks over volwassen zijn. Dat zijn uiterlijkheden.
Qua kleding maak ik ook nog steeds te weinig volwassen keuzes.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 14:51

Mijn jeugd was alles behalve zorgeloos, dat is nu meer het geval.
Oke dat is niet de norm, maar toch.
En ook het nu gaan zorgen voor je ouders want ze hebben eerst ook voor je gezorgd.
Ja ik zorg nu wel voor mijn moeder maar met zeer gemengde gevoelens. En ik weet dat dit bij best veel mensen zo is.
Het stukje ervaren van ouder zijn dan een ouder ooit is geworden had voor mij overigens ook grote impact.
Ik heb ook heel lang het gevoel gehad word nooit ouder dan 38, toch wel dus.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 14:53

Sizzle schreef:
Ik vind juist het volwassen leven eigenlijk relaxter dan kind zijn die altijd maar van alles moet.

Ja dus de tijd die je als volwassene “zorgeloos” bent zeg maar :j die is vrij kort (vond ik)

Eer ik alles een beetje voor elkaar had.. tot de tijd dat ik voor mn ouders ging zorgen.. da was nie superlang naar mijn idee :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 14:54

Sizzle schreef:

Niet voor ieder kind is het inderdaad een zorgeloze tijd.
In mijn geval zeker niet.

Mijn ouders zijn schatten van mensen. Als het moet lopen ze op blote voeten naar China voor hun kinderen. Maar ik moest als kind veel volwassener zijn dan goed voor je is.

Ik had toen meer zorgen dan nu.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 14:55

Cer schreef:
Sizzle schreef:

Ja dus de tijd die je als volwassene “zorgeloos” bent zeg maar :j die is vrij kort (vond ik)

Eer ik alles een beetje voor elkaar had.. tot de tijd dat ik voor mn ouders ging zorgen.. da was nie superlang naar mijn idee :)

Die is er bij mij nooit geweest. Ik ben vanaf mijn 7de mantelzorger

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 14:55

Mensen.. ik heb het over mezelf hè

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 14:57

Wel herkenbaar hoor. Ik heb nu een veel minder turbulent leven dan in mijn jeugd. Terwijl ik nu echt nog wel stress zat heb hoor :+ Maar ik zit minder klem, waardoor ik het zelf beter kan dragen op eigen benen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 15:08

Het is voor iedereen ook anders uiteraard.
Sommige mensen zullen hun hele leven in zware stress zitten, anderen niet.

Ik heb zelf een heel aangenaam leven als ik eerlijk ben en die begon op het moment dat ik besloot om op mezelf te gaan wonen. Al bijna 40 jaar inmiddels.

Heel anders is het natuurlijk voor mensen met gezondheidsproblemen (van zichzelf of van kunderen/ouders) of geldzorgen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 15:12

Ik weet wel nog het allereerste moment dat ik alleen woonde.. dat ik op de wc zat in mn flatje waar ik net een paar uur in woonde, en dacht “ja… wc papier.. dat regelt zichzelf natuurlijk niet” :')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 15:12

:D
Dat is knap vervelend :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 15:15

DuoPenotti schreef:
:D
Dat is knap vervelend :D

Maar het voordeel van alleen wonen is dat niemand raar opkijkt als je dan vervolgens in je blote kont door het huis loopt op zoek naar een zakdoekje _O-

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 15:20

haha, ja dat is dan wel wat handiger...mits je de gordijnen nog niet hebt hangen en de buurman net voorbij komt :D :o

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 15:28

_O-