Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Thioro schreef:Het gaat om de ‘ao,’ niet om de ç, want die spreek je altijd uit als een ‘s’. Curaçao spreek je in het Nederlands uit als kuu-ra-sau, niet als kuu-ra-kau of kuu-ra-sa-o.Jep, Frans is kaka-o, Spaans ook geloof ik dus is het ook in het Nederlands kaka-o.
Curaçao is niet dezelfde c dus niet dezelfde uitspraak.
Als cacao met een ç geschreven werd zou ik de kakauw uitspraak ook logisch kunnen vinden.
Hier dus ook ka-ka-o uitspraak. Nooit anders gehoord.
Mkango schreef:Overigens voor de Nederlanders die vinden dat de uitspraak van Belgen bij Franse leenwoorden niet goed is, hoe spreken jullie woorden als bonus, circus, museum en Caesar uit?
oomens schreef:Mkango schreef:Overigens voor de Nederlanders die vinden dat de uitspraak van Belgen bij Franse leenwoorden niet goed is, hoe spreken jullie woorden als bonus, circus, museum en Caesar uit?
Laat me raden, hier volgt een preek over de uitspraak van klassiek Latijn?
Vergeet dan niet dat de meeste Latijnse leenwoorden in het Nederlands zijn afgeleid van het Kerklatijn, dat flink beïnvloed is door het Italiaans, zeker qua uitspraak.
De klassieke "C is altijd een K" is daar niet aanwezig. De C wordt in het Frans, Nederlands, Italiaans en Kerklatijn op vergelijkbare plaatsen als 'k' danwel 's-klank' (of 'tsj') uitgesproken.
oomens schreef:Laat me raden, je hebt je gevoel voor humor thuisgelaten toen je een mogelijkheid zag om je onmetelijke wijsheid en kennis te mansplainen aan… een historica die een grapje maakt? Thanks, but no thanks, ga maar gewoon weer terug je man cave in.Mkango schreef:Overigens voor de Nederlanders die vinden dat de uitspraak van Belgen bij Franse leenwoorden niet goed is, hoe spreken jullie woorden als bonus, circus, museum en Caesar uit?
Laat me raden, hier volgt een preek over de uitspraak van klassiek Latijn?
Vergeet dan niet dat de meeste Latijnse leenwoorden in het Nederlands zijn afgeleid van het Kerklatijn, dat flink beïnvloed is door het Italiaans, zeker qua uitspraak.
De klassieke "C is altijd een K" is daar niet aanwezig. De C wordt in het Frans, Nederlands, Italiaans en Kerklatijn op vergelijkbare plaatsen als 'k' danwel 's-klank' (of 'tsj') uitgesproken.
Schuur_ schreef:Dit maakt me nu wel benieuwd, hoe spreek jij cacao uit?
Zoals het hoort -> ka-ka-oo of toch kakauw?
Wie helpt me deze compleet niet meer bestaande non-discussie te winnen
Janneke2 schreef:Schuur_ schreef:Dit maakt me nu wel benieuwd, hoe spreek jij cacao uit?
Bij de vakbond zijn ze dol op CAO en dat wordt als see-aa-oo uitgesproken.
In het Nederlands is '-cao' een soort leenwoord, maar het wordt uitgesproken als kou/kau.
oomens schreef:Vergeet dan niet dat de meeste Latijnse leenwoorden in het Nederlands zijn afgeleid van het Kerklatijn, dat flink beïnvloed is door het Italiaans, zeker qua uitspraak.
Janneke2 schreef:Schuur_ schreef:Dit maakt me nu wel benieuwd, hoe spreek jij cacao uit?
Bij de vakbond zijn ze dol op CAO en dat wordt als see-aa-oo uitgesproken.
In het Nederlands is '-cao' een soort leenwoord, maar het wordt uitgesproken als kou/kau.
Suzanne F. schreef:Charaz schreef:Wat ik vooral knap vind is dat Belgen het zelfs presteren om Franse woorden te verpesten zoals bijvoorbeeld vanille.
Dat spreek ik uit als Vanielje.
Granoek schreef:Oh ik ben helemaal fan van deze NL vs Vlaamse discussies.
Ka-kaa-o yes
Vanille whoehoe
Legging met een zachte g jaaaa
Polisie jazeker
Exitium schreef:Granoek schreef:Oh ik ben helemaal fan van deze NL vs Vlaamse discussies.
Ka-kaa-o yes
Vanille whoehoe
Legging met een zachte g jaaaa
Polisie jazeker
En ajuin, smoske, frietkot, kuisen, frigo en hesp?