Morele vraag inzake oplichting

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meggiemeg

Berichten: 12269
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 14:57

Sunnda schreef:
Dat soort mensen heb ik een hele fijne tip voor: mij niet bedonderen, dan komt alles goed.

Hij heeft dit namelijk al 100 keer geflikt bij mensen voor jouw.
Die durven of willen er niets mee omdat ze lekker naief denken dat het vanzelf verbeterd en op die manier beloon je slecht gedrag.
Ik zou mij geen moment schuldig voelen, het is een keus om anderen te betrekken bij jouw sh*t. Die maakt hij blijkbaar heel makkelijk want hij gaat vrolijk bij je vrienden verder als je hem de kans geeft.

Precies, omdat ze al zo vaak succes hebben gehad gaan ze er mee door. Ook dit soort mensen loopt een keer tegen de verkeerde aan die het niet accepteert.

Urbanus

Berichten: 44992
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Morele vraag inzake oplichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 15:34

Absoluut NTA, wat een smerige eikel.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 15:58

Cash is zwart. Dat hoeft geen probleem te zijn als eerst het werk naar 100% tevredenheid is afgerond. Jij ging de fout in om hem al te betalen terwijl hij nog niet klaar was en zit nu met de gebakken peren. Goed dat je hem hebt gemeld. Als hij zwarte klussen wil doen moet ie wel waar voor zn geld leveren.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 16:00

IHN schreef:
Femke_Tweety schreef:
Ik denk dat vertrouwen in de basis goed is.

Maar blind vertrouwen op een vreemde vind ik minder handig.
Ergens is de ideale lijn daarin, maar dat is een beetje zoekwerk.

Zo zou ik bijvoorbeeld zo'n klussers die ik totaal niet ken niet meteen vertrouwen. Is het iemand die me persoonlijk aangeraden is al iets meer.
Is het iemand die ik van eerdere klussen ken en die altijd correct was nog iets meer.


Ik vind het wel mooi dat je oprecht geïnteresseerd lijkt in de verschillende meningen, om vervolgens je eigen mening daar uit te kunnen gaan vormen.
Thumbs up for that.



ja, ik dacht dat ik die balans gevonden had door eind vd dag te betalen whaha. Het was een leuke spontane vent, we hadden het zelfs nog over oplichters, daar sprak hij schande van. En echt overtuigend ook. Ik kan er ergens nog niet bij dat ik me zo kan vergissen, maar de feiten spreken voor zich. Maar ik moet idd harder worden wat dat aangaat. Dat ben ik wel met jullie eens.

Hij was nog niet klaar, dus waarom heb je hem betaald? Je had hem ook de helft kunnen betalen en de andere helft bij afronden bijvoorbeeld.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 16:23

IHN schreef:
ben wel blij dat jullie er zo over denken. t voelt toch een beetje als snitchen. En ik wil mensen echt geen poot uitdraaien. Ben ook geen heilige Maria..curator gaf aan: rekening kun je ws naar fluiten, maar ik ben blij dat ik het weet, want we waren niet hiervan op de hoogte. Heb ook gewoon gezegd: die rekening mag ie houden...ben zooo blij dat ik nu eens wraak kan nemen. En dat was het ook, vanuit pure woede, wraak. Maar dan naderhand komt ook ergens een deel medelijden met hem boven, ondanks de woede en teleurstelling. Maar goed, idd eigen schuld ook eigenlijk.


Dat is het natuurlijk ook wel.
Maargoed het leven is niet zo zwart/wit als dat.
Helemaal als je waarschijnlijk de zoveelste al bent die opgelicht word door deze man.

Century

Berichten: 6016
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Morele vraag inzake oplichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 16:28

Ik zou zelf niet 'wraak' nemen, dat brengt je vaak nergens en brengt vaak alleen maar meer ellende. Ik denk dat ik het juridisch zou proberen op te lossen (met als gewenst resultaat dat hij het werk afmaakt) of het zou laten gaan.

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 16:29

Century schreef:
Ik zou zelf niet 'wraak' nemen, dat brengt je vaak nergens en brengt vaak alleen maar meer ellende. Ik denk dat ik het juridisch zou proberen op te lossen (met als gewenst resultaat dat hij het werk afmaakt) of het zou laten gaan.


Hoe zie je dat voor je in deze situatie? Dan was TS op precies dezelfde plek terecht gekomen namelijk.

Mars

Berichten: 33327
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 16:31

Jeetje wat een rotsituatie TS!

