Dresscodes

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:04

Jildau schreef:
Ik vind wel dat iedereen iets in de kast moet hebben wat netjes is voor zulke gelegenheden. Gewoon minstens één setje wat netjes is en dat kan al een zwarte broek met een blousje zijn ofzo. Maar tegenwoordig is pink with a touch of pimpelpaars ook al normaal om te eisen op een bruiloft en dat vind ik echt niet oke. Dan verplicht je je gasten echt om een outfit aan te schaffen welke ze mogelijk maar één keer gebruiken.

Haha ja dat ben ik wel met je eens. Sowieso geen kleureneis, want sommige kleuren staan gewoon écht niet bij sommige mensen. Trouwens net als je bruidsmeisjes op kosten jagen door een bepaalde (lelijke) jurk te verplichten, zoals in de VS wat gebruikelijker is :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:11

BaileyMix schreef:
Ik vind het gewoon een kwestie van fatsoen. Je passend kleden.

Als je niet één wat nettere outfit in je kast hebt hangen, ja, dat vind ik echt bijzonder vreemd. Hoeft geen galajurk te zijn, maar een wat nette pantalon en mooi truitje is toch echt geen overbodige luxe.

Dus nee, die mensen zouden bij mij in fleecevest niet welkom zijn. Maar ik ben ook sowieso geen vrienden met mensen die als een soort statement overal per se in hun goorste goed aan komen kakken. Soort wedstrijd naar de bodem: wie kan er het slonzigst bijlopen, wie besteed het minste tijd aan hun uiterlijk, wie is het hoogst verheven boven uiterlijke oppervlakkigheden?

En verder is het inderdaad gewoon handig om op de uitnodiging te zetten, anders is het áltijd zorgen maken of je niet over- of underdressed bent. Vind dat trouwens - niet te strenge - dresscodes ook prima kunnen meebewegen met eigenheid en persoonlijke stijl van iemand!

Een ‘pantalon’? Wat versta je daar zelfs onder?
Pantalon is gewoon ‘broek’ dus dat gaat van spijkerbroek tot maatpak. :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:13

Ik zou er vanuit gaan dat een kleurcode volstaat in de zin van een sjaaltje of een stropdas (wellicht naief?)
Als ik als witte bleekscheet bijv. een gele jurk zou aantrekken komt waarschijnlijk iedereen vragen of ik onwel geworden ben _O-

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:13

BaileyMix schreef:
Jildau schreef:
Ik vind wel dat iedereen iets in de kast moet hebben wat netjes is voor zulke gelegenheden. Gewoon minstens één setje wat netjes is en dat kan al een zwarte broek met een blousje zijn ofzo. Maar tegenwoordig is pink with a touch of pimpelpaars ook al normaal om te eisen op een bruiloft en dat vind ik echt niet oke. Dan verplicht je je gasten echt om een outfit aan te schaffen welke ze mogelijk maar één keer gebruiken.

Haha ja dat ben ik wel met je eens. Sowieso geen kleureneis, want sommige kleuren staan gewoon écht niet bij sommige mensen. Trouwens net als je bruidsmeisjes op kosten jagen door een bepaalde (lelijke) jurk te verplichten, zoals in de VS wat gebruikelijker is :=

Daarom kozen wij ook voor een klein detail, omdat wij dat wel mooi vonden staan voor de foto's, dat je toch een soort eenheid creëert :j

Voor wat betreft de bruidmeisjes, ik vind dat Amerikaanse aan de ene kant heel mooi, ieder bruidsmeisje in dezelfde stijl, maar ik vind dat als je dat wil, dan moet je daar als bruid ook voor betalen, want jij bent diegene die dat van ze eist :j
Ik heb dus mijn bruidsmeisjes voorzien van jurk, sieraden, schoenen, make-up en heb de kapper betaald :j
Zelfde voor ons nichtje die de ringdrager was, zij heeft van ons een mooi pak gekregen, met een shirtje, schoenen, gaan make-up (wilde ze niet :P ) en de kapper betaald :j

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:14

Ayasha schreef:
BaileyMix schreef:
Ik vind het gewoon een kwestie van fatsoen. Je passend kleden.

