Personeel/ begeleiders vinden startende zorgboerderij....

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:48

Nou idd. Ik denk dat je mensen met een beperking dan heel erg onderschat. Hier zijn het juist de mensen met lichte verstandelijke beperking, vooral in puber leeftijd die de agressie vertonen en problemen veroorzaken.
Nooit naar bezoekers toe overigens.
Maar per deelnemer wordt een risico inventarisatie gemaakt en o.a. aan de hand daarvan gekeken of ze wel of niet op de plek passen. Dat wordt regelmatig opnieuw bekeken en er zijn afspraken met welk gedrag iemand direct kan vertrekken (zoals drugsgebruik)

Dat zal op locatie van ts ook zo gebeuren.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 15:00

Ayasha schreef:
Kimbers schreef:
Bij gehandicapten, prima. Mensen vanuit de verslaving, nee. Verslaving gaat gepaard met in mijn ogen beangstigend en onvoorspelbaar gedrag. Daar hoef ik mijn kinderen niet aan bloot te stellen.

en mentale handicaps die vaak gepaard gaan met psychische aandoeningen gaan niet gepaard met dergelijk gedrag?

Dit zijn doorgaans niet de mensen die hun dagbesteding hebben op een zorgboerderij met kinderboerderij aansluitend.
Ik werk ruim 10 jaar in de gehandicaptenzorg trouwens.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 15:18

JustMe8484 schreef:
Nou idd. Ik denk dat je mensen met een beperking dan heel erg onderschat. Hier zijn het juist de mensen met lichte verstandelijke beperking, vooral in puber leeftijd die de agressie vertonen en problemen veroorzaken.

Ik zou dat toch anders opschrijven: het zijn vooral de mensen met een lichte verstandelijke beperking die vaak overschat en overvraagd worden door hun omgeving, zeker in de puberleeftijd soms ook zelf meer willen dan ze al aankunnen en dan makkelijk in situaties komen die ze niet overzien.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 15:29

TS kan er ook voor kiezen om de kinderboerderij te openen op de dagen dat er geen dagbesteding wordt geboden, zoals in het weekend en/of op de woensdag of vrijdag bijvoorbeeld. Of ze kan voor een gedeeltelijke overlap kiezen, dat er dagen zijn waarop alleen dagbesteding wordt geboden en dagen waarop de kinderboerderij ook open is. Dat biedt misschien plek voor cliënten die op verschillende plaatsen in hun traject zijn :)

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 16:12

Wat ik me afvraag, is, of de zorgfunctie conflicten kan gaan geven met het recreatie / kinderboerderij gedeelte.
Zeker v.w.b. het kinderboerderijgedeelte (werken met kinderen) is het belangrijk dat er een veilige omgeving is voor kinderen, medewerkers zullen een verklaring van goed gedrag moeten hebben.

Kan dit conflicten opleveren met cliënten van het zorggedeelte?
Het is goed mogelijk dat tussen deze cliënten personen zitten, die op grond van hun verleden nooit een verklaring van goed gedrag zouden krijgen. (denk ook bijv. aan pedofilie, ook pedo's kunnen ex-verslaafd zijn)
Over de hele achtergrond van een ex-verslaafde krijg je denk ik nooit alles mee, dus mogelijk zijn daar mensen die je liever niet bij kinderen ziet. En cliënten hebben geen "verklaring van goed gedrag" nodig.
Maar die zouden dan wel in aanraking komen met de "gewone" kinderen van de kinderboerderij tijdens hun "werk"?

(cliënt zorgt dan misschien voor de dieren, maar de kinderen lopen daar dan wel rond)

In een eerste opzet zou ik echt niet kiezen voor zo'n gemixte opzet.

Andersom: ik zou met mijn kinderen niet naar een kinderboerderij gaan waar ze direct in aanraking kunnen komen met een groep mensen met een verslavingsverleden.
Een enkeling, die apart begeleid wordt en op die manier probeert te re-integreren in de samenleving, daar zou ik minder moeite mee hebben, maar blootstellen aan een hele groep?

