Suikervrij, wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 10:15

Mizora schreef:
Dreamboy schreef:
Vraagje: hoe doen jullie dat met koffiemelk? Ook daar zit suiker in. Nu lust ik het ook wel zonder koffiemelk maar mijn maag reageert daar slecht op. Is er een alternatief?

Koffiemelk of creamer?

Ik drink gewone magere melk in mijn koffie.
Als je creamer bedoelt kan je ook een scheutje olie of stukje boter/kokosvet in je koffie doen.
Creamer bestaat voornamelijk uit vet en suiker. De luxere merken hebben zo'n 4% melk erin zitten, de goedkopere merken niet eens.

Ik bedoel echt halfvolle koffiemelk.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 10:16

Dreamboy schreef:
Vraagje: hoe doen jullie dat met koffiemelk? Ook daar zit suiker in. Nu lust ik het ook wel zonder koffiemelk maar mijn maag reageert daar slecht op. Is er een alternatief?

Niet ;) ik drink ofwel zwarte koffie maar meestal met opgeschuimde havermelk (lactose-intolerant). Een scheut gewone melk kan natuurlijk ook als je daar tegen kunt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 12:04

Dreamboy schreef:

Koffiemelk uit een pak is geen suiker aan toegevoegd toch?.Creamer uit een pot wel, xat staat stijf van de glucosestroop. En cappuccino melk ook. Ik gebruik halfvolle houdbare melk en klop het op met de melkopschuimer. Dat geeft het lekkerste schuim :j .

AnoukvB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 13:00

Wij hadden laatst verwarring in de supermarkt. Wij kochten eerder ook Erytritol, maar de Albert Heijn had deze niet meer. Wel hadden ze Stevia, waarvan ik de ingredientenlijst bekeek en dat bleek 99.8% erytritol te zijn :+

Afbeelding
Afbeelding

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 13:40

AnoukvB schreef:
Wij hadden laatst verwarring in de supermarkt. Wij kochten eerder ook Erytritol, mar de Albert Heijn had deze niet meer. Wel hadden ze Stevia, waarvan ik de ingredientenlijst bekeek en dat bleek 99.8% erytritol te zijn :+

[ [url=m/sj1OlX.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ObLX66.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier heb ik me eerder ook al over verbaasd

Dit merk stevia bevalt me wel bij het bakken. Voor in de thee gebruik in de zoetjes ervan, maar die breek ik wel kapot anders wordt het vies zoet.

bloempie186

Re: Suikervrij, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 15:06

Ik vind dit dus onwijs interessant, maar ik weet dus niet goed waar te beginnen..... Daarbij heb ik door werk en de kids niet heel veel tijd om zelf dingen klaar te maken...

Hebben jullie tips, weekmenu's, ontbijt, lunch dinertips met gemakkelijke recepten? Of wellicht tips met quick wins die je in het dagelijks leven al toe kan passen?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 15:21

Gewoon normaal eten, maar goed de etiketten lezen. Dat is wat ik doe. Zo gebruik ik heus wel kruidenmix voor de nasi bijvoorbeeld, of neem ik wel eens een verspakket van AH. Gewoon goed lezen wat er in zit en van veel merken weet ik inmiddels wel wat ik kan nemen en wat niet. Sauzen als ketchup, fritessaus etc zijn inmiddels ook suikervrij verkrijgbaar ( de Heinz ketchup 0.0 is echt lekker!!).

Verstegen heeft bijvoorbeeld heel veel kruidenmixen oa voor chili con carne, nasi, macaroni en die zijn suikervrij. Weet niet of ze allemaal suikervrij zijn, maar deze 3 sowieso wel :j

ikkuhh90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 17:31

Ik ben me er ook aan in te verdiepen. Vind het alleen lastig wat ik dan als broodbeleg kan gebruiken. Ben nu s ochtends erg gewend aan Jam of hagelslag

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 18:02

Fruitspread van oa Zonnatura. En ik ben gek op nocilla hazelnootpasta. Goed kijken in de supermarkt want ze hebben ook een variant met suiker. Suikervrije hagelslag is er helaas niet. Cereal heeft wel een suikerarme variant maar daar zit nog steeds wel suiker in.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 18:06

SusanH schreef:
Fruitspread van oa Zonnatura. En ik ben gek op nocilla hazelnootpasta. Goed kijken in de supermarkt want ze hebben ook een variant met suiker. Suikervrije hagelslag is er helaas niet. Cereal heeft wel een suikerarme variant maar daar zit nog steeds wel suiker in.