Als je niet één wat nettere outfit in je kast hebt hangen, ja, dat vind ik echt bijzonder vreemd. Hoeft geen galajurk te zijn, maar een wat nette pantalon en mooi truitje is toch echt geen overbodige luxe.

Dus nee, die mensen zouden bij mij in fleecevest niet welkom zijn. Maar ik ben ook sowieso geen vrienden met mensen die als een soort statement overal per se in hun goorste goed aan komen kakken. Soort wedstrijd naar de bodem: wie kan er het slonzigst bijlopen, wie besteed het minste tijd aan hun uiterlijk, wie is het hoogst verheven boven uiterlijke oppervlakkigheden?

En verder is het inderdaad gewoon handig om op de uitnodiging te zetten, anders is het áltijd zorgen maken of je niet over- of underdressed bent. Vind dat trouwens - niet te strenge - dresscodes ook prima kunnen meebewegen met eigenheid en persoonlijke stijl van iemand!

Een ‘pantalon’? Wat versta je daar zelfs onder?
Pantalon is gewoon ‘broek’ dus dat gaat van spijkerbroek tot maatpak. :+

In Nederland bedoelen we daarmee een broek wat onderdeel is van een pak (al kan je ze ook los kopen, maar dan weet je het type broek wat ik bedoel :j )

Ayasha
Blogger

Re: Dresscodes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:15

ja nee dat heb ik dus serieus niet in mijn kast liggen. _O- Ik zou niet weten wat ik er mee zou moeten. Heb nette spijkerbroeken maar geen "pantalons". :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:25

oomens schreef:
Mkango schreef:
En waar mensen ook niet bij stilstaan, is dat als dresscodes meer gemeengoed zijn, je niet voor elke bruiloft wat nieuws hoeft te kopen dat je daarna nooit meer draagt. Mijn galajurk kan ik bijvoorbeeld aan naar een bal, naar een formal bij de college van een vriendin in Cambridge en naar een black tie bruiloft.

Omgekeerd, als dresscodes minder gemeengoed zijn en iedereen gewoon op zijn Nederlands het hele jaar in spijkerbroek + trui/overhemd rondloopt, dan heb je die ene galajurk dus wél in de kast hangen voor alleen die bruiloft waarvoor je hem hebt moeten aanschaffen.
Pas als je met enige regelmaat naar bruiloften gaat en niet slechts eens in de paar jaar (die dan ook nog eens formeel genoeg moeten zijn voor een galajurk - je wilt als gast niet netter gekleed aankomen dan de bruid) en daarnaast vaker op bals komt dan alleen die ene keer met je eindexamen, dan kun je zo'n outfit vaker gebruiken.
In een doe-maar-gewoon-omgeving waarbij het enige verschil tussen 'gewoon' en 'een feestje' bestaat uit het feit dat er muziek aan staat en meer bier/wijn/fris en hapjes zijn dan normaal, daar gebruik je die speciale outfits maar zelden.
Oké. Dank voor je input.

LWDaisy schreef:
Hmm ja, het is idd misschien maar net hoe je het wilt interpreteren. Want als iemand tegen mij "casual chique" zegt, hoor ik (wil ik horen) "een nette jeans en schone blouse voldoen wel hoor".