In de kluswereld weet ik ook niet anders als cash (of handje-contantje) betalen = zwart werk. En daar heb ik niks op tegen, wij hebben ook mensen weleens zwart betaald. Maar idd betaal altijd een deel aan en het restant pas als de klus is afgerond. Zeker omdat je in geval van zwart werk geen poot hebt om op te staan, anders dan een deel van de betaling vasthouden.

Was het dom van je, nee. Naïef dat wel, ik denk een leer voor een volgende keer. Dat je de curator hebt gebeld snap ik volledig overigens. Je bent vast niet de enige gedupeerde

Suzanne F.

Berichten: 49656
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 16:31

Hij zou aan mij ook een goede hebben gehad hoor. Ik zou tegen hem hebben gezegd dat hij het deze week kwam afmaken of dat er anders een belletje naar de curator ging.

Century

Berichten: 6016
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 16:46

secricible schreef:
Century schreef:
Ik zou zelf niet 'wraak' nemen, dat brengt je vaak nergens en brengt vaak alleen maar meer ellende. Ik denk dat ik het juridisch zou proberen op te lossen (met als gewenst resultaat dat hij het werk afmaakt) of het zou laten gaan.


Hoe zie je dat voor je in deze situatie? Dan was TS op precies dezelfde plek terecht gekomen namelijk.


Mogelijk had het uiteindelijk hetzelfde resultaat ja. Maar ik vind de insteek wel anders, en dat vind ik persoonlijk belangrijk.
Ik zou denk ik mijn rechtsbijstand hebben gevraagd om advies.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 16:49

Ik zou me niet direct schuldig voelen. Die man doet zijn werk blijkbaar vaak niet netjes en zit in de problemen door zijn eigen schuld. Ik snap echter wel dat sommige mensen dat zelf echt niet zien en daar ook niet uit kunnen komen.

Toen we hier kwamen wonen, moesten we ook personen en bedrijven zoeken voor wat klussen die we niet zelf kunnen doen.
Heel veel willen alleen maar zwart werken en ook al ben ik niet per se tegen zwart werken, kies ik daar zelf toch niet voor. Als het niet goed gedaan wordt, heb je gewoon niks en daarvoor waren de klussen te groot en te duur.

Maar het valt me wel tegen hoeveel hun neus ophalen voor wit werk en zelfs advertenties plaatsen voor zichzelf als bedrijf of klusser. Als je daar dan vraagt is dit inc BTW of met factuur, werd ik zelfs voor gek en zeur uitgemaakt, waar iedereen dat kan lezen.

Misschien had ik wel even duidelijk gemaakt dat ik had ontdekt dat hij failliet is en of hij het samen wil oplossen of via de curator. Maar twijfel of daar het werk netter van wordt.......

Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 16:59

Aangezien TS uit Duitsland komt kan ik je zeggen dat Cash betalen niet altijd zwart betekent. :o Hier (in Oostenrijk) is cash betalen ook nog vrij normaal, en krijg je daarna gewoon de rekening. Handwerkers (zoals tegelzetters) willen graag gewoon cash betaald worden. We hebben onze tegelzetter cash betaald en dat was ruim 6000 euro. De rekening zit netjes in de boekhouding. Grotere bedrijven maak je vaak wel gewoon over, maar de kleine bedrijven.... Is meer een ding voor ze om te zorgen dat ze ook direct betaald worden. Daarna storten ze het gewoon af bij de bank. Dat is hier nog vrij normaal.

Er gebeurt hier nog wel veel zwart hoor, daar zijn ze ook hier gewoon gek op. :') Maar ik snap dat je als Nederlander gauw denkt dat het om zwart betalen gaat.

Maar qua reactie zou ik hetzelfde gedaan hebben hoor, je hebt het vaak genoeg geprobeerd en als hij netjes ergens een keer gereageerd had was het anders gelopen. Dit soort oplichters blijven het doen zolang ze er mee weg komen. Dus je hebt hopelijk andere mensen behoed voor hetzelfde geintje.

Ibbel

Berichten: 49310
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 17:03

Als je als tegelzetter met je bedrijf failliet bent, je buiten je curator / faillisementsafhandeling om (zwart) gaat klussen en dan je opdrachtgever het nakijken geeft, dan ben je wel een ontzettende sukkel en neem je gewoon 2 risico's: a) je krijgt gedonder met je curator (die dit soort dingen ook op eigen houtje kan ontdekken) en b) je krijgt gedonder met de belastingdienst (die hier ook op eigen houtje achter kan komen)

Dat meneer klusjesman nu het gedonder heeft omdat z'n opdrachtgever z'n oplichtingspraktijken aankaart bij de curator, tja, dat was op een andere manier ook wel gebeurd misschien.