En bij recreatie stel ik me ook iets anders voor dan mogelijk te maken krijgen met zorgcliënten die kunnen flippen.

Het is alleen maar mijn gedachte (als ouder) hierover, heb geen ervaring met de doelgroep en/of de zorg.

JustMe8484

Re: Personeel/ begeleiders vinden startende zorgboerderij....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 16:34

Daar zijn dus die risicoinventariesaties voor. Ts zal wellicht niet hele dossier in kunnen zien als zij niet begeleid. Maar de organisatie die dat op zich neemt wel. Ts kan dus afspraken maken dat mensen met een bepaald verleden niet op haar locatie passen.
Verder is VOG leuk. Maar alleen voor mensen die ooit ergens voor veroordeeld zijn. Iemand die dat toevallig nog niet is omdat ze niet betrapt zijn komt dus gewoon op elke willekeurige kinderboerderij aan de slag.

In principe zullen er, als er ook gasten bij komen kijken, geen deelnemers rond lopen die elk moment kunnen flippen. Dan doet degene die de intakes doet zijn werk niet.

Ik zou het zo mooi vinden als iedereen die nu zegt er niet naar toe te gaan juist straks eens op bezoek gaat bij ts. Om dan wellicht een heel ander positiever beeld te krijgen van de doelgroep.
Dat is juist het idee. Mensen dichter bij elkaar brengen en laten zien dat er ook hele fijne mensen ex verslaafd kunnen zijn. Die er keihard aan werken om weer een plekje in de maatschappij te veroveren.
Wat zou het mooi zijn als we juist massaal bij ts op bezoek gaan zodat deze mensen zich weer welkom voelen en niet alleen maar afgestoten voelen...

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 16:44

hoefnageltje schreef:
Het is goed mogelijk dat tussen deze cliënten personen zitten, die op grond van hun verleden nooit een verklaring van goed gedrag zouden krijgen. (denk ook bijv. aan pedofilie, ook pedo's kunnen ex-verslaafd zijn)

Een verklaring van goed gedrag is nodig om met kinderen te werken en dat is begrijpelijk. Maar ik vind het wel nogal kort door de bocht om direct aan pedofielen te gaan denken bij ex-verslaafden. Tuurlijk kunnen pedofielen ook te maken gehad hebben met een verslaving, maar niet iedere ex-verslaafde is pedofiel. Als je een kinderboerderij (zonder zorggedeelte) opent en je laat je voor de verzorging van de dieren bijstaan door vrijwilligers of betaald personeel, dan heb je evenzeer kans dat die medewerker pedofiele gevoelens heeft of ooit terechtstond voor pedofilie.
Bovendien, TS zou samenwerken met zorgorganisaties. Dat wil dan waarschijnlijk ook wel zeggen dat zij de cliënten en hun verleden kennen. Die organisaties gaan geen mensen die zedenmisdrijven gepleegd hebben ergens aan dagbesteding helpen waar ze "de kat bij de melk" zetten.

Wel denk ik, zoals ik al eerder aangaf, dat TS de doelgroep best verder specificeert (bv. enkelvoudige verslavingsproblematiek of ook comorbide problemen, al dan niet ex-gedetineerden enz). De doelgroep is nu inderdaad erg ruim en ik volg je wel in het feit dat zeker als je verschillende dingen wil combineren, je best goed kijkt naar hoe dat voor iedereen op een veilige en aangename manier kan gebeuren (en dus kijken welke cliënten wel en niet in aanmerking komen).