Met comfy jeans bedoel ik overigens niet het kruis-afzakkende ding waarbij je centjes in de spaarpot kan mikken, maar dus "de nette jeans" haha. Dat is voor degenen die doorgaans in een losse jeans of jogging lopen al "casual chique" genoeg :')

Op mijn pa zijn huwelijk liepen er gasten in hun jogging rond. En met shirts van de voetbal. Mijn pa is trouwens geen voetbalsupporter, dus het is niet zo dat die shirts voor hém gedragen werden :')

Ik zeg niet dat ik blij zou worden van gasten die op crocs komen opdagen, en zwemgoed hoeft van mij ook niet. Gewoon fatsoenlijk, zoals Sizzle zegt :)
Dat heeft dus een naam: smart casual. Ben je meteen klaar, hoeft niemand meer te twijfelen over welke kleding wel of niet gepast is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-01-23 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:30

Sorry, ik bedoelde waar ik "galajurk" schreef uiteraard "galajurk of willekeurig welke andere formele outfit die half Nederland nooit of vrijwel nooit meer opnieuw gaat dragen."

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:34

Ik heb 1x een feest gehad met 'dresscode', dat was black&white.
De baas van mijn man was 25 jaar getrouwd en het hele bedrijf was o.a uitgenodigd.
Er liep denk ik zo'n 500 man, allemaal in zwart en wit. Ik vond het echt supergaaf om te zien <3
Er was wel 1 mevrouw die een rode blouse aanhad.
Die werd behoorlijk aangestaard.

Zelf heb ik geen moeite met dresscodes als die gevraagd worden.
Als ik er speciaal wat voor moet kopen, dan iets wat ik ook vaker zou dragen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:41

Nou ik was not too amused met "pastel" als dresscode :=
Staat me echt niet en draag het ook niet.
Gelukkig had de jumpsuit die ik had gekocht een foutje en kon ik m na de bruiloft terugsturen :D

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:43

Ik houd wel van dresscodes. Zelf op mijn bruiloft ok gedaan. Overdag zelfs anders dan in de avond. ja, moesten mensen zich dus omkleden. Maar mijn feestje, mijn wensen :)

Een hele enkeling vond het minder fijn, maar uiteindelijk laten ze nog steeds de foto's zien waar ze trots op zijn.

En als iemand anders een dresscode voorschrijft vind ik dat juist alleen maar makkelijk. Ben je nooit over of underdressed. Scheelt nadenken.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:46

Ik ben het met Mkango eens. Een dress code is handig, maar wat je soms langs ziet komen is helemaal geen dress code en ook alleen maar heel onduidelijk :+ Wij zijn in April getrouwd in de UK, onze dress code was cocktail. We hadden Nederlandse, Britse en Griekse gasten dus we moesten ook nog zorgen dat het door iedereen een beetje hetzelfde geïnterpreteerd werd :+ In de UK zou je volgens mij nooit je gasten vragen om in een bepaalde kleur te komen. Mijn Britse schoonfamilie vroeg dus welke kleur mijn bruidsmeisjes zouden dragen, achteraf gezien zodat zij die kleur dan dus juist konden vermijden, en mijn Nederlandse vriendinnen trokken toen juist massaal die kleur aan :') Vonden wij overigens allebei helemaal prima, had daar niet eens echt over nagedacht.

Zelf zou ik een specifieke kleur oid wel vervelend vinden, omdat ik er dan waarschijnlijk speciaal iets voor moet kopen. Vind ik naast zonde van het geld ook nog eens heel erg niet duurzaam, dus zou daar wel hard op afknappen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 15:07

Ayasha schreef:
ja nee dat heb ik dus serieus niet in mijn kast liggen. _O- Ik zou niet weten wat ik er mee zou moeten. Heb nette spijkerbroeken maar geen "pantalons". :+

'Nette lange broek' bedoel ik daarmee. Dit soort broeken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoeft dus helemaal niet veel te kosten, en kan je echt wel vaker aan. Gewoon iets meer moeite doen dan wanneer je naar de Delhaize tuft, zeg maar :+ Maar goed, beetje offtopic verder van echte dresscodes natuurlijk.

Een nette spijkerbroek... Ken ik niet :+ Heb je daar een voorbeeld van?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 15:19

Toen wij (NL) anderhalf jaar geleden trouwden, vroegen sommigen 'wat moet ik aan'? Wij gaven aan dat ze aan mochten doen, wat ze zelf fijn vonden en dat werd enorm gewaardeerd.

