Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shadow0 schreef:Ik vind Utrecht eigenlijk best verbeterd door de tijd, en het was al leuk. De Catharijnesingel die nu weer open is... Niet alles is ideaal en ik zou her en der wel wat van de oude busverbindingen terug willen hebben. Het busstation aan de andere kant van het station maakt de bereikbaarheid aan de centrum/noord/oostkant wel echt slechter. Maar ik geloof niet dat ik verder in Utrecht het idee heb dat vroeger alles beter was.
verootjoo schreef:Ik heb best wat vluchtelingen gesproken, met name uit het midden-oosten.
Er waren er maar weinig die echt graag hier wilden zijn. Iedereen heeft moeite met aarden hier.
Ik raak er meer en meer van overtuigd dat iedereen hier laten wonen de oplossing niet is. Met name dus omdat ze dat zelf helemaal niet willen.
Ik hoop echt dat er meer geld uitgegeven gaat worden aan andere oplossingen. Voor mijn part financieren we een heel land om mensen echt goed op te vangen. Want zeg nou zelf; de opvang hier in NL laat ook heel wat te wensen over en is niet menswaardig. We proppen mensen in grote AZC’s als dieren, de zorg is slecht geregeld en psychische hulp is er amper. Veel vluchtelingen krijgen na hun trauma van de situatie in hun land nog een trauma van de AZC’s hier. En als ze dan eindelijk wel hier mogen wonen verwachten we van ze dat ze gaan werken en een opleiding gaan doen en normaal functioneren in de maatschappij. Wat natuurlijk niet lukt als je zo gebroken bent.
Dus nee, hier opvangen is mi niet de oplossing, of het moet enorm verbeterd worden maar ik zie niet hoe dat hier zou moeten.
@nikass; hoe kom je erbij dat 98% wordt opgevangen in de regio?
Dat is in het midden-oosten iig niet zo.
Elk land daar houdt de deuren dicht, of liggen zelf in de clinch met het land waar de vluchtelingen uitstromen. Of hebben zelf oorlog of staan op het punt daarvan. De verhoudingen liggen daar heel moeilijk.
Libanon staat op springen, Jordanië ook, Jemen en Oman hoef je ook niet te proberen en Saoedi-Arabië ook niet.
musiqolog schreef:Ik dacht al, wanneer komt de eerste "Nederland-is-vol"-post. 't Is er ook wel het topic voor hè? "Ik verlang naar vroeger" is erg vaak codetaal voor "weg met de buitenlanders".
Nikass schreef:Ik zie dat totaal niet Chanicha, of hooguit ten goede. Ik ben blij met de multiculturele samenleving. Moet er niet aan denken dagelijks alleen maar Hollandse kaaskoppen en vrouwen met praktisch haar tegen te komen![]()
Ik vind zeker niet alle ontwikkelingen slecht. In sommige steden zijn bijvoorbeeld veel extra groenvoorzieningen gekomen; in plaats van strakke strookjes gras staan er nu veel meer wilde bloemen. Ook het nk tegelwippen is een positieve verandering.
Lelijke grote kantoorgebouwen die niet direct veel mooier zijn geworden, maar nu wel een woonbestemming hebben. Dat vind ik toe te juichen.
Maar op sommige plekken snap ik niet waarom er niet wat mooier en origineler kan worden gebouwd. Gelukkig worden de oudere stadscentra meestal beschermd!
VuurVleugels schreef:Hoewel het makkelijk is om de oorzaak bij anderen neer te leggen, liggen de veranderende steden voor 99% aan onszelf. Ons (online) shop gedrag, onze gemakzucht, onze drang om allemaal hetzelfde te dragen/doen/zijn. Eeuwig zonde, maar ook een natuurlijk menselijk fenomeen. En inderdaad, zoals anderen ook al aankaartten, als alles hetzelfde bleef zou je dat ook niet meer waarderen. Je weet pas wat je mist als het er niet meer is!
Avalanche schreef:Hmmm waar ik wel een beetje van baal (een beetje veel) vroeger hadden we hier in het dorp allemaal van die leuke boetiekjes, van die kleine winkeltjes, waar je van alles kon kopen, en lekker kon eten.
Nu is bijna alles veranderd in woningen, en zitten er 3 shoarma zaken.....
Prrrr schreef:We hebben ook een tekort aan werknemers... zo simpel is dat niet.
Horsepride schreef:Prrrr schreef:We hebben ook een tekort aan werknemers... zo simpel is dat niet.
Dat komt doordat we inefficiënter zijn gaan werken en dat we tegenwoordig te veel hoger opgeleiden hebben en te kort aan praktische mensen.
Wanneer je de bevolking laat toe nemen door immigranten dan zijn dat jammer genoeg niet alleen maar praktische mensen zonder kinderen en die nooit zorg nodig hebben, enz.
Of wel ondanks dat er wat praktische mensen er bij zitten zat het erg ook voor zorgen dat je er nog meer nodig hebt.
Suliko schreef:Tja, dat Utrecht nu misschien andere soorten buurtwinkeltjes en speciaalzaken heeft dan vroeger, dat kan je niet tegengaan. Maar ze zijn er wel en enorm veel! Ik vind de diversiteit heerlijk, je hebt van alles wat. Jammer om alles op één berg te gooien als 'hipsterachtig', ik vind dat echt tekort doen. Zo heb je meerdere fantastische lokale boekhandels (en dan bedoel ik niet eens Broese), kringloop de Arm die nog steeds met meerdere locaties bestaat en heel veel aanbod aan tweedehands kledingzaken, sindskort een groen warenhuis met duurzame producten als 2e hands (wel overpriced, maar ben blij dat het ideaal gestimuleerd wordt), winkeltje vol winkeltjes aan de adamsestraatweg waar meerdere lokale artiesten en kunstenaars hun producten verkopen (fantastisch voor cadeautjes), stripboekwinkel, spellenwinkel, platenzaken zijn er ook nog steeds.
Wat betreft de eettentjes kan ik juist mijn hart ophalen door alles wat er beschikbaar is, terwijl er ook nog genoeg verstokte ouderwetse vleesschanserijen zijn van goedkoop tot luxe (daar zet ik dan weer geen stap binnen, maar zoals ik al zei, voor ieder wat wils). Italiaanse mevrouw van Life's a Peach met geweldige fococia's en pasta del nata's, de koffie en platen bij koffeleute, uiteten by gys, broei, syr, de veldkeuken en tijm, allemaal knusse plekjes, broodjes bij Bigoli en ik vergeet er nog een boel, de ontzettend oude filmhuizen Springhaver en Loui Hartlooper Complex.
Elke vrijdag de biomarkt op vredenburgplein, elke zaterdag de lapjesmarkt op de breedstraat.
Plus wat ik enorm waardeer aan Utrecht zijn de horeca die samenwerken met elkaar, restaurants die brood en thee van de veldkeuken gebruiken, kroegen die lokaal bier op de tap en in het assortiment hebben (van de streek, kromme haring, oproer, de leckere), café's die koek en gebak aanbieden van sociale werkplaatsen, standaard exposities van lokale kunstenaars bij de Nijverheid en dB's, etc.
Misschien een generatieverschil, maar ik kan je aanraden om met een meer open blik te kijken naar wat er wel nog in Utrecht is, voorbij de piemel- en vagina eclairs.