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 16:47

Niet mee eens dat doelgroep verder gespecificeerd moet worden. Sterker nog, bij ons wordt hij nog veel breder. Zo werken ze bij vriend nu ook. Iedereen is welkom en per casus wordt er gekeken wat hij of zij kan, wat de doelen zijn en of er een groep/ werkzaamheden/ begeleider is die daar bij past...(en uiteraard of er problematiek ligt die niet passend is op deze locatie)

Zo zit de wereld ook in elkaar. Als je als ex verslaafde straks weer een betaalde baan krijgt werk je ook niet samen met alleen maar andere ex verslaafden die exact dezelfde Problematiek hebben als jij.
Ik denk dat richten op een kleine doelgroep alleen interessant is als het gaat om dagbesteding voor mensen die ook de rest van hun leven niet verder zullen komen als dagbesteding. Maar zodra het om bv reïntegratie gaat is dat zeker niet perse noodzakelijk...
Laatst bijgewerkt door JustMe8484 op 06-03-23 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 16:50

Dit klinkt heel erg als mijn idee/plan/droom :)) en kan het dus alleen maar supporten! Alleen heb ik wel ervaring opgedaan op een zorgboerderij en werk ik nu als docent met jongeren met een grote rugzak.
Daarnaast geef ik een keuzedeel Werken op een zorgboerderij en dat wordt echt mega erg onderschat.
En ook ik zou absoluut zorgvuldig zijn met het uitkiezen van een doelgroep, ondanks mijn ervaring met enkele doelgroepen.
(Bij mijn vorige werk was het zéér divers trouwens, wel allemaal 16+. Maar dan ervaar je wel waar jouw eigen expertise ligt. Zeker als je opstart heb je nog 1000 andere zaken liggen en wil je het jezelf makkelijk maken)
Ik zou je echt adviseren om eerst opleiding(en) te doen en mee te werken in de zorg. Desnoods vrijwilligerswerk.
Netwerken is mega belangrijk wil je zo iets opstarten, zeker ook een sparringpartner.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 16:53

JustMe8484 schreef:
In principe zullen er, als er ook gasten bij komen kijken, geen deelnemers rond lopen die elk moment kunnen flippen. Dan doet degene die de intakes doet zijn werk niet.

Goh, iedereen, ex-verslaafd of niet, kan gaan "flippen" (natuurlijk ook afhankelijk van wat je daar precies onder verstaat).
Die cliënten zitten daar natuurlijk wel met een reden, er is een reden waarom ze moeten "reïntegreren", dus ja die zullen heus ook wel eens flippen. Als alles prima zou gaan van in het begin, zouden ze niet hoeven reïntegreren.
Belangrijk is wel te weten wat "flippen" bij de client in kwestie inhoudt, hoe het risico beperkt kan worden (bv wat zijn de triggers?) en hoe de persoon geholpen kan worden om weer tot zichzelf te komen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 17:01

JustMe8484 schreef:
Niet mee eens dat doelgroep verder gespecificeerd moet worden. Sterker nog, bij ons wordt hij nog veel breder. Zo werken ze bij vriend nu ook. Iedereen is welkom en per casus wordt er gekeken wat hij of zij kan, wat de doelen zijn en of er een groep/ werkzaamheden/ begeleider is die daar bij past...(en uiteraard of er problematiek ligt die niet passend is op deze locatie)

Die specificatie is er dus wel. Er wordt nagegaan wat indicaties en tegenindicaties zijn en dat is net wat ik bedoel met specificeren van de doelgroep. Ik wil niet zeggen dat TS enkel cliënten met een enkelvoudige problematiek moet toelaten, maar wel best nadenkt over wat er binnen de organisatie geboden kan worden, wat tegenindicaties zijn, voor welke cliënten er een gepast aanbod gedaan kan worden enz. (bijvoorbeeld bij ook een kinderboerderij geen cliënten die ooit veroordeeld zijn voor pedofilie). De doelgroep moet niet nauwer zijn, maar een realistische inschatting van welke cliënten wel of niet gebaat zijn bij het aanbod dat TS kan bieden, lijkt me net realistisch te zijn.
Als ze later gaan werken, zullen ze idd niet enkel werken met ex-verslaafden, maar een potentiële werkgever gaat middels sollicitatie wél na over welke kennis en vaardigheden de kandidaat beschikt en of de sollicitant zou passen binnen de organisatie.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 17:15