Vond het zo onbelangrijk, kleding, kleurtjes, stijlen. Voor ons was veel belangrijker dát deze speciaal genodigden erbij waren, omdat zij veel voor ons betekenen. En of iemand nou opgedirkt kwam of niet, daar ging het ons totaal niet om. Wij wilden gewoon een gezellig feestje met liefdevolle inhoud met alle vrienden/familieleden, die écht dicht bij ons staan.

Ik heb zelf al een paar bruiloften van bekenden laten schieten, door hun harde eisen (heftige kleding, rare kleuren en ook andere zaken :j ). Dat gedoe er omheen, al die regeltjes, no thanks :o .

Terwijl ik nogal een kledingkast heb, hoor, en ik ben dol op mooie jurken.

PS: Onverzorgde types heb ik, heel eerlijk gezegd, niet in mijn omgeving.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 16-01-23 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 15:33

Die smiley achter de nette spijkerbroek vind ik een beetje ongepast.
Ik heb ook een intens donkerblauwe en een diepzwarte spijkerbroek liggen voor de net niet casual gelegenheden.
Dat kun je persoonlijk niet aansprekend vinden maar het is gewoon netjes.

CEOs staan vaak genoeg in een nette spijkerbroek met een jasje erboven iets te presenteren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 15:37

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 15:38

Ik vind het een teken van respect dat je verzorgd op zo'n gelegenheid komt. Heeft niks met opgedirkt te maken. Wel met schoon en heel. Anders ben ik blijkbaar niet belangrijk genoeg voor diegene om er verzorgd bij te lopen.
Dan kan ik ook wel de rouwrandjes onder nagels laten zitten als ik bij paard geweest ben. Of gewoon niet douchen na het rijden en dan door naar feestje.

Voor die mensen had ik een dresscode willen hebben. Niet voor degene die altijd in een legging met 't shirt liep, want die had nog steeds iets aan wat gemakkelijk zat voor haar en typisch haar was, alleen wat netter/verzorgder dus gewoon schoon, heel en goed passend. Spijkerbroek vond ik ook geen probleem, die nette spijkerbroek die genoemd wordt ken ik idd wel. Geen gaten, nette pasvorm en meestal egaler van kleur, niet een extreme wassing. Zo heb ik een egaal zwarte die gewoon niet eens herkend wordt als spijkerbroek tenzij je dichtbij staat. En ook andere kleuren. Dan ligt het er meer aan wat je er nog meer bij aan hebt. Ik kan er netter uit zien in spijkerbroek dan in jurkje, alleen door top, schoenen en blazer en bij jurkje sneakers.

Er zitten voor mij gewoon grenzen aan iemand zichzelf laten zijn door iemand laten dragen wat diegene het liefst draagt tijdens een speciale gelegenheid van mij. Als het heel en schoon is vind ik heel veel goed en dat is voor sommige mensen al een gedoe blijkbaar. Dat vind ik dan respectloos naar mij toe, ja. Net als op zulke gelegenheden in alleen een bralette in minirok. Dat kan ook iemands stijl zijn, maar dat mag iemand toch ook ongepast vinden in bepaalde situaties

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 15:38

BaileyMix schreef:
Ayasha schreef:

'Nette lange broek' bedoel ik daarmee. Dit soort broeken:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Hoeft dus helemaal niet veel te kosten, en kan je echt wel vaker aan. Gewoon iets meer moeite doen dan wanneer je naar de Delhaize tuft, zeg maar :+ Maar goed, beetje offtopic verder van echte dresscodes natuurlijk.

De vraag was niet aan mij maar ik heb deze spijkerbroek als 'nette'
https://www.zalando.nl/we-fashion-we-fa ... x-k11.html

Ideaal voor op mijn werk met een net shirt en blazer :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 15:44

Dank voor de voorbeelden! Hoe zouden jullie dat dan naar een bruiloft combineren? En met welke schoenen? Ik zie het echt niet voor me haha. En bruiloften zijn meestal in de zomer toch, doe je dan ook een spijkerbroek aan?

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 15:48

BaileyMix schreef:
Dank voor de voorbeelden! Hoe zouden jullie dat dan naar een bruiloft combineren? En met welke schoenen? Ik zie het echt niet voor me haha. En bruiloften zijn meestal in de zomer toch, doe je dan ook een spijkerbroek aan?

Naar een bruiloft zou ik geen spijkerbroek dragen, tenzij de dresscode aangeeft dat het casual/casual chique is. Anders ga ik liever toch nog wat netter, al zit dat denk ik meer tussen mijn oren dan dat een ander dat zou opvallen :)

Maar ik heb bovenstaande spijkerbroek wel eens voor een nette werkbijeenkomst gecombineerd met een mooi getailleerde blazer en nette enkellaarsjes of pumps in dezelfde kleur donkerblauw, met een blouse met lichte pastelprint. Zo werd het praktisch een pak, al hoorde het van origine niet bij elkaar.
Laatst bijgewerkt door Lijsken op 16-01-23 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 15:48

Ik niet, maar ik vind opdoffen leuk en heb te weinig gelegenh3den om jurkje te dragen. Maar mannen zie ik er ook in bruiloften wel in. Met overhemd erop dan.

Maar uit eten, werk, feestjes enzo draag ik er pumps bij, blazer, zijden blouse of een chique top met accessoires. Of enkellaarsjes. Bruiloft dan weer niet idd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 15:49

BaileyMix schreef:
[ Afbeelding ]

Ik zag dat die al gegeven waren. Voor mij is een nette spijkerbroek meestal een zwarte die gewoon netjes aan sluit. Daaronder geklede zwarte enkellaarzen. (waarvan je dus eigenlijk alleen de tip ziet dus het zouden voor het oog net zo goed gewone "hakken" kunnen zijn maar ivm mijn enkels heb ik iets nodig dat mijn enkel stabiliseert.) De voorbeelden uit jouw post zou ik nog niet dood gevonden willen worden. :o

https://www.zalando.nl/saint-tropez-str ... 6-q11.html
Nette lange getailleerde cardigan er over (een kanten in de zomer) en IMO loop ik niet als een zwerver op feesten ondanks mijn ordinaire spijkerbroek. :+
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 16-01-23 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 15:55

Dress code, yes please +:)+. Maar dan wel een die ook daadwerkelijk bestaat :D.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 15:56

Ayasha schreef:
Ik zag dat die al gegeven waren. Voor mij is een nette spijkerbroek meestal een zwarte die gewoon netjes aan sluit. Daaronder geklede zwarte enkellaarzen. (waarvan je dus eigenlijk alleen de tip ziet dus het zouden voor het oog net zo goed gewone "hakken" kunnen zijn maar ivm mijn enkels heb ik iets nodig dat mijn enkel stabiliseert.) De voorbeelden uit jouw post zou ik nog niet dood gevonden willen worden. :o

Nette lange cardigan er over (of kant in de zomer) en IMO loop ik niet als een zwerver op feesten. :+

Hahaha, ja dat kan natuurlijk! Hoe bedoel je dat met die schoen? Wijde pijpen dan die over het enkel-gedeelte gaan? Of omdat het zwart is lijkt het door te lopen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 16:15

BaileyMix schreef:
Ayasha schreef:

Nette lange cardigan er over (of kant in de zomer) en IMO loop ik niet als een zwerver op feesten. :+

Hahaha, ja dat kan natuurlijk! Hoe bedoel je dat met die schoen? Wijde pijpen dan die over het enkel-gedeelte gaan? Of omdat het zwart is lijkt het door te lopen?

Beide afhankelijk van wat ik aan heb. :) Als het een smalle broek is steek ik de pijpen netjes in de laars. Is de pijp breder of "stretch" genoeg gaat ie over de laars en krijg je het effect zoals op de foto, dat het idd lijkt door te lopen. :)