Kleinere auto maar niet te klein?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:15

Wij hebben zelf 3 Renaults gehad.
2x een Renault megane coupe op gas en beide zonder problemen tot aan de 270.000 gereden.
Daarna een Renault scenic diesel.
Maar daar zo enorm veel problemen en geld in gestoken met de raarste mankementen dat de zin om naar ooit nog een Renault te kijken erg klein is geworden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:19

Zebraatje schreef:
Heb zelf jaren een Renault Clio en daarvoor een Toyota Yaris gereden.
Deze voldoen wel aan je eisen.
Beiden voldoende kofferbakruimte, met omgeklapte bank kan je er heel veel in vervoeren.
Achterin voldoende beenruimte voor volwassenen (meer dan in sommige grotere auto's).
3 volwassenen achterin is wel erg knus. Maar 3 kinderen kan prima.

En Renault als frans merk heeft dan een slechte naam, maar toch mijn Clio 5 jaar lang gereden zonder ooit pech te hebben gehad.

Je moet gewoon even onderzoek doen bij een Renault. Mijn vader heeft ooit een senic gehad. Die had bijna 4 ton op de teller toen de schakelbak kapot ging. Ding liep echt altijd. Maar het model erna schijnt weer meer problemen te hebben.

En je kunt ook pech hebben. Zo heb ik ooit een Volkswagen gehad. Nou echt dikke drama. Ding stond meer bij de garage dan op de oprit.

Ik rij nu Volvo. Maar hiervoor heb ik een fiesta gehad die echt wel fijn reed en ook nooit wat mee gehad.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:24

Ik ben zelf helemaal verkocht aan de Twingo. Zijn van binnen erg ruim, ik heb ook wel 4 passagiers mee gehad (enkel heb ik wel een 3 deurs uitvoering) en dat ging prima. De achterbank was wat krap maar ach. Hij is zuinig en kost in de wegenbelasting amper iets (ik betaal 20 euro). Hij heeft me wellicht één keer laten staan in totaal, en we hebben best wat kilometers gemaakt. Dat was ook een hele simpele fix anyway. Ik ben er echt tevreden over en zou zo weer een Twingo overwegen.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 17:28

Cchanny schreef:
prugelpiet schreef:
Nu heb ik een Seat Ibiza. Ook een ramp, ik sta te vaak bij de garage.

Ik stond erg weinig bij de garage met mijn Seat Ibiza. Alleen de banden sleten ontzettend hard.
Wel kwam ik er achter dat ik een schade-auto had gekocht vanuit Duitsland. Maar dat kan je natuurlijk ondervangen om een auto te kopen waarbij de onderhoudshistorie aanwezig of dat hij NAP goed is.

Het enige paneel wat nog de originele kleur had was op het dak. Hij heeft flink in elkaar gelegen. Als je er met een lamp op scheen zag je de kleurverschillen tussen de panelen. Maar gewoon in daglicht was het niet te onderscheiden.

Het was zo'n fijne auto, vind het nog steeds jammer dat hij weg moest. Want hij reed ontzettend fijn en was mooi zuinig. Ik had persoonlijk heel veel pech met mijn Ford Ka. Die was zo lek als een zeef. Lag iedere keer plassen water bij de voeten.

Ik vermoed dat iedereen wel onpliezige ervaringen hebben met een merk of juist fijne ervaringen.

Heb nu een slag groter qua auto. Vind die ook fijn rijden, maar die Seat reed net eventjes een tikkeltje fijner.

Wat jammer dat je seat een schade auto bleek :(

bij een witte heb je trouwens altijd ietsjes kleurverschil van de panelen als je écht een heel scherp oog hebt. Als je erop gaat letten word je er knetter gek van.
De ford ka met plassen bij de voeten… geen lekke kachel radiateur?
Hebben hier ook wel is een seat ibiza gehad inderdaad ook fijne auto’s. Alleen jammer dat je achterin niet echt veel beenruimte hebt. Maar de auto zelf rijdt erg comfortabel.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 17:34

Ik heb zelf een Kia Picanto, maar om daar regelmatig 5 personen in te vervoeren, daar vind ik hem niet echt geschikt voor eigenlijk. Dan zou ik toch naar een slagje groter gaan. Het is wel een hele fijne auto.

Wat is je budget? En welke eisen heb je verder aan de auto? Want met de info die er nu staat is het alsof je bij de bakker vraagt: mag ik een brood?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-23 19:01

Peuk schreef:
Ik heb zelf een Kia Picanto, maar om daar regelmatig 5 personen in te vervoeren, daar vind ik hem niet echt geschikt voor eigenlijk. Dan zou ik toch naar een slagje groter gaan. Het is wel een hele fijne auto.