Tuurlijk zijn er bepaalde tegen indicaties. En ik zeg ook niet dat het perse verkeerd is om de doelgroep verder te specificeren.
In mijn ogen is dat alleen niet perse nodig (hooguit op specifieke tegen indicaties na) als je per persoon kijkt of er wel of niet een geschikte plek geboden kan worden.
De ene sollicitant met bepaalde ervaring is de andere niet. Zo kan een bepaald persoon met bepaalde ervaring wel binnen het team passen en de ander met exact dezelfde ervaring niet. Zo is dat ook met cliënten. Je kan dezelfde Problematiek hebben maar als persoon wel of niet passen op een bedrijf

Maar ik denk dat ts in dit geval dat ook vooral met de samenwerkende instantie over moet bespreken.

Overigens wijken we wel af van het onderwerp: personeel vinden.
Ts ik denk dat je ook hierover goed in overleg moet met je samenwerkingspartner. Leveren zij alleen incidenteel begeleiding. Of staat er dagelijks minimaal een begeleider op de werkvloer?
Als jij in principe echt alleen maar je locatie verhuurd en verder niks met cliënten te maken hebt behalve samenwerken in de zin van welke werkzaamheden er gedaan kunnen worden ed. Dan hoef je wellicht helemaal geen zorg personeel aan te nemen. Maar dat hangt denk ik heel erg af wat de samenwerkingspartner doet

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 18:50

pateeke schreef:
hoefnageltje schreef:

Een verklaring van goed gedrag is nodig om met kinderen te werken en dat is begrijpelijk. Maar ik vind het wel nogal kort door de bocht om direct aan pedofielen te gaan denken bij ex-verslaafden. Tuurlijk kunnen pedofielen ook te maken gehad hebben met een verslaving, maar niet iedere ex-verslaafde is pedofiel. Als je een kinderboerderij (zonder zorggedeelte) opent en je laat je voor de verzorging van de dieren bijstaan door vrijwilligers of betaald personeel, dan heb je evenzeer kans dat die medewerker pedofiele gevoelens heeft of ooit terechtstond voor pedofilie.
Bovendien, TS zou samenwerken met zorgorganisaties. Dat wil dan waarschijnlijk ook wel zeggen dat zij de cliënten en hun verleden kennen. Die organisaties gaan geen mensen die zedenmisdrijven gepleegd hebben ergens aan dagbesteding helpen waar ze "de kat bij de melk" zetten.

Wel denk ik, zoals ik al eerder aangaf, dat TS de doelgroep best verder specificeert (bv. enkelvoudige verslavingsproblematiek of ook comorbide problemen, al dan niet ex-gedetineerden enz). De doelgroep is nu inderdaad erg ruim en ik volg je wel in het feit dat zeker als je verschillende dingen wil combineren, je best goed kijkt naar hoe dat voor iedereen op een veilige en aangename manier kan gebeuren (en dus kijken welke cliënten wel en niet in aanmerking komen).

Ik gebruikte het als een voorbeeld.
Ik heb nergens gesteld dat alle ex-verslaafden pedofiel zijn. Of alle pedofielen verslaafd worden.
Ik gebruikte het om een voorbeeld aan te halen van wat mij een onveilige situatie voor kinderen lijkt.
En ja, zo lang iemand niet ergens mee de fout is ingegaan, krijgt iedereen die VOG.
Niemand is helderziend, dus je weet nooit tot wat iemand in staat is.
Volgens mij moeten in Nederland mensen die met kinderen werken een VOG hebben, ik dacht dat dit ook voor vrijwilligers gold.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:11

Klopt. Maar als opa piet elke week op zijn kleindochter past. Deze misbruikt maar niemand weet dat nog krijgt opa piet gewoon een vog waarmee hij op elke plek met kinderen kan werken...

