Sunnda schreef:@zebrastreep. Jij bent ergens begin 20? Dus je 'vriendin' was in de 50.
Ik denk eerlijk gezegd dat je een totaal verkeerde inschatting hebt gemaakt over vriendschap.
Ik heb dat ook een keer met iemand meegemaakt die nogal in de knoop zat en het was deels mijn werk (begeleiden van jonge mensen) en ik vond het geen probleem te helpen waar kon, maar wel met het doel iemand natuurlijk een baan te laten krijgen en gewoon omkijken naar iemand die het lastig heeft.
Daarna bleek ik echter ook 'bevriend te moeten zijn' en had diegene een hele moederrol in gedachte. Dat vond ik erg lastig. Het 'we houden contact' is in het werk nu eenmaal gewoon: als we elkaar weer zien maken we een praatje.
Wel vervelend dat je gevoel zo zat en dat zij niet wat duidelijker is geweest. Ik heb dat op een gegeven moment wel gedaan.
Toen destijds inmiddels ben ik gelukkig een stukje wijzer en ouder
Ze had zich dan nooit op moeten stellen alsof ze mijn moeder was of dat idee moeten geven. Ze voelde wel een beetje als een soort van tweede moeder maar zo stelde ze zichzelf destijds wel op.
Ik had nog altijd liever gehad dat ze zei sorry maar ik laat je gaan ik wil geen contact meer met je. Daar had ik ook wel moeite mee gehad maar dan was het teminste wel eerlijk geweest en had ik meer duidelijkheid.
Wat ik er wel uit geleerd heb is dat ik bij anderen nu gewoon eerlijk antwoord als ik een keer geen zin heb om af te spreken of om steeds te praten ik ben ook wel veel ruimte nodig zo nu en dan. En mensen respecteren dat eigenlijk veel meer dan smoesjes. Alleen iemand afwijzen kan ook wel heel lastig zijn natuurlijk is ook niet altijd makkelijk als je niet weet hoe. Maar het had mij echt een naar gevoel bespaard als iemand had gezegd joh dit gaat niet meer zo voor mij.
Ik kan ook slecht tegen oneerlijkheid wat dat betreft
Maar jouw situatie is meer dat het echt je beroep is. Ik zit ook in de zorg en daarbij houd ik liever ook wat afstand van de cliënten. Eigenlijk is dat ook veel gezonder. Maar goed daarbij praten we denk ik ook over mensen met een beperking die al moeite hebben met contacten en relaties. Ik hen ook al wel cliënten gezien die bijvoorbeeld 'verliefd' waren op collega's. Daarmee moet je ook echt wel heel duidelijk zijn.