Kortom, klusjesman-tegelzetter heeft zélf het risico genomen z'n volgende klant ook weer te belazeren, terwijl-ie al aan alle kanten in de gaten wordt gehouden en dan ben je gewoon stupide.

pmarena

Berichten: 48497
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 18:35

Ik vind het ook een beste prijs voor een dagje werk, zeker gezien hij dus eigenlijk maar voor een paar tientjes hooguit materialen had moeten leveren...? En die nog niet eens bij zich had.... Als je een dikke 80 euro per uur betaalt dan snap ik dat je er niet direct vanuit gaat dat het zwart zou zijn....

Ik vind het stoer van je dat je hem erbij gelapt hebt +:)+

Storm

Berichten: 20881
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 19:55

Suzanne F. schreef:
Hij zou aan mij ook een goede hebben gehad hoor. Ik zou tegen hem hebben gezegd dat hij het deze week kwam afmaken of dat er anders een belletje naar de curator ging.


Dit.

hagelslag
Berichten: 9320
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 09:00

Esperanza schreef:
Aangezien TS uit Duitsland komt kan ik je zeggen dat Cash betalen niet altijd zwart betekent. :o Hier (in Oostenrijk) is cash betalen ook nog vrij normaal, en krijg je daarna gewoon de rekening. Handwerkers (zoals tegelzetters) willen graag gewoon cash betaald worden. We hebben onze tegelzetter cash betaald en dat was ruim 6000 euro. De rekening zit netjes in de boekhouding. Grotere bedrijven maak je vaak wel gewoon over, maar de kleine bedrijven.... Is meer een ding voor ze om te zorgen dat ze ook direct betaald worden. Daarna storten ze het gewoon af bij de bank. Dat is hier nog vrij normaal.

Er gebeurt hier nog wel veel zwart hoor, daar zijn ze ook hier gewoon gek op. :') Maar ik snap dat je als Nederlander gauw denkt dat het om zwart betalen gaat.

Maar qua reactie zou ik hetzelfde gedaan hebben hoor, je hebt het vaak genoeg geprobeerd en als hij netjes ergens een keer gereageerd had was het anders gelopen. Dit soort oplichters blijven het doen zolang ze er mee weg komen. Dus je hebt hopelijk andere mensen behoed voor hetzelfde geintje.



Hier nog een bokker uit dl,
De tegelzetter hebben wij 2.5 jaar geleden ook contant betaald
Wel met rekening.
Maar echt super tevreden waren we niet....
Mooi werk had hij niet geleverd.
En hij bestond er extreem op dat hij elke dag aan t einde vd dag geld zou krijgen.
Aangezien ts in Osnabrück woont, heeft ze denk ik niet de tegelzetter uit Ostfriesland gehad.
Als ze dezelfde vent heeft gehad.
Oh boy

sasja0705
Berichten: 2097
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Morele vraag inzake oplichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 09:55

Ik val toch even over het "cash=zwart" verhaal.
In de op geeft TS aan dat afgesproken was datdie rekening ( dus factuur) komt als de klus is afgemaakt.
Als de gehele dag - zoals TS schrift- het contact goed was en goed gevoel... waarom zou dan TS NIET het vertrouwen hebben, dat alles op normale manier verloopt?
Wij hebben bvb een Poolse Timmerman, gewoon met eenmaanszaak, kvk enz... dat arme jong vraagt ook inmiddels of om een cash aanbetaling of het gehele bedrag bij zijn klanten. En dat heeft niets met zwart te maken maar omdat hij als Pool , graag bedonderd wordt - ook door bedrijven en een tijd meer geld aan deurwaarders moest uitgeven dan dat die binnen kreeg.
Die kant bestaat dus ook.
En cash = zwart...
Hoeveel hoefsmeden worden cash betaald... werken die alle zwart ?