Oh en daarbij moet de instantie waar je werkt (al dan niet vrijwillig) dit wel aanvragen. Sommige bedrijven mag je pas starten als je m hebt ingeleverd. Maar ik heb ook weleens ergens gewerkt waar mij helemaal niet om de vog is gevraagd terwijl het wel zou moeten. Of vrijwilligers hem binnen 4 weken moesten inleveren. Tja, dan schiet t ook niet zo op natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door JustMe8484 op 06-03-23 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Charmander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:11

Ik kan je informatie geven over hoe het gaat op een bedrijf waar ik rond loop. Maar dit wil ik alleen via PB doen omdat ik geen eigenaar, werknemer of cliënt ben. Het is ook via PB anonieme info over bovengenoemden, maar het voelt niet goed om het volledig openbaar te plaatsen. Het is een wat andere doelgroep maar met dezelfde afsfand tot de maatschappij en (sociale angsten). Mocht je die info willen dan zie ik je pb vanzelf.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 20:18

hoefnageltje schreef:
Ik gebruikte het als een voorbeeld.
Ik heb nergens gesteld dat alle ex-verslaafden pedofiel zijn. Of alle pedofielen verslaafd worden.
Ik gebruikte het om een voorbeeld aan te halen van wat mij een onveilige situatie voor kinderen lijkt.
En ja, zo lang iemand niet ergens mee de fout is ingegaan, krijgt iedereen die VOG.
Niemand is helderziend, dus je weet nooit tot wat iemand in staat is.
Volgens mij moeten in Nederland mensen die met kinderen werken een VOG hebben, ik dacht dat dit ook voor vrijwilligers gold.

Dat je je vragen stelt bij de veiligheid voor kinderen kan ik mij voorstellen. Maar het lijkt mij dan waarschijnlijker dat de kinderen op een of andere manier in 'aanraking' komen met drugs, drugsgebruik, naalden, alcohol(misbruik), psychoses, medicatie(misbruik),...
Seksueel misbruik (van kinderen) komt in iedere bevolkingslaag, in iedere stad, in iedere cultuur, bij ieder geloof,.... voor. Sterker nog: de kans dat het een bekende is van het slachtoffer is groter dan dat het een onbekende is.
Dat is vooral hetgeen ik wou zeggen. Je loopt niet meer risico dat je kind er slachtoffer van wordt als je naar een kinderboerderij zoals die die TS wil opstarten gaat, dan wanneer je bij familie, vrienden, buren,... op bezoek gaat.
Het risico uitsluiten dat kinderen er geen slachtoffer van worden kan je gewoon niet. VOG is allemaal prima, maar iemand die om die reden niet in de buurt van kinderen mag komen / er niet mee mag werken, kan nog steeds slachtoffers maken door bv na schooltijd op een rustige plek waar toch kinderen voorbij komen op weg naar huis te gaan staan (in het geval van een onbekende)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 20:42

Mijn ervaring:

-Hoe makkelijker de doelgroep is om mee te werken, des te minder aanbod clienten. Voor zware groepen ligt de dagbesteding niet voor het oprapen. Voor de makkelijke doelgroep wel. Heb je zicht op hoeveel vraag er is in jouw omgeving? Veel van dit soort projecten sluiten juist omdat er veel minder geld beschikbaar is voor dagbesteding voor lichtere doelgroepen.

-Ik ben manager geweest van een locatie die productie combineerde met zorg leveren. Productie kun je breed zien, wij noemen dat zo als je 'iets moet leveren' . Dat is aan de ene kant super mooi en zinvol. Er is niets mooiers dan echt iets bijdragen en echt kunnen werken ipv inderdaad 'de pony aaien'

Maar

Het is ook je grootste valkuil.

Zorg is dynamisch, de ene dag kan alles, de andere dag kan er niks.

Als je dan productie moet leveren is dat lastig. Dat zou mijn angst zijn met jouw 'constructie' waarin je 'de zorg' laat leveren door een externe partij maar jij verantwoordelijk bent voor de productie.

