Ik koop teveel, hoe tegengaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re: Ik koop teveel, hoe tegengaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 17:22

Je zegt zelf in de OP dat als het makkelijk was, je het al lang gedaan had. Daar had je Bokt toch niet voor nodig?
Ik bedoel het niet onaardig, ik denk gewoon met al jouw topics en alles wat telkens terugkeert, dat alles met elkaar verbonden is en je het ene niet kan aanpakken als je het los ziet van het andere.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 17:59

Het leven bestaat gewoon uit stukje en beetjes. Dat lost geen enkele therapie in één keer op.
Iedere stap is er eentje. Het begint met bewustwording.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 18:48

de podcast en de docu van the minimalists! de docu is helaas net van netflix af dat wel... Zij gaan echt in op het waarom van conumeren, en de voordelen van consuminderen. Na 10 minuten luisteren wil ik al niks meer kopen haha.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 19:18

Ik vind het juist heel knap dat je dit deelt, en dat dit ook echt al een stap in de goede richting is. Ik ken geen andere topics van je, ga ook niet zoeken, maar ik denk dat het helemaal niet erg is om dit hier te plaatsen en alvast in de goede richting te bewegen op dit punt. En misschien kan een professionele hulpverlener je beter helpen, maar misschien kun je zelf ook al wel wat doen. Bewustzijn is bij veel problemen toch de eerste grote stap.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 19:41

Ik ben al jaren aan het zoeken naar wat DE oplossing zou zijn voor mijn probleem. En ik kom er steeds meer achter dat DE oplossing gewoon niet bestaat of niet zou werken.

Door steeds kleine stapjes te nemen, op meerdere gebieden, kom je soms dingen tegen die je op een gebied helpen, maar je op een ander gebied ook weer inzicht geeft.

Dus ja, ik denk zeker dat bokt kan helpen, met kleine stapjes zetten en met inzichten die je bij een therapeut niet altijd krijgt.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 20:00

Je noemt het zelf een verslaving en je weet al dat het een symptoom is van iets anders. De niet vreemde gedachte is dan: als ik eerst maar weet waar het door komt, dan... Maar dat is juist weer zo'n misleiding van je eigen geest. Weten dat het komt door bijvoorbeeld een traumatische jeugd, kun je dan opeens wel stoppen met je verslaving? Over het algemeen niet! Wat dan wel: kijk bijvoorbeeld naar dat wat je niet hoeft te voelen door de kick die je jezelf iedere keer geeft. Koop eens niet en ontdek wat er dan met je gebeurt: waar denk je aan? Wat voel je binnen in jezelf? Dat geeft wel meer richting om te weten wat je hebt te genezen in jezelf. Om dat te doen heb je wel compassie nodig, heb jezelf lief is misschien teveel gevraagd, maar geef jezelf wel enige ruimte.... sterkte!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 20:31

Het komt vaak vanuit een soort troost. Mensen kunnen dit ook met eten hebben.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 09:33

TS, je bent echt niet de enige die dit”probleem” heeft.
Tieneke heeft wel een punt. Iedereen hier geeft goede tips maar er zou inderdaad iets diep van binnen kunnen zitten waar je je nog niet bewust van bent. Dat betekent niet dat je dat nu moet zoeken.

Uit alle tips die je zijn gegeven, heb je er al een paar waarmee je aan de slag wilt?