Incassokosten bij niet betalen volledig voorschot?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 15:20

Dees schreef:
Even rekenen: deze maand 100m3 gas is tegenwoordig toch gauw een € 250 kosten.
(en gemiddeld 3 kuub gas per dag is erg weinig in een koude maand, dus je 100m3 kon wel eens wat laag zijn).
Komt bij elektriciteit. Je verwamrt duidelijk niet met gas, dus dat doe je met elektra? Zeg dat je 10kWh per dag verbruikt aan elektra in dat geval. Dat is 300KWH in de maand. A 70 cent. Kost je dan toch gauw ook een 200 euro.

Tuurlijk, dit zijn wintermaanden en je kunt je verbruik van de zomermaanden op een jaarafrekening nivelleren. Maar in december 2022 € 370 moeten betalen, kon wel eens dicht bij de waarheid zitten en niet een belachelijk hoog voorschot zijn.

Dat is wel heel kort door de bocht. Genoeg huizen waar je met 100 m3 in december makkelijk kunt verwarmen en koken en douchen. Ik denk dat Shiloh meer inzicht in het verbruik heeft dan iemand via internet (ze heeft zoals ik lees zelfs nog het verbruik van deze maand bekeken, en komende week is het uitzonderlijk warm voor december).

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 15:23

Als TS in zo'n echt energiezuinig huis zat, had haar lage verbruik van vorig jaar nu vast niet geleid tot een sterk verhoogd voorschot ;)

Referentie: ik zit in een vrijstaand oud huis en ik betaalde vorig jaar nog geen 100 euro aan voorschotten en kreeg ook terug bij de afrekening.
Het verbruik van TS lag vorig jaar gezien de euro's duidelijk al 2x zo hoog (200 euro voorschot, vergelijkbare teruggave).

Anoniem

Re: Incassokosten bij niet betalen volledig voorschot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 15:26

Dat denk ik dus ook , mensen roepen heel snel het compleet onrealistische bedragen zijn maar dat is het vaak helemaal niet.

Hier met vergelijkbaar gebruik nu een maanbedrag dat keer zoveel is als vorig jaar. En dat klopt ook want de tarieven zijn ook een keer zoveel.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 16:32

Maar juist als er alleen naar vorig jaar gekeken wordt, toen we dus deze crisis helemaal niet hadden en gewoon volop stookten, kan het beeld heel vertekenen. Niemand stookt nu wat ie vorig jaar wegstookte en als je dat aangeeft, wordt er niet geluisterd. Ook al heb je een slimme meter en kunnen ze het zien.

Als voorbeeld mezelf, vorig jaar heb ik in december 158 m3 verbruikt, nu zit ik op een verbruik van 9,55 m3. Dat is niet een beetje een verschil, dat is een belachelijk verschil maar daar wordt dan niet naar gekeken. Ik blijf weigeren om zo'n belachelijk voorschot te betalen terwijl ik per dag kan zien dat ik dat niet verbruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 16:55

Maar dat is echt niet iedereen....

Echt heel veel mensen die gewoon hetzelfde verbruiken als altijd.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 17:15

Kan maar goed bij mij wilden ze ook doodleuk het voorschot op 368 zetten en ik heb nog geen maand meer dan 100 euro verbruikt......En ik vertrouw ze gewoon echt niet, zo'n faillissement heeft me al een keer 1500 euro gekost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 17:16

Maar dat kunnen ze toch niet ruiken? Of heb je een slimme meter?
Want die hebben er ook genoeg nog niet.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 18:15

Ja dat zeg ik er expres bij en staat ook hierboven in mijn bericht. Dus ook al heb je een slimme meter, dan nóg zien ze kans om je voorschot tot op het belachelijke aan te passen. En het helpt dus om ertegen in te gaan.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 18:30

Tja, bij die voorschotten gaan ze gewoon uit van het verbruik zoals ze dat van jou (jouw adres) gewend zijn.
Ik kan me heel goed voorstellen dat ze niet zomaar geloven dat jij van 158m3 vorig jaar in december, naar nu 10m3 deze maand december bent gegaan. En ik kan me zeer zeker ook voorstellen dat ze niet zomaar geloven dat deze 10m3 representatief is voor jouw toekomstige gebruik - misschien was je wel een maandje jaar Spanje en ga je vanaf vandaag weer vrolijk stoken zoals ze dat van je (jouw adres) gewend zijn.