Want wie gaat de dieren voeren of de klanten helpen als de dynamiek in de zorg vraagt om een tandje terug?

Ik heb zorgmedewerkers op mijn locatie de benen uit hun lijf zien rennen om de broodjes op tijd te maken. Je bent op een bedrijf als dit altijd verantwoordelijk voor 2 processen, ik zou daar goed over in overleg gaan :)

Verder: het lukt slecht om de maatschappij 'naar binnen te halen. ' , daar loopt iedereen tegen aan en dit topic laat ook zien dat dat helaas de realiteit is :)

Als je eens wil sparren kun je PBen hoor, ik heb met een andere doelgroep gewerkt maar ik denk dat ik als oudmanager van een supermarkt, zaalverhuur en restaurant binnen de gehandicaptenzorg wel redelijk weet waar de knelpunten en pluspunten liggen van zinvolle brede dagbesteding aanbieden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 10:03

Als je succesvol wilt zijn, dan moet je je onderscheiden van de rest. Wat biedt jij jouw clienten dat andere locaties niet doen? En wat maakt jullie formule succesvol tav (dagbesteding/rehabilitatie ect.)

Ik mis een stukje visie tav de doelgroep (want dat is waar het om draait ook)

kalicha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 10:34

Ondanks dat het niet helemaal mijn doel was met het starten van dit topic, wordt ook hier weer duidelijk hoe de maatschappij denkt over bepaalde groepen mensen. Ja ze hebben een verleden met een rugzak, vaak goed gevuld, en ja ze hebben welllicht foute keuzes gemaakt, maar het zijn alsnog mensen die een kans op een fijne toekomst verdienen. Ik vind echt dat het stigma rond deze doelgroep verbroken moet worden.
Wat betreft de combi van zorg/kinderboerderij/recreatie is toch wel bewust gemaakt, wil echter niet zeggen dat er een groep van 20 verslaafden als ongeleide projectielen tussen de kleine kinderen door rennen....
Elk op zichzelf staande hoofdactiviteit op het bedrijf heeft zijn eigen werk mogelijkheid voor de cliënten die zowel in intensiteit, werkdruk en sociale druk verschillend zijn en daardoor weer groeipotentie bieden voor de cliënten. In het echte werk leven kom je toch ook onverwachte situaties tegen of situaties die wellicht lastig zijn om daar mee om te gaan, maar is dat ook niet juist het doel van re-integreren? Op eigen kunnen en tempo zonder druk weer leren om deel te nemen aan maatschappij en arbeidsmarkt? dat gaat niet als erg geen groeipotentie is, je niet uitgedaagd wordt om je te ontplooien en alles alleen maar binnen de vertrouwde bubbel gedaan wordt.
Ik ga dit niet allemaal alleen doen, voor de overige werkplekken is het grootste deel van die invulling al geregeld met/via mensen uit mijn kringen.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 11:01

mijn ervaring met (ex) verslaafden is juist dat ze ontzettend lief kunnen zijn naar kinderen toe. Juist omdat er ook best veel tussen zitten die zelf een poedersuiker gehad hebben.

Verder: aan 1 kant denk ik: jeetje, waar begin je aan.
Aan de andere kant: als we geen avonturiers hadden dachten we nog steeds dat de wereld plat was. Hoe mooi is het als je je passie gevonden hebt en er vol voor durft te gaan. Het ergste wat kan gebeuren is dat het niet lukt, maar dat is nog altijd minder erg dan iets heel graag willen en het niet proberen.

En de manier waarop je praat, en omgaat met de kritieken hier. Ja, met zo'n houding heeft het best kans van slagen denk ik.