Kwalijk hier is gewoon het bewuste bedonderen.
Failliet in mei en zich niets van aantrekken.
Deze soort beunhazen verzieken het voor heel veel eenmansbedrijven.
En ze gaan gewoon door... nu is die even betrapt... dus hoe makkelijk is het : nieuwe telefoonnummer, nieuwe account op mp en vrolijk verder.

kiki1976

Berichten: 16946
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Morele vraag inzake oplichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 10:09

Cash betekend niet dat het standaard zwart is hoor.
Mijn man krijgt ook wel eens cash uitbetaald of soms deels cash deels per bank.
Maar de mensen krijgen gewoon netjes een factuur met wat er cash is betaald en wat er nog per bank overgeschreven dient te worden.
En dat gaat ook gewoon netjes de boekhouding allemaal in.

Ruim € 80 per uur is echt wel over de top. Maar weet niet of hij nog voor andere zaken had gezorgd (tegellijm, voegsel) naast de tegelstrips?

IHN
Berichten: 2337
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Morele vraag inzake oplichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 11:25

nee, hij had niks mee. Alles was hier. Tegelstrips zou hij meebrengen, maar die zou ik ook nig betalen. Ik moet wel zeggen:hij werkte snel. Echt snel, want het was ca 16 m2, en 1 muur zat al lijm op, dus niet neer vlak. Veel tegelzetters waren daar nieteens aan begonnen. En hij woonde op uur rijden afstand. Zijn auto loopt ook niet op lucht natuurlijk. Dus de prijs vond ik redelijk voor wit werk. En dat vind ik nog steeds.

Maar voor volgende keer:
vantevoren vragen of het wit of zwart is.
vantevoren aangeven:ik betaal pas als ALLES klaar is.

dan kan er eigenlijk niks meer mis gaan.

meggiemeg

Berichten: 12269
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Morele vraag inzake oplichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 11:31

Nog ff googlen op iemand of er recensies te vinden en wat er wordt geschreven als ze er zijn

IHN
Berichten: 2337
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 11:58

meggiemeg schreef:
Nog ff googlen op iemand of er recensies te vinden en wat er wordt geschreven als ze er zijn


ja, dat ook. Maar dat had ik ook wel gedaan. Ik vond alleen niks. Zijn mp recensies waren goed, maar dat ging over ophalen bankstel etc. Dus ik dacht: nou, die is vast net begonnen en daarom zit ie ws ook nog niet vol. Maar goed, pas toen ik dus argwaan kreeg omdat hij niet kwam opdagen, en hij de telefoon niet opnam, heb ik zijn tel. nr ingegeven op google, en kwam zo dus achter zijn echte naam en failissement.

Ik denk dat ik MP voortaan ook maar gewoon links laat liggen. Bij nader inzien.

meggiemeg

Berichten: 12269
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Morele vraag inzake oplichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:02

Ik snap je gedachten, dat had heel goed gekund. Op MP kan je goede dingen treffen maar er zit ook een hoop ellende tussen.

kiki1976

Berichten: 16946
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:25

meggiemeg schreef:
Ik snap je gedachten, dat had heel goed gekund. Op MP kan je goede dingen treffen maar er zit ook een hoop ellende tussen.

Maar dat is met degene die hun diensten aanbieden op bv werkspot ook zo

Liannetje86
Berichten: 794
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:48

Ik vind je aardig, ik was zo veel lomper geweest.

- Melding naar curator
- Melding naar belastingdienst (omkering van bewijslast is dan opeens wel grappig)
- Melding bij de politie (in feite diefstal in mijn ogen)
- Melding marktplaats
- Melding UWV, stel dat ie nog een uitkering krijgt...
- Ik schrijf hele mooie reviews, overal waar het kan :')

Gewoon omdat het voor mij een principe is dan, geen wraak, maar als ie het bij mij doet, dan is de volgende keer een lief opaatje of omaatje de pineut... En dat moet gewoon stoppen.

Maar ik zou dan alles klaarmaken, fotootje maken, en zeggen dat ik die ga versturen als ik niet binnen een dag een oplossing heb. Alles netjes laten oplossen bij mij... En die alsnog versturen dan, dat sowieso... Zonder schuldgevoel... (je moet ook soms aan jezelf denken ;))

En daarna kan ik het zelf ook loslaten :') anders blijf ik me er aan irriteren... Dus is het ook nog iets therapeutisch :') (ik kan me ook zo boos maken om al die programma's dat ze mensen oplichten...)

Renee1991

Berichten: 5991
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Morele vraag inzake oplichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 13:03

Jep, ook ik vind dat je prima hebt gehandeld en bij mij zou het ook door boosheid zo zijn gelopen. Dan is mijn empathie ver te zoeken. Kom zeg, die kerel heeft al zoveel mis gedaan dat er een curator in beeld is. Het zou mij worst wezen.