Bovendien - daar waar de gasrekening significant verlaagd wordt, in vrijwel alle gevallen stijgt op zo'n adres de elektriciteitsrekening. En elektra is wel iets voordeliger dan gas, maar ook elektra is bepaald niet gratis.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 18:32

Nee elektra heb ik wel degelijk maar ik stook gewoon niet meer op gas. Dat heb ik ook aangegeven en dat wordt gestaafd door mijn gasverbruik.

Er zijn andere mogelijkheden om te verwarmen en ik heb gekozen voor een alternatief waarbij ik beter kan zien wat ik verbruik en niet voor enorme hoge afrekeningen kom te staan.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 18:38

Staaf het over een periode van 3 (winter) maanden, dan zullen ze makkelijker met je meebewegen.
Het is nu nog geen 2 weken winter geweest, de echte kou gaat nog komen. Die ene maand geeft zo'n energiebedrijf echt geen vertrouwen dat jij zo bent veranderd in je energieconsumptie.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 18:41

Mijn consumptie is het hele jaar al zowel gas en energie ruim 50 procent minder dan vorig jaar. Ik ben dus vrij consequent in het minder gebruiken. Dat klopt ook want vorig jaar is een heel ander jaar geweest.

En dat kunnen ze, dankzij de slimme meter, ook gewoon goed zien. Als je 8 maanden lang meer dan 50% minder verbruikt, dan gaat dat de 4 maanden erna niet ineens 300 procent omhoog. Zeker niet als ik kan aangeven waarom het zoveel minder is.

Maar goed, ik heb de discussie gewonnen met het energiebedrijf en mijn voorschot is weer teruggezet. Mijn ervaring helpt hopelijk iemand die met hetzelfde te maken heeft. Dat mensen hier vol blijven houden dat je het wel gaat verbruiken, helpt in mijn ogen niet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 18:55

Ik weet zeker dat wij deze maand meer gas hebben gebruikt als vorig jaar december. Verwarming stond wel lager, maar met 2 weken flink koud tegen vorig jaar niet in december weet ik zeker dat het verbruik hoger is. Wintermaanden zijn niet 1 op 1 te vergelijken, zomermaanden wel (als je geen airco hebt tenminste).

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 19:00

Precies. Ik verbruik door de airco in de zomer meer dan in de winter. Ik zit nu op 100 kWh en in augustus op 150.
Daarentegen heb ik deze maand pas 5 m3 gas gebruikt. Ook met de koude weken erbij.
Ik heb de energiemaatschappij al 2000,- betaald en pas € 300,- verbruikt over 8 maanden. Dus ik wil zelfs naar 0 voor de resterende 4 maanden.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 19:28

Ik zie hier nu allerlei berichten over het verbruik en de kosten van iedereen. Maar dat is toch helemaal de vraag van TS niet.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 20:33

daffodil schreef:
Ja dat zeg ik er expres bij en staat ook hierboven in mijn bericht. Dus ook al heb je een slimme meter, dan nóg zien ze kans om je voorschot tot op het belachelijke aan te passen. En het helpt dus om ertegen in te gaan.

Ik snap wel dat je tegen verhoging van het bedrag bent hoor, het klinkt erg onrealistisch. Ik zou daar ook niet zomaar akkoord mee gaan, het verschil is gewoon TE groot. En ja, de kosten zijn heel hoog, maar straks met prijspladond weer beter....

Toch snap ik wel dat ze het doen, te voorkomen dat mensen een enorme narekening krijgen en dat dan niet kunnen betalen... En de leverancier dus iets heeft geleverd maar kan fluiten naar hun geld. Dat willen ze voorkomen. Maar ik geloof zeker dat ze het niet altijd bij het juiste eind hebben met de maandbedrag en, en dat dat ook voornamelijk automatisch wordt gegenereerd misschien. Want dan wordt er dus nog geen rekening gehouden met t prijspladond straks, maar wordt 't berekend op de huidige prijzen. En ja, als ik dit een jaar moet betalen moet ik idd flink gaan opschroeven qua maandbedrag.