Qua opleiding: je zou eens kunnen kijken voor een opleiding met Stap budget. Een deel ervan wordt dan ook nog gefinancierd. Maar een papiertje hebben is wel handig. het is vaak zo dat je zeker mag beginnen, maar als niet gecontracteerde aanbieder ben je afhankelijk van pgb, en krijg je vaak veel minder. Zonder diploma heb je kans dat de gemeente niks betaald. En ex verslaafden lijken me geen doelgroep die het zelf kunnen ophoesten Zorgkantoor voor de WLZ is ook vrij streng in alle voorwaarden.

Kortom: bekijk goed het verschil tussen mogen starten, en ook betaald krijgen. Idd mag iedereen een zorgboerderij starten. En iedereen mag zich ook aanmelden, en als mensen zelf betalen is er geen probleem. Maar het wordt een ander verhaal als het geld vanuit de WMO, PGB of WLZ moet komen. Dus zoek dat goed uit.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 11:25

kalicha schreef:
Ondanks dat het niet helemaal mijn doel was met het starten van dit topic, wordt ook hier weer duidelijk hoe de maatschappij denkt over bepaalde groepen mensen. Ja ze hebben een verleden met een rugzak, vaak goed gevuld, en ja ze hebben welllicht foute keuzes gemaakt, maar het zijn alsnog mensen die een kans op een fijne toekomst verdienen. Ik vind echt dat het stigma rond deze doelgroep verbroken moet worden.
Wat betreft de combi van zorg/kinderboerderij/recreatie is toch wel bewust gemaakt, wil echter niet zeggen dat er een groep van 20 verslaafden als ongeleide projectielen tussen de kleine kinderen door rennen....
Elk op zichzelf staande hoofdactiviteit op het bedrijf heeft zijn eigen werk mogelijkheid voor de cliënten die zowel in intensiteit, werkdruk en sociale druk verschillend zijn en daardoor weer groeipotentie bieden voor de cliënten. In het echte werk leven kom je toch ook onverwachte situaties tegen of situaties die wellicht lastig zijn om daar mee om te gaan, maar is dat ook niet juist het doel van re-integreren? Op eigen kunnen en tempo zonder druk weer leren om deel te nemen aan maatschappij en arbeidsmarkt? dat gaat niet als erg geen groeipotentie is, je niet uitgedaagd wordt om je te ontplooien en alles alleen maar binnen de vertrouwde bubbel gedaan wordt.
Ik ga dit niet allemaal alleen doen, voor de overige werkplekken is het grootste deel van die invulling al geregeld met/via mensen uit mijn kringen.

Nee hier ga je de fout in. Er zijn hier juist heel veel mensen die ervaring hebben met de doelgroep, persoonlijk of als professional. Dat is wat anders dan een algemeen stigma over de groep. Je idee is heel nobel, maar ik vind juist dat de meeste mensen hier een realistische kijk hebben op de doelgroep. En dat jij er misschien iets te idealistisch over denkt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 11:30

Er kwam in dit topic ook echt heel wat stigma voorbij hoor Earth. Ook veel nuttige en terechte dingen van mensen die weten waar ze het over hebben, maar ook een aantal botte, onterechte vooroordelen van mensen die er misschien helemaal niet zoveel ervaring mee hebben.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 11:33

Kalicha,

Hoeveel ervaring heb je met verslaafden, buiten de zoon van je vriendin om? Dit is niet snerend bedoeld, ik bedoel dit objectief/feitelijk :) .

Uit je posts komt niet naar voren hoeveel je al met de groep 'verslaafden in herstel' te maken hebt gehad. Ben je bijvoorbeeld weleens naar een open/opengesteld groep van een twaalfstappenprogramma geweest? Let op: niet alle groepen zijn voor iedereen toegankelijk. Gesloten groepen zijn alleen toegankelijk voor hen met een verslaving. Opengestelde groepen zijn ook te bezoeken door vrienden en familie van verslaafden, en een ieder met een interesse in het twaalfstappenprogramma. Houd er rekening mee dat wat tijdens de bijeenkomst wordt gezegd ook daar blijft, en dat je dit later niet met derden mag bespreken.

