Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
pmarena schreef:Mja ik zou toch een beetje voorzichtig zijn, want moeder kan ook haar eigen verfje er overheen doen natuurlijk.... ongetwijfeld met de beste bedoelingen, maar waardoor er toch storing op de lijn optreedt.
Ik denk eigenlijk dat ik als schoonzusje nog wel even een berichtje zou sturen aan het zusje.
Zeker gezien het contact dat er hiervoor was.
Om aan te geven dat je het gehoord hebt. Dat jullie er erg van geschrokken zijn.
Dat je het heel erg voor haar vindt. Eventueel dat vriend geen idee heeft waar het over gaat (als dat echt zo is) en zich er enorm naar / schuldig over voelt.
En dat je / jullie altijd beschikbaar zijn als ze er meer over kwijt wil / er over wil praten.
Dat moeder heeft aangegeven hoe ze wil dat jullie je tegen haar gedragen.
En dat je dat dermate ongemakkelijk vindt, om haar zomaar te negeren, dit je ook geen goede oplossing lijkt. En je graag even van haar zelf wil horen als het inderdaad zo is dat ze geen contact meer wil.
Zodat het bij de volgende ontmoeting niet lijkt alsof jullie boos op haar zijn ofzo....
Kortom: even eerlijk en met veel compassie een deurtje open zetten.
Menino schreef:pmarena schreef:Mja ik zou toch een beetje voorzichtig zijn, want moeder kan ook haar eigen verfje er overheen doen natuurlijk.... ongetwijfeld met de beste bedoelingen, maar waardoor er toch storing op de lijn optreedt.
Ik denk eigenlijk dat ik als schoonzusje nog wel even een berichtje zou sturen aan het zusje.
Zeker gezien het contact dat er hiervoor was.
Om aan te geven dat je het gehoord hebt. Dat jullie er erg van geschrokken zijn.
Dat je het heel erg voor haar vindt. Eventueel dat vriend geen idee heeft waar het over gaat (als dat echt zo is) en zich er enorm naar / schuldig over voelt.
En dat je / jullie altijd beschikbaar zijn als ze er meer over kwijt wil / er over wil praten.
Dat moeder heeft aangegeven hoe ze wil dat jullie je tegen haar gedragen.
En dat je dat dermate ongemakkelijk vindt, om haar zomaar te negeren, dit je ook geen goede oplossing lijkt. En je graag even van haar zelf wil horen als het inderdaad zo is dat ze geen contact meer wil.
Zodat het bij de volgende ontmoeting niet lijkt alsof jullie boos op haar zijn ofzo....
Kortom: even eerlijk en met veel compassie een deurtje open zetten.
goede post hoor, mee eens.
Maar dikgedrukte zou ik laten.
Ten eerste kun je nooit controleren of vriend echt niet weet waar het over gaat of zich schaamt en het dus niet durft te zeggen.
plus dat is een vrij pijnlijke constatering voor zus (die het als ontkenning, gebrek aan erkenning etc.) al opvatten.
FamilyIssues schreef:Ik zal morgen even alles doornemen.
Mijn vriend heeft zijn vader gebeld. Zijn vader heeft het ook van zus gehoord. Moet zeggen dat vader wel aan vriends kant staat en boos is op moeder van vriend. Zijn vader zegt namelijk dat dit uitgesproken moet worden tussen vriend, zus en een hulpverlener. Vader gaf wel aan dat zus hier nog lang niet aan toe is en dat hij dus niet snapt waarom moeder dit dan nu moest vertellen.
Mijn vriend voelt zich slecht. En onze relatie is ook anders. Ik merk dat intiem zijn lastiger is...
pmarena schreef:Menino schreef:
goede post hoor, mee eens.
Maar dikgedrukte zou ik laten.
Ten eerste kun je nooit controleren of vriend echt niet weet waar het over gaat of zich schaamt en het dus niet durft te zeggen.
plus dat is een vrij pijnlijke constatering voor zus (die het als ontkenning, gebrek aan erkenning etc.) al opvatten.
Ben ik an sich met je eensVandaar ook mijn "eventueel" voor die zin.
Want ik vind dat volkomen afhankelijk van hoe vriend er in staat, en daar weten wij eigenlijk niets van.