Wat is je budget? En welke eisen heb je verder aan de auto? Want met de info die er nu staat is het alsof je bij de bakker vraagt: mag ik een brood?

Haha
Moest wel lachen om je laatste zin.
Alle auto’s die ik interessant vind zitten bijna allemaal wel boven de 10 duizend. Het ligt er een beetje aan had een hele mooie Citroën c1 gezien maar hoor nu dat die dus best klein is en dan vind ik dat wel zonde zou dus liever iets groter willen.

Ik zou eens even moeten gaan na denken naar specifieke eisen.

Cruise control is handig maar geen eis. Airco wel. Leuke uitstraling van binnen en buiten. Niet te dure auto in wegenbelasting. Maar ook niet een hele lichte auto met een beetje wind dat je idee hebt van de weg te raken.

Ik denk zelf dan al wel erg in de seat/vw golf idee zulke auto’s en misschien iets kleiner dan.

Hoef niet perse een trekhaak want die auto’s trekken toch weinig. Maar zou wel gewoon een oké kofferbak willen waar ik wat in zou kunnen houden als ik toch keer vakantie zou gaan. Maar in een kleinere auto ga ik denk ik niet heel snel hele einde rijden.

Ik zie 4 pagina’s dus heb nog even wat bij te lezen

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:07

Ik heb de rest van de reacties niet gelezen maar ik ben echt super blij met mijn Opel Karl. Ik heb nog nooit zo lang een auto gehad(is mijn 4e). En ik heb nog nooit gehoord dat het een oude mensen auto zou zijn :P de meeste vinden m ook verassend ruim voor een kleine auto. Heeft ook cruise control en city drive.

Is ook al meerdere keren meegeweest op roadtrip in de bergen.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 24-02-23 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:08

Kia maatje groter dan een picanto
Kia rio dacht ik?

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:11

Prince schreef:
Suzuki Swift :j. Wij hebben er eentje uit 2018. Hele fijne auto. Vijfdeurs. Alleen wat weinig ruimte in de kofferbak.

Hier ook een Suzuki swift (2019), in vergelijking met een C1 is hij ruimer, maar hij is nog steeds compact en daarnaast heel zuinig en laag in wegenbelasting. Die van mij heeft daarnaast allerlei opties als adaptive cruisecontrol, stoelverwarming en een display voor navigatie, spotify, handsfree bellen etc.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:18

Janinevv schreef:
Haha
Moest wel lachen om je laatste zin.
Alle auto’s die ik interessant vind zitten bijna allemaal wel boven de 10 duizend. Het ligt er een beetje aan had een hele mooie Citroën c1 gezien maar hoor nu dat die dus best klein is en dan vind ik dat wel zonde zou dus liever iets groter willen.

Ik zou eens even moeten gaan na denken naar specifieke eisen.

Cruise control is handig maar geen eis. Airco wel. Leuke uitstraling van binnen en buiten. Niet te dure auto in wegenbelasting. Maar ook niet een hele lichte auto met een beetje wind dat je idee hebt van de weg te raken.

Ik denk zelf dan al wel erg in de seat/vw golf idee zulke auto’s en misschien iets kleiner dan.

Hoef niet perse een trekhaak want die auto’s trekken toch weinig. Maar zou wel gewoon een oké kofferbak willen waar ik wat in zou kunnen houden als ik toch keer vakantie zou gaan. Maar in een kleinere auto ga ik denk ik niet heel snel hele einde rijden.

Waarom ga je niet gewoon proefrijden in modellen die je aanspreken? Wat voor de een klein is, kan voor jou wel prima passen. Als je niet dagelijks met 3 volwassen mensen op de achterbank op pad gaat, dan heb je toch al meer keus. En uiteindelijk koop je een auto voor je eigen rijcomfort, niet persé voor dat van de mensen die zo nu en dan meeliften. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:22

Auto's zijn eigenlijk best heel persoonlijk.

Wij hebben een i10 en dat heb ik altijd een hele fijne auto gevonden. Hadden altijd al een kleine auto en deze reed gewoon heel fijn. Daarvoor van alles gehad; uno, arosa, cinquecento, seicento, fiesta etc. De fiatjes zou ik nooit meer kiezen, maar voor zuinig van a naar b zijn ze prima.

Ben met een cinquecento met 3 volwassene, 1 puber en een kind naar Rome gereden en dat ging best oke.
Met de seicento met mijn zoon naar Disney parijs en dat was ook geen enkel probleem.

In de i10 weleens met 3 mensen op de achterbank gereden en dat gaat ook prima, als mensen geen limousine verwachten. Gewoon van A naar B, muziekje aan en niet teveel zeuren.

Mijn man werkte bij VW en heel veel in de Golf gereden en ondanks dat het een fijne auto is, vind ik de stoelen voor mijn lengte ( of korte ) niet fijn zitten. Nu zijn ze heel goed verstelbaar en krijg je wel een stand die fijn is, maar het blijven voor mij erg ruime stoelen.
Vroeger hadden wij zelf een GTi met kuipstoelen en was het echt erin en eruit kruipen. Even terug had ik dat met een nieuwe scirocco ook. Echt drama.......

Maar dat vind ik met de mini bijv ook. De instap is echt heel laag. Fijne, leuke auto als je een goede hebt, maar ik stap graag hoger in.

Voor de i10 meerdere auto's toen proefgereden en de Picanto was ook ene goede 2e qua wegligging en rijden.

Suzuki heeft leuke modellen, maar ben er qua rijden nooit vrolijk van geworden.
Ford en Renault eigenlijk ook niet.

Maar de moderne auto's komen wel steeds meer naar elkaar qua comfort.

Veiligheid is maar net ook hoe je zelf rijdt en waar je veel rijdt. Natuurlijk kan een grotere en moderne auto meer hebben, maar het is maar net hoe je geraakt wordt of iets raakt hoe je eruit komt.
Wij hebben ook een USA Ford 4x4 en ik rij met de i10 wel iets rustiger en netter. Hoewel die Ford ook niet echt vraagt om te racen, is het wel een erg comfortabele auto.

Maar ook daar zelf weleens achterin gezeten met zijn 3en en dan is het weer veel te groot.

Het beste is om te proefrijden en iemand mee te nemen die er meer verstand van heeft. Ik ben zelf best een zeur als ik ergens in rij, maar kan me er ook bij neerleggen als ik alles op papier zet dat een andere auto gewoon een betere keus is.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 22:51

Proefrijden is sowieso een goed idee. *\o/*
Maar ik zou wel op voorhand een lijstje maken van auto’s die aan je smaak voldoen en passen bij je wensen. Anders word je bij de dealer/garage echt meegesleept in alle mogelijkheden of je wordt genaaid bij de garage/dealer met de prijs omdat je geen flauw benul hebt wat zoiets kost.

Hoe sta je er in tov het bouwjaar - km? Hoe belangrijk vind je dat?

Vind je een Toyota Yaris geen leuke auto? Als je een C1 leuk vindt? Dat is ook zo’n ‘bolletje’.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-23 23:11

Peuk schreef:
Proefrijden is sowieso een goed idee. *\o/*
Maar ik zou wel op voorhand een lijstje maken van auto’s die aan je smaak voldoen en passen bij je wensen. Anders word je bij de dealer/garage echt meegesleept in alle mogelijkheden of je wordt genaaid bij de garage/dealer met de prijs omdat je geen flauw benul hebt wat zoiets kost.

Hoe sta je er in tov het bouwjaar - km? Hoe belangrijk vind je dat?

Vind je een Toyota Yaris geen leuke auto? Als je een C1 leuk vindt? Dat is ook zo’n ‘bolletje’.

Ja ik wil op voorhand de kanshebbers op een lijstje hebben zodat ik mij daarin van te voren verdiep van en ook daarna kan proef rijden.

Yaris nieuwste type net gezien erg leuke auto! Alleen vriendin zei dat deze minder zuinig zouden zijn?

Ik zoek liever een nieuwere auto kijk zelf beetje vanaf 2016 maar bij sommige types vind ik ze dan niet meer mooi en pas mooier vanaf 2019 en daar zit vaak en prijs kaartje wel aan.

Als het model nieuw is en wat meer km gereden heeft vind ik dat niet heel erg. Maar denk zelf aan 60-100.000 range.

Al weet ik niet of dat perse haalbaar is met de wensen en niet te duur.

daantjuhhh

Re: Kleinere auto maar niet te klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 23:19

Hoe denk je over de Ford Fiesta of de Renault Clio?

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 23:24

Ik rij al 11 jaar met een witte polo 6r.
Laatste keer dat ik keek heb ik nog altijd niks hangen beneden. :')
Voor 4 man is plaats genoeg in de auto. 5 lukt ook maar niet voor lange afstanden.

Als ik denk aan nog van deze modellen : seat ibiza, skoda fabia …

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 23:34

_Denise_ schreef:
Je noemt eigenlijk al drie verschillende segmenten auto's, de C1, Polo en Golf.

Ik heb zo'n vermoeden dat je qua formaat zoekt naar een compacte klasse B, daaronder vallen bijv. de Polo, Swift, Fiesta, Corsa, Micra, Fabia, Ibiza, Yaris, Clio, klopt?

Idd, ik heb een clio uit 2013 gehad en een 208. Nu een nieuwe micra. Allemaal fijne auto's met mooi formaat. Je kunt dan prima 3 of 4 mensen meenemen voor een stuk, zeker kinderen. Je kunt fatsoenlijk je spullen kwijt.

Ik heb ook een c1 en een i10 gehad maar dat vond ik echt gebakjes en 10x niks. Je kunt amper 1 persoon achterin en nog geen krat bier in de kofferbak doen

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-23 23:44

daantjuhhh schreef:
Hoe denk je over de Ford Fiesta of de Renault Clio?

Ford fiesta vind ik ook erg mooi model, vooral de wat nieuwere :j

Renault Clio ook mooi maar dan wel echt nieuwere types ook.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 23:46

Hele andere insteek: hoe oud mag ie zijn en wat mag ie kosten (in aanschaf)?

Met een beetje handigheid is dit echt goedkoper rijden dan alle het andere bij elkaar:
https://www.autowereld.nl/saab/96/l-v4- ... 1677274801

Het zuipt iets harder dan de modernere voertuigen, maar geen wegenbelasting, APK is voor de mindere goden en de verzekering loopt ook wel los.
Onderhoud is niet duurder dan modernere auto's; onderdelen is nog steeds geen punt en van dat verschil kun je het iets hogere verbruik prima betalen.
Het gebrek van 4 deuren wordt ruimschoots goed gemaakt door een kofferbak waar gewoon twee balen hooi in kunnen, met de klep dicht......

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-23 23:47

Hahahaha :D
Zie me al gaan, maar helaas … beetje handigheid heb ik niet echt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 23:49

Ik zou zeggen een Toyota Aygo. Er kan meer in dan je denkt en Toyota's zijn super betrouwbaar. Zelf ben ik verliefd op de Nissan Micra, is volgens mij ook erg betrouwbaar wat ik gelezen en gehoord heb en zeker nieuwere modellen zijn ook best ruim (al vind ik die persoonlijk niet onder kleine autos vallen net als de Ford Fiesta).

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-23 23:51

AyDeeDee schreef:
Ik zou zeggen een Toyota Aygo. Er kan meer in dan je denkt en Toyota's zijn super betrouwbaar. Zelf ben ik verliefd op de Nissan Micra, is volgens mij ook erg betrouwbaar wat ik gelezen en gehoord heb en zeker nieuwere modellen zijn ook best ruim (al vind ik die persoonlijk niet onder kleine autos vallen net als de Ford Fiesta).

Toyota aygo zijn ruim van binnen maar vind dat net wel echt te klein. Vriendin heeft hem en zat er net toevallig nog bij in. Maar zeker zuinige auto en ze heeft er weinig problemen mee

Skoda fabia Werd ook genoemd is ook een leuke auto

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 00:22

Ik zou eens naar de segmenten kijken TS. Een Aygo en een Golf liggen nogal ver uit elkaar. https://autorai.nl/duidelijkheid-over-autosegmenten/

Als je een beetje naar beneden scrollt staat er per segment ook een lijst met auto types die daarin vallen.

Het is eerder al gezegd, maar ik denk dat je B segment zoekt.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 00:23

Janinevv schreef:
AyDeeDee schreef:

Toyota aygo zijn ruim van binnen maar vind dat net wel echt te klein. Vriendin heeft hem en zat er net toevallig nog bij in. Maar zeker zuinige auto en ze heeft er weinig problemen mee

Skoda fabia Werd ook genoemd is ook een leuke auto

Als je Aygo te klein vind kan je de c1&107 ook definitief afschrijven. Die zijn namelijk gebouwd op dezelfde frames, en dus nagenoeg even groot (kan paar cm verschil in zitten ivm verdeling qua ontwerp)

Een auto die hierboven nog niet genoemd is, maar zo te horen zeker ook een optie zou kunnen zijn, is de Mazda 2
Hier een van 2011 op gas, en bevalt goed, heeft me nog nooit laten staan. Achterbak is niet heel ruim maar past kratje in en daaromheen dan nog wat tassen :) .

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-23 00:33

Ladyson schreef:
Ik zou eens naar de segmenten kijken TS. Een Aygo en een Golf liggen nogal ver uit elkaar. https://autorai.nl/duidelijkheid-over-autosegmenten/

Als je een beetje naar beneden scrollt staat er per segment ook een lijst met auto types die daarin vallen.

Het is eerder al gezegd, maar ik denk dat je B segment zoekt.

Ja ik denk inderdaad B en of misschien nog C

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 01:16

Wij hebben zelf een Kia picanto, maar ik raadt ook zeker de Kia rio aan. Mijn vader heeft die en naast veel blikschade rijdt hij met z’n 300.000+ km’s nog als een zonnetje op zowel benzine als lpg (laten inbouwen)! Genoeg beenruimte zowel voor als achter en een goede kofferbak. Voor ons zou het een goede vervolgauto zijn, ook omdat Kia’s vrij robuuste auto’s zijn.