Bokkers die bonsais houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Re: Bokkers die bonsais houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 08:26

Echt prachtig. Ik wil er zelf ook aan gaan beginnen, maar weet niet precies hoe ik moet starten.
Ik heb al een ficus ginseng staan, die staat al een heel tijdje en zou wel iets anders erbij willen om meer zelf te vormen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 10:04

Wat gaaf Axel, ik ga volgen!
Die tokonoma opstellingen zien er tof uit en wat bijzonder dat dit je al met 8 jaar ging interesseren, ik speelde toen nog met Barbies en Playmobil :')

Ik hoop dat ik het Jacaranda Mimosifolia stekje die ik laatst gekocht heb ook zo mooi krijg.

En loooove de Japanse Esdoorn! Leuk om te weten waar ik nu naar moet kijken mocht ik ze zien staan en er 1 mee wil nemen.
Heel benieuwd naar de ontwikkeling. Hoelang (in tijd :D) laat je deze ongeveer groeien denk ik?

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 10:14

Dat hangt er vanaf wanneer ik tevreden ben met dd stam. Ik ga voor een minimum van 3 cm. Maar hopelijk meer. Dus ik verwacht wel een jaar of vijf in dit boompje te moeten investeren. Maar gelukkig zijn Japanse esdoorns ook als struikje al heel decoratief. Dus het heeft geen haast. Maar een geduld-karwei is het wel.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 10:14

Ik ben 1 post diep in dit topic en ik realiseer me dat Bonsai bomen dus niet gemaakt worden van Bonsai zaadjes... :') Ik ga de rest van het topic ook maar even lezen. :D

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 10:18

Storm schreef:
Echt prachtig. Ik wil er zelf ook aan gaan beginnen, maar weet niet precies hoe ik moet starten.
Ik heb al een ficus ginseng staan, die staat al een heel tijdje en zou wel iets anders erbij willen om meer zelf te vormen.

Het beste advies wat ik je kan geven is net als Jis gewoon beginnen. Kies een plant die je leuk vind. En kijk hoe ver je komt.

Edit:
Oh ja! En houd de plantsoenendienst in de gaten. Als ze toevallig ergens een oude haag aan het rooien zijn altijd even vragen of je de spade mag lenen om die eene mooie struik uit te steken. Een dikke stam is het moeilijke te vormen. Dus als je die gratis krijgen gewoon doen.
Laatst bijgewerkt door axel_1997 op 19-06-24 10:27, in het totaal 2 keer bewerkt

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 10:20

Melzazu schreef:
Wauw axel. Als ik lees en zie wat jij allemaal doet. Dat is echt next level vind ik. _/-\o_

Ik volg nog steeds want het is erg interessant en vooral ook mooi om te zien.

Bedankt! <3

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 10:49

Poeh 5 jaar, ik merk dat ik daar gelijk een beetje een ongeduldig gevoel bij krijg :D Maar als je eenmaal flink wat boompjes hebt een aardig wat variatie in leeftijden dan is het al weer ander dan wanneer je net start denk ik.

Iris82 schreef:
Ik ben 1 post diep in dit topic en ik realiseer me dat Bonsai bomen dus niet gemaakt worden van Bonsai zaadjes... :') Ik ga de rest van het topic ook maar even lezen. :D

Hier moest ik om lachen :D

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 11:12

Klopt. Maar dat ongeduldige gevoel blijft als je aan die vijf jaar denkt.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 11:35

Met ook nog eens ruim 51 jaar oud zijn dringt de tijd aardig :)) ;)

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 11:46

Boompje groot, plantertje dood. En hier is nou juist het punt dat het boompje niet groot wordt!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 11:53

_O-

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 12:27

Ik kwam er recent achter dat ik (onbewust) een bonsai spar had staan. In een ondiepe stenen bak. Hij werd in 7 jaar tijd niks groter en de takjes en naalden waren allemaal 'mini'. Helaas vorig jaar doodgegaan door de droge, hete zomer (en te weinig water van mij).