Als je kijkt naar het bericht van schaduwbloem. Dan zou het voor haar (denk ik) enorm helpend zijn als haar broer erkent dat er dingen gebeurd zijn die niet hadden mogen gebeuren. (maar die hij ook maar spelenderwijs zonder intentie van dwang of iets deed).
Stel je voor dat vriend van TS zich toch kan herinneren dat er wel eens contact is geweest dat achteraf verkeerd opgevat kan worden. En hij heeft daar (nu) een schuldgevoel over. Dan lijkt dat me zeker zinvol om te vermelden tegen de zus want die heeft dan een open deurtje om in gesprek te gaan er over. Die krijgt dan een toegestoken hand van erkenning en help je daarmee wel van de angst af van ontkenning / belachelijk gemaakt worden ofzo.
Dus dat lijkt mij juist super zinvol, als je haar het gevoel kan geven dat ze gehoord en gezien zal worden en dat haar verhaal serieus genomen zal worden en ze niet veroordeeld zal worden erop. Als dit daadwerkelijk aan de orde zou zijn natuurlijk
Iets van een verontschuldiging is wellicht het belangrijkste dat ze zou kunnen krijgen als er echt dingen gebeurd zijn.
Suliko schreef:Los van of vriend zich herinnert waar het over gaat of niet en wat er wel of niet gebeurd is, kan hij alsnog de pijn van zus erkennen. Dit hoeft hij niet direct tegen de zus te zeggen, maar kan hij bijvoorbeeld wel aan beide ouders doorgeven. Dat hij ziet en erkent waar zus zit, dat hij daar een aandeel in heeft gehad, ongeacht wat dat aandeel is geweest en dat hij bereidt is om haar ruimte te geven. En dat hij hier zelf ook werk in te doen heeft, zomaar ergens een dader van zijn, wat je intentie ook is geweest, moet verwerkt worden om nog een congruent zelfbeeld te hebben en je eigen waarde te helen. Wat @Menino zegt, ieder zijn bestaanszekerheid en identiteit is wankel in dit verhaal.
.
Suliko schreef:@Pmarena, ik zou niet zonder een professioneel de vriend contact laten opnemen met de zus over herinneringen. " dat er wel eens contact is geweest dat achteraf verkeerd opgevat kan worden" is al een hele gevaarlijke zin omdat je hiermee impliciet zegt dat de zus fout zit, doordat haar interpretatie verkeerd is geweest. Ik betwijfel of ze daar erkenning in zal vinden.
pmarena schreef:Suliko schreef:@Pmarena, ik zou niet zonder een professioneel de vriend contact laten opnemen met de zus over herinneringen. " dat er wel eens contact is geweest dat achteraf verkeerd opgevat kan worden" is al een hele gevaarlijke zin omdat je hiermee impliciet zegt dat de zus fout zit, doordat haar interpretatie verkeerd is geweest. Ik betwijfel of ze daar erkenning in zal vinden.
Dat zeg ik ook helemaal niet.
Ik heb het over TS die een berichtje zou kunnen sturen. Niet haar vriend.
En ik zeg ook niet dat ze die dikgedrukte woorden zou moeten gebruiken, dat is gewoon deel van mijn bericht aan TS.
pmarena schreef:Suliko schreef:@Pmarena, ik zou niet zonder een professioneel de vriend contact laten opnemen met de zus over herinneringen. " dat er wel eens contact is geweest dat achteraf verkeerd opgevat kan worden" is al een hele gevaarlijke zin omdat je hiermee impliciet zegt dat de zus fout zit, doordat haar interpretatie verkeerd is geweest. Ik betwijfel of ze daar erkenning in zal vinden.