Ja, maar je moet ergens beginnen, toch?

Alle beetjes helpen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 18:08

ikke schreef:
SusanH schreef:

Alle beetjes helpen.

Ik word daar ziek van. Dus voor mij om die reden geen optie.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 18:12

SusanH schreef:
ikke schreef:

Alle beetjes helpen.

Ik word daar ziek van. Dus voor mij om die reden geen optie.

Maar ik heb niet het idee dat dat geldt voor Ikkuhh90.

Voor degenen die niet moeten maar wel willen; elke stap is er eentje.
Aken en Keulen zijn ook niet in een dag gebouwd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 18:32

Dat klopt.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 19:39

ikkuhh90 schreef:
Ik ben me er ook aan in te verdiepen. Vind het alleen lastig wat ik dan als broodbeleg kan gebruiken. Ben nu s ochtends erg gewend aan Jam of hagelslag

Je kunt langzaamaan proberen over te schakelen op hartig. Ik vind inmiddels een eitje, hummus, 100% pindakaas of groentespread ook heerlijk. Mijn guilty pleasure is chocopasta van no sugar daddies, die is helemaal zonder toegevoegde suikers.

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 20:18

Vroeger is het me heeeeel lang gelukt om te denken om mijn suiker inname. Maar sinds ik een kind heb, heb ik het helemaal laten gaan helaas. Dus ik raak door dit topic helemaal geïnspireerd om de draad weer op te pakken. Wat zal mijn lichaam er straks blij mee zijn. Nu nog even de moed verzamelen en de knop om (suikerverslaafd)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-23 09:04

Siamsmeesje schreef:
Stevia komt er hier niet meer in om mee te bakken :n
Ooit wat cakes ermee gebakken, maar laat ik het zo zeggen, het eindresultaat was zeer geschikt om iemand de hersens mee in te slaan. De smaak was verder prima, maar het leek meer op een baksteen qua structuur dan op een cake :=

Hier is alleen de cola light nog aanwezig. En verder gebruik ik liever suiker in zeer beperkte mate dan kunstmatige zoetstoffen. Kunstmatige zoetstoffen zorgen namelijk dat je lichaam insuline aanmaakt, maar doordat er vervolgens geen suiker binnenkomt ontstaat er dus een flinke trek naar meer zoet. Sinds ik daar dus mee gestopt ben, heb ik veel minder moeite om te gaan snaaien.
Wel ben ik dus hobbymatig gaan fröbelen met recepten om te kijken hoever ik de suiker kan verminderen en toch nog wat smakelijks overhoud. Inmiddels zijn mijn panna cotta en champignon/asperge/courgette-soep zodanig gelukt dat meer familieleden die nu ook gebruiken.

Dat is iets waar ik nog mee worstel. Soms wil ik, als ik uit eten ben bv, wel eens een cola bestellen. Maar neem ik dan light/zero of de gewone. Want wat jij zegt inderdaad, kunstmatige zoetstoffen (de naam zegt 't ook al) zijn ook niet best.
Bedoel je een soep met champignon, asperge en courgette tegelijk erin? Of 3 verschillende soepen? Ik wist niet eens dat er suiker in soep zit. Tenminste als ik soep maak, is dat groenten met ui + knoflook en zout. Wel leuk dat je daar zo mee bezig bent trouwens :D

Love2sk8, ooo ja! Bij HelloFresh zat daar wel eens een flesje van bij. Erg lekker inderdaad. Alleen duur in de winkel :wow:

Nikass schreef:
Ellerhuisje zo heb ik dat juist niet. Bij mij werkt het prima als ik trek in zoet heb om een glas cola light te drinken. Dan is dat voldoende.

Zo kan het bij mij ook wel werken inderdaad. Als ik dan in de winkel eigenlijk 3 repen chocola mee zou willen nemen, dan neem ik bv een blikje cola of iets mee.

Dreamboy schreef:

Ik doe amandelmelk (uiteraard ongezoet) in m'n koffie.

Anouk, wat bizar!! :wow: Ik weet wel dat we gefopt worden met z'n allen maar jeetje! Koeienletters stevia erop zetten en dan maar 0,2% daadwerkelijk stevia.

bloempie186 schreef:
Ik vind dit dus onwijs interessant, maar ik weet dus niet goed waar te beginnen..... Daarbij heb ik door werk en de kids niet heel veel tijd om zelf dingen klaar te maken...