Ik heb gelukkig nog niet dat gezeur met mijn leverancier. Ik betaal al 't hele jaar niets en toen ik het een maand terug naar 60 euro wilde zetten mocht ik niet hoger dan 10 per maand :') Dat was echter op de prijzen die toen golden. Nu kan ik het bedrag wel flink hoog zetten, m'n tariefen zijn bizar (ter vergelijking, normaliter een verbruik van 400 euro per jaar, nu is december alleen al 250 euro) . Maar ik wacht nog tot het nieuwe jaar voordat ik 't maandbedrag wijzig. En ondertussen zet ik 't maandbedrag en de 2x 190 in een apart potje opzij voor 't geval dat.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 21:56

Ik snap het voor sommigen ook, ik hoor ook mensen om me heen die zeggen ja dat zie ik straks wel en die gaan gierend nat. Maar....ook energiemaatschappijen kunnen omvallen en dan ben je echt al je betaalde voorschotten gewoon kwijt. Dat is eigenlijk mijn grootste bezwaar tegen die idioot hoge voorschotten. Niemand kan je garanderen dat je dat terug krijgt. Vroeger was dat wel een "hard" gegeven maar dat is gewoon niet meer zo.

Ik heb dat dus gewoon al een keer meegemaakt en betaal liever achteraf (wat niet hoeft) dan dat ik voorschotten van 368 euro betaal en straks alles kwijt ben.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-22 01:03

Ik heb inmiddels 'spontaan' weer een verlaging van mijn voorschot gekregen, vanwege prijsplafond. Ga nu 281,- betalen.

Ik woon in een oud slecht geïsoleerd huis en de kachel staat hier nu standaard op 15 graden. Ik probeer zo zuinig mogelijk te zijn met energie.
Nee ik heb geen slimme meter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 01:09

cissy schreef:
Ik heb inmiddels 'spontaan' weer een verlaging van mijn voorschot gekregen, vanwege prijsplafond. Ga nu 281,- betalen.

Ik woon in een oud slecht geïsoleerd huis en de kachel staat hier nu standaard op 15 graden. Ik probeer zo zuinig mogelijk te zijn met energie.
Nee ik heb geen slimme meter.

Als je geen slimme meter hebt zou ik voor de zekerheid je meterstand zaterdag even opschrijven (of nog beter: een foto). Leveranciers zijn verplicht om de meterstanden op te vragen zodat er exact bijgehouden kan worden welk verbruik onder het energieplafond vallen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-22 01:52

Dat doe ik regelmatig

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 03:16

Gewoon hoge voorschot accepteren, het is hier ook niet anders. Ik krijg hier voor in ruil wel weer 500 euro korting voor terug op mijn eind jaar rekening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 04:11

Horsepride schreef:
Gewoon hoge voorschot accepteren, het is hier ook niet anders. Ik krijg hier voor in ruil wel weer 500 euro korting voor terug op mijn eind jaar rekening.

Als ik het hoge voorschot accepteerde kon ik niet meer eten ;)

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 08:28

Er zijn genoeg mensen waarbij, heat or eat wel erg letterlijk genomen kan worden. Het beste is volgens mij: per maand afrekenen dat kan met die slimme meters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 10:09

[***] schreef:
Horsepride schreef:

Maar als je aan het einde een dikke afrekening krijgt kun je dat wel betalen?

Daarom willen ze die voorschotten niet te laag zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:15

Spenk schreef:
[***] schreef:

Maar als je aan het einde een dikke afrekening krijgt kun je dat wel betalen?

Daarom willen ze die voorschotten niet te laag zetten.

Nee, maar mijn hoge voorschot sloeg ook nergens op. Ik heb in december 32 m3 gas en 60 kwh verbruikt, dan slaat €200 per maand helemaal nergens op. De kosten daarvan inclusief alle heffingen zijn iets meer dan €60. Ik heb een vast contract (met hoge tarieven), dus de kans dat ik de rest van het jaar meer verbruik is niet aanwezig. Ik ben gewoon thuis geweest en dat wordt vanaf februari veel minder, dus mijn kosten gaan juist omlaag.