En ik zeg ook niet dat ze die dikgedrukte woorden zou moeten gebruiken, dat is gewoon deel van mijn bericht aan TS.
ingvdh schreef:Suliko schreef:Los van of vriend zich herinnert waar het over gaat of niet en wat er wel of niet gebeurd is, kan hij alsnog de pijn van zus erkennen. Dit hoeft hij niet direct tegen de zus te zeggen, maar kan hij bijvoorbeeld wel aan beide ouders doorgeven. Dat hij ziet en erkent waar zus zit, dat hij daar een aandeel in heeft gehad, ongeacht wat dat aandeel is geweest en dat hij bereidt is om haar ruimte te geven. En dat hij hier zelf ook werk in te doen heeft, zomaar ergens een dader van zijn, wat je intentie ook is geweest, moet verwerkt worden om nog een congruent zelfbeeld te hebben en je eigen waarde te helen. Wat @Menino zegt, ieder zijn bestaanszekerheid en identiteit is wankel in dit verhaal.
.
Dat vind ik erg tricky, stel hij is zich echt van geen kwaad bewust, dan gaat hij in dit geval wel schuld bekennen, dat kan hele nare gevolgen hebben, ook voor je eigen verwerking.
Als ik hem was zou ik zeker hulp zoeken en hopen dat zij zus dat ook doet.
Het simpel weg onder het tapijt schuiven zoals moeder wil gaat veel meer kwaad dan goed doen.
Urbanus schreef:pmarena schreef:
Maar die zus heeft vorig jaar al afstand genomen van ts en haar vriend. Ik zou dat respecteren.
Urbanus schreef:Gewoon niet gaan. Eerst dingen oplossen.
FamilyIssues schreef:Sorry alvast als ik op een vraag niet antwoord. Stuur de vraag dan even opnieuw.
Allereerst bedankt voor alle reacties. Ik had zoveel nooit verwacht en met alles wat er gaande is even geen tijd gehad om te antwoorden.
Iets wat ik een aantal keer voorbij zag komen is de zus iets sturen. Dit mag dus absoluut niet. Ik weet dat dit lief bedoelt is, en ik wilde dit zelf ook, maar volgens moeder mag dit echt niet. Voor ons bestaat zus even niet zei ze.
Over vaders 'kant' bedoel ik dat hij het er mee eens is dat er een gesprek moet plaatsvinden en dat moeder dit beter nog niet had kunnen vertellen.
Verder stoppen vriend en ik dit zelf absoluut niet in de doofpot. We hebben het er nog over. Ik merk ook wel dat mijn vriend het even nodig heeft om erover te praten. De eerste dagen waren wel echt lastig. Ik zag hoe erg mijn vriend ermee zat. Hij is ooit gameverslaafd geweest en het leek eventjes weer die kant op te gaan. Gamen is voor hem altijd een uitvlucht geweest. En ik heb niks tegen gamen, maar wel als dit invloed heeft op zijn/onze slaap.
Ik kijk niet anders naar mijn vriend. Dit zal wel zo zijn als hij tegen mij zou liegen. Vanwege mijn verleden kan ik niet goed tegen liegende mensen. Het meest logische op dit moment zou zijn dat mijn vriend in zijn jeugd 'iets' heeft gedaan bij zus met andere intenties. Er is door vader en moeder beide niet gezegd wat er is gebeurd. Vader zei wel dat het om meerdere keren gaat...Maar kan niet vertellen wat dan. Ik weet niet of hij en vriends moeder dit wel weten.
Zijn zusje is midden 20 nu en hij eind 20.
Zus heeft trouwens al ruim 2 jaar professionele hulp. Mijn vriend heeft dit niet. Ik denk wel dat het goed is voor hem om met iemand te praten. Het is alleen lastig omdat hij niet weet wat hij heeft gedaan en hij ook een drukke baan heeft.
@Schaduwbloemik zal je een pb sturen als je dat ok vind.
Urbanus schreef:Gewoon niet gaan. Eerst dingen oplossen.
Wel raar dat je het een maf idee noemt. Laat je oordeel alsjeblieft los want je was er niet bij. Je weet niets.
pmarena schreef:Dat is toch ook raar.... wie weet zijn het types die normaal wel heel wat verjaardagen aflopen....
Ik vraag me af hoe je dat dan voor je ziet hoor...
FamilyIssues schreef:Vanwege omstandigheden en afstand zien we zijn familie niet veel.
Jester_ schreef:Jullie hebben et sowieso prof hulp bij nodig, zeker zijn zus.
Hulp voor als het wel gebeurd is, maar ook hulp voor als het niet gebeurd is en ze dit dus 'verzint'