Hebben jullie tips, weekmenu's, ontbijt, lunch dinertips met gemakkelijke recepten? Of wellicht tips met quick wins die je in het dagelijks leven al toe kan passen?

Quick win, een lijst op internet opzoeken met alle benamingen voor suiker/zoetstoffen. Vervolgens in je keuken alle producten waar die ingrediënten in zitten, weg gooien :D Nee flauw, dat is erg rigoureus. Ik heb vaak 't idee dat het ingewikkelder gemaakt wordt dan het is. Als je al weg blijft bij pakjes/zakjes en dus meer zelf gaat maken, ben je al een heel eind.

ikkuhh90 schreef:

Ipv jam gewoon fruit of 100% pindakaas met banaan vind ik zelf ook erg lekker. Let overigens ook op je brood, in sommige soorten is ook suiker toegevoegd. Zelf zou ik ook wegblijven bij zoetstoffen, die 'foppen' je lichaam waardoor je lichaam alsnog denkt dat er suiker aan komt. Maar dat is een keuze die iedereen zelf kan maken.

AvHdG schreef:
Vroeger is het me heeeeel lang gelukt om te denken om mijn suiker inname. Maar sinds ik een kind heb, heb ik het helemaal laten gaan helaas. Dus ik raak door dit topic helemaal geïnspireerd om de draad weer op te pakken. Wat zal mijn lichaam er straks blij mee zijn. Nu nog even de moed verzamelen en de knop om (suikerverslaafd)

Je kan het! *\o/* Het is inderdaad de knop om, in 't begin volhouden, iets verzinnen voor moeilijke momenten en dan is 't echt goed te doen :D

Leuk om te lezen dat meer mensen geïnspireerd raken :D Ik merk, zeker nu met de langer wordende dagen en de zon die schijnt, dat ik zoveel meer energie heb dan anders *\o/* Stabieler in m'n humeur ook. Gisteren kwamen er nog snoepjes voorbij waar ik niet eens zin in had.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 09:36

Ik heb ook nog nooit suiker toegevoegd aan een pan zelfgemaakte soep.

En in de koffie thuis gaat een beetje opgeklopte halfvolle melk.

Ik drink bij anderen weinig koffie, maar dan doe ik voor mezelf niet moeilijk met een beetje creamer.
Meer dan 2 koppen koffie buiten de deur per dag drink ik niet, eerder minder.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 12:14

Even over Stevia, dat is puur veel te sterk om in een thuisomgeving te gebruiken en zal dus altijd een drager nodig hebben om te kunnen doseren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 12:24

Oja brood. In de meeste soorten fabrieksbrood maar ook bij de warme bakker zit suiker, meestal in de vorm van dextrose of gebrande suiker zoals bij donker brood. Ik ga niet meer naar de warme bakker om die reden. Er staat niet op de zak wat er aan ingredienten in het brood zit en de verkoopmedewerkers weten het vaak niet. Ik weet bij Aldi en AH ondertussen goed welk brood ik wel en niet kan kopen.

Suiker in soep, niet in alle voorverpakte soep zit suiker. Meeste varianten wel, maar AH heeft soep in zak waar het niet in zit. Die soep is trouwens echt heel erg lekker :j moet je deze zakken hebben: https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... met-ballen. Ze hebben meerdere smaken. Maar, zelf tomatensoep maken is ook heel makkelijk :j

Siamseesje ik heb nog nooit gemerkt dat ik extra trek krijg door gebruik van zoetstoffen. Dat van die baksteen cake herken ik. Daarom geen stevia meer om te bakken hier.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 14:08

_Tara_ schreef:
Dat is iets waar ik nog mee worstel. Soms wil ik, als ik uit eten ben bv, wel eens een cola bestellen. Maar neem ik dan light/zero of de gewone. Want wat jij zegt inderdaad, kunstmatige zoetstoffen (de naam zegt 't ook al) zijn ook niet best.
Bedoel je een soep met champignon, asperge en courgette tegelijk erin? Of 3 verschillende soepen? Ik wist niet eens dat er suiker in soep zit. Tenminste als ik soep maak, is dat groenten met ui + knoflook en zout. Wel leuk dat je daar zo mee bezig bent trouwens :D

Soepen uit pak of zakjes kan suiker bevatten, maar ik maak alle soep zelf (en vanzelf zonder suiker :P), vind ik veel te leuk om zelf te doen :D
Maar ik ben dus inderdaad met de basis van die drie soepen gaan spelen, en heb nu een recept van pakweg 2.5 gram koolhydraat per 100 gram soep. Voor een diabeet heel goed te doen, al zullen er mensen struikelen over de slagroom die ik gebruik.
Maar een soep met champignons en (jonge) courgette samen is ook erg lekker.