Ik zou je willen aanraden om een open bijeenkomst van Narcotics Anonymous of Cocaine Anonymous bij te wonen en aandachtig te luisteren naar zowel de verhalen van verslaafden in jong herstel (minder dan 3 maanden) als zij die al zeker 5 jaar in het programma zitten.

kalicha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 11:45

Earth schreef:
kalicha schreef:

Nee hier ga je de fout in. Er zijn hier juist heel veel mensen die ervaring hebben met de doelgroep, persoonlijk of als professional. Dat is wat anders dan een algemeen stigma over de groep. Je idee is heel nobel, maar ik vind juist dat de meeste mensen hier een realistische kijk hebben op de doelgroep. En dat jij er misschien iets te idealistisch over denkt.

Mijn opmerking ging voornamelijk over de toch aardig wat mensen die wel veroordelend over deze doelgroep denken.
Dat er vele zitten die wel weten waar ze over praten is me absoluut duidelijk geworden door de inhoudelijke en goed onderbouwde reacties die ze plaatste. En die tips, ervaringen, onderwerpen, gedachtes en kritische kanttekeningen neem ik zeker mee, die hebben me aan het denken gezet!

Dat ik te realistisch denk klopt niet helemaal, dit hele bedrijf wordt (zeker de eerste jaren) bloed, zweet en heel veel tranen op vele fronten.
Waar ik mezelf tot t uiterste, en verder, zal moeten pushen....

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 13:46

Kalicha, ik vind het super dat je kijkt naar de mogelijkheden van mensen die tot jouw beoogde doelgroep behoren, dat je hen de moed wil geven dag herstel en re-integratie mogelijk is en wil inzetten op hun mogelijkheden en talenten eerder dan uitgaan van wat voor hen niet haalbaar is. Tegelijkertijd krijg ik het ook wel benauwd bij je ideeën. De keerzijde van krachtgericht werken is dat cliënten overvraagd worden. Soms kan men bepaalde dingen wel maar kan men het niet aan. Een disbalans tussen kunnen en aankunnen met andere woorden. Er zijn mensen die erbij gebaar zijn uitgedaagd te worden om hun grenzen te verleggen en zo toe te werken naar reintegreren, maar voor een ander deel mensen levert die (minieme) druk net zoveel stress op dat ze teruggrijpen naar bekende, niet effectieve coping, zoals bv verslavingen. Voor een deel mensen is dagbesteding net een mogelijkheid om laagdrempelig bezig te zijn, weer tot rust te komen en aan te gaan voelen en geven waar grenzen liggen en daar eens niet over gaan…. (Dat is niet enkel zo bij mensen met een verslavingsproblematiek, maar ook bij anderen met een psychische kwetsbaarheid of mensen met een beperking). Bij mensen met een verslavingsproblematiek moet je er ook rekening mee houden dat de hersenen schade kunnen hebben opgelopen, ze anders functioneren als voorheen. Zeker in zulke gevallen zal de persoon op zoek moeten gaan naar hoe hij/zij zich aan die gewijzigde situatie kan aanpassen, wat haalbaar is en wat niet.
Er zullen absoluut mensen zijn die weer in staat gaan zijn te gaan werken en weer volledig deel uit te maken van de maatschappij, maar dat is niet voor iedereen een realistische verwachting.
In dat opzicht vraag ik me ook af hoe je je gaat onderscheiden ten opzichte van bijvoorbeeld “gewoon” vrijwilligerswerk? Doorgaans ligt de druk bij “gewoon” vrijwilligerswerk of zelfs begeleid werken hoger dan in dagbesteding. Het lijkt me wel iets om over na te denken… misschien kan je ook eens praten met ervaringsdeskundigen en/of ook ervaringsdeskundigen (met opleiding tot ervaringsdeskundige) aannemen? Voor de cliënten is dat soms ook erg steunend omdat ze kunnen zien dat herstel mogelijk is, ze met iemand kunnen praten “die weet wat het is” enz.