Op Youtube is een goede docu over waarom bonsais zo groeien (dus hoe dat biologisch werkt).
https://www.youtube.com/watch?v=jxg-N7Ld3H0 Daarna snapte ik waarom mijn 'minikerstboom' er zo uitzag en vond ik het toch jammer dat hij dood gegaan is (voorheen vond ik het maar een lelijk ding)

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 13:29

Ik vind dit zo interessant om te lezen :))
Ik zal eens even foto's van de mijne zoeken, maar, ik ben niet zo handig verder hoor!
Moet misschien 1 van mijn acers wel eens checken, en mssn wat wortelsnoei doen zodat die wel goed blijft, tot nu toe doet die het heel goed gelukkig!

Edit, de foto's.. Wel van 2 jaar terug denk, geen nieuwe recente.

Deze moet denk ik een keer de wortels na gekeken inmiddels.. (de roze azalea is al dood :P Die vond de winter niet zo leuk...)
Afbeelding

Hier hoef ik schijnbaar juist niets aan te doen..
Afbeelding

zelf uit zaadjes aan t opkweken, gewoon omdat het kan, zijn inmiddels denk 6 jaar oud haha, inmiddels ook wel groter al, dit is ook 3 jaar terug denk
Afbeelding

een set van 4 gekocht van vakantieveiling paar jaar terug
Afbeelding

Waarvan deze zielig was, dus kort geknipt en apart gezet met oleander en doet het echt super!
Afbeelding

En deze <3
Afbeelding

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 13:39

Oh! Wat een hoop mooie Esdoorns!
Dat dennetje zou ik juist wel wat mee doen.
Niet te ingrijpend. Maar gewoon langzaamaan mooier en boomachtiger gaan maken.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 13:55

axel_1997 schreef:
Oh! Wat een hoop mooie Esdoorns!
Dat dennetje zou ik juist wel wat mee doen.
Niet te ingrijpend. Maar gewoon langzaamaan mooier en boomachtiger gaan maken.

Ja alleen durf ik dus niets, want ik ben zo bang dat ik dan toch de boom dood maak, terwijl die het nu dus echt goed doet.
Ik haal alleen begin seizoen de toppen eraf op bepaalde takken, die knijp ik er dan vanaf.
Wortels hoefde ik niets mee blijkbaar gaven andere aan uit de koi-wereld, omdat dat ook met schimmels ed te maken zou hebben bij de pinus soorten?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 18:25

Nu we het over acers hebben kan ik ook een foto plaatsen.

Afbeelding

Geen bijzondere, gekregen van mijn moeder toen ze stopte om hem in de tuin te planten maar hebben hem in de pot gelaten. Is ook al een paar jaar geen onderhoud aan gedaan.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-24 13:59

Mooi Neonlight!
Die kan inderdaad wel een knipbeurt gebruiken.

Ik heb de afgelopen anderhalve week een paar van mijn bonsais onder handen genomen.

Afbeelding
De Cotoneaster ontwikkelt zich het snelste en zal denk ik als eerste een volwaardige bonsai worden. Door het kleine blad, de korte internodiën en de sterke groei kan met eenvoudige onderhoudssnoei al een fijne vertakking bereikt worden. Ik heb de stam en enkele takken al voor de derde keer dit jaar opnieuw moeten bedraden. De draden groeien snel in. Maar het hout is koppig. Aan het eind van het groeiseizoen kan ik de draad langer laten zitten en na de winter houd hij z'n vorm wel vast. Volgend jaar laat ik misschien een paar takken ongehinderd groeien om een diker en knoestiger uiterlijk te bereiken.

Afbeelding
Bij de iep heb ik de draden verwijderd en enkele takken opnieuw bedraad. De onderste twee takken heb ik van positie gewisseld. Ze komen pal boven elkaar uit de zijkant van de stam. De onderste tak groeit nu naar voren (naar de kijker toe) en die daar boven naar achteren (van de kijker af). Daardoor staan de takken nu visueel van elkaar af terwijl ze eerst met elkaar verstrengeld leken. Nu hoop ik dat de takken niet terug omhoog gaan krullen. Daar hebben iepen een handje van en het was een gok om met de lange dunne takken uit de volle grond te werken. Als de takken te veel krullen knip ik ze deze winter tot ongeveer de helft terug en dan kweek ik volgend jaar een nieuwe bladmassa vanaf daar.