Nee, ik moet ook geen zero hebben. Hoewel de zoetstoffen daarin dezelfde zijn als in light, zijn de verhoudingen blijkbaar anders want van zero kreeg ik vreselijke hoofdpijn met een kwartiertje. Dus ik baal als een stekker dat er hier in de omgeving inmiddels supermarkten zijn die de light helemaal uit hun assortiment geschrapt hebben.
Dan dus maar met zomin mogelijk kunstmatige zoetstoffen, wat ook de smaak van veel dingen weer ten goede komt.

Ik kookte in het verleden ook voor mijn moeder. En zij was naast diabeet ook nierpatient, dus qua dieet pas echt een puzzel. Dat was het moment dat we in overleg met de diëtiste dus alsnog over zijn gegaan op gewoon suiker, maar wel in zelfgemaakt producten zoveel mogelijk dus zelf de controle over hoeveel suiker. Daardoor weten we inmiddels dat je met beduidend minder suiker toe kunt in sommige standaardrecepten, en dat als je bv een andere appelras kiest voor je appeltaart je zelfs helemaal geen suiker hoeft toe te voegen. En de smaak zelfs beter is omdat je suikersmaak niet meer overheerst.

SusanH schreef:
Siamseesje ik heb nog nooit gemerkt dat ik extra trek krijg door gebruik van zoetstoffen. Dat van die baksteen cake herken ik. Daarom geen stevia meer om te bakken hier.

Dat kan best, maar ik neem aan dat je die zoetstoffen ook niet in grote hoeveelheden naar binnen werkt. Ik deed dat vroeger dus wel (want ik wilde graag afvallen...), en dan tikt het bij mij aardig door. Nu neem ik liever een koekje, of een stukje chocola en verdwijnt ieder beetje hang naar zoet dat er nog is.

Maar er is ook onderzoek gedaan naar de samenhang van zoetstoffen en insuline-productie, voor wie van lezen houdt:
https://scholar.google.nl/scholar?q=artificial+sweeteners+insulin&hl=nl&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 21:53

bloempie186 schreef:

Ik eet niet volledig suikervrij. Maar wat bij mij bijvoorbeeld goed werkt is ontbijten met yoghurt (biologische Griekse yoghurt, of Skyr ofzo) met een hele banaan erin en muesli of porridge.
En dan zoek ik naar een muesli met zaden en zo min mogelijk suiker.
(Een muesli met noten zou ook goed zijn, maar ik ben allergisch voor noten)
Ik heb dan voorlopig absoluut geen honger of trek in tussendoortjes.

Heb ik ergens tussendoor toch trek dan helpt een handje ongezouten cashewnoten (die kan ik gelukkig wel hebben)

Savonds eet ik graag zelfgemaakte tomaten of groentensoep. Afgezien van een bouillonblokje komt daar geen pakje of zakje aan te pas.

Volkorenmacaroni met veel verse groenten, zelfgemaakte pastasaus en een beetje biologische geraspte kaas vind ik ook erg lekker Y)(^)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 22:12

_Tara_ schreef:
Vervelend is dat he! Heb jij in de tussentijd vleesbeleg gevonden zonder suiker?

.

Bij de biologische scharrelslager!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 22:48

Bloempie weet niet welke mogelijkheden je op je werk hebt om te lunchen?
Ik deed vaak: zakje ijsbergsla, snacktomaatjes, blikje makreel. Beetje yoghurt dressing en voilá :)
Als je daar niet genoeg aan hebt evt aangevuld met een gekookt ei door de sla en/of een stuk grof volkoren brood erbij.

Wat ook supergezond en imo makkelijk en lekker is: roggebrood met zure haring.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 22:53

Zoute haring als lunch ga ik ook heel lang op! Al moet ik nu echt weer opletten, want ik eet te weinig. Sochtends een smoothie van verse jus, frambozen, blauwe bessen en yoghurt. En dan vergeet ik te eten, door drukke dag at ik vanavond pas een groentesoepje.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 23:02

Heb je daar last van? Want ik vind het zelf niet zo erg als ik wat minder eet. Ik ben ervan overtuigd dat we (in t algemeen) meestal teveel eten.