Collega's of vriendinnen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lletam

Re: Collega's of vriendinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 21:49

En hoe zien jullie dat dan als het gaat om diepgaande gesprekken, zoals ik afgelopen week had. Voor mij betekent dat wat omdat ik niet zo snel dingen deel maar voor anderen kan dat dus wel eenmalig zijn?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 21:53

Ja ik ben een open boek. Dus ik deel veel en makkelijk.
Maar merk wel dat als een gesloten collega meer deelt dan normaal dat dat bijzonder is.

Bij ons zijn de meesten wel open en delen makkelijk. Ik ben niet met alle open collega’s bevriend. Maar als een van die collega’s vraagt of ik zin heb om een drankje te doen dan ben ik ook het type wat snel ja leuk zegt.
Dan ben je ook nog niet direct vrienden.
Maar vanuit het delen kan dat wel groeien.
Zoiets moet vloeiend en vanzelf gaan.

Vriendschap moet groeien.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 21:58

Misschien wat minder proberen om er een naam aan te geven? Sommige mensen leggen hun hele ziel bloot tegen een medepassagier in de trein en andere doen dat nooit. Dat kan je gesprekspartner niet perse weten. Het is leuk zolang het leuk is.
Soms is iets van korte duur, soms lang. Dat weet je nooit vooraf.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 22:08

lletam schreef:
En hoe zien jullie dat dan als het gaat om diepgaande gesprekken, zoals ik afgelopen week had. Voor mij betekent dat wat omdat ik niet zo snel dingen deel maar voor anderen kan dat dus wel eenmalig zijn?

Ik heb vriendinnen met wie gesprekken nog nooit de diepte in zijn gegaan (helaas) en collega's met wie ik wel die diepte inga.
Dat zegt mij dus echt niets.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 22:19

Ik werk in een vrij nieuw team, met veel jonge collega’s. Heb het gevoel dat hier op den duur echt wel vriendschappen gaan ontstaan. Denk dat het wel een voordeel is dat wij allemaal een vrij specifieke opleiding hebben gedaan en bewust voor dit vak gekozen, waardoor je toch allemaal een beetje hetzelfde type mens bent. Ik weet niet of dit in een andere werkomgeving ook zo geldt.
De eerste stap voor een vriendschap moet iemand zetten. Als je dat spannend vindt, kan je misschien eens opperen met een aantal collega’s te gaan lunchen of uit eten oid?

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 22:24

lletam schreef:

Als het een wederzijds diepgaand gesprek was, dan kan de interesse van beide kanten komen en kan het een vriendschap zijn of worden tussen jullie. Maar het kan net zo goed zijn dat je collega interesse toonde om een goede collega te zijn, maar verder niet. Dat kan alle kanten op gaan. Probeer dingen niet teveel te analyseren en laat het op zijn beloop. Ik zou ook zo'n collega kunnen zijn die interesse toont, maar verder geen behoefte heeft om iemand buiten het werk om te zien :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 09:48

lletam schreef:

Zou kunnen,

maar als er een klik was was er een klik. Ik denk dat de mensen die vriendschap/collega strikt gescheiden houden in de minderheid zijn. Ik zou daar niet te huiverig voor zijn. Ik ken wel mensen die het zeggen, maar vervolgens alsnog ieder weekend in de kroeg zitten met hun collega's ("want die zijn toch wel heel leuk"). Niet dat dat voor iedereen geldt hoor. Maar voor veel mensen is juist werk de uitgesproken plek om vrienden te maken als ze nog een plekje over hebben in hun sociale lev

Uiteindelijk is het wat Sizzle zegt. Soms is het een vriendschap voor 3 weken, soms voor de rest van je leven. Maar mijns inziens hangt de kwaliteit van de relatie die je hebt met mensen niet af van hoelang het duurt. Er zijn zoveel redenen om uit elkaar te groeien, maar als je het gezellig hebt samen is dat wat telt en kun je kijken of je vaker af kunt spreken :) . Soms zal dat doodlopen, maar dan heb je alsnog een leuke tijd gehad samen.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 09:56

Dat zijn wel interessante inzichten voor mij, dat er dus ook mensen zijn die makkelijker de diepte in gaan in een gesprek maar dat dat verder niets hoeft te betekenen

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 10:03

Ik heb soms ook wel diepere conversaties met collega's , maar dit kunnen ook collega's zijn die ik nog niet zo lang ken of niet echt een hele grote klik mee heb. Maar soms vinden mensen het fijn om hun verhaal even kwijt te kunnen.

Zo heb ik gisteren ook wel wat gedeeld binnen het team wat nu speelt maat meer omdat het een ingewikkelde situatie was en ik advies van echte volwassenen :') dan wel fijn vindt en vooral om verschillende inzichten te krijgen. Hier zaten dan wel twee collega's bij met wie ik dan ook wel weer een leuke connectie mee heb.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 10:28

Ik heb wat collega's die een vriendengroepje waren. Daar is ruzie ontstaan tussen 2 personen. Nou ik kan je vertellen, als die 2 samen moeten werken is de sfeer totaal verdwenen :+ . Persoonlijk zou ik dus geen vrienden willen zijn met collega's... Je kan elkaar niet ontlopen als het escaleert, je moet blijven samenwerken

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 10:42

Ik heb, of eigenlijk had, ook ee collega waar ik heel fijn mee kon praten. Vooral over kinderen. Zowel kind(eren) van haar als van mij zijn hoogbegaafd en we vonden zoveel herkenning bij elkaar. Ik heb mijn laatste werkdag daar gehad. Ga die gesprekken zeker missen maar hoef niet perse alles eraan te doen om vriendinnen te worden ofzo..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 11:58

iirrssjjee schreef:
Ik heb wat collega's die een vriendengroepje waren. Daar is ruzie ontstaan tussen 2 personen. Nou ik kan je vertellen, als die 2 samen moeten werken is de sfeer totaal verdwenen :+ . Persoonlijk zou ik dus geen vrienden willen zijn met collega's... Je kan elkaar niet ontlopen als het escaleert, je moet blijven samenwerken

Ik heb ook collega‘s gehad die ik vanaf dag 1 al niet kon uitstaan. Dat hoeft niet enkel te gebeuren na een tijdelijke vriendchappelijke periode. Kwestie van proffessioneel blijven toch?
Je vind zelden iedereen aardig op de werkvloer. Mensen die zich daarin sterk laten kennen zijn hun puberteit nog niet helemaal ontgroeid denk ik dan meestal.

Ook zegt het iets over de werkgever als zulk gedrag getolereerd wordt, daar wil ik dan niet eens blijven werken. Binnen mijn team heb ik ook eens een vrouw van notabene bijna 50 gehad die zich regelmatig gedroeg als een gepikeerde kleuter. Die heb ik ergens anders achterin de kantoortuin geparkeerd zodat er verder niemand last van had en zei geen interactie hoefde te hebben.