Veel bomen houden nu een zomerrust om verdamping te beperken. [Veel bomen ook (nog) niet.] Dat betekent dat al het nieuwe blad is afgehard, dat alle twijgen een eindknop hebben en dat er momenteel geen nieuwe groei is. Omdat ik meer blad binnen in de kroon wil hebben heb ik alle twijgen terug gesnoeid en de boom deels ontbladerd. Dit laat licht toe in de kroon en dwingt de boom om na de rust meer blad te gaan maken. Daarnaast produceren eindknoppen een hormoon dat de groei van zijknoppen onderdrukt. Dus door de eindknoppen te verwijderen krijgen de knoppen verder terug op de tak een kans om te vormen of uit te lopen. Om zo veel mogelijk knoppen te krijgen heeft de boom wel energie nodig. Daarom heb ik gewacht tot de eerste groei was afgehard zodat het jonge blad de kans kreeg om energie aan de boom terug te leveren. Jong groen heeft namelijk de sterkste fotosynthese.

Jonge scheuten snoeien kan ook. Maar dat vertraagt de groei omdat die scheut dan geen energie terug levert. Dat is handig in de herfst en bij oude en meer ontwikkelde bomen om de kroon te verfijnen. Een iep kan ook helemaal ontbladerd worden om nog meer knoppen en nog fijnere groei te stimuleren. Maar dat wil ik het eerste jaar nog niet dien.

Afbeelding
Deze veldesdoorn in rotsaanplant kan ik wel ontbladeren en sommige jaren doe ik dat zelfs twee keer. Dit jaar heb ik alleen de grootste bladeren verwijderd. Het resultaat is tot nu toe altijd hetzelfde, een massa kleine donkergroene bladeren die om de een of andere reden ook nog steviger aanvoelen en veel minder last krijgen van meeldauw.

Afbeelding
Bij mijn grootste bonsai in wording (een klimhortensia die tot vier jaar geleden tegen de schutting groeide) snoei ik de bovenste takken op dezelfde manier. Ik knip de scheuten regelmatig terug en haal de grootste bladeren weg. Onderin laat ik de takken voorlopig juist groeien. Want ik wil een heel brede koepelvormige kroon bereiken. Het bovenste blad is daardoor veel kleiner en realistischer dan het onderste.

Afbeelding
Bij de grove den heb ik ook het draad en de raffia verwijderd. En nu is de roodbruine schors zichtbaar. Ik ben blij dat de stam nu het kippenvel van de jonge twijgen definitief kwijt is. Deze dunne roodbruine schors hoort bij een halfwas boom en het zal nog wel een decennium duren voor deze boom de diepgegroefde schors van een volwassen exemplaar heeft. Maar het opbouwen en afbladderen van de schorslagen is begonnen. Dus als het goed is zal de stam nu ieder jaar mooier worden.
Afbeelding
Sommige draden waren behoorlijk ingegroeid. Maar dennen zijn relatief vergevingsgezind voor draadfouten en het hout is alleen ingedeukt, niet ingesneden. de cambium laag is nog heel en zal de de deuk langzaam opvullen. De bladderende schors zal de schade binnen 1 tot drie jaar onzichtbaar maken.
Afbeelding
Een week later begint de schors al terug te veren.
Afbeelding
Afbeelding
ik heb de den ook gesnoeid. Hij begon te veel groen te krijgen voor een bunjin stijl. Dus ik heb twee kleine takken die niet meer in het ontwerp pasten verwijderd. De kans is groot dat ik ook de onderste tak rechts ga verwijderen zodat de kroon dezelfde beweging als de stam volgt. Maar daar wacht ik nog mee. Want als ik dat doe wil ik er een jin (dode en ontschorste tak) van maken, en op dit moment zou er een heel iel stokje overblijven. Bovendien gaat met minder groen automatisch meer aandacht naar de stam. Maar die moet dan wel de aandacht op kunnen eisen. Anders word de boom gewoon oninteressant. De rechter stam is relatief eenvoudig gevormd en moet dus eerst meer schors ontwikkelen. Bovendien kan ik ook nog tot andere inzichten komen als de boom zich verder ontwikkelt.
Afbeelding
De hoge boom rechts is een typische bonjin, met een lange slanke stam, grillige groei en zeer spaarzaam groen.
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb ook het jonge groen gesnoeid. En bij dennen is dat een vrij kritiek klusje. Vooral de timing is belangrijk. In tegenstelling tot veel loofbomen die na elke snoei weer uitlopen heeft de grove den maar één uitloop per jaar. Er zijn ook dennen die twee keer kunnen uitlopen zoals de Japanse zwarte den, en die hebben weer een andere snoei nodig. Mijn den zit in de ontwikkelingsfase. Dus het doel is gezonde groei en veel knoppen. Ik bemest het hele jaar door van de lente tot en met de herfst. Dat zorgt voor lange en grove naalden. Ik heb ook alle scheuten ongehinderd laten groeien en alle naalden uit laten komen. Net als bij de iep moet het jonge groen de kans krijgen om energie terug leveren aan de boom voor het gesnoeid wordt. Na de snoei en dus het verwijderen van de eindknoppen kan die energie weer worden gebruikt voor nieuwe zijknoppen die volgend jaar gaan uitlopen. Een cruciaal punt is om minimaal twee paar naalden van elke jonge scheut te laten staan Anders gaan zich bij de snoeiplek geen nieuwe knoppen vormen en kan de hele scheut zelfs afsterven. Voor een maximale knopzetting had ik beter kunnen wachten tot de naalden helemaal zijn afgehard. maar de nieuwe knoppen moeten zich al in augustus gaan vormen en ik wilde niet het risico nemen dat de den geen tijd zou hebben voor de herfst.

In de verfijningsfase over één of twee jaar ga ik anders te werk. Dan geef ik geen mest in het groeiseizoen zodat de boom moet teren op reserves van de winter. Dat geeft kortere scheuten en naalden. Ook ga ik de scheuten dan eerder nijpen voor de naalden uit komen. Net als bij jouw dennetje Wendy. De sterke scheuten nijp ik dan terug tot de lengte van de middelsterke scheuten. die zich vervolgens samen met de zwakke scheuten door ontwikkelen. De middelsterke scheuten nijp ik een paar weken later dan weer terug tot de lengte van de zwakke scheuten. Van de zwakke scheuten haal ik alleen de eindknop weg. Na het afharden van de naalden, die dan niet meer langer kunnen worden, ga ik dan juist weer wel bemesten om veel energie op te bouwen voor het volgende jaar zodat de boom ondanks de zware snoei gezond en sterk blijft. Op die manier moeten gezonde maar zeer compacte naaldwolken ontstaan met altijd meerdere knoppen aan elke scheut.

Dat is althans de theorie. Ik ben dit ook nog aan het leren.

Afbeelding
In afwachting van al deze mooie bomen heb ik ook een aantal shi-takusa voorbereid. De intratuin had serviesgoed met minikommetjes te koop. En met behulp van een tegelboor zijn het heel leuke bloempotjes geworden. Nu moeten deze plantje een of twee jaar groeien voor ze er oud en natuurlijk genoeg uitzien om met een bonsai neer te zetten.
Afbeelding
Deze combinatie van ijle zegge en tongvaren heb ik al jaren en is ruim klaar voor een presentatie. maar helaas ik hij te groot voor de meeste van mijn bomen.
Afbeelding
Deze santolina heb ik speciaal voor m'n olijfboom gekozen. Met de regelmatig terug knippen zal het een compact miniheestertje worden. de truc zal zijn om te verbergen dat er überhaupt aan gesnoeid is.
Afbeelding
Dit is een steenbreekvaren. Ik heb er zaadjes van een muurleeuwenbek bij gestopt.
Afbeelding
En dit is priemvetmuur. Als de wortelsttokken over de potrand gaan hangen zal het een volgroeidere indruk maken.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 16:07

Dikke bewondering voor alles wat je hebt opgezet, Alex +:)+
Het is gewoon genieten van al je planten. En ook de Acer van Neonlight, prachtig is die. En alles naast de koi-vijver... Als ik een koi-vijver zou hebben zou dat ook een idee zijn voor mij.

Zelf ga ik dit jaar nog een poging doen voor een soft wood cutting van de limoen. Heb nu twee mooie jonge takken aan het eind van een te lang gegroeide tak zitten. Kijken of ze willen aanslaan, en dan van eentje proberen een bonsai te maken.
En met al die Acers, ik moet nog ergens in de koelkast zaad hebben liggen, volgend jaar maar eens kijken of die nog kiemkracht hebben. En dan ook dat als nieuw plan op m'n lijstje zetten.

Zie nu dat ik zoals zo vaak weer Latijnse namen gebruikt heb, bedoel dus esdoorns :o
Gevolg van veel BBC- en YT-tuinprogramma's kijken... :+

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 20:34

Ow wauw, ik vind dat zo ontzettend knap allemaal he! Ik ben zelf gewoon zo bang dat ik dan teveel doe ofzo :')

Maar wat genieten zo'n post met info en foto's!!

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-24 23:09

Bedankt! :D

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 14:36

Ik sleur dit topic weer eens omhoog voor een kort verslag! :D
Afbeelding
De iep stond toch te ambitieus opgepot waardoor de groei na de zomerrust niet meer op gang kwam.
Dus die heeft deze zomer een nieuwe grotere pot gekregen. Ik ben er zelf erg tevreden mee.
Afbeelding
Afbeelding
De hinoki cipres is onverwacht toch gaan groeien in de tweede helft van de zomer en zal volgend jaar in rap tempo mooier worden.
Afbeelding
toch zijn er ook wel enkele takken afgestorven die ik graag had zien uitgroeien. Maar dit biedt ook mogelijkheden om het groen van onderin de boom verder door te ontwikkelen. De dode takken komen dan als jin (wit gebleekt dood hout) boven in het bladerdek te liggen. Dit zal wel enkele jaren duren.
Afbeelding
De Cotoneaster heb ik weer eens binnen gezet. Ik heb de klassieke driehoeksopstelling deze keer los gelaten.
Voor de cotoneaster heb ik een nieuwe pot klaar staan die beter bij het ontwerp past.

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 20:36

wat een leuk topic!

Ik kom me hier ook graag melden maar heb wel gelijk al een vraag..

Ik heb dit boompje vanaf een zaadje opgekweekt maar loop nu tegen wat vragen aan.
Ik weet namelijk echt even niet wat nu wijsheid is qua snoeien/verpotten en evt bedraden om vorm te geven. Het is mijn allereerste bonsai ooit en ik wil het eigenlijk niet verkeerd doen..

Jullie goede tips?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-24 23:34

Hé leuk! Een zwarte els zo te zien? Of is het een tropische boom? (Een els zou ik buiten verwachten. of staat hij alleen voor de foto binnen.)

Allereerst een els groeit HARD! Dus je hebt er een leuke boom aan waar je lekker vaak aan mag knippen. maar hij mag niet uitdrogen want het is een waterboom. Een els heeft ook een groot regenererend vermogen. (Een omgezaagde boom groeit zonder meer terug.) Dus drastisch snoeien zou ook geen probleem moeten zijn. Jaarlijkse wortel snoei in de lente is wel noodzakelijk. Anders groeit hij zich klem in de pot. Elzen kunnen zelf stikstof vastleggen in wortelknolletjes. Maar een handje mest zal geen kwaad doen.

Hoe je je boom vormt hangt er vanaf wat je wil bereiken.

Cascadestijl (Hangend over de potrand.)

Zou ik niet aanraden voor de boomsoort maar past bij de pot.

De pot waar hij nu in staat is geschikt voor een half-cascade- of cascade-stijl. Dan is het hoog tijd om hem te bedraden. Nu is hij nog jong en soepel.
Gebruik aluminium draad van een bonsaiwinkel. Kies vooral GEEN ijzerdraad dat is veel te hard en elzenschors is kwetsbaar. Draad van 3 mm zou genoeg moeten zijn voor deze zaailing. Eventueel met een dubbele draad aan de stambasis. steek de draad schuin in de aarde en wikkel het onder 45 graden glad om de stam heen. De takken mogen nog met dunner draad. Buig de boom daarna voorzichtig in de gewenste vorm. Als je bang bent een tak te breken kan je ook om de paar dagen een stukje verder buigen. Zelfs een paar uur rust kan helpen om takbreuk te voorkomen.
Hierna moet je je boom scherp in de gaten houden. Want de draden groeien snel in bij een els.
verwijder de draad als deze te strak dreigt te gaan zitten. Draad tot 3mm is soms nog af te wikkelen maar losknippen met een tang is beter om schorsschade te voorkomen.
een els is een koppige boom en zal zich nog geruime tijd proberen op te richten. Ook lange horizontale takken krullen omhoog. (Tip: in de winter groeit de boom niet en heeft ook geen blad dat in de weg zit. De perfecte tijd om te bedraden.)

informeel opgaand (Een klassieke boomvorm.)

Kan erg mooi worden met de juiste aanpak.

Een informeel opgaande bonsai is het mooiste met een dikke knoestige stam. En laat een els daar nu heel goed in zijn.
plaats de zaailing komend jaar buiten in een grote kuip of in de vollegrond. Knip bij het planten de penwortel af en spreid de overige wortels horizontaal uit voor een mooie stamvoet. je gaat nu opoffertakken kweken. Die takken laat je bij voorkeur uit de achterkant van de stam groeien vanwege de snoeilittekens. De onderste takken laat je langer doorgroeien dan de bovenste. de bovenste kan je gewoon met regelmatige snoei bijhouden. Want lengtegroei is diktegroei en elke tak geeft wat dikte mee aan het deel van de stam onder die tak. Je knipt de opgebruikte takken in de winter glad op de stam weg voor ze een te groot litteken achter zouden laten. Gebruik een scherpe snoeischaar of tang en dek de wonden af met wondpasta of aluminium tape. Zo genezen ze het mooist. binnen een aantal jaar kan je al een forse kegelvormige stam kweken die de basis vormt voor een bonsai. Houd ondertussen wel de wortelsnoei bij. Anders moet je later erg drastisch te werk gaan om je bonsai in wording weer in een pot te krijgen.

Als alternatief kan je de boom jaar na jaar ongehinderd laten groeien en dan in de winter kort afknippen. Dit gaat snel. Maar dan zit je dus voorlopig met een twee meter hoge els in de tuin.

Als je een stam hebt waar je tevreden mee bent kan je de boom terug plaatsen in een mooie kleine bonsaipot eventueel met een middelgrote kweekpot als tussenstap. Intussen werk je aan de takkenstructuur. Naarmate de takkenstructuur fijner wordt zal ook het blad kleiner worden.

Bij deze iep die nu mooi in z'n herfstkleur zit heb ik beide methodes toegepast. Maar niet erg systematisch dus het resultaat had nog dramatischer kunnen zijn. Toch vind ik het geen gek resultaat.
Afbeelding

De kegelvormige stam van de hinoki in mijn vorige bericht is ontstaan tijdens zijn bestaan als struik doordat ik tenminste drie keer de kop eruit gesnoeid heb dus door de uitgroeien en afknippen methode. Opnieuw niet systematisch maar met goed resultaat.

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 12:18

allereerst bedankt voor je uitgebreide bericht.

Watvoor boom het is heb ik echt geen idee van. Ik heb ooit dit als cadeau gekregen

https://itsapresent.nl/products/kweekse ... lvEALw_wcB

een bonsai uit blik...
van al die zaadjes hebben er 3 het ontkiemen gehaald en 1 tot deze grootte.

Hij staat inderdaad altijd binnen.
zwarte els lijkt hij qua bladeren inderdaad heel erg op.

Wortel snoei, dat ga ik opzoeken, wat je precies moet snoeien. ik ben bang dat ik dat dit jaar al had moeten doen maar denk dat ik dat nu niet meer moet doen zo voor de winter.

Qua stijl, ik wil hem niet naar beneden hebben, deze pot had ik nog staan maar hoor graag of een andere pot geschikter is voor hem.

het mooiste qua stijlen lijkt mij:
Dubbelstam Bonsai stijl (Sokan)
Dubbelstam Bonsai stijl (Sokan)

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-24 13:58

Ik zal later nog wat uitgebreider reageren. Voor nu. Wortelsnoei doe je in de lente zodra de knoppen zwellen. Een els kan beter wel een winterrust hebben. Als je hem nu beschut buiten zet kan hij nog rustig wennen en afharden. Dubbelstam zou een haalbare kaart moeten zijn. Dan mag hij ook wat slanker blijven.