Siamsmeesje schreef:Stevia komt er hier niet meer in om mee te bakken

Ooit wat cakes ermee gebakken, maar laat ik het zo zeggen, het eindresultaat was zeer geschikt om iemand de hersens mee in te slaan. De smaak was verder prima, maar het leek meer op een baksteen qua structuur dan op een cake

Hier is alleen de cola light nog aanwezig. En verder gebruik ik liever suiker in zeer beperkte mate dan kunstmatige zoetstoffen. Kunstmatige zoetstoffen zorgen namelijk dat je lichaam insuline aanmaakt, maar doordat er vervolgens geen suiker binnenkomt ontstaat er dus een flinke trek naar meer zoet. Sinds ik daar dus mee gestopt ben, heb ik veel minder moeite om te gaan snaaien.
Wel ben ik dus hobbymatig gaan fröbelen met recepten om te kijken hoever ik de suiker kan verminderen en toch nog wat smakelijks overhoud. Inmiddels zijn mijn panna cotta en champignon/asperge/courgette-soep zodanig gelukt dat meer familieleden die nu ook gebruiken.
Dat is iets waar ik nog mee worstel. Soms wil ik, als ik uit eten ben bv, wel eens een cola bestellen. Maar neem ik dan light/zero of de gewone. Want wat jij zegt inderdaad, kunstmatige zoetstoffen (de naam zegt 't ook al) zijn ook niet best.
Bedoel je een soep met champignon, asperge en courgette tegelijk erin? Of 3 verschillende soepen? Ik wist niet eens dat er suiker in soep zit. Tenminste als ik soep maak, is dat groenten met ui + knoflook en zout. Wel leuk dat je daar zo mee bezig bent trouwens 
Love2sk8, ooo ja! Bij HelloFresh zat daar wel eens een flesje van bij. Erg lekker inderdaad. Alleen duur in de winkel
Nikass schreef:Ellerhuisje zo heb ik dat juist niet. Bij mij werkt het prima als ik trek in zoet heb om een glas cola light te drinken. Dan is dat voldoende.
Zo kan het bij mij ook wel werken inderdaad. Als ik dan in de winkel eigenlijk 3 repen chocola mee zou willen nemen, dan neem ik bv een blikje cola of iets mee.
Dreamboy schreef:Vraagje: hoe doen jullie dat met koffiemelk? Ook daar zit suiker in. Nu lust ik het ook wel zonder koffiemelk maar mijn maag reageert daar slecht op. Is er een alternatief?
Ik doe amandelmelk (uiteraard ongezoet) in m'n koffie.
Anouk, wat bizar!!
Ik weet wel dat we gefopt worden met z'n allen maar jeetje! Koeienletters stevia erop zetten en dan maar 0,2% daadwerkelijk stevia.
bloempie186 schreef:Ik vind dit dus onwijs interessant, maar ik weet dus niet goed waar te beginnen..... Daarbij heb ik door werk en de kids niet heel veel tijd om zelf dingen klaar te maken...
Hebben jullie tips, weekmenu's, ontbijt, lunch dinertips met gemakkelijke recepten? Of wellicht tips met quick wins die je in het dagelijks leven al toe kan passen?
Quick win, een lijst op internet opzoeken met alle benamingen voor suiker/zoetstoffen. Vervolgens in je keuken alle producten waar die ingrediënten in zitten, weg gooien
Nee flauw, dat is erg rigoureus. Ik heb vaak 't idee dat het ingewikkelder gemaakt wordt dan het is. Als je al weg blijft bij pakjes/zakjes en dus meer zelf gaat maken, ben je al een heel eind.
ikkuhh90 schreef:Ik ben me er ook aan in te verdiepen. Vind het alleen lastig wat ik dan als broodbeleg kan gebruiken. Ben nu s ochtends erg gewend aan Jam of hagelslag
Ipv jam gewoon fruit of 100% pindakaas met banaan vind ik zelf ook erg lekker. Let overigens ook op je brood, in sommige soorten is ook suiker toegevoegd. Zelf zou ik ook wegblijven bij zoetstoffen, die 'foppen' je lichaam waardoor je lichaam alsnog denkt dat er suiker aan komt. Maar dat is een keuze die iedereen zelf kan maken.
AvHdG schreef:Vroeger is het me heeeeel lang gelukt om te denken om mijn suiker inname. Maar sinds ik een kind heb, heb ik het helemaal laten gaan helaas. Dus ik raak door dit topic helemaal geïnspireerd om de draad weer op te pakken. Wat zal mijn lichaam er straks blij mee zijn. Nu nog even de moed verzamelen en de knop om (suikerverslaafd)
Je kan het!
Het is inderdaad de knop om, in 't begin volhouden, iets verzinnen voor moeilijke momenten en dan is 't echt goed te doen
Leuk om te lezen dat meer mensen geïnspireerd raken
Ik merk, zeker nu met de langer wordende dagen en de zon die schijnt, dat ik zoveel meer energie heb dan anders
Stabieler in m'n humeur ook. Gisteren kwamen er nog snoepjes voorbij waar ik niet